Avvänjning- stereotypa betéenden i framtiden

Haha alltså man vet ju inte vilket öra man ska lyssna på alla säger olika :confused:

Ponnyfölet har haft snabeln ute och springer ofta bakom sin mamma på två ben men har inte gjort mer (han är knappt 4 mån)

Halvblodsfölet testade någon gång vid 2 veckors ålder att hoppa upp på sin mamma men sen dess har han visat noll intresse.

Men ovan pratades ju om en studie där hingstföl ofta leker bara med snabeln ute? det är så jag uppfattar ponnyfölet n så länge.

Pratade med min hovslagare som tyckte jag skulle kastrera nu på en gång för att ha det gjort.

Sen är ju det här inte första hingstfölen jag fått men jag minns inte hur jag gjorde mer än att de gick som hingstar tills de var 2 år gamla och de blev aldrig någonsin intresserade av ston, det hann aldrig väckas. Men jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde vid avvänjningen. Det var 91 och 98 så det var ju ett tag sen.
 
Du har sett vad ? :D Jag är trött har varit på Gekås haha

Tack för ett svar utan svordomar :)

Jag antar att du menar mig och ursäkta mig då för mitt språkbruk, jag använde det för emfas (men jag är också trött).

Om något var oklart: De skiljde hingstungen från mamman vid 4 mån eftersom han klättrade på stona med snorren ute. De ansåg att det var en risk som inte var värd att ta (många dyra avelsston osv).

De stuterier jag har haft närmare kontakt med har varit noga med att ha koll på hingstfölen och har det visat minsta tendens till att försöka betäcka har de blivit skiljda från mamman på studs. De vill helt enkelt inte ha infektioner eller ston oplanerat dräktiga.
 
Ok. Ja nu vet jag inte hur jag ska göra men jag känner ingen panik just nu i alla fall.

Och det var Görel jag menade tidigare, glömde ju tagga ;)
 
Haha alltså man vet ju inte vilket öra man ska lyssna på alla säger olika :confused:

Ponnyfölet har haft snabeln ute och springer ofta bakom sin mamma på två ben men har inte gjort mer (han är knappt 4 mån)

Halvblodsfölet testade någon gång vid 2 veckors ålder att hoppa upp på sin mamma men sen dess har han visat noll intresse.

Men ovan pratades ju om en studie där hingstföl ofta leker bara med snabeln ute? det är så jag uppfattar ponnyfölet n så länge.

Pratade med min hovslagare som tyckte jag skulle kastrera nu på en gång för att ha det gjort.

Sen är ju det här inte första hingstfölen jag fått men jag minns inte hur jag gjorde mer än att de gick som hingstar tills de var 2 år gamla och de blev aldrig någonsin intresserade av ston, det hann aldrig väckas. Men jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde vid avvänjningen. Det var 91 och 98 så det var ju ett tag sen.

Jag vet flera åringar som kommit på att de är hingstar över en dag. Ett brunstigt sto, nya hästar osv och PANG har det varit en liten ligist som stått på bakbenen och varit allmänt jävlig oavsett hur snäll den har varit innan.

Har sett några två-åringar som gjort detsamma på utställning. Att komma dit och träffa en massa andra hästar räckte. En chockade sin ägare rätt rejält kan jag säga och ägaren ringde veterinären direkt när de kommit hem för att boka kastering.
 
Ja jag kan förstå det om man tar hem nya hästar eller om man åker iväg, då är det väl något som kommer igång men om man inte ändrar i flocken och endast har dem hemma så borde inte risken vara så hög? :)
Om jag kastrerar i mars är halvblodet 11 mån och ponnyfölet (den som hittills visat intresse) 10 mån då borde jag var ute i god tid. Jag är rädd att det är för kallt att kastrera i februari.
 
Ja jag kan förstå det om man tar hem nya hästar eller om man åker iväg, då är det väl något som kommer igång men om man inte ändrar i flocken och endast har dem hemma så borde inte risken vara så hög? :)
Om jag kastrerar i mars är halvblodet 11 mån och ponnyfölet (den som hittills visat intresse) 10 mån då borde jag var ute i god tid. Jag är rädd att det är för kallt att kastrera i februari.

Eller så kan du stå med två tjuvbetäckta ston. Kanske inte dräktiga men mycket möjligt med infektioner som ställer till det i framtiden. Jag vill verkligen inte vara negativ men de erfarna uppfödare jag varit i kontakt med har varit väldigt vaksamma på hingstfölen.

Ska man föda upp hästar måste man ha en plan B med hagar osv om man får hingstungar. Det räcker liksom inte med att man tror och hoppas på att inget kommer att hända.
 
Jag har både plan B och plan C, men jag tänker inte avvänja en 4 månaders fölunge bara för att jag läst om några uppfödare på buke som hört si eller så. Men jag har det i bakhuvudet såklart och kanske tar jag till en utav planerna och skär redan i höst.

Bara för att man ställer några frågor här och vill ha en diskussion så innebär inte det att man är fullständig novis :)
 
Jag kan inte minnas att jag en enda gång fått lära mig eller läst att en hästflock endast består av ston, valacker eller hingstar? Är inte det ta ta ifrån hästarna sin naturliga balans att de endast får gå med samkönade?
Jag var på föredrag med Ellen Ofstad och hon sa att hon hade flockar med hingstar, ston, föl och valacker utan problem? Hon sa att så är det i deras naturliga flockar? Ingen som läst något på Jordbruksverket om detta? Är det okej att ha alla ston i en hage, hingstar i en osv?
 
Jag har både plan B och plan C, men jag tänker inte avvänja en 4 månaders fölunge bara för att jag läst om några uppfödare på buke som hört si eller så. Men jag har det i bakhuvudet såklart och kanske tar jag till en utav planerna och skär redan i höst.

Bara för att man ställer några frågor här och vill ha en diskussion så innebär inte det att man är fullständig novis :)

Nu sa jag ju faktiskt att 4 månaders ungen var en EXTREM men det hände trots allt. Att tro att en 10-11 månaders hingstunge låter bli är lite för mycket önsketänkade.

Det är ju faktiskt inte bara risken för en dräktighet utan också infektionsrisken att ta hänsyn till. Vi vet hur dyrt det är att betäcka om stoet är infekterat, om det ens går.
 
Jag tror att numera har de flesta det uppdelat med ston i en hage och valacker i en. Förr (på 80 talet för mig) så hade vi alla i en flock och det gick bra då.
 
Nu sa jag ju faktiskt att 4 månaders ungen var en EXTREM men det hände trots allt. Att tro att en 10-11 månaders hingstunge låter bli är lite för mycket önsketänkade.

Det är ju faktiskt inte bara risken för en dräktighet utan också infektionsrisken att ta hänsyn till. Vi vet hur dyrt det är att betäcka om stoet är infekterat, om det ens går.
Ja ok det sa du faktiskt.

Nä precis skulle jag misstänka något så naturligtvis delar jag på dem! Har flera hagar och det blev ju två killar i år så det löser sig med sällskap :)
 
Jag tror att numera har de flesta det uppdelat med ston i en hage och valacker i en. Förr (på 80 talet för mig) så hade vi alla i en flock och det gick bra då.

Det är klart att det kan gå bra, om inte annat blir det ju inga dräktigheter. Min första häst stod i ett stall innan jag tog över henne där det var en ranghög valack som betäckte alla brunstiga ston. Hade jag haft henne då hade jag krävt en separat hage eller flyttat henne direkt. Han höll på att knocka de som skulle ta in stona för att han fortsatte betäcka när det fångat stoet.
 
Det är klart att det kan gå bra, om inte annat blir det ju inga dräktigheter. Min första häst stod i ett stall innan jag tog över henne där det var en ranghög valack som betäckte alla brunstiga ston. Hade jag haft henne då hade jag krävt en separat hage eller flyttat henne direkt. Han höll på att knocka de som skulle ta in stona för att han fortsatte betäcka när det fångat stoet.

Alltså tror du på allvar att det var full betäckning här med mina hästar och jag stod bara o tittade på och tänkte att "äsh han är valack, det blir inget" ? Jag måste fråga för det låter så på dina inlägg :confused:

Jag kan då tala om att jag hade inte accepterat det en enda gång naturligtvis! Jag är precis lika nogrann som du när det kommer till att inte vilja ha en betäckande valack i hagen, tro inget annat.
 
Alltså tror du på allvar att det var full betäckning här med mina hästar och jag stod bara o tittade på och tänkte att "äsh han är valack, det blir inget" ? Jag måste fråga för det låter så på dina inlägg :confused:

Jag kan då tala om att jag hade inte accepterat det en enda gång naturligtvis! Jag är precis lika nogrann som du när det kommer till att inte vilja ha en betäckande valack i hagen, tro inget annat.

Nej, men det här inlägget ser ut som om du hoppas på att det ska gå bra:

Ja jag kan förstå det om man tar hem nya hästar eller om man åker iväg, då är det väl något som kommer igång men om man inte ändrar i flocken och endast har dem hemma så borde inte risken vara så hög? :)
Om jag kastrerar i mars är halvblodet 11 mån och ponnyfölet (den som hittills visat intresse) 10 mån då borde jag var ute i god tid. Jag är rädd att det är för kallt att kastrera i februari.

Jag hoppas verkligen att det fungerar för dig och du har säkert planer för att få det hela att fungera, det menar jag ärligt.
 
Nej, men det här inlägget ser ut som om du hoppas på att det ska gå bra:



Jag hoppas verkligen att det fungerar för dig och du har säkert planer för att få det hela att fungera, det menar jag ärligt.
Men du blandar friskt med betäckande valacker och med unghingstar som är under året, för mig är det i alla fall en viss skillnad.
Och naturligtvis kommer det att gå bra? ser jag tendenser delar jag på dem, jag är inte bakom flötet.

Jag tycker du tolkar mina inlägg fel, eller så är det jag som behöver öva upp min skrivfärdighet.

Men om man vänder på det, hur hade du gjort? avvant vid 7 månader för att vara på säkra sidan? :)
 
Jag blir lite förvirrad på många situationer/fall/berättelser som tas upp... Betyder det att det inte är så ovanligt att föl under 6månader betäcker :confused: Väldigt lite jag läser och kan hitta som inte är andra hands information/egna berättelser säger något om att så pass unga föl betäcker på riktigt. Utan allt som jag kan hitta som verkar ha någon form av mer vetenskapliga studier bakom sig säger att föl (dvs under 12månader) mkt sällan fysiskt kan klara av att betäcka. Hur kommer det sig att forskning på häst (iallafall den jag hittat att läsa, kanske finns annan som säger anorlunda som jag inte hittat?) tycks säga så pass annorlunda än mångas erfarenheter?

Vart går gränsen att man är rädd för infektionsrisk pga betäckningsförsök och att man inte vill avskilja föl för tidigt? Tänker att de forskningsstudier (ja, jag läser mkt sådant när jag försöker sätta mig in i ämne, jag kan inget om föl/avel så jag läser mkt nu för att bilda uppfattning om hur jag borde göra) jag läst om avvänjning rekommenderar att gå ihop så länge som möjligt. De behandlar däremot inte frågan vad som är lämpligt, utan säger mer vad som inte är lämpligt även om fölens ålder ofta är lite luddigt, så är svårt att avgöra ibland... Inte lämpligt för att minska stress och allt möjligt verkar vara typ minst 7(?) månaders ålder om jag uppfattar det rätt (lite halvt sammanslaget ifrån flera studier).

@athena_arabians Vad för ålder rekommenderar du avvänjning utav hingstföl vid? Som alltså följer normalkurvan och inte är extremfall.
 
Jag vet flera åringar som kommit på att de är hingstar över en dag. Ett brunstigt sto, nya hästar osv och PANG har det varit en liten ligist som stått på bakbenen och varit allmänt jävlig oavsett hur snäll den har varit innan.

Har sett några två-åringar som gjort detsamma på utställning. Att komma dit och träffa en massa andra hästar räckte. En chockade sin ägare rätt rejält kan jag säga och ägaren ringde veterinären direkt när de kommit hem för att boka kastering.
Sen det här inlägget. Vad är det för en märklig hästägare som tom chockade sin ägare med att visa hingsttendenser när man åker iväg med en tvååring hingst på utställning? :confused: Låter som någon som borde lära sig lite mer på ridskolan först tycker jag. Det begriper väl vem som helst att intresset plötsligt kan vakna :confused: ?
 
Ja, jag hänvisade till ett fall här på buke för ett antal år sedan. Minns inte vem som skrev och vet därför inte om personen ifråga är kvar här heller. OM personen ifråga vore kvar här och kom och skrev i tråden, skulle det vara en sämre referens än om jag hade någon i min närhet som råkat ut för det??

Jag har ingen egen erfarenhet av betäckande hingstföl, eftersom jag i alla år har vant av mina hingstföl innan det kunnat vara aktuellt. Ingen av mina uppfödarvänner har heller råkat ut för det, av samma orsak. De som råkar ut för betäckande hingstföl är oftast orutinerade stoägare.
Jag har hört talas om ett flertal, men minnet sviker mig, jag minns inte vem.

Låter man hingstungarna bli bara lite äldre, så har jag sett ettårshingst betäcka jämngammalt sto i maj. Jag vet inte när just dessa två individer var födda. Detta var på ett större travstuteri som hade samtliga föl tillsammans i lösdriftsflock fram till sommaren året efter, de delades upp efter kön inför sommarbetet som ettåringar. Och detta stuteri hade som rutin att spruta samtliga ettårsston mot dräktighet när flocken delades, för att undvika oönskade dräktigheter. (och märk väl, jag är bara budbärare, det var så DE resonerade - förmodligen av någon anledning. Sen får man tycka vad man vill om att ha stoföl och hingstföl tillsammans.)
 
Ja, jag hänvisade till ett fall här på buke för ett antal år sedan. Minns inte vem som skrev och vet därför inte om personen ifråga är kvar här heller. OM personen ifråga vore kvar här och kom och skrev i tråden, skulle det vara en sämre referens än om jag hade någon i min närhet som råkat ut för det??

Jag har ingen egen erfarenhet av betäckande hingstföl, eftersom jag i alla år har vant av mina hingstföl innan det kunnat vara aktuellt. Ingen av mina uppfödarvänner har heller råkat ut för det, av samma orsak. De som råkar ut för betäckande hingstföl är oftast orutinerade stoägare.
Jag har hört talas om ett flertal, men minnet sviker mig, jag minns inte vem.

Låter man hingstungarna bli bara lite äldre, så har jag sett ettårshingst betäcka jämngammalt sto i maj. Jag vet inte när just dessa två individer var födda. Detta var på ett större travstuteri som hade samtliga föl tillsammans i lösdriftsflock fram till sommaren året efter, de delades upp efter kön inför sommarbetet som ettåringar. Och detta stuteri hade som rutin att spruta samtliga ettårsston mot dräktighet när flocken delades, för att undvika oönskade dräktigheter. (och märk väl, jag är bara budbärare, det var så DE resonerade - förmodligen av någon anledning. Sen får man tycka vad man vill om att ha stoföl och hingstföl tillsammans.)
Ok de som råkar ut för betäckande hingstföl är orutinerade stoägare, kanske som @athena_arabians ?

Jag har i alla fall inte råkat ut för det och jag kommer inte låta dem gå vind för våg om någon trodde det.
 

Liknande trådar

P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 185
Senast: Pellinda
·
Avel Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör. Hur gör ni och varför?? Hur gammal...
Svar
8
· Visningar
1 447
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp