Avla på albino!

Sv: Avla på albino!

Hej!
Intressant diskussion.
Jag har ett "dubbelgult" skimmelsto (welsh) som har 5 underbara avkommor. Det som visar att hon faktiskt är skimmel (vilket inte syns) är att tre av avkommorna är skimmlar med då med blekanlaget. Den ena avkomman var nästan svart (blir skimmel) vid födseln men har ju som sagt ändå blekanlaget. Hon finns att beskåda här tillsammans med sina avkommor i olika färger. Det är alltid lika kul att se vilken färgnyans avkomman får. http://www.lovsveden.se .
Hon har en avkomma där fadern är isabell och han blev oxå isabell men e skimmelanlaget.
Använder jag bara hingstar utan blekanlag så riskerar jag aldrig att få en dubbelgul.

Lycka till!!
 
Sv: Avla på albino!

Jag är inte så duktig på detta, stoet är här och betäcks med min hingst.
Sto ägaren sa att hon var blue eyed cremello en WM från Danmark, min hingst föddes troligen som fux som föl, alla våra föl e. honom har fotts som fuxar, men han har en avkomma som föddes som svart!
Mer vet jag inte.
 
Sv: Avla på albino!

Ragnhild skrev:
Inom welsh avlen, så var det förr inte möjligt att stanboksföra ett sto som hade dubbla anlagen (ännu mindre en hingst). Vet faktiskt inte hur det är nu. Dessutom så tycker jag att dom är kusligt fula. Rosa kring ögonen, som är blå. Hua!
R

Precis som med welshar som är sabinoskäckar har stambokförts (som helfärgade med en massa tecken) har det genom åren stambokförts welshar med två gulanlag. Det exempel jag kommer på just nu är Bunni RW 86, hon är helt enkelt stambokförd som "vit".
 
Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Jag är inte så duktig på detta, stoet är här och betäcks med min hingst.
Sto ägaren sa att hon var blue eyed cremello en WM från Danmark, min hingst föddes troligen som fux som föl, alla våra föl e. honom har fotts som fuxar, men han har en avkomma som föddes som svart!
Mer vet jag inte.

Om han föddes fux och hon är gulvit blir det garanterat en isabell. Sen är det bara att hoppas att fölet inte ärver skimmelanlaget....

Vilken färg har mamman till det svarta fölet? Om hon är fux betyder det att hingsten inte föddes fux, annars betyder det bara att han har ett non-agoutianlag dolt under det röda. Vilket i sin tur kan ge ett gulsvart föl, om BEC-stoet är pärlvitt med ett likadant anlag, eller sotvitt.

Avel med ett BEC-sto innebär att man inte behöver vara osäker på avkommans färg. Det spelar ingen roll att den *ser ut* att vara mörk fux, mörkbrun/svartbrun eller svart (vilket är ganska vanligt när det finns ett skimmelanlag med i bilden). Med en BEC-mamma vet man att avkomman alltid har ett gulanlag...

För många år sen fick min kompis ett BEC föl. Mycket oväntat, då mamman (skimmel) enligt utsago var född mörk fux. Jag såg bilder på henne som föl, och hon såg verkligen ut som det! Hennes mor var i sin tur registrerad som skimmel född brun, mormodern skimmel född mörkbrun. Mormorsmor skimmel född brun och först i nästa led fanns en icke skimmel, och den var gulbrun. Man hade alltså lyckats missa gulanlaget i hela 4 led....

ge
 
Sv: Avla på albino!

Mamman till det svarta fölet är skimmel, jag vet inte hennes födelse färg kanske svart!
 
Sv: Avla på albino!

moflo skrev:
Precis som med welshar som är sabinoskäckar har stambokförts (som helfärgade med en massa tecken) har det genom åren stambokförts welshar med två gulanlag. Det exempel jag kommer på just nu är Bunni RW 86, hon är helt enkelt stambokförd som "vit".
Vi hade ett ponnysto efter welshhingsten Fanhults Finish, en cremello, jag har hört att även han skulle ha varit cremello, godkändes det tidigare welshhingstar som var cremello?/Madde
(detta sto fick några avkommor med skimmelhingstar, welsh och arab, och dom blev cremello, och sen betäcktes hon med fuxarab, och fick 4 härliga palominos/isabeller, så ett gott råd, satsa på fuxhingst!)
 
Senast ändrad:
Sv: Avla på albino!

pladdermadde skrev:
Vi hade ett ponnysto efter welshhingsten Fanhults Finish, en cremello, jag har hört att även han skulle ha varit cremello, godkändes det tidigare welshhingstar som var cremello?/Madde
(detta sto fick några avkommor med skimmelhingstar, welsh och arab, och dom blev cremello, och sen betäcktes hon med fuxarab, och fick 4 härliga palominos/isabeller, så ett gott råd, satsa på fuxhingst!)

Fanhults Finish var isabell! Han stod inte långt från mig, så det vet jag säkert. Han hade bläs och vitt på tre ben om jag inte minns helt fel...

Gulanlaget existerar inte hos det Arabiska fullblodet, så erat sto kan inte fått cremellos efter arabhingst. Det kan bara betyda att hingsten inte var rasren, eller så var han helt enkelt inte far till fölet/fölen.

Att hingsten är skimmel har inte med saken att göra, det är födelsefärgen som avgör. En skimmel född fux är precis lika säker att använda på ett cremellosto som en fux. Om man inte vet hingstens födelsefärg, och han har en förälder med gulanlag kan man dock inte veta om hingsten har det (förrän avkommorna visar på det), eftersom skimmelanlaget döljer födelsefärgen. Men när det gäller just araber är det riskfritt, eftersom det som sagt inte finns något gulanlag i rasen....

ge
 
Sv: Avla på albino!

swebec skrev:
Att hingsten är skimmel har inte med saken att göra, det är födelsefärgen som avgör. En skimmel född fux är precis lika säker att använda på ett cremellosto som en fux. Om man inte vet hingstens födelsefärg, och han har en förälder med gulanlag kan man dock inte veta om hingsten har det (förrän avkommorna visar på det), eftersom skimmelanlaget döljer födelsefärgen. Men när det gäller just araber är det riskfritt, eftersom det som sagt inte finns något gulanlag i rasen....

ge

Njae, en skimmel född fux garanterar inte isabell. Eller jo, det garanterar isabell som grundfärg om han betäcker ett cremello sto, men avkomman kan ju lika gärna bli en skimmel i slutänden. Vill man vara säkeer på att få isabell så skall man betäcka med fux.
 
Sv: Avla på albino!

Nessan skrev:
Njae, en skimmel född fux garanterar inte isabell. Eller jo, det garanterar isabell som grundfärg om han betäcker ett cremello sto, men avkomman kan ju lika gärna bli en skimmel i slutänden. Vill man vara säkeer på att få isabell så skall man betäcka med fux.

Jag skrev inte att man garanterat fick en isabell om man betäckte med skimmel född fux. Jag skrev att en skimmel född fux är lika säker att använda på ett cremello sto som fux. Dvs avkomman kan inte bli cremello om inte båda föräldrarna har ett gulanlag, och det har inte fuxen. Vare sig den är skimmel eller ej. Ägaren till cremellostoet skrev att hon hade fått cremellos efter skimmelhingstar. Jag ville bara förtydliga att detta inte berodde på att de var skimlar, utan på deras födelsefärg. Dessutom en omöjlighet om hingsten var arab, eftersom gulanlaget inte finns i rasen...

ge
 
Sv: Avla på albino!

swebec skrev:
Jag skrev inte att man garanterat fick en isabell om man betäckte med skimmel född fux. Jag skrev att en skimmel född fux är lika säker att använda på ett cremello sto som fux. Dvs avkomman kan inte bli cremello om inte båda föräldrarna har ett gulanlag, och det har inte fuxen. Vare sig den är skimmel eller ej. Ägaren till cremellostoet skrev att hon hade fått cremellos efter skimmelhingstar. Jag ville bara förtydliga att detta inte berodde på att de var skimlar, utan på deras födelsefärg. Dessutom en omöjlighet om hingsten var arab, eftersom gulanlaget inte finns i rasen...

ge
Ojdå, jag har alltid trott att arabhingsten Pax var äkta arab, han var i allafall inreg. som sådan! /Madde
 
Sv: Avla på albino!

pladdermadde skrev:
Ojdå, jag har alltid trott att arabhingsten Pax var äkta arab, han var i allafall inreg. som sådan! /Madde

Om du menar Pax e Pohaniec u Aleksja e Czort, så var han arab. Kruxet är som sagt bara att gulanlaget inte existerar i rasen, så något är fel. Antingen var han inte pappa till fölet eller så var fölet inte cremello. Du har ingen bild på avkomman? Där man klart och tydligt ser de ljusblå ögonen?

ge
 
Sv: Avla på albino!

swebec skrev:
Jag skrev inte att man garanterat fick en isabell om man betäckte med skimmel född fux. Jag skrev att en skimmel född fux är lika säker att använda på ett cremello sto som fux. Dvs avkomman kan inte bli cremello om inte båda föräldrarna har ett gulanlag, och det har inte fuxen. Vare sig den är skimmel eller ej. Ägaren till cremellostoet skrev att hon hade fått cremellos efter skimmelhingstar. Jag ville bara förtydliga att detta inte berodde på att de var skimlar, utan på deras födelsefärg. Dessutom en omöjlighet om hingsten var arab, eftersom gulanlaget inte finns i rasen...

ge

:idea: Då missuppfattade jag.;) Och du har helt rätt i det du säger...
 
Sv: Avla på albino!

Sportponny ryttarna kanske inte vill ha gulvita eller pärlvita hästar (vad vet du om det förresten?) men vi uppfödare vill ha det. Det är enklare att avla fram eftertraktade isabeller eller gulbruna hästar om man har en ponny med två gulanlag. Då är man ju garanterad att få rätt färg på fölet och du kan väl knappast påstå att en isabell är svårsåld?
Jag har dessutom en vit ponny med blå ögon som troligen är skimmelskäck i grunden och henne är det många som vill åt vill jag lova - och det bland sportponny ryttarna. Jag tror bara det är äldre konservativa uppfödare som har kvar skräcken från förr då man till och med trodde att två haflingers kunde få gulvita föl (ha, ha, de är ju fuxar med vit man och ljus buk). Men de nya uppfödarna och ryttarna av i dag gillar ovanliga färger - av alla det slag. Mångfald är vackert! :smirk:
 
Sv: Avla på albino!

BEC står for blue eyed cream og er en samlebetegnelse på cremello, perlino og smokey crème. Det var nok blue eyed cream oppdretteren mente.
 
Sv: Avla på albino!

Det här tycker jag är märkligt! Om fadern är isabell så borde ju fölet också bli BEC, eller hur?

Det beror på om den får faderns gulanlag eller ej. Det kommer ju alltid att bli en gul häst p.g.a. moderns två gulanlag, men eftersom fadern bara har ett gult anlag så är det ju inte säkert att han nedärver det till avkomman.
 
Sv: Avla på albino!

Det beror på om den får faderns gulanlag eller ej. Det kommer ju alltid att bli en gul häst p.g.a. moderns två gulanlag, men eftersom fadern bara har ett gult anlag så är det ju inte säkert att han nedärver det till avkomman.
Oops, tankevurpa!!! Så är det så klart!
 
Sv: Avla på albino!

*Knapplån*
Nu har jag läst i andra trådar att Skimmel född svart och Skimmel född brun inte kan ha gulanlag. Så vilka födelsefärger kan en skimmel ha om den ska kunna bära på gulanlag?
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Ramona
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 342
Senast: Narcissa
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 049
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp