Bukefalos 28 år!

Avla på hund som haft rädsla?

Jag har i och för sig inte tränat med CD-skiva med fyrverkerier, men stora framsteg har han definitivt gjort senaste 3 gångerna. Nu lugnar han sig också mycket fortare. Det känns som att det kan gå bort i alla fall. Det är en mycket trevlig hund i övrigt som många tycker mycket om och som har många bra egenskaper.

Fast du ska inte behöva träna bort det över flera år. Hunden bör avreagera ganska snabbt för att den ska vara lämplig att använda i avel. Man ska aldrig använda rädda hundar i aveln.
 
Jag har i och för sig inte tränat med CD-skiva med fyrverkerier, men stora framsteg har han definitivt gjort senaste 3 gångerna. Nu lugnar han sig också mycket fortare. Det känns som att det kan gå bort i alla fall. Det är en mycket trevlig hund i övrigt som många tycker mycket om och som har många bra egenskaper.

Jag tycker inte riktigt hur trevlig hunden är hör till diskussionen. Frågan för mig är vilket lidande man dömer framtida valpar till... Jag tycker inte att det du beskriver är en liten petitess tyvärr.
 
Jag har i och för sig inte tränat med CD-skiva med fyrverkerier, men stora framsteg har han definitivt gjort senaste 3 gångerna. Nu lugnar han sig också mycket fortare. Det känns som att det kan gå bort i alla fall. Det är en mycket trevlig hund i övrigt som många tycker mycket om och som har många bra egenskaper.

Fast det ska inte riktigt behöva övas på utan hunden ska självmant släppa obehaget och rädslan.
Nej, jag tycker inte alls det låter lämpligt att hunden ska gå i avel.
 
Jag har i och för sig inte tränat med CD-skiva med fyrverkerier, men stora framsteg har han definitivt gjort senaste 3 gångerna. Nu lugnar han sig också mycket fortare. Det känns som att det kan gå bort i alla fall. Det är en mycket trevlig hund i övrigt som många tycker mycket om och som har många bra egenskaper.
Fast valpar föds inte tränade. Tänk på hur de kommer lida av att vara födda med rädslor mm.
 
Jag tycker inte att det du beskriver är en liten petitess tyvärr.

Precis.
En petitess kan man väl säga att den kortvariga berördhet som en av mina uppfödningar fick sista dagen på sin första jaktsäsong, när en kula rikoschetterade och således skadesköt hunden rätt illa med påföljande operation och skaplig konvalescens och sedan den när första älgen sköts nästa säsong blev berörd av skottet. Sist den skällde älg blev den skjuten liksom..

Tog dock inte speciellt lång tid för den hunden att avreagera sig berördheten i just den situationen heller.
 
Jag har i och för sig inte tränat med CD-skiva med fyrverkerier, men stora framsteg har han definitivt gjort senaste 3 gångerna. Nu lugnar han sig också mycket fortare. Det känns som att det kan gå bort i alla fall. Det är en mycket trevlig hund i övrigt som många tycker mycket om och som har många bra egenskaper.
Låter som bortförklaringar. Gå ett MH med hunden.
 
@Jessan Har denna hane något speciellt..det där lilla extra som som få andra hanar har och som gör att han är en tillgång för avel och sin ras? Tom så speciellt så att man tycker det är värt att chansa på hans ljudberördhet?
 
Precis.
En petitess kan man väl säga att den kortvariga berördhet som en av mina uppfödningar fick sista dagen på sin första jaktsäsong, när en kula rikoschetterade och således skadesköt hunden rätt illa med påföljande operation och skaplig konvalescens och sedan den när första älgen sköts nästa säsong blev berörd av skottet. Sist den skällde älg blev den skjuten liksom..

Tog dock inte speciellt lång tid för den hunden att avreagera sig berördheten i just den situationen heller.

Det var ungefär vad jag funderade på. En hund som blivit ljudrädd efter en fysisk skada i anslutning till ett specifikt ljud, det skulle jag nog kunna bortse från. Bestående rädsla för "bara" ljudet? Nä.
(Och jag vet att raketer är skitläskiga! Det är inte bara ljud, det är en massa annat och det är en väldigt belastande situation. Ändå.)

Sen när det kommer till jakthundar - varning, sidospår ;) - så är det ju tyvärr inte helt sällsynt med ljudrädda hundar som ändå jagar som tokar. Driften överkommer rädslan i just jaktsituationen, men i vardagen har de det inte alltför bra... Sådant tycker jag verkligen inte heller bör bortses från!
(Och med det menar jag inte att antyda att din hund har/hade det problemet, jag spånar bara vidare...)
 
Vallhund. Och om hunden får bra reaktioner på ett MH?
Vad menar du med reaktioner?
Alla hundar reagerar på MH. Det är tom ok att bli rädd.
Det avgörande är ju vad som händer sen. Hur den avreagerar.
Mycket annat spelar också in. En hund som får ettor på hot, ljud osv och sen fortsatt låga poäng på lek, nyfikenhet....det är en avstängd hund.

Vad vill du själv ha för reaktioner av din hund? Vad anser DU vara bra? Många raser har så tråkiga MH-spindlar att det är ett direkt nederlag att nå rasmedlet.
 
Nej, jag tycker inte det. Min hund har börjar reagera på fyrverkerier på äldre dar (6-7 år). Inne går det oftast bra, vi bäddar ner oss i sängen och han lyfter kanske på huvudet om det är tyst inne när det smäller nära (har TV:n på nu). Han blir ytterst sällan orolig. Igår när vi var och tränade blev han inte ens särskilt berörd över smällare utomhus, för det var ju så himla roligt - vi hade ju jätte skoj även när vi bara var ute och kissade. I övrigt blir han låg, det märks på honom så fort det kommer en smäll. Han är dock, alltid, träningsvillig och jag kan utan problem be honom söka godis i ett träd, eller hoppa upp på en bänk eller ge mig en high five. Jag är glad att det (ta i trä) inte är värre, men det är tillräckligt för att jag inte skulle vilja chansa att det är något som nedärvs.
 
Sen när det kommer till jakthundar - varning, sidospår ;) - så är det ju tyvärr inte helt sällsynt med ljudrädda hundar som ändå jagar som tokar. Driften överkommer rädslan i just jaktsituationen, men i vardagen har de det inte alltför bra... Sådant tycker jag verkligen inte heller bör bortses från!
(Och med det menar jag inte att antyda att din hund har/hade det problemet, jag spånar bara vidare...)

Det är som när man ser skotträdda BC som ligger plats med skott trots att dom är livrädda på klubben. Kadaverlydnad. :cry::cry:
 
Voff. Det är en mycket trevlig hund som är bra på många sätt. Den är också släkt med våran förra hund och jag vill gärna ha en avkomma. Dock inte till vilket pris som helst. Kvarstår rädsla även i fortsättningen och det inte blir bättre än det redan är så kommer jag ju inte avla på hunden.
 
Vallhund. Och om hunden får bra reaktioner på ett MH?
Under ett MH utsätts hunden för stigande stress, man vill se hur hunden hanterar detta samt huruvida den kan avreagera mellan momenten eller om det bygger på.
Hur profilen bör se ut varierar mellan olika raser.

Red 2a på bollen ser jag.
 
Det är som när man ser skotträdda BC som ligger plats med skott trots att dom är livrädda på klubben. Kadaverlydnad. :cry::cry:

Nja, inte riktigt samma sak som vad jag menade även om jag tycker ännu mer illa om sådant! Jag tänkte på jakthundar som funkar utan reaktioner i jakten inte för att de är tvingade utan för att deras mönsterbeteenden övertrumfar rädslan i de situationerna. För att snacka Panksepp, S är överstimulerad och tillåter inte aktivering av F. (Tekniskt sett en form av mani väl, men i just den situationen fungerar det ju i så fall till individens fördel.)
 
(Och med det menar jag inte att antyda att din hund har/hade det problemet, jag spånar bara vidare...)

Inte min hund, men en uppfödning och ljudräddhet är inte överdrivet vanligt på jämtar överlag vad jag vet och den här har aldrig varit rädd för raketer, skott eller annat. Vare sig före eller efter. Det tog 2 skjutna älgar för honom (dvs typ 2 jaktdagar) att helt avreagera och det var ju inte så att han blev livrädd när skottet gick och älgen föll, men han blev lite berörd de två första gångerna han var i den situationen.

En jämte eller för den delen älghund generellt som inte tål att åka på däng/ bli skadad/är skotträdd i samband med jakten är en rätt kass jakthund och har inte den skalle som behövs för jobbet och såna linjer rensar ju ut sig själva så att säga. Sen finns det ju de som vid skador blir kortvarigt berörda och de som blir förbannade, som min gammelman blev om han blev sparkad och åkte på en luftfärd så studsade han upp som en gummiboll, än mer taggad. Älgfan skulle bara DÖÖÖÖ liksom :angel: och efter tågolyckan, som ju skedde just när han skällde älg så blev det noll och ingen reaktion på hur han jagade, så honom fanns det inget som kunde rubba,
 
Voff. Det är en mycket trevlig hund som är bra på många sätt. Den är också släkt med våran förra hund och jag vill gärna ha en avkomma. Dock inte till vilket pris som helst. Kvarstår rädsla även i fortsättningen och det inte blir bättre än det redan är så kommer jag ju inte avla på hunden.
Är hunden meriterad, hälsoundersökt och har gått mh/bph?
 
Voff. Det är en mycket trevlig hund som är bra på många sätt. Den är också släkt med våran förra hund och jag vill gärna ha en avkomma. Dock inte till vilket pris som helst. Kvarstår rädsla även i fortsättningen och det inte blir bättre än det redan är så kommer jag ju inte avla på hunden.

Ett tips...tänk bort alla känslor i avel. Det är den största fallgropen folk gör. All avel bör handla om att tillföra rasen något och stärka den. Hunden ska vara rastypisk både i sina egenskaper och exteriört. Sen ska marijoteten av hans släkt också leva upp till höga kriterier för annars blir det ren individavel och sånt är aldrig bra.
Även om du vill ha en avkomma efter din hane så kommer det finnas en tik med i bilden och din "avkomma" kan bli något helt annat än det du hoppas den ska vara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 302
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 359
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 193
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp