Avla på hund som haft rädsla?

@Jessan
Av din profilbild så gissar jag på att det handlar om en flatte?
Då finns det ju rätt många andra hundar i avel som säkert har gemensamma linjer med din nuvarande och som du kanske han hitta en orädd valp ifrån. Vilket kanske är ett vettigare sätt att få en släkting till nuvarande hunden istället för att låta en rädd hund gå i avel där du riskerar stora kullar med valpar som inte kommer att må bra under sitt liv bara för att du vill ha EN valp.

Tillägg:
För nej, en hund som är rädd på det sättet du beskriver ska inte gå i avel! Framförallt inte när det handlar om hundar som faktiskt ska kunna apportera efter skott på jakter - det är sådär lagom festligt när en retriever utvecklar skotträdslor alltså eftersom det minskar möjligheter till ex träning/jakt vilket många vill kunna göra med hundarna för att dom ska må bra och göra det dom är avlade för.
 
Senast ändrad:
Vallhund (Voff). Jag vet att hunden utsätts för stress och man vill se hur den avreagerar eller inte avreagerar. Men Vallhund tyckte jag skulle göra ett MH. Vilket jag tänkt. Och om det blir ett bra resultat för rasen? Skulle jag ställt frågan så istället?
 
Vallhund (Voff). Jag vet att hunden utsätts för stress och man vill se hur den avreagerar eller inte avreagerar. Men Vallhund tyckte jag skulle göra ett MH. Vilket jag tänkt. Och om det blir ett bra resultat för rasen? Skulle jag ställt frågan så istället?
Det beror som sagt på om mentsliteten i rasen är bra i genomsnitt så att rasmedel blir vettigt.
Om 65% av hundarna i rasen dras med ljudrädslor så kommer en halvrädd hund att framstå som bra. Sätts denna då i avel så hjälper den till att bidraga till fler halvrädda hundar som drar ner rasmedlet ännu mer.

Därför bör du fundera på vad du anser vara ett bra resultat innan du gör testet. Vad har du för krav på din hund?
 
Killaloe. Ja det är nåt jag funderat på. Men jag har inte sagt att jag SKA avla. Jag vill ha en avkomma, men det blir ju förmodligen inte så. Skotträdd är han som sagt i alla fall inte.
 
Voff. Om ett MH då ändå skulle visa ett bra resultat för rasen? Och visa på en bra mentalitet? Inte reagerar på skotten eller andra höga ljud, avreagerar inom rimlig tid..
 
Killaloe. Ja det är nåt jag funderat på. Men jag har inte sagt att jag SKA avla. Jag vill ha en avkomma, men det blir ju förmodligen inte så. Skotträdd är han som sagt i alla fall inte.
Men även om just din inte är skotträdd för skott vid jakt så har han ju ändå problem med avreaktioner och rädslor - vilket troligtvis kommer påverka valparna och vem säger att dom inte blir rädda för skott? Du ger liksom inte framtida valpar särskilt bra förutsättningar till att bli trygga och rastypiska individer, som kan användas på ett rastypiska sätt - vilket känns som tvärtemot vad en vill åstadkomma.

Jag tycker absolut att du ska fundera och kolla närmare på andra hundar som delar linjer med din kille, om det är släktskapet som är det viktigaste för dig :)

Och jag hojtar även på @squarepants som har bra koll på flattar och flatteavel, för jag tror att hon kan ge dig mer rasspecifik input ang avel på rädda hundar.
 
Voff. Om ett MH då ändå skulle visa ett bra resultat för rasen? Och visa på en bra mentalitet? Inte reagerar på skotten eller andra höga ljud, avreagerar inom rimlig tid..

Jag skulle säga kanske, om syskon och föräldrar är helt opåverkade av skott och fyrverkerier samt har goda avreaktioner på mh. Men det är fortfarande ett stort kanske. En flat ska i mitt tycke inte vara ljudkänslig.
 
Jag skulle säga kanske, om syskon och föräldrar är helt opåverkade av skott och fyrverkerier samt har goda avreaktioner på mh. Men det är fortfarande ett stort kanske. En flat ska i mitt tycke inte vara ljudkänslig.
Precis...det är ju en jaktras så här är det extra noga att hunden är 100% skottfast annars sabbar man i aveln.
 
@Killaloe Släktskapet är en stor del, den förra hunden vi hade var guld. Ville gärna ha en avkomma av han men det blev aldrig så. Men jag har också en hund som kan bli riktigt bra med mer träning, som har många bra egenskaper och det jag vill ha i en hund.
 
@Killaloe Släktskapet är en stor del, den förra hunden vi hade var guld. Ville gärna ha en avkomma av han men det blev aldrig så. Men jag har också en hund som kan bli riktigt bra med mer träning, som har många bra egenskaper och det jag vill ha i en hund.
Vad skulle syftet/målsättningen med en sådan parning vara förutom att du vill ha en avkomma av honom (som i mina ögon är ungefär det sämsta skälet för avel som finns)?
 
@Killaloe Släktskapet är en stor del, den förra hunden vi hade var guld. Ville gärna ha en avkomma av han men det blev aldrig så. Men jag har också en hund som kan bli riktigt bra med mer träning, som har många bra egenskaper och det jag vill ha i en hund.

Jag tänker lite som så att om din hund är en bra rasrepresentant (undantaget rädslan) så är det ju egenskaper du även kommer kunna hitta hos andra, rastypiska, flattar. Skillnaden kommer dock kanske vara att nästa är rastypiskare iom att den förhoppningsvis saknar rädslor :)

Alltså, jag fattar att en gillar sin hund och den individen, men om det är en ras som passar det livet en lever och dom förväntningarna en har så bör ju en korrekt rasrepresentant kunna leva upp till förväntningarna utan att vara släkt med just den individen en har hemma. Lite luddigt men som ex; jag älskar min Golden och tycker han är fantastisk som individ på många sätt, men jag valde ju rasen i första hand efter dess egenskaper. Det gör ju att jag kan välja att skaffa en ny Golden i framtiden och vara relativt säker på att även den kommer få ungefär samma positiva egenskaper som den jag har nu - oavsett om dom är släkt eller inte, eftersom det hör till rasen. Den kommer inte vara likadan som han jag har nu, men grunddragen kommer förhoppningsvis vara detsamma.

Så, antingen har du en rastypisk hund och då kan du troligtvis hitta liknande individer inom rasen. Eller så har du en icke rastypisk individ och då ska han verkligen inte gå i avel, samt att du i så fall kanske ska fundera på vilka egenskaper han har som inte är rastypiska och välja en ras som har dom egenskaperna :) För mig känns det rimligare än att chansa med att använda en hand i avel med rädslor och riskera flertalet valpars välmående under lång tid.
 
@Killaloe Han har fått bra omdöme på utställning om exteriören. Uppfödaren har sagt att han är av den gamla typen.

Om vi bortser från rädslan så är det väl många som vill ha en avkomma från sin hund, och jag förstår inte varför det skulle vara så oseriöst? Om det är en hund med bra egenskaper och bra exteriör.
 
@Killaloe Han har fått bra omdöme på utställning om exteriören. Uppfödaren har sagt att han är av den gamla typen.

Om vi bortser från rädslan så är det väl många som vill ha en avkomma från sin hund, och jag förstår inte varför det skulle vara så oseriöst? Om det är en hund med bra egenskaper och bra exteriör.
Det oseriösa är när man blundar för felen och hittar på en rad ursäkter för att ta valpar trots avrådan.
 
@Mia_R Och andra verkar tycka att det är oseriöst bara att man vill ha en avkomma.
Jag har som sagt tidigare inte sagt att jag SKA avla. Jag vill ha en avkomma, men jag har aldrig sagt att jag SKA.
 
@Mia_R Jag har försökt förklara hur han är nu. Jag vet att det finns en rädsla. Går den inte bort blir det ju inget, precis som jag sagt tidigare. Och kanske ändå inte. Frågan var om att avla på hund som haft en rädsla. Jag blundar inte för att den finns. Men jag har försökt säga att han är mycket bättre nu. Och det känns som att det kan gå bort. Men det kanske tagit för lång tid.
 
@Mia_R Jag har försökt förklara hur han är nu. Jag vet att det finns en rädsla. Går den inte bort blir det ju inget, precis som jag sagt tidigare. Och kanske ändå inte. Frågan var om att avla på hund som haft en rädsla. Jag blundar inte för att den finns. Men jag har försökt säga att han är mycket bättre nu. Och det känns som att det kan gå bort. Men det kanske tagit för lång tid.
Flera har upprepade gånger sagt att man inte avlar på rädslor så jag förstår inte varför det ska upprepas. Du behöver inte tagga mig mer, jag har sagt mitt redan när jag svarade på vad som är oseriöst att avla på sin egen hund.
 
Ni får fortsätta tycka att det är oseriöst att ens tänka tanken på en avkomma på en mycket fin och trevlig hund när hunden inte är en champion eller bättre än 95 % av rasen. Även utan rädsla. Jag säger igen att jag inte sagt att jag SKA avla. Jag ställde en fråga. Jag tror fortfarande att det här kommer gå bort. Men det betyder inte nödvändigtvis att jag faktiskt avlar på hunden.
Jag har fått svar på min fråga. Jag lämnar tråden.
 
Ni får fortsätta tycka att det är oseriöst att ens tänka tanken på en avkomma på en mycket fin och trevlig hund när hunden inte är en champion eller bättre än 95 % av rasen. Även utan rädsla. Jag säger igen att jag inte sagt att jag SKA avla. Jag ställde en fråga. Jag tror fortfarande att det här kommer gå bort. Men det betyder inte nödvändigtvis att jag faktiskt avlar på hunden.
Jag har fått svar på min fråga. Jag lämnar tråden.
Det är inte själva tanken i sig som är oseriös, utan att folk här har erfarenhet om att när folk avlar med den tanken som grund så blundar de väldigt snabbt för eventuella negativa sidor hos hunden som egentligen inte bör föras vidare.

Jag vill ha en valp efter Tinja. Det i sig är inte oseriöst. Hon är en fantastisk hund på nästan alla sätt och vis. Skottfast, nyfiken på ljud och människor, lekfull, lättlärd, enkla löp och skendräktigheter, kan alltid köra lite till. Men även om hon hade haft dubbla A-höfter (hon har B/C) så hade jag inte avlat på henne, för hon är försiktigare än vad jag tycker en aussie ska vara - hon hade svårt för dumpen och har alltid varit rädd för barn - samt att flera av hennes syskon är mindre nyfikna och har mer rädslor, en bröt till och med MH't efter skramlet. (De resterande syskonen har väldigt bra MH'n) De är fortfarande fantastiska hundar som är högt älskade av sina ägare, men jag har högre krav på vad som jag eventuellt ska avla på i framtiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 829
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 106
Senast: WildWilma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 911
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp