Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Min kille visade 1700 på lilla blodmask + POS på bandmask
Fick Noromectin utskrivet men för mig det inte tar bandmask? Ja eller nej?
Bör jag be annat medel eller hämta ut detta?
Be om Noromectin comp (det ska Inte vara restat oavsett vad apoteken säger, finns massor i lager hos N-vet). Medlet ska alltså innehålla prazikvantel för att komma åt bandmasken.
 
Tankehjälp.. förra året tog vi (individuella) träckprov på typ sju hästar, lite olika maskstatus, avmaskades enligt rekommendation. Alla odlade för stora blodmasken och ingen hittades.
Sedan dess har ingen häst tillkommit (med ett gäng försvunnit). Måste vi odla i år igen eller kan vi anse oss 'fria'?
 
Pratade med min vet igår. Han hade inte hört att jag sa bandmask så han bytte.
Fick utskrivet Equimax istället, beställt hem det så kommer i morgon :)

Det redde ut sig. Tack för era svar, annars hade jag inte ringt och frågat.
Men vart fundersam när jag googlade så kände jag lika bra kunde fråga här först :) inte störa veterinären i onödan men han vad om ursäkt och fixade det direkt :)
 
Tankehjälp.. förra året tog vi (individuella) träckprov på typ sju hästar, lite olika maskstatus, avmaskades enligt rekommendation. Alla odlade för stora blodmasken och ingen hittades.
Sedan dess har ingen häst tillkommit (med ett gäng försvunnit). Måste vi odla i år igen eller kan vi anse oss 'fria'?
Jag skulle personligen vilja odla en gång till, grupper är ok, innan jag kände mig lugn.
 
Jag ska flytta mina hästar till helt rena hagar. Bör jag avmaska före flytt eller efter? (Om dom har någon mask då)

Har tagit kolla masken med odling på stora blodmasken (svar vecka 20)
Häst 1 hade 150epg
Häst 2 hade 300epg
Ska jag avmaska nu med nått som tar stora
Blodmasken fast att jag inte vet om dom har detta. Eller ska jag vänta?
Risken är att stallägaren avmaskar själv om jag inte gör det snart och då brukar det vara billigaste medlet som jag inte ens vet vad det tar för mask

Jag kommer flytta hem hästarna till rena beten slutet av vecka 19
 
Har tagit kolla masken med odling på stora blodmasken (svar vecka 20)
Häst 1 hade 150epg
Häst 2 hade 300epg
Ska jag avmaska nu med nått som tar stora
Blodmasken fast att jag inte vet om dom har detta. Eller ska jag vänta?
Risken är att stallägaren avmaskar själv om jag inte gör det snart och då brukar det vara billigaste medlet som jag inte ens vet vad det tar för mask

Jag kommer flytta hem hästarna till rena beten slutet av vecka 19
Om du ändå ska avmaska så ta ett ivermentin-preparat så kommer du åt även ev stor blodmask.
 
*en lång ramsa av svordomar* Jag har glömt att skicka in Kolla masken (fast jag köpte "kitet" redan innan årsskiftet...). Inser att jag är sent ute, men är det för sent? Träckprov med odling för att kontrollera ev status för stora/lilla blodmasken. Och förstås avmaskning vid behov.
 
*en lång ramsa av svordomar* Jag har glömt att skicka in Kolla masken (fast jag köpte "kitet" redan innan årsskiftet...). Inser att jag är sent ute, men är det för sent? Träckprov med odling för att kontrollera ev status för stora/lilla blodmasken. Och förstås avmaskning vid behov.
Det beror väl lite på var du bor i Sverige? Jag tänkte göra det om typ två veckor. Skellefteå.
 
*en lång ramsa av svordomar* Jag har glömt att skicka in Kolla masken (fast jag köpte "kitet" redan innan årsskiftet...). Inser att jag är sent ute, men är det för sent? Träckprov med odling för att kontrollera ev status för stora/lilla blodmasken. Och förstås avmaskning vid behov.
Jag bor i Värmland -Närke och kollar till veckan. Har varit gräsväxt ett tag.

Tror inte det är försent? Kan det bli försent?

(Har egentligen redan skickat in för nån vecka sen men posten tabbade sej :meh:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 344
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 418
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 734
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp