Bukefalos 28 år!

B och C höfter på Schäfer?

Måste du ha en bruksschäfer då? Tror exteriörlijerna passar bättre om du inte tänkt gå hårt in för brukset. De som avlar upp brukslinjer gör det med mål för tjänst och tävling. Det är liksom passionen med bruksschäfer.

Fast det är ju en mellanmjölksschäfer TS vill ha skriver hon så det är ju antagligen en från utställningslinjer hon bör ha.
Förvisso hög risk för att man får ett mentalt vrak med räkrumpa då men men....
 
Fast det är ju en mellanmjölksschäfer TS vill ha skriver hon så det är ju antagligen en från utställningslinjer hon bör ha.
Förvisso hög risk för att man får ett mentalt vrak med räkrumpa då men men....
Helt min tankegång också.
 
Våra tränar inte varje dag. Men de dagar i veckan när det är träning då är det jäklar imig träning med betoning på utmaning. Då är det total genomkörning fysiskt men främst mentalt. Att dutta med 20 min hit och nån timme dit blir varken hackat eller malet. Finns ingen tillräckligt stimulerande övning som ryms på under timmen som verkligen skulle trötta ut någon av dom.
 
Våra tränar inte varje dag. Men de dagar i veckan när det är träning då är det jäklar imig träning med betoning på utmaning. Då är det total genomkörning fysiskt men främst mentalt. Att dutta med 20 min hit och nån timme dit blir varken hackat eller malet. Finns ingen tillräckligt stimulerande övning som ryms på under timmen som verkligen skulle trötta ut någon av dom.

Fast det tycker jag nog. Men det beror ju på lite vad man menar. Att hunden får jobba och utmanas under en timme eller att det är 1 timme som ägaren lägger ner tid på hunden.

Delvis kl...

Att åka iväg till klubben. Träna med störande omgivning och utmana hunden samtidigt i antingen inlärning av nya moment eller träna uthållighet i redan befinnande moment under 1 timme är ju ganska så tillräckligt. Eller en hund som får gå ett spår på 1-2 km långt, eller mer. Sen är det ju även dagar då man är ute hela dagarna och tränar med kamrater. Att plockas in och ut ur bilen, sitta och vänta och sen jobba är ju 100 ggr mer tömmande än om man går till en gräsplätt hemma och tränar i en timme... Så man bör väl räkna med att man som förare behöver lägga ner mer tid än vad hunden jobbar genom att åka iväg och träna i nya miljöer, med nya störningar och sådär.

Jag tror att det oftast blir missförstånd i vad träning för en schäfer faktiskt innebär. Att träna på redan inlärda moment i hemmiljö är ju inte direkt träning, för hunden iaf. De behöver utmaning :)

Det som folk menar med krävande är inte enbart att hunden kräver ordentligt med fysisk och mental träning utan att man får styra upp den i situationer och miljöer som man kanske inte tänker på om man inte haft den typen av hund innan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 255
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 405
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp