Avmaskningsmedel restat överallt?

Bukefalos 30 år!

ylvalill

Trådstartare
Fick precis recept på avmaskningsmedel till mina hästar (ivermectin) men enligt apoteket är det restat på obestämd framtid överallt. Vad händer? Är det nån som råkat ut för samma sak och vad gjorde ni i så fall då?

Fick precis recept på avmaskningsmedel till mina hästar (ivermectin) men enligt apoteket är det restat på obestämd framtid överallt. Vad händer? Är det nån som råkat ut för samma sak och vad gjorde ni i så fall då?
Min veterinär brukar skriva ut Noromectin på recept, och det har varit restat på obestämd framtid de senaste åren. Och det har inte gått att köpa online. Än så länge har jag hittat ändå, men inte nödvändigtvis i närmsta kommunen. Nu verkar det inte finnas på lager någonstans i Östergötland enligt en snabbkoll på Fass, så för nästa gång hästarna ska ha sitt avmaskningsmedel (stora blodmasken...) så kommer jag behöva be veterinären om recept på annat medel, eller att hon skriver att det går att byta till annat Ivermektin-preparat. (Bimectin verkar inte vara restat just nu, och verkar finnas i en del apotek)

Japp, hände även mig. Dock fanns det på vetapotek så du kanske kan pröva där?

Jag hade riktig tur i år, ponnyn behövde inte avmaskas och hästen fick första dosen redan i april, så jag fick bägge sprutorna redan innan det blev restat.

Men mina stallkompisar har inte tagit träckprov än och tanken är att vi ska släppa på bete 1 juni. :crazy:

Japp, hände även mig. Dock fanns det på vetapotek så du kanske kan pröva där?
Tack för tipset om VetApotek, de hade faktiskt fortfarande Bimectin kvar. Alla andra onlineapotek jag kollade var slut. Känns lite oroväckande om de inte löser den här situationen men nu verkar det vara löst för mig för stunden i alla fall.

Tack för tipset om VetApotek, de hade faktiskt fortfarande Bimectin kvar. Alla andra onlineapotek jag kollade var slut. Känns lite oroväckande om de inte löser den här situationen men nu verkar det vara löst för mig för stunden i alla fall.
Vad bra :) Det var distriktsveterinären som hjälpte mig att leta var jag kunde hitta medlet. Väldigt bra service!

Jag och min veterinär hade den här diskussionen nyligen, att det ofta är restat på våren så hon brukar ta hem storpack någon annan årstid istället :angel:

Känns som att det är mycket som är restat numera. Riktigt läskigt.

Jag äter en medicin som varit restad två gånger. På den finns en varningstext att man absolut inte får sluta tvärt med den då suicid-risken är oerhört hög eftersom det är en dopaminantagonist.

Och ja. För en gångs skull så reagerar jag som "man ska" på mediciner. Riktigt läskigt är det. Jag på riktigt tror att det bästa är att ta livet av sig. Helt lugnt, logiskt och kalkylerande. Sist började jag höra mig för om slakteriet tog emot hästar med italienskt pass, började planera att ringa veterinären till hundarna, så att mannen skulle slippa hantera djuren efter min död.

Vad som räddade mig? Det tog 2 veckor innan slakteriet hade svar :crazy: Då hade jag blivit normal i huvudet igen. Min man hade ingen aning.

Sverige behöver verkligen ta tag i det här. Även saker som insulin har det varit brist på. Helt oacceptabelt. Vi måste ha en viss lagerhållning. Något annat är helt otänkbart.

Känns som att det är mycket som är restat numera. Riktigt läskigt.

Jag äter en medicin som varit restad två gånger. På den finns en varningstext att man absolut inte får sluta tvärt med den då suicid-risken är oerhört hög eftersom det är en dopaminantagonist.

Och ja. För en gångs skull så reagerar jag som "man ska" på mediciner. Riktigt läskigt är det. Jag på riktigt tror att det bästa är att ta livet av sig. Helt lugnt, logiskt och kalkylerande. Sist började jag höra mig för om slakteriet tog emot hästar med italienskt pass, började planera att ringa veterinären till hundarna, så att mannen skulle slippa hantera djuren efter min död.

Vad som räddade mig? Det tog 2 veckor innan slakteriet hade svar :crazy: Då hade jag blivit normal i huvudet igen. Min man hade ingen aning.

Sverige behöver verkligen ta tag i det här. Även saker som insulin har det varit brist på. Helt oacceptabelt. Vi måste ha en viss lagerhållning. Något annat är helt otänkbart.
Jag håller verkligen med dig. Här tycker jag staten behöver ta ett större ansvar. Nu är det olika privata aktörer som ansvarar och det fungerar uppenbarligen inte. Restat avmaskningsmedel är ju jobbigt men inte farligt, restad medicin är helt annorlunda. Jag hoppas att det blir en valfråga.

Jag håller verkligen med dig. Här tycker jag staten behöver ta ett större ansvar. Nu är det olika privata aktörer som ansvarar och det fungerar uppenbarligen inte. Restat avmaskningsmedel är ju jobbigt men inte farligt, restad medicin är helt annorlunda. Jag hoppas att det blir en valfråga.
Det är väl egentligen redan en valfråga. Är tydligt vilken sida som vill ha en privat marknad...

Det är väl egentligen redan en valfråga. Är tydligt vilken sida som vill ha en privat marknad...
Privat marknad har jag inget emot egentligen. Men någon måste ha grundansvaret för att lagerhålla mediciner. Och ja, även avmaskningsmedel räknas in där. Vid en eventuell RIKTIG och långvarig kris så kan hästar fungera som matreserv, men det fungerar bara om vi kan hålla dem i vettigt hull och inte behöver avliva dem pga kolik.

Lite halv OT, men för att slippa ny tråd.
Hade ni tagit träckprov på 2 hästar som varit i det närmaste nollade sista 2 åren, neg på pcr på stora, inga nya beten eller hästar sen den 3e for för 2 år sedan?

Känns som att det inte behövs lägga pengarna på det i år iom ovanstående och att bägge ser fin ut.
Det som får mig att tveka är att jag oroar mig att dom ätit mer i ratorna iår.
Tidigare år så har balarna stått på samma plats hela vintern, så blivit mer "poop mountain" och dom har inte rört sig i hela hagen.
Nu i år så köpte jag balring, och i kombo med en vinter med mindre snö (västerbottenskusten) så har dom ju varit överallt, och därmed bajsat överallt. Mocka vintertid är inte aktuellt, och har inte blivit mockat alls tidigare år heller, inte ens när vi va 3st som skulle görat..

Så, hade ni tagit prov? Eller om bägge ligger lågt så är det låg risk att det ökar om dom knaprar lite närmre skiten än tidigare? Hade hellre sparat den extraslanten till full höanalys i höst ist..

Lite halv OT, men för att slippa ny tråd.
Hade ni tagit träckprov på 2 hästar som varit i det närmaste nollade sista 2 åren, neg på pcr på stora, inga nya beten eller hästar sen den 3e for för 2 år sedan?

Känns som att det inte behövs lägga pengarna på det i år iom ovanstående och att bägge ser fin ut.
Det som får mig att tveka är att jag oroar mig att dom ätit mer i ratorna iår.
Tidigare år så har balarna stått på samma plats hela vintern, så blivit mer "poop mountain" och dom har inte rört sig i hela hagen.
Nu i år så köpte jag balring, och i kombo med en vinter med mindre snö (västerbottenskusten) så har dom ju varit överallt, och därmed bajsat överallt. Mocka vintertid är inte aktuellt, och har inte blivit mockat alls tidigare år heller, inte ens när vi va 3st som skulle görat..

Så, hade ni tagit prov? Eller om bägge ligger lågt så är det låg risk att det ökar om dom knaprar lite närmre skiten än tidigare? Hade hellre sparat den extraslanten till full höanalys i höst ist..
Tråkigt svar men ja, eftersom ett träckprov bara ger en indikation så hade jag skickat in analys. Det är ju för att skydda dina beten. Tänk om du hoppar analysen och de smittar ner betet då kommer du troligtvis ångra dig.

Liknande trådar

• En tråd om örter
  • Är det okej att kopiera någon annans presentidé?
  • Låsning bakkota
  • Färganalys och mode

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21