Avmaskat utan ägarens vetskap

De tar träckprov och följer programmet i samråd med veterinär så ni är informerade. Kunde ev vara tydligare och informerat i förväg vilken dag avmaskningen sker. Sedan är det upp till den som har häst som reagerar på vissa preparat att informera om detta.

Eventuellt varit tydligare?? Det är tävlingskarens på avmaskningspreparat! Självklart ska hästägare informeras i förväg vilken dag avkastningen ska ske! Samt informeras om resultatet på träckprovet.
 
Jag undrar om ni som tycker att det är okej att folk trycker i era hästar medikamenter utan information om vad och när även tycker att det är okej att stallägaren tar ut veterinär, låter denna behandla er häst och ni upptäcker saken då det dimper ner en faktura i brevlådan. Jag har stått på stallkontrakt där det står med att stallägaren har rätt att ta ut veterinär om så behövs.
Hade jag varit TS hade jag varit skogstokig. Man gör inget med min häst utan min vetskap, man fodrar den inte extra, man byter inte box, man byter inte hage, man släpper den inte på bete, man släpper inte ihop den med nya kompisar osv osv.
 
Jag undrar om ni som tycker att det är okej att folk trycker i era hästar medikamenter utan information om vad och när även tycker att det är okej att stallägaren tar ut veterinär, låter denna behandla er häst och ni upptäcker saken då det dimper ner en faktura i brevlådan. Jag har stått på stallkontrakt där det står med att stallägaren har rätt att ta ut veterinär om så behövs.
Hade jag varit TS hade jag varit skogstokig. Man gör inget med min häst utan min vetskap, man fodrar den inte extra, man byter inte box, man byter inte hage, man släpper den inte på bete, man släpper inte ihop den med nya kompisar osv osv.

Jag instämmer. Sen kan stallägaren absolut ha som krav att hästen ska avmaskas om träckprov visar att det behövs, MEN jag tycker att det är helt vansinnigt att stallägaren gör det utan att informera tydligt innan varje steg i processen. Lapp på informationstavlan eller liknande räcker ju. Så kan de hästägare som vill prata mer om det göra det innan något görs.
 
Jag undrar om ni som tycker att det är okej att folk trycker i era hästar medikamenter utan information om vad och när även tycker att det är okej att stallägaren tar ut veterinär, låter denna behandla er häst och ni upptäcker saken då det dimper ner en faktura i brevlådan. Jag har stått på stallkontrakt där det står med att stallägaren har rätt att ta ut veterinär om så behövs.
Hade jag varit TS hade jag varit skogstokig. Man gör inget med min häst utan min vetskap, man fodrar den inte extra, man byter inte box, man byter inte hage, man släpper den inte på bete, man släpper inte ihop den med nya kompisar osv osv.

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på just avmaskning enligt träckprover och en massa andra medikamenter eller förändringar
 
Jag tycker det är väldigt stor skillnad på just avmaskning enligt träckprover och en massa andra medikamenter eller förändringar
Vad är skillnaden på att ge ett preparat med 96h tävlingskarens och 30 dagars slaktkarens och annat läkemedel?
Rent krasst kunde det ju hänt något som gjort att TS beslutat sig för att skicka hästen på slakt utan vetskap om att h*n då bryter mot slaktkarensen. Häst ingår trots allt i livsmedelskedjan och du har som ägare ansvar för att veta vad den fått i vilka doser och när den är ren igen.
Jag kan inte se någon skillnad alls och dessutom skulle jag efter något sådant här alltid oroa mig för vad mer stallägaren anser är okej att göra utan information. Tyvärr brukar informationsbrist på ett område sprida sig till andra. Det där betessläppet tex där jag vill beta in min häst i min takt blir det så eller ska jag oroa mig för att hästen står med gräs till knäna när jag kommer till stallet på kvällen?
 
Vad är skillnaden på att ge ett preparat med 96h tävlingskarens och 30 dagars slaktkarens och annat läkemedel?
Rent krasst kunde det ju hänt något som gjort att TS beslutat sig för att skicka hästen på slakt utan vetskap om att h*n då bryter mot slaktkarensen. Häst ingår trots allt i livsmedelskedjan och du har som ägare ansvar för att veta vad den fått i vilka doser och när den är ren igen.
Jag kan inte se någon skillnad alls och dessutom skulle jag efter något sådant här alltid oroa mig för vad mer stallägaren anser är okej att göra utan information. Tyvärr brukar informationsbrist på ett område sprida sig till andra. Det där betessläppet tex där jag vill beta in min häst i min takt blir det så eller ska jag oroa mig för att hästen står med gräs till knäna när jag kommer till stallet på kvällen?

Jag har tillit till att de jag stallat upp hos inte är dumma i huvudet helt enkelt. Det är jättestor skillnad för mig att avmaska efter träckprov och att ta alla de initiativ du drar upp.

Just maskmedel tycker jag är helt oproblematiskt faktiskt just för att om hästen har mask så ska den maskas. Jag ser risken att den skulle slaktas inom 30 dagar som väldigt liten och om det skulle ske hade jag nog sett till att dubbelkolla med stallägarn om när avmaskningen skett. Samma sak om jag skulle tävlat. Jag hade dubbelkollat.
 
Jag har tillit till att de jag stallat upp hos inte är dumma i huvudet helt enkelt. Det är jättestor skillnad för mig att avmaska efter träckprov och att ta alla de initiativ du drar upp.

Just maskmedel tycker jag är helt oproblematiskt faktiskt just för att om hästen har mask så ska den maskas. Jag ser risken att den skulle slaktas inom 30 dagar som väldigt liten och om det skulle ske hade jag nog sett till att dubbelkolla med stallägarn om när avmaskningen skett. Samma sak om jag skulle tävlat. Jag hade dubbelkollat.
Så varje gång ts ska iväg och tävla ska h*n dubbelkolla med stallägaren att det är ok? Jag skulle i det läget börja fundera på om jag verkligen var ägare till hästen eftersom jag måste be andra om lov för att få bruka den.
 
Jag tycker att det låter rimligt utifrån beskrivningen: man är ansluten till SVA, skulle följa programmet i samråd med veterinär.
Det var ju uttalat?
Mitt stall var med i SVAs program och vi avmaskade 5 hästar av 30 efter alla träckprov och efterkontroller. När de hittade stora blodmasken i en ny häst som sas ha avmaskats innan blev det ytterligare koll. Vem som stoppar i hästen sprutan tycker jag är oväsentligt men har man åsikter får man framföra de innan alla procedurer.
 
Så varje gång ts ska iväg och tävla ska h*n dubbelkolla med stallägaren att det är ok? Jag skulle i det läget börja fundera på om jag verkligen var ägare till hästen eftersom jag måste be andra om lov för att få bruka den.

Nej det tycker jag verkligen inte. Jag tror inte att de scenarior som du målar upp ens är det minsta realistiska. Det räcker rimligen med att fråga en gång och vilken hästägare är inte kapabel att fråga - är det kollat? Är det maskat? Sen att inte ett stall med många inackorderingar kan anpassa själva avmaskningen efter vad som passar allas tävlingschema om det är många tävlingsryttare är ingen rocket science.

Har man som TS stallat upp dr man vet om alla förutsättningar inklusive avmaskningsrutiner är det jättekonstigt att bli hysterisk när de faktiskt genomförs.
 
Nej det tycker jag verkligen inte. Jag tror inte att de scenarior som du målar upp ens är det minsta realistiska. Det räcker rimligen med att fråga en gång och vilken hästägare är inte kapabel att fråga - är det kollat? Är det maskat? Sen att inte ett stall med många inackorderingar kan anpassa själva avmaskningen efter vad som passar allas tävlingschema om det är många tävlingsryttare är ingen rocket science.

Har man som TS stallat upp dr man vet om alla förutsättningar inklusive avmaskningsrutiner är det jättekonstigt att bli hysterisk när de faktiskt genomförs.

Jag tror faktiskt att om TS hade vetat om alla förutsättningar så hade TS inte blivit överraskad av att inte ha blivit kontaktad innan avmaskning skedde. Det verkar vara bristande information från stallägarens sida samt att TS borde ha frågat mer ingående om hur proceduren är för träckprov och avmaskning.
 
Jag tänker att om man helt blir utan ansvar vad hästen har i maskresultat och avmaskning så vet man ju inget om sin häst heller.

Visst kan det vara väldigt skönt men som ägare har du ett ansvar för din hästs mående, behandlingar, tävlingar och det som kommer efter, slakt och mat.

Jag skulle inte vilja ”tappa” flera års information om hur statusen ser ut maskmässigt med mina hästar. Hur ska man då veta om det är normalt för ens häst?
 
Nej det tycker jag verkligen inte. Jag tror inte att de scenarior som du målar upp ens är det minsta realistiska. Det räcker rimligen med att fråga en gång och vilken hästägare är inte kapabel att fråga - är det kollat? Är det maskat? Sen att inte ett stall med många inackorderingar kan anpassa själva avmaskningen efter vad som passar allas tävlingschema om det är många tävlingsryttare är ingen rocket science.

Har man som TS stallat upp dr man vet om alla förutsättningar inklusive avmaskningsrutiner är det jättekonstigt att bli hysterisk när de faktiskt genomförs.
En gång? Fast man vet ju inte när provet tas och när avmaskning sker. Då måste man ju fråga varje gång. Ingen har väl begärt att stallet ska anpassa sina maskrutiner efter tävlingsschema utan det enda som framförts är att det är lämpligt (jag skulle säga nödvändigt enligt lag) att meddela ägaren då avmaskning sker.
 
Tyvärr kan andra hästar ha mask också som ligget latent o då kan de fortsätta sprida maskarna.Har du hästar ihop i samma hage måste du definitivt maska alla hästar i samma hage !

Men nej! En liten andel hästar står för den absolut största delen av smittan. De aka identifieras och avmaskas. Inte de andra. De flesta vuxna hästar bygger dessutom upp en immunitet.
 
Då har du ju själv också fel om allt jag skrivit är fel eftersom jag hållt med dig

Vi tar det igen: Du påstår att alla hästar som delar hage måste avmaskas om några av individerna har mask och andra nollar.
Det är FEL.
Dessutom bryter veterinären mot direktiven som gäller för veterinärer gällande maskmedel.
 
Men nej! En liten andel hästar står för den absolut största delen av smittan. De aka identifieras och avmaskas. Inte de andra. De flesta vuxna hästar bygger dessutom upp en immunitet.

Som jag skrev ovan när någon månde det. Går de i mindre antal tex två i samma hage där de ligger på noll eller runt noll klart de inte avmaskas , men ligger under gränsvärdena men ganska nära maskas här. Ni får gärna göra på ert sätt säger inget annat.
Har också haft äldre individer dom jag skrivit i tidigare inlägg som byggt upp immunitet. Nu har vi sällan äldre hästar. Många unga o importer
 
Vi tar det igen: Du påstår att alla hästar som delar hage måste avmaskas om några av individerna har mask och andra nollar.
Det är FEL.
Ja om de är många ihop. Då är risken större att nått prov visat fel. Men är de små grupper, hästar man kollat många gånger osv är de lättare o hålla koll o maska mindre
 
Ja om de är många ihop. Då är risken större att nått prov visat fel. Men är de små grupper, hästar man kollat många gånger osv är de lättare o hålla koll o maska mindre

Fast nej. Hästarna sprider inte per automatik smitta mellan sig som du tror. Ett prov kan visa fel men inte så frekvent eller allvarligt om man kollar regelbundet. Samt vet hur man gör med träckprovskoll dvs tar bollar från flera olika högar samt inte för gammalt .

Argumentet att alla hästar som delar hage definitivt (ordagrant citerat) måste avmaskas om några i gruppen har mask/högre EPG, men även några nollar, är helt felaktigt.
 
Fast nej. Hästarna sprider inte per automatik smitta mellan sig som du tror. Ett prov kan visa fel men inte så frekvent eller allvarligt om man kollar regelbundet. Samt vet hur man gör med träckprovskoll dvs tar bollar från flera olika högar samt inte för gammalt .

Argumentet att alla hästar som delar hage definitivt (ordagrant citerat) måste avmaskas om några i gruppen har mask/högre EPG, men även några nollar, är helt felaktigt.

Håller inte med.
Tex köpte vi in en import på hösten. Tog prov ( lovar vet hur man gör), visade ingen mask. Gick själv i början. Sen fick han en kompis. Sattes igång Januari åkte till Tyskland i slutet av Mars ( var snö då). Hittade mask i släpet på vägen ned. Antingen smittad med mask, felaktigt prov eller som jag hört ( inte nått jag läst så vet ej om det stämmer) utlöst av stress
 
Håller inte med.
Tex köpte vi in en import på hösten. Tog prov ( lovar vet hur man gör), visade ingen mask. Gick själv i början. Sen fick han en kompis. Sattes igång Januari åkte till Tyskland i slutet av Mars ( var snö då). Hittade mask i släpet på vägen ned. Antingen smittad med mask, felaktigt prov eller som jag hört ( inte nått jag läst så vet ej om det stämmer) utlöst av stress
Fast då har det ju gått flera månader och en ny generation maskar kan ha blivit vuxna. Hästar har alltid mask vilande i tarmen så jag ser då inget konstigt med det
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 679
Senast: hier
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 839
Senast: skuggi
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 395
Senast: busfro
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 884
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp