Avmaskat utan ägarens vetskap

Hej min syster har min häst på foder i ett stort stall där man är ansluten till SVA i ett maskprogram. Vilket lät jättebra när hon flyttade in, nu visar det sig att man tagit provet och sedan avmaskat utan hennes vetskap? Det enda som pratades om var att de tog träckprov och då följde programmet i samråd med veterinär men är det bara vi som tycker det är helt vansinnigt att ge någon annans häst medicinska preparat utan att ens informera om när och vilket man ska ge? Min häst är dessutom kolikhäst som är känslig mot mycket. Har en väns häst som är allergisk mot equimax, hur kan stallägaren veta att inte just min häst är känslig mot något....

Hur hade ni reagerat? Jag är helt för att ta träckprov och inte avmaska i onödan, men här verkar det som om man avmaskat alla 50 hästar.....
 
Har hästen mask så ska den avmaskas. Vad trodde ni skulle hända om den hade mask?

Det är mycket värre att drabbas av det som jag varit med om. Häst om påståtts är träckprovad och maskad därefter. Dessutom påstått maskad separat inför avresa till annat ställe där jag lovat (enlitg avtalet jag skrev på) att den är avmaskad om inte så skulle de på nya stället ombesörja det (inga problem i sig) - jag litade såklart på den som sagt att den maskat hästen, efter 1 månad på nytt ställe tas träckprov och hästen har massor av stora blodmasken. Jag höll fan på att dö av skam.
 
Jag hade blivit skitförbannad, av ren principsak, rör inte mina djur utan att fråga innan. :rage:

Jag ser det mer som ett "symptom" på att stallägaren inte kan skilja med sina djur och andras. Hade nog flyttat. Hade jag fått ett sms med "fick svar på xx epg, tänkte avmaska idag, ok?" så hade det varit en helt annan femma.
 
Jag hade sett det som praktiskt om någon annan både tog träckprov och avmaskade mina hästar vid behov. Visst vill jag gärna bli informerad innan men då räcker det med att det framgår i kontraktet att det är så det sköts och ungefär vilken tid på året det sker och inte vid varje tillfälle.
Nu har jag hästarna hemma men skulle jag ha innackorderingar så skulle det inte vara tal om att någon skulle kunna vägra ta träckprov eller avmaska vid behov.
 
Eh nej.... alla hästar behöver absolut inte maskas pga att några har mask...?!? Det är ju liksom hela poängen med att ta trackprov. :confused: Man maskar de som har/sprider mask, inte de övriga.

Tyvärr kan andra hästar ha mask också som ligget latent o då kan de fortsätta sprida maskarna.Har du hästar ihop i samma hage måste du definitivt maska alla hästar i samma hage !
 
Tyvärr kan andra hästar ha mask också som ligget latent o då kan de fortsätta sprida maskarna.Har du hästar ihop i samma hage måste du definitivt maska alla hästar i samma hage !

Förlåt, men detta är ett utdaterat sätt att praktisera, som har bidragit till den enorma resistensen mot maskmedel vi har i dag. Du behöver nog läsa på lite angående nya rön om avmaskning.
 
Förlåt, men detta är ett utdaterat sätt att praktisera, som har bidragit till den enorma resistensen mot maskmedel vi har i dag. Du behöver nog läsa på lite angående nya rön om avmaskning.[/QUOTE

Ska uttrycka mig tydligare. Enligt vet: gör inte tröckprov när det är kallt då kan maskarna ligga i vila. Träckprov tas en varm dag. Har en häst mask ska i vart fall alla hästar som går ihop maskas.
 
Förlåt, men detta är ett utdaterat sätt att praktisera, som har bidragit till den enorma resistensen mot maskmedel vi har i dag. Du behöver nog läsa på lite angående nya rön om avmaskning.

Nopp behöver inte läsa på. Talat med vet. Vet de nya rönen. Kruxet är att träckproven är inte tillförlitliga.De är inte100 procentiga
 
Nopp behöver inte läsa på. Talat med vet. Vet de nya rönen. Kruxet är att träckproven är inte tillförlitliga.De är inte100 procentiga

Nej, det är de inte, men de är "best guess", och vi har inget bättre sätt att diagnosticera. Om hästen ser bra ut, är i bra hull och nollar på trackprov så är det faktiskt ingen anledning att avmaska.

Men nu kapar vi tråden litegrann här, förlåt TS!
 
Jag hade blivit skitförbannad, av ren principsak, rör inte mina djur utan att fråga innan. :rage:

Jag ser det mer som ett "symptom" på att stallägaren inte kan skilja med sina djur och andras. Hade nog flyttat. Hade jag fått ett sms med "fick svar på xx epg, tänkte avmaska idag, ok?" så hade det varit en helt annan femma.

Fast om man VET att det tas träckprov så är det ju ingen överraskning att det kommer en avmaskning efteråt om kusen har mask. Jag förstår inte vad som är så känsligt med just det.
 
Tyvärr kan andra hästar ha mask också som ligget latent o då kan de fortsätta sprida maskarna.Har du hästar ihop i samma hage måste du definitivt maska alla hästar i samma hage !

Mina hästar, där unghästarna haft så höga nivåer att de maskats varje år medan deras mamma inte haft det, gick under fyra år tillsammans med en häst som nollade på varenda prov och en som låg runt 100 på varje prov. Så jag köper inte din teori.
 
Hej min syster har min häst på foder i ett stort stall där man är ansluten till SVA i ett maskprogram. Vilket lät jättebra när hon flyttade in, nu visar det sig att man tagit provet och sedan avmaskat utan hennes vetskap? Det enda som pratades om var att de tog träckprov och då följde programmet i samråd med veterinär men är det bara vi som tycker det är helt vansinnigt att ge någon annans häst medicinska preparat utan att ens informera om när och vilket man ska ge? Min häst är dessutom kolikhäst som är känslig mot mycket. Har en väns häst som är allergisk mot equimax, hur kan stallägaren veta att inte just min häst är känslig mot något....

Hur hade ni reagerat? Jag är helt för att ta träckprov och inte avmaska i onödan, men här verkar det som om man avmaskat alla 50 hästar.....

Jag tycker det låter som bristande kommunikation, hade nog blivit irriterad om jag vore dig men iom att de har informerat om att stallet har ett maskprogram samt om att det tagits trackprov, så låter det inte som att de gjort något "fel" sas.

De flesta hästägare har rätt dålig koll gällande avmaskning och är nog bara tacksamma över att det blir gjort, så därför har det nog inte bedömts vara nödvändigt att informera ytterligare.
 
Hej min syster har min häst på foder i ett stort stall där man är ansluten till SVA i ett maskprogram. Vilket lät jättebra när hon flyttade in, nu visar det sig att man tagit provet och sedan avmaskat utan hennes vetskap? Det enda som pratades om var att de tog träckprov och då följde programmet i samråd med veterinär men är det bara vi som tycker det är helt vansinnigt att ge någon annans häst medicinska preparat utan att ens informera om när och vilket man ska ge? Min häst är dessutom kolikhäst som är känslig mot mycket. Har en väns häst som är allergisk mot equimax, hur kan stallägaren veta att inte just min häst är känslig mot något....

Hur hade ni reagerat? Jag är helt för att ta träckprov och inte avmaska i onödan, men här verkar det som om man avmaskat alla 50 hästar.....

Jag tycker att man ska informera om att man maskar efter provresultat och samtidigt kolla vilket preparat som användes senast och om det finns något hästen är känslig emot. Däremot har jag inget emot att stallägaren utför själva maskningen för att kunna vara säker på att alla hästar som ska ha får i sig tillräcklig dos.
 
Fast om man VET att det tas träckprov så är det ju ingen överraskning att det kommer en avmaskning efteråt om kusen har mask. Jag förstår inte vad som är så känsligt med just det.
Jag har en häst som inte funkar på standardmaskmedlet som vet. skriver ut så hade velat hinna förmedla det.

Sedan så ser jag det som ett symptom, hade en stallägare som ett tag alltid slängde in extra foder till mina "för att de såg hungriga" där jag kämpade med att få ner hullet på den ena framförallt. Sprang de i hagen (två unghästar) så var de hungriga och behövde mer mat.
Släppte ut fånghästar på gräs för att det var fint väder t.ex.
 
Jag hade sett det som praktiskt om någon annan både tog träckprov och avmaskade mina hästar vid behov. Visst vill jag gärna bli informerad innan men då räcker det med att det framgår i kontraktet att det är så det sköts och ungefär vilken tid på året det sker och inte vid varje tillfälle.
Nu har jag hästarna hemma men skulle jag ha innackorderingar så skulle det inte vara tal om att någon skulle kunna vägra ta träckprov eller avmaska vid behov.


Svarar lite till alla, problemet är att enda informationen som givits är den att man skrivit till det på stallhyrans faktura, ingen info på varken stallmöten eller informationstavlan. Ingen info när träckprov tagits, ingen info när hästen avmaskats och ingen info om något överhuvudtaget.

Samma vid inflytt då alla hästar ska hälsokollas vid ankomst av anläggningens veterinär, vi informerade om när vi skulle vara på plats, veterinär utlovades vara där då. Fanns ingen, vi var på plats i 3 timmar, åt lunch och kom tillbaka 1 timme senare, var där ytterligare 3 timmar och sen kvar det kväll. Inte fått någon information om var veterinären tagit vägen eller om den tänkt komma. 5 (!) dagar senare får min syster info om att han är kollad ua. Ingen info om att veterinären tänkt komma ut den och den tiden om hon kunde vara på plats då.

Får räkningen 5 månader senare.

Stallägaren är en godsägare och har inte själv hästar på plats, finns 50 hästar på anläggningen och mycket som sköts tip-top men nonchalansen om att inte informera om sådant som man sedan tar betalt för är inte enligt mig ok.

Jag har själv tidigare stått på anläggningar där stallägaren samlade ihop träckprov, gav info till varje hästägare om ens häst EPG, vad som rekommenderades och sen ordnade denne med rätt preparat. ( de som hade över 200 epg skulle avmaskas enligt kontrakt) Sköttes superbra, stall med 30 hästar.
 
Mina hästar, där unghästarna haft så höga nivåer att de maskats varje år medan deras mamma inte haft det, gick under fyra år tillsammans med en häst som nollade på varenda prov och en som låg runt 100 på varje prov. Så jag köper inte din teori.

Helt rätt undersökningar visar att det finns de hästar som aldrig har mask. Du vet ju dessutom om det eftersom du haft din häst i många år😃Vi har också haft en sån häst. Vi lärde oss genom åren att han inte behövde maskas.
Men på ett stall med 50 hästar inackordering är det svårt o ha den kollen
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 701
Senast: hier
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 896
Senast: skuggi
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 407
Senast: busfro
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: Zebung
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp