Bukefalos 28 år!

Avlivning under fodervärdstiden - vad gäller?

Antagligen tillhör eventuell utbetalning från försäkringsbolaget INTE dig.
Eftersom ni avtalat att du ska betala veterinärvård och det är precis vad du gjort.
Njae, om det finns en försäkring som täcker veterinärvård och den ingår i fodervärdsavtalet och TS betalt utan direktreglering så kanske TS har rätt till kompensation för sina utlägg. Dock så gissar jag att det inte blir några större belopp.

Avlivning går ofta på 5000-6000 kr (vissa försäkringar ersätter, inte andra).
Självrisken för veterinärvård är runt 2000-5000 kr+ ca 20%
Och dessutom så ersätts inte allt på veterinärräkningen.

Om TS borde få del av pengarna beror helt på om ägaren fått ut något på veterinärdelen eller inte.
 
Avtalet säger att veterinärkostnader ska täckas av fodervärden. Om försäkringen betalar ut ersättning, är det inte längre en kostnad för ägaren. Om det har skett en utbetalning från försäkringsbolaget till ägaren, ska detta då tillbaka till fodervärden, om det är fodervärden som reglerat veterinärfordran från början.

Däremot kan det ju vara så att ägaren hävdar att det finns andra kostnader som ska jämnas ut med ev återbetalningar men det vet vi inget om.
 
Står det i ert kontrakt att du får utnyttja veterinärvårdsförsäkringen? Om det inte gör det utan bara står att du ska stå för veterinärvården så lär du inte få ut några pengar på försäkringen och inte ägaren heller eftersom hen inte har några kvitton för du har väl dem?
 
Har fått tag på ägaren och h*n tyckte att det var självklart att jag skulle få tillbaka eventuell ersättning, eftersom jag stått för både ekonomiska utgifter samt fått ta hand om hela situationen själv med allt vad det innebär (ägaren bor ca 30 mil bort). Men försäkringsbolaget kommer att betala ut till ägaren och jag kan bara hoppas på att h*n håller sitt ord.
 
Har fått tag på ägaren och h*n tyckte att det var självklart att jag skulle få tillbaka eventuell ersättning, eftersom jag stått för både ekonomiska utgifter samt fått ta hand om hela situationen själv med allt vad det innebär (ägaren bor ca 30 mil bort). Men försäkringsbolaget kommer att betala ut till ägaren och jag kan bara hoppas på att h*n håller sitt ord.
Och hoppas det blir några pengar att tala om. Täcker inte försäkringen avlivning och ev bortforsling/destruering så blir det inte många kronor.
 
Om det är ägaren som har försäkringen (veterinärvård + liv) så är det självklart så att FB betalar ersättning även för veterinärvård till ägaren. Om FV och ägare sen avtalat så, så lär ägaren återbetala till FV det som gäller veterinärvården.
Annars är detta orsaken till att man som FV ska ha en egen veterinärvårdsförsäkring.
Ja jag kanske skrev otydligt. Utbetalningen görs väl till ägaren efter som denne står på försäkringen. Men mellan mig och ägaren så är det ju jag som ska ha pengarna. Men man kan ju kanske bara hoppas att ägaren är ärlig och betalar.
 
Så länge ägaren o i detta fall försäkringstagaren inte har tillgång till några kvitton, fakturor el dyl så kommer den inte att få ett nickel av försäkringsbolaget. FB betalar inte ut några pengar utan intyg o kvitton.

TS jag antar att du inte redan har betalt? Utan du menar att du står som betalningsansvarig på diverse fakturor.

Har ni i kontraktet reglerat kostnader för transport o destruktion av kroppen? Dom kostnaderna bör ju inte ingå i veterinärvård. Står du som betalningsansvarig på dessa fakturor?
 
Har fått tag på ägaren och h*n tyckte att det var självklart att jag skulle få tillbaka eventuell ersättning, eftersom jag stått för både ekonomiska utgifter samt fått ta hand om hela situationen själv med allt vad det innebär (ägaren bor ca 30 mil bort). Men försäkringsbolaget kommer att betala ut till ägaren och jag kan bara hoppas på att h*n håller sitt ord.

Kanon.
Tänk att det så ofta är enklast att prata med berörd part...
 
Jag hade en 26 år gammal häst på livstidsfoder. Ägaren stod officiellt för försäkringen på hästen, men vi betalade till dem. Hästen hade upprepade fångproblem under de sista två åren, ägaren skrev en fullmakt där jag/vi fick full bestämmanderätt om när det inte gick längre, och alla pengar som eventuellt skulle komma den dag hästen inte längre fanns skulle tillfalla oss.

Nu var hästen så gammal att vi inte fick något mer än en återbetalad premie, men den förhållandevis låga summan man möjligen kan få för en så gammal häst täcker inte på långa vägar det KÄNSLOMÄSSIGA priset jag betalade för att få ha henne så länge.

Har du och ägaren inte avtalat något liknande medan hästen fortfarande levde har jag svårt att se hur du skulle kunna få ut något nu. Vad har ägaren sagt innan hen verkade gå under jorden? Många som har fodervärd till sin häst står ju själva på försäkringen för att få ut de pengarna om olyckan är framme.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 957
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 595
Senast: QueenLilith
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp