Bukefalos 28 år!

B och C höfter på Schäfer?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Kan någon förklara lite snabbt för mig vad det betyder? Mejlade en som sålde Schäfervalpar (renrasiga enligt henne) och frågade varför de inte reggades i SKK.
Svaret blev att de fick inte reggas då modern hade en B höft och en C höft och tikar som hade C höfter fick man inte regga dens valpar (eller något sådant). Så jag skrev "så tiken är alltså inte frisk, och eftersom man inte får avla på hundar som inte har friska höfter så får inte valparna reggas" (kopierat och klistrat in så skrev det exakt så). Och svaret blev "Hon är fullt frisk och har inga problem alls med sina höfter!! Men dom är en B och en C. Men just för att en är B och en C så är det så!".
Är det bara jag som tycker det är lite konstigt att tiken ska vara "fullt" frisk om man inte får avla på hundar som har C höfter? Eller kan någon förklara för mig? Är inte alls insatt i det här med höfter osv.
Men jag antar att det inte är några valpar man ska tänka över att köpa?
 
Jag antar att man inte får regga schäfervalpar i SKK om inte föräldrarna är friröntgade? Jag uppfattade det så, är inte så insatt i Schäfer-världen. Det kan nog någon annan svara på.

Tiken i fråga kan vara fullt frisk i övrigt, MEN hon har ju höftledsdysplasi. Det betyder inte att hon har problem med höften/-erna. Hon kan vara problemfri hela livet, eller få problem senare.

Jag skulle inte köpa valp efter en hund med C-höfter, men jag vet andra som skulle göra det om resterande släkt var friröntgade. Eftersom valparna inte får reggas så skulle jag definitivt inte köpa en. Det finns andra raser som får reggas även om föräldrarna inte är friröntgade, men skulle inte köpa då heller.
 
Okej tack för svaret! Menade inte att hon var sjuk, men mer att hon har något som hon KAN bli sjuk av. Typ som foderallergi? Sålänge man inte gör något som "sätter igång det" så går det hur bra som helst? Om jag förstått det rätt.
Men jag tänkte att just eftersom det stod att tiken och hanen var reggade men att valparna inte blev reggade så backade jag lite. Tycker det låter väldigt konsigt, varför tar man valpar på en tik /eller hane för den delen/ när man inte kan regga valparna? Men då blir det att kolla vidare!
 
Är tiken reggad?
En hund med c-höfter får reggas men är inget vidare avelsmatrial.
Oreggade valpar är blandras och inget annat!!
 
Hunden har ju rent tekniskt sett en sjuk kropp även om hon inte har problem med den. Och nej. Schäfrar måste vara friröntagde, alltså A eller B på höfter och 0 på armbågar för att få regga sina avkommor.

Att hunden inte går omkring och haltar definierar egentligen inte heller att den är frisk, även om hon inte har problem med det. Så nej, leta efter en valp hos uppfödare som föder upp renrasigt och reggat.
 
Men jag antar att det inte är några valpar man ska tänka över att köpa?

Nej det är inga valpar som du ska ens fundera på.

Däremot så finns det vissa fördelar att avla på C-höft om rasen har ett HD index. En hund som har fritt runtomkring sig och själv har en lindrig C-höft är inte nödvändigtvis ett dåligt avelsmaterial. En C-höft nära ett B är heller inte per se sjuk, det är inte så att det finns en ren magisk gräns för dysplasi och ärftlighet. Men reglerna är nu att bara A och B får nyttjas och då ska de följas. Det smakar illa om en uppfödare önskar att ge avkall på registrering bara för att prompt para sin tik. Då har man inte rasens bästa framför ögonen utan bara tar en ogenomtänkt kull där och då.
 
Okej, låter mer logiskt som ni säger. Det blir självklart inte en sådan valp, då jag inte vill riskera att få en till sjuk hund (min nuvarande har ju kvalsterallergi). Så kollar vidare! Några tips på uppfödare som inte avlar fram "jättekrävande" Schäfrar? Vill ha en som vill träna 20-60min om dagen, en långrunda och sen mindre rundor och lek :)
 
Okej, låter mer logiskt som ni säger. Det blir självklart inte en sådan valp, då jag inte vill riskera att få en till sjuk hund (min nuvarande har ju kvalsterallergi). Så kollar vidare! Några tips på uppfödare som inte avlar fram "jättekrävande" Schäfrar? Vill ha en som vill träna 20-60min om dagen, en långrunda och sen mindre rundor och lek :)

Schäfer är en krävande ras och ska avlas för att vara arbetshund. "mellanmjölksschäfrar" är per definition oseriöst att avla fram!
 
Träning 20-60 minuter om dagen och promenade utöver det borde de flesta bruksschäfrar vara nöjda med. Däremot kan de ju vara krävande på andra sätt, de kan ha hög skärpa och försvarslust, sticka efter vilt, högt resursförsvar mm. Detta är ju också något man ska ta hänsyn till utöver aktivitetsnivån.
 
Okej, låter mer logiskt som ni säger. Det blir självklart inte en sådan valp, då jag inte vill riskera att få en till sjuk hund (min nuvarande har ju kvalsterallergi). Så kollar vidare! Några tips på uppfödare som inte avlar fram "jättekrävande" Schäfrar? Vill ha en som vill träna 20-60min om dagen, en långrunda och sen mindre rundor och lek :)

Schäfer är en bruksras. Punkt.
De är krävande. Om inte så är det en icke rastypisk schäfer. Man ska inte föda upp icke rastypiska hundar.
Varför vill du ha en schäfer om du inte vill ha det som kommer med rasen?
 
Ursäkta men de Schäfrar, även de som är avlade för tjänst osv. har klarat sig på ca 60minuters träning om dagen, långrunda och sen lek och liknande utöver det. Jag sa aldrig att hunden inte kunde vara skarpa, ha försvarslust, vara lös osv... Det är väl inte det som påverkar hur mycket hunden kräver? Missförstå mig inte, självklart kan det påverka, men det påverkar ju mer HUR man tränar, istället för hur länge.
Och jag har snackat med personer som jobbar för försvaret, person som tränat hundar för polisen och en f.d Schäfer uppfödare (seriös uppfödare). Och alla säger att en Schäfer som inte är avlad speciellt för att vara skarp och kräva mycket, kommer att må bra av den aktiveringen. Den kommer alltså inte bli understimulerad. Tyvärr så föder inte Schäferuppfödaren upp hundar längre och när de gjorde så sålde de enbart för tävling och tjänst. Så de hundarna hade ändå inte passat mig.
 
Ursäkta men de Schäfrar, även de som är avlade för tjänst osv. har klarat sig på ca 60minuters träning om dagen, långrunda och sen lek och liknande utöver det. Jag sa aldrig att hunden inte kunde vara skarpa, ha försvarslust, vara lös osv... Det är väl inte det som påverkar hur mycket hunden kräver? Missförstå mig inte, självklart kan det påverka, men det påverkar ju mer HUR man tränar, istället för hur länge.
Och jag har snackat med personer som jobbar för försvaret, person som tränat hundar för polisen och en f.d Schäfer uppfödare (seriös uppfödare). Och alla säger att en Schäfer som inte är avlad speciellt för att vara skarp och kräva mycket, kommer att må bra av den aktiveringen. Den kommer alltså inte bli understimulerad. Tyvärr så föder inte Schäferuppfödaren upp hundar längre och när de gjorde så sålde de enbart för tävling och tjänst. Så de hundarna hade ändå inte passat mig.
Du kanske ska titta på en ras som passar dig istället för att försöka hitta enstaka individer som passar?
 
Det är naturligtvis mer krävande att äga en hund som har mycket resurser att plocka fram än det är att äga en annan aktiv ras utan tex skärpa. Vi lägger nog olika värderingar i ordet krävande helt enkelt. Du menar nog den faktiska tiden som hunden behöver aktiveras per dag tror jag.

Sen beror det på vad man menar med aktivering. En bruksavlad schäfer behöver utmanas i sin träning och inte aktiveras med exempelvis godissök eller trick hemma i trädgården. Den behöver nosarbete i form av spår/sök/uppletande och ombyte av miljö. Med det menar jag att man ständigt är på jakt efter nya marker där man kan träna. En träningsgrupp anser jag är nödvändig för att komma framåt i träningen. Detta kräver tid men framför allt engagemang. Jag tror det är där det brister för många. Man tänker att man har tiden att lägga ner på hunden men har man kunskapen och engagemanget?
 
Det är naturligtvis mer krävande att äga en hund som har mycket resurser att plocka fram än det är att äga en annan aktiv ras utan tex skärpa. Vi lägger nog olika värderingar i ordet krävande helt enkelt. Du menar nog den faktiska tiden som hunden behöver aktiveras per dag tror jag.

Sen beror det på vad man menar med aktivering. En bruksavlad schäfer behöver utmanas i sin träning och inte aktiveras med exempelvis godissök eller trick hemma i trädgården. Den behöver nosarbete i form av spår/sök/uppletande och ombyte av miljö. Med det menar jag att man ständigt är på jakt efter nya marker där man kan träna. En träningsgrupp anser jag är nödvändig för att komma framåt i träningen. Detta kräver tid men framför allt engagemang. Jag tror det är där det brister för många. Man tänker att man har tiden att lägga ner på hunden men har man kunskapen och engagemanget?

Helt rätt!
Vi har fått tillbaka en uppfödning som gick köparen ur händerna. Köparen la ner mycket tid på motion och sök med hunden. Men det var för simpla övningar. En Schäfer vill ha utmaningar.
Det är väldigt vanligt att en schäfer som inte får utmaningar hittar på egna. Därav är de krävande. De kräver en för dom utvecklande ägare.
 
Nu är det ju också så att ni själva har hittat på vad det är jag vill göra med hunden. Jag har varken sagt vad det är jag tänker aktivera den med eller något liknande... Så ni drar väldigt många slutsatser utan att egentligen veta vad det är ni snackar om...
 
Jag har ingen aning om hur du vill jobba med din hund, för det handlar om att jobba och inte bara aktivera hundar av den typ du säger att du vill ha. Som sagt, du kanske har full koll på vad det innebär att ha (bruks)schäfer och då önskar jag dig lycka till!
20-60 minuters jobb/dag räcker för de flesta hundar om det handlar om jobb och inte aktivering. Sen antar jag att vissa dagar blir det flera timmars hundträning och andra dagar kanske det inte blir någon träning alls. Kanske egentligen är bättre att prata om antal timmar/vecka. Det tar tid att ta sig ut till spår/sökmarker... då är snart dagens träningsminutrar uppätna av restid... :)
 
Nu är det ju också så att ni själva har hittat på vad det är jag vill göra med hunden. Jag har varken sagt vad det är jag tänker aktivera den med eller något liknande... Så ni drar väldigt många slutsatser utan att egentligen veta vad det är ni snackar om...
Vad är det för träning du tänkt göra per dag som bara tar 20 min till en timme då?

Du säger att tjänstehundar klarar sig med det. Men de är också just i tjänst. De arbetar många, många timmar om dagen. Förberedande träning läggs åtskilliga timmar på varje vecka utöver tjänsten. Så självklart funkar lite småträning på lediga dagar för de blir så stimulerade och utmanade 5 dagar i veckan ändå.

Måste du ha en bruksschäfer då? Tror exteriörlijerna passar bättre om du inte tänkt gå hårt in för brukset. De som avlar upp brukslinjer gör det med mål för tjänst och tävling. Det är liksom passionen med bruksschäfer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 266
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 407
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp