Axel/armsmärta

Fast är det det vi pratar om då? Lite morgonstelhet är kanske inte på nivån att man behöver ta smärtlindrande och inte kan göra vissa normala rörelser?

Jag tycker nog inte det du beskriver låter normalt, utan som att du råkat ut för mer än genomsnittet. Såvida du inte är 85 då. Men annars så är väl det normala att man kan röra sig ganska obehindrat, och inte behöver ta smärtlindring dagligdags.
Behöver och behöver. Jag har aldrig hittat något som har fungerat så smärtstillande har aldrig varit ett alternativ.
Rejält OT nedan så de som inte vill slipper läsa!
När jag hade som absolut mest nervsmärtor, på nivån att jag knappt visste vad jag hette så provade olagliga örter istället. Detta är ju väldigt många år sedan nu, men det är det enda som någonsin har fungerat. Jag var smärtfri i 24 h. Precis den pausen jag behövde.

Ont i kroppen tänker jag att man har mest helatiden. Förutom när jag har tagit de örterna då, men det är många år sedan nu. Men även om jag skulle hamna där igen, med den smärtan, så tänker jag att så som den "branschen" ser ut nu så skulle jag nog inte vilja stötta eller våga köpa iaf. Nu är nervsmärtan hanterbar, och har varit de senaste typ 10 åren, så jag slipper ha den funderingen. Men för vissa finns inte ens smärtstillande som alternativ.

En av mina största rädslor är när jag ska dö, under stora smärtor, och sedan ha en läkare som säger att medicinen minsann visst fungerar på mig. Och att dödshjälp fortfarande ska vara olagligt.

Det finns forskning som visar på att NSAID inte är bra om det finns en fraktur. Tydligen "behöver" frakturen COX-2 (ett enzym som aktiveras vid en inflammation) för att läka bra och NSAID fungerar som en COX-2 hämmare.
Jag tänker, som jag gissar att även du tänker, att det inte riktigt är applicerbart på TS fall.
 
Hoppsan? Var hittar du den åsikten?
I ditt inlägg? Du skrev detta:

P1 hade ett program om smärta idag.
En läkare sa att om man är 30plus och vaknar utan att ha ont nånstans är man död.:)
Lite smärta har den absoluta majoriteten av befolkningen i vuxen ålder. Utan att den är handikappande.

Kan inte tolka det som annat än att daglig smärta är något man får räkna med när man fyllt 30?
 
https://www.uu.se/stod-uppsala-univ...ning-och-kultur/smarta-den-osynliga-sjukdomen

Upp till 65 % av svenskarna har besvär med långvarig smärta
Och just nu finns det inte alltid en bra lösning

Jag har ont dagligen i fötterna jag har inte ont när jag vaknar men att ställa sig upp är ett litet h-vete
Men inte tänker vi väl att det är något man får leva med? Konstatera att alla som är 30+ har ont när man vaknar ”annars är man död” är liksom inget jag köper som något man får acceptera utan det måste såklart letas lösningar.
 
Men inte tänker vi väl att det är något man får leva med? Konstatera att alla som är 30+ har ont när man vaknar ”annars är man död” är liksom inget jag köper som något man får acceptera utan det måste såklart letas lösningar.
Ja det letas lösningar men hittills har ingen bra lösning hittats alltså får många tills vidare leva med smärta

Och jag hittar faktiskt ingen lösning på min smärta såvida jag inte byter arbetsuppgifter vilket jag inte vill eller sjukskriver mig resten av mitt liv vilket jag heller inte vill
Att hitta ett nytt jobb ser jag som jättesvårt och jag gillar mitt jobb i grunden förutom då att mina fötter verkligen inte gillar det :crazy:

Min mamma har ont i ryggen pga av ihopsjukna diskar det är också lite att
”Tja så blir det när man har jobbat hela livet” :crazy:
 
" och lite ont nånstansx är olika saker.I ditt inlägg? Du skrev detta:



Kan inte tolka det som annat än att daglig smärta är något man får räkna med när man fyllt 30?
Åter. "Smärta" och lite ont är väl helt olika saker?

En medelålders person som vaknar helt och totalt fri från den minsta lilla motstånd eller värk nånstans är nog sällsynt? Finns säkert men inte min omgivning.

Tror du övertolkar.
 
Tack, det visste jag inte! Men just i det här fallet var det väl inte tal om någon fraktur, utan en inflammation och då lär ju NSAID vara bra? :)
Nej det behöver det inte vara, även muskler kan få försenad läkning. En inflammation är ju inte per se något som måste ”dämpas” utan ibland är inflammationen en del av läkningsprocessen som kan vara ganska viktig. Så det beror lite på vad och hur som är inflammerat och hur mycket det stör livet. I detta fallet låter det inte som någon större inflammation eftersom det gör om när Ts rör sig och inte i vila.
 
Åter. "Smärta" och lite ont är väl helt olika saker?

En medelålders person som vaknar helt och totalt fri från den minsta lilla motstånd eller värk nånstans är nog sällsynt? Finns säkert men inte min omgivning.

Tror du övertolkar.
Vad är smärta om inte ont? Undrar uppriktigt alltså.

Jag hänger inte med, räknar du att man är medelålders från 30? Annars ändras ju premisserna från det du skrev att läkaren hade sagt.

Jag skulle säga att i mina kretsar är majoriteten smärtfria när de vaknar på morgonen, jag själv är det inte alla dagar men är också inkopplad hos olika instanser för att lösa detta. Hittills är det bara en sjukgymnast som tyckt det är rimligt att jag som 35-åring ska acceptera att inte kunna använda min axel fullt ut utan smärta. De andra sjukgymnasterna, läkarna, naprapaten och massören har alla varit överens om att det vore orimligt att avstå vidare utredningar och behandlingar.
 
Vad är smärta om inte ont? Undrar uppriktigt alltså.

Jag hänger inte med, räknar du att man är medelålders från 30? Annars ändras ju premisserna från det du skrev att läkaren hade sagt.

Jag skulle säga att i mina kretsar är majoriteten smärtfria när de vaknar på morgonen, jag själv är det inte alla dagar men är också inkopplad hos olika instanser för att lösa detta. Hittills är det bara en sjukgymnast som tyckt det är rimligt att jag som 35-åring ska acceptera att inte kunna använda min axel fullt ut utan smärta. De andra sjukgymnasterna, läkarna, naprapaten och massören har alla varit överens om att det vore orimligt att avstå vidare utredningar och behandlingar.
Smärta är en sensorisk upplevelse kopplat till obehag är den internationella definitionen. Jag har som 37-åring ofta ont, ibland till och med väldigt ont. Men det skapar inget större obehag och det inskränker inte påtagligt på mitt liv. Jag hade kunnat vara någon med kronisk smärta men det ser jag inte mig själv som. Jag tror det är för att jag vet exakt vad det onda beror på och att det inte skrämmer mig så mycket att jag låter bli att göra saker. Den är också av en karaktär som just jag kan stå ut med (jag har haft annat ont som jag definitivt inte hade kunnat hantera att ha dagligen).
Jag träffar många med smärta och oftast är det mycket i systemet som blivit satt ur spel när smärtan börjat påverka vardagen och beteendet, ibland hittar man en Quick fix och ibland behöver man trycka på reset. Men otroligt många lever med smärta och ibland är det bästa och enklaste att acceptera och försöka hantera för att det inte ska bli värre på alla plan.
 
Smärta är en sensorisk upplevelse kopplat till obehag är den internationella definitionen. Jag har som 37-åring ofta ont, ibland till och med väldigt ont. Men det skapar inget större obehag och det inskränker inte påtagligt på mitt liv. Jag hade kunnat vara någon med kronisk smärta men det ser jag inte mig själv som. Jag tror det är för att jag vet exakt vad det onda beror på och att det inte skrämmer mig så mycket att jag låter bli att göra saker. Den är också av en karaktär som just jag kan stå ut med (jag har haft annat ont som jag definitivt inte hade kunnat hantera att ha dagligen).
Jag träffar många med smärta och oftast är det mycket i systemet som blivit satt ur spel när smärtan börjat påverka vardagen och beteendet, ibland hittar man en Quick fix och ibland behöver man trycka på reset. Men otroligt många lever med smärta och ibland är det bästa och enklaste att acceptera och försöka hantera för att det inte ska bli värre på alla plan.

Att ha ont är en sensorisk upplevelse även den och definitivt kopplat till obehag. Kan vara att man använder smärta mer formellt exempelvis inom sjukvården men för mig är det synonymt men jag använder det lite olika men kan mycket väl mena samma smärta/onda. Det finns ingen internationell definition på ordet smärta, det är ett svensk ord. Diagnosen smärta kanske det finns på, antar det är det du menar.

Till exempel


"Jag halkade på stallbacken och sträckte en magmuskel, det gjorde ordentligt ont och gick inte över. Smärtan var som värst när jag hostade, skrattade och vid vissa rörelse och att sitta upp och av på hästen var ordentligt smärtsamt. Efter en nästan sömnlös natt gick jag till läkaren, det gjorde så pass ont när jag rörde mig att jag vaknade gång på gång och jag ville ha smärtlindring för att kunna sova. Läkaren frågade var det gjorde ont och skrev ut tabletter plus en salva och antecknade i journalen vad jag fick mot smärtan.


Menar du att jag använder orden fel här?
 
@Wille

Jag vick ont i armen/axeln för ett par år sedan. Det bara kom utan att jag visste hur och ett tag gjorde det ordentligt ont. Jag har inte varit till läkare/sjukgymnast utan har hanterat det själv och kollat lite på internet. Jag har inte gått till läkare för jag gissade att det mest bara är ipren/pronaxen som kan vara aktuellt och de kan jag ta ändå.

En annan gång hade jag en svullet knä/vad som var svullen, det kom helt plötsligt. Jag vaknade av att jag hade vansinneigt ont i vaden och den krampade. Läkaren skrev ut maxdos naproxen som jag skulle ta i en månad trots mina protester att det inte hjälpte ett dyft (hon ändrade från ipren som jag testat till naproxen) och nej det blev inte ett dyft bättre.

Jag kan inte riktigt se poängen med att du ska äta tabletter du är rädd för om du inte har så pass ont att det behövs för smärtlindring. Det som hjälper i längden är träning och att använda kroppen rätt.
 
Att ha ont är en sensorisk upplevelse även den och definitivt kopplat till obehag. Kan vara att man använder smärta mer formellt exempelvis inom sjukvården men för mig är det synonymt men jag använder det lite olika men kan mycket väl mena samma smärta/onda. Det finns ingen internationell definition på ordet smärta, det är ett svensk ord. Diagnosen smärta kanske det finns på, antar det är det du menar.

Till exempel


"Jag halkade på stallbacken och sträckte en magmuskel, det gjorde ordentligt ont och gick inte över. Smärtan var som värst när jag hostade, skrattade och vid vissa rörelse och att sitta upp och av på hästen var ordentligt smärtsamt. Efter en nästan sömnlös natt gick jag till läkaren, det gjorde så pass ont när jag rörde mig att jag vaknade gång på gång och jag ville ha smärtlindring för att kunna sova. Läkaren frågade var det gjorde ont och skrev ut tabletter plus en salva och antecknade i journalen vad jag fick mot smärtan.


Menar du att jag använder orden fel här?
Nej, fel skulle jag inte säga. Men definitionen som används i vården är internationellt definierad https://www.swedishpainsociety.com/smartdefinition
Och eftersom det var en läkare som citerades så utgått jag ifrån att hon skiljer på begreppet ont och begreppet smärta :)
 
Nej, fel skulle jag inte säga. Men definitionen som används i vården är internationellt definierad https://www.swedishpainsociety.com/smartdefinition
Och eftersom det var en läkare som citerades så utgått jag ifrån att hon skiljer på begreppet ont och begreppet smärta :)
Fast de betyder som sagt samma sak och kan användas om samma skada/smärta/ont. Sen skriver säkert läkare oftare smärta i journalen. Den stora skillnaden är att smärta är ett substantiv eller verb och ont ett substantiv eller adverb (använd med verbet göra i allmänhet) så de används lite olika.

Ett blåmärke kan vara smärtsamt och göra ont likaså migrän, benbrott, artros och ryggskott..

Sen är det inte entydigt att det kom från en läkare som använde "göra ont" och eventuellt även smärta men det tor jag inte är en del av citatet. Det var det här inlägget det nämndes (om det inte finn fler).

P1 hade ett program om smärta idag.
En läkare sa att om man är 30plus och vaknar utan att ha ont nånstans är man död.:)
Lite smärta har den absoluta majoriteten av befolkningen i vuxen ålder. Utan att den är handikappande.
 
Slutade läsa tråden ett tag och ser att den sprungit iväg flera sidor och jag är på sidan 2.

Axeln känns faktiskt bättre. Inte helt bra, men klart bättre. Och jag tror att medicinen hette "arbete". Har slarvat med övningarna, men har i stället ägnat mig åt en del vedhantering. Tror faktiskt att det varit bra för mig. (För huvudet också för all del.)

En granne till mig berättade att han också hade haft problem i axlarna. Skulle tydligen vara något kroniskt. Men när han började arbeta i skogen så försvann värken. Och det är nog samma som jag upplever. I skrivande stund kan jag endast provocera fram lite värk.

Jag ska fortsätta hantera ved, så borde jag få bort morgonvärken också, för det är då det är som värst för att sedan släppa när jag vaknar till.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 138
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 853
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp