Avla på albino!

Sv: Avla på albino!

Madick skrev:
Vilka "vi"? Ett dubbelgult sto är ju guld värt, ploppar BARA ut isabeller (och gulbruna beroende på grundfärgen då) med fuxhingstar. Förstår inte riktigt tankegången... Dessutom är de inte ofärgade, de har pigment i olika hög grad.

Jo det är så att ridponnyavel är en avel där alla ston kan ingå, långtifrån alla avkommor får ett avelsvärde ock kan stambokföras.

De flesta ridponnyer som föds blir oftast inte avelsdjur utan brukksdjur--att sälja sportponnyer som har en vad många ponnyryttare uppfattar som mindre attraktiv kanske till och med ansedd som känslig färg går i praktiken inte så bra.

peråke
 
Sv: Avla på albino!

Inom welsh avlen, så var det förr inte möjligt att stanboksföra ett sto som hade dubbla anlagen (ännu mindre en hingst). Vet faktiskt inte hur det är nu. Dessutom så tycker jag att dom är kusligt fula. Rosa kring ögonen, som är blå. Hua!
R
 
Sv: Avla på albino!

Efterfrågan i Tyskland och Holland är enormt stor på ridponnysidan vad det gäller isabeller. Det finns olika isabellfärger och det optimala inom isabeller det tycker man är mörk guldfärg med ljus man o svans.
FS stuteriet har en del isabeller. Bönniger stuteriet har också en del. I Holland kostar en isabell (rätt isabellfärg) en halv gång mer än alla andra.
På bundechampionatet Tyskland har konstigt nog flera som vunnit och legat i topp varit isabeller. Naturligtvis kan det inte ha med färgen att göra men man kan ana det är populärt med isabell.
Det mest optimala är väl att se en fin isabellhäst i en flock med ponnyer.De lyser upp i flocken. Samma kan man känna på en tävlingsplats om det finns EN isabell.Helst ska de ha lite vita tecken på ben och huvud. Whow!!!

peråke skrev:
Jo det är så att ridponnyavel är en avel där alla ston kan ingå, långtifrån alla avkommor får ett avelsvärde ock kan stambokföras.

De flesta ridponnyer som föds blir oftast inte avelsdjur utan brukksdjur--att sälja sportponnyer som har en vad många ponnyryttare uppfattar som mindre attraktiv kanske till och med ansedd som känslig färg går i praktiken inte så bra.

peråke
 
Sv: Avla på albino!

Jomen "tre hjärtan" om du läser lite längre upp så skrev jag just om de palominofärgade ponnernas popularitet.

Det här svaret du citerar var ju att "grisefärgade" de med dubbla gulanlag har motsatt effekt på köplusten.

peråke
ta det lugnt....fler än jag vill säkert ha gula ponny och vet hur man gör för att inte få "grisefärgade".
 
Sv: Avla på albino!

poloplayer skrev:
Han var uppfödd och ägdes av ordföranden och grundaren av British Palomino Soc. så jag tror nog att hon om någon kunde se skillnad på en fux och en palomino, och jag har själv sett både honom och hans son Mosell , Mohur var *liver chestnut* kan väl översättas som leverfärgad fux med man och svans i samma färg.:banana: :banana: :banana:

Det kan ibland vara väldigt svårt att se, men vi kan vara fullständigt säkra på att han var isabell, annars hade det varit omöjligt för honom att få isabellföl. Antingen det, eller så var fuxstona isabeller. Det är omöjligt att SE skillnad på en fux och en mörk isabell, utan då får man istället gå vad det nedärver. Ett känt exempel är halvblodshingstem Dragon, som såg ut som en fux men bevisligen var isabell.
 
Sv: Avla på albino!

tre hjärtan skrev:
Om någon av föräldrarna mamma eller pappa är isabeller så måste väl avkomman bära på anlaget?

Som jag har förstått det efter att bla läst "Hästens Färger" samt lite gentik på universitetet (fast då handlade det inte om hästar:angel: , men grundprincipen är densamma) så:

Varje individ har två olika kopior för varje gen, en som den har fått från pappa och en från mamma. En isabell har då ett gulanlag och ett "ickegulanlag". När isabellen då blir förälder kan den antingen ge gulanlaget ELLER "ickegulanlaget" till avkomman. Teoretiskt är det 50% chans att den får ett gulanlag (eller att den får ett ickegulanalg). Därför behöver en avkomma efter en isabell inte alls ha ett gulanlag.

OM man däremot korsar med en häst som har två gulanlag (inget "ickegulanlag") så får alla avkommer ett gulanlag. För att vara säker på att få ett gulanlag måste man alltså använda en häst med dubbla gulanlag (perlino, cremello).:idea:
 
Sv: Avla på albino!

peråke skrev:
Jo det är så att ridponnyavel är en avel där alla ston kan ingå, långtifrån alla avkommor får ett avelsvärde ock kan stambokföras.

De flesta ridponnyer som föds blir oftast inte avelsdjur utan brukksdjur--att sälja sportponnyer som har en vad många ponnyryttare uppfattar som mindre attraktiv kanske till och med ansedd som känslig färg går i praktiken inte så bra.

peråke
Men om jag har en förärvningssäker stostam med gult, varför inte då satsa på att få fram ett AVELSDJUR med dubbelgul? Tävla själv eller låta någon tävla den om det behövs för avelsmeritering, och sen plocka pengar på alla isabeller man får fram!
 
Sv: Avla på albino!

Madick skrev:
Men om jag har en förärvningssäker stostam med gult, varför inte då satsa på att få fram ett AVELSDJUR med dubbelgul? Tävla själv eller låta någon tävla den om det behövs för avelsmeritering, och sen plocka pengar på alla isabeller man får fram!

.................hmmmm menar du att det kanske vore en enklare lösning att ha ett sto som alltid lämnar gult än som jag nu gör..jagar hela europa runnt för att hitta högpresterande gula hingstar till mina fux ston ????

Har fått förslaget från en connemarauppfödare att skaffa mig ett gult sto och sedan göra livet lättare för mig att kunna använda betydligt talrikare fuxhingstar...

Verkligheten för mig är följande, att jag inte har råd att köpa ett palominofärgat ridponny sto som har samma avelskvalite som de ston jag redan har.

Att jag aldrig under alla studiebesök jag gjort i Europa sett ett befintligt "vitt" ridponny avelssto av hög kvalite.

Inom ridponny är man van vid gulanlag och vill gärna ha palomino, men undviker skickligt att få dubblerade anlag.
Olyckor förekommer men sällan hos erfarna uppfödare som har de bästa stona.(dom kan det här och har fullständigt klart för sig för vilka avelsdjur de har osäkerhet för)

Så tillbaka till ruta ett...jag betäcker i år igen...för tredje året i rad tre fuxston, ett brunt sto, med hingst som har gulanlag--håller tummarna och hoppas på stoföl med hög kvalite.

Jag har hitintills tio gånger väntat föl med hingst som har gulanlag--resultat ETT föl med gulanlag och han är GUL/BRUN.

Rent statistiskt borde det endast födas föl med GULANLAG på denna gård de närmaste åren eller ?????

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla på albino!

Fast det kan ju lika gärna vara så att alla avkommor i första kullen blir utan gulanlag trots att hingsten är gul. Det är inte 50% av avkommorna som får gulanlaget, det är 50% chans per avkomma att den får gulanlaget.
 
Sv: Avla på albino!

peråke skrev:
Olyckor förekommer men sällan hos erfarna uppfödare som har de bästa stona.(dom kan det här och har fullständigt klart för sig för vilka avelsdjur de har osäkerhet för)

peråke
Nåja, olyckor kan hända hos de bästa uppfödare......förra året var jag erbjuden ett cremellostoföl uppfött av det välkända FS stuteriet i Tyskland. Tyvärr var prisnivån för hög för mig, annars hade jag mer än gärna köpt det. Bra stam som garanterat ger palomino med fuxhingst, det är ju himmelriket :) :) /Madde
 
Sv: Avla på albino!

copernica skrev:
Vad jag har hört och lärt, så finns det inte albino hästar. En såkallad albino är antingen cremello eller perlino. En cremello är förresten också alltid blåögd, men du blandar kanske lite med namnet blåögd vit, som dom också kallas ;)

Färgen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med..


Det är rätt, Albino finns inte på hästar. För att ett djur ska va Albino måste den helt sakna färgpigment. En äkta Albino har alltså röda ögon (blodkärlen i ögonen färgar ögat rött). En häst har aldrig röda ögon alltså så finns inte fägen albino på dem. Färgen Albino används inte längre på hästar, istället heter färgen gulvit eller pärlvit beroende på vart färgen härstammar från för färger.
 
Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Jag har ett sto här som är Blue eyed Cremello, är det det samma som albino, hon betäcks med en skimmel vad blir avkomman.
Nu har det i ridponny sverige brutit ut skräck mot att få Albino om man betäcker med en Isabelle.
Ni som kan tala om hur det går till att få en Albino och om Blue eyed cremello är albino

Korsar du stoet med en fux tror jag det är 100% chans att du får isabell... Och om du gör det med en brun blirdet gulbrun och med en svart svart gul.
 
Sv: Avla på albino!

Royal_Horses skrev:
Korsar du stoet med en fux tror jag det är 100% chans att du får isabell....
Det blir alltid en isabell då.

Royal_Horses skrev:
Och om du gör det med en brun blirdet gulbrun och med en svart svart gul.
Men här så har du fel.
Med en brun kan det bli isabell, gulsvart eller gulbrun beroende på om den bruna har en osynlig fuxgen och om agutigenen (brungenen) kommer med.
Och med en svart så kan det förutom gulsvart också bli isabell om det finns ett fuxanlag.


Detta gör att det kan se ut som om 2 svarta hästar får ett isabellföl.
 
Sv: Avla på albino!

*lånar knapp*

Vad heter det i svenska termer om en häst är dubbelgul men bär genen för svart?

Cremello är ju dubbelgul med fux bakom
Perlino är ju dubbelgul med svart(ja genen för svart/brunt)

Om det här stoet är dubbelgult och vad hon lämnar beror på vad som ligger bakom.Dubbelgult plus fux behöver därför inte alls ge enbart isabell, utan även gulbrunt.

Givetvis hittar jag inte boken som vanligt.
 
Sv: Avla på albino!

En dubbelgul skimmel bör väl bleka av som alla andra skimmlar, men de kommer ju aldrig att vara grå eller mörka i fägen eftersom de förds med grundfärgen cremello/perlino/sotvit. Som vuxen blir väl den hästen vit med rosa mule/ögonkanter etc. samt blå ögon? Alltså blir den som en vit cremello/perlino/sotvit, om du hänger med i svängarna här.;)
 
Sv: Avla på albino!

Vad är en dubbelgul skimmel?
Hingsten som har betäckt cremello stoet är skimmel med massor av svarta inslag, som man o svans. Svart mule etc.
 
Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Vad är en dubbelgul skimmel?
Hingsten som har betäckt cremello stoet är skimmel med massor av svarta inslag, som man o svans. Svart mule etc.

Som sagt, alla anlag nedärvs på samma sätt! En blue-eyed cream kan således även ha skimmelanlag. Det är en dubbelgul skimmel. De föds i en mörkare nyans än den som inte ska bli skimmel. Detta gäller såväl dubbelt gula, enkelt gula som icke gula. En blue-eyed cream med skimmelanlag blir i slutändan vit, precis som alla andra skimlar. Skillnaden är bara de blå ögoen och den skära huden. Därför är det extra tråkigt att betäcka en blue-eyed cream med skimmel. Risken är ju minst 50% att fölet nedärver skimmelanlaget. Får man en cafe-au-lait färgad fölunge med vit man och svans, är det ju tråkigt om det försvinner menar jag. Visserligen ljusnar de ändå nån nyans, men riktigt vita blir de inte utan skimmelanlag...

ge

PS. Du kallar det här stoet för blue-eyed cremello. Betyder det att du säkert vet att hon är gulvit (två fuxanlag), eller använder du någon slags amerikansk variant på samlingsamnet BEC? Vet du vilken födelsefärg hingsten har? De flesta oönskade BEC föl föds därför att någon av föräldrarna är skimmel född i någon nyans som tolkats som icke gulanlag, eller att någon av föräldrarna är felklassade...
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Ramona
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 334
Senast: Narcissa
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 048
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp