Babykläder - märken

Sv: Babykläder - märken

Enligt vad jag läst så ska bomull tvättas i 60 grader för att bli riktigt rent.

Jag tvättar mest på 40, men kör t-shirts och annat som kan bli svettigt i 60 när jag tycker att det behövs. Eller fläckigt då...
 
Sv: Babykläder - märken

Jag tänkte bara på barnkläder nu. Jag försöker så långt det går att tvätta i låga temperaturer.

Träningskläder (vuxna) tvättas dock i hög temperatur liksom badlakan, sängkläder m.m, men barnkläder tvättas inte i 60 grader, max 40 om det är en blandad maskin.
 
Sv: Babykläder - märken

Fast de är ju i bomull de också :) 60 kan man ju köra innan man packar ned dem för.. alltid? Fast jag har inte gjort det själv. Däremot kört i 60 när de varit nedbajsade eller riktigt smutsiga av mat.
 
Sv: Babykläder - märken

I vår tvättmaskin blir inte kräkiga/bajsiga/matfläckiga barnkläder rena annat än i 60. Och då har vi ändå effektivt och miljövänligt tvättmedel. Våra kläder går i 40 däremot.
 
Sv: Babykläder - märken

Vilket fint set!
Tycker att du kan köpa det till ett sommarbarn, det är ju faktiskt inte 30+ och strålande sol hela sommaren ;).
 
Sv: Babykläder - märken

Jag måste säga att jag inte helt håller med dig om Villervalla, tycker inte att de håller färgerna så bra. Jag tvättar mina barnkläder bara i 40 grader, ändå tycker jag inte att de håller färgen så bra, jag ser stor skillnad redan på första tvätten.
 
Sv: Babykläder - märken

Mandalaki - en idé kan ju vara att köpa den i en ännu större storlek? Många köper kläder i mindre storlekar, medan barnet ändå relativt snart har växt i storlek 70. Lagom till hösten eller vintern kanske? Jag fick en tröja av min mormor (från Sobea, ytterligare ett fint märke) när L föddes, den kan han ha först nu när han är 1,5 år. Men nu tänker jag på mormor varje gång jag tar på honom den, det hade jag nog inte gjort i början när i princip alla kläder kom från någon. Så det kan vara ett alternativ, om du tror att dressen kan bli för varm till sommaren. :)

Crossbow är ett annat märke jag tycker har vissa fina saker, men vet inte var det går att finna, affären jag köpte det i har lagt ner. Det var en kombinerad matvarubutik.
 
Sv: Babykläder - märken

Jo barnkläder är i bomull, men iaf våra barnkläder blir inte svettiga som vuxna ex träningströjor blir.

Om kläderna är helt nedspydda eller nerbajsade så tvättar jag också i högre grader, men en normalanvänd body/bralla är inte så äckligt skitiga att de kräver så höga temperaturer som 60 grader för att bli rena.

Lingonben: Aha nej det kanske skiljer sig från maskin till maskin som sagt? Äckligt skitiga kläder ( dvs bajs/spy ) tvättas även här i högre grader som jag skrev. Men normalt så är det bara ex fläckar från mat och det går bort även i 30 grader här :)
 
Sv: Babykläder - märken

Jag fick en ny tanke i duschen, som kan vara värt ett försök. Nu är ju jag kanske fel person att uttala mig om könsneutralt eller inte då jag brukar bli påhoppad om att L kommer att bli bög eller att han har tjejkläder på sig när jag anser kläderna vara neutrala, men iaf. Åhlens har kläder som är fina och i mitt tycke neutrala. Bor du i Stockholm har de en stor avdelning längst ner i Åhlenshuset i City. Vet inte vad alla märkena heter såhär på rak arm, men Parvel är ett av dem iaf. (Bor du inte i Stockholm finns ju ungefär samma sortiment runt om i landet,lite mer begränsat bara.)
 
Sv: Babykläder - märken

Men de tappar färg direkt, tycker i alla fall jag. Ytterkläderna är bra, men inte bomullskläderna.
 
Sv: Babykläder - märken

Det kanske de gör. Jag har bara en vit body och ett par knallrosa byxor som hållit färgen bra. De där dock inte i bomull, utan något annat plyschaktigt material.
 
Sv: Babykläder - märken

Jag tycker inte Parvel-kläderna tappar i färg? Jag har iof inte haft mycket i märket tidigare (köpte MASSOR idag :o:love:) men något par byxor och några bodys har vi tvättat flitigt utan att de ser trista ut. En body med bockande rodeohästar har tappat i färg men i det fallet tror jag det är tyget som är dåligt...
 
Sv: Babykläder - märken

Söte jesus!

Ang storlek: Vi fick INGA 50-kläder när Ellen var ny, så vi fick åka och panikhandla när alla 3 setten vi hade var i tvättet... :o Alla bebisar är inte jättar, och de växer inte ur kläderna så fort som alla sagt heller... Ellen hade både 50 och 56 en bra stund. Nu är hon 4 mån och har fortfarande 62. Så om den framtida bebisen du ska handla till likadan - så kommer han/hon inte att kunna ha 70 på en ganska lång tid. Och 62 först i augusti/september.

De kläder som varit skönast i materialet som vi haft till Ellen är Mollio - ett svenskt ekologiskt märke. Jättemjuka och sköna. De är iofs ganska trista i färgerna: vitt, rosa och ljusblått - men blir det en flicka är ju ljusblått givet...

Sture & Lisa har jättesöta kläder tycker jag, men jag har inga själv, för jag tycker de är så dyra. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Babykläder - märken

Haller med, storlekar är jättesvart. Min dotter är nästan 14 manader och kan fortfarande ha 68 (men 74 sitter bäst), hennes kompis är 6 manader och kan bara ha 80.
 
Sv: Babykläder - märken

De är iofs ganska trista i färgerna: vitt, rosa och ljusblått - men blir det en flicka är ju ljusblått givet...

Och då vore ju rosa lika givet till en pojke, eller hur?;)

Tack för tips om märken! Och det med storlekar var bra att veta:bow:

Edit: har tittat lite snabbt nu, Mollio var jättefina! Och deras mjukdjur var hur söta som helst:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Babykläder - märken

Välj storlek efter barnet när det kommit ut. Jag och en kompis födde barn med en månads mellanrum, hon födde en stor bebis som mkt snabbt växte ur stl 56 och gick nästan direkt till 62 och jag två födde två pyttiga prematurer som kunde ha 50-56 hur länge som helst. Vi har ett kort där den stora bebisen (som var väldigt rund med gott hull) ser ut som en sumobrottare bredvid två små tunna dockor.:D

Dressen du visade var väldigt fin men jag hade föredragit att den passade till hösten istället för till sommaren.
 
Sv: Babykläder - märken

Nä nä, det vet du väl att du inte kan ge rosa till en kille?! Då blir han ju konståkare! ;) (Självklart håller jag med du, men orkade inte skriva hela alltet)
 
Sv: Babykläder - märken

du har ju även märket: mysungar och lillebebben (.se) där går det hitta en hel del:)

när jag köpt kläder till kompisar som fått barn så har jag aldrig köpt mindre än 62 för många köper i 56/62... vi fick väldigt mycket i just 56-62 och en del är inte ens använt:/
 
Sv: Babykläder - märken

Jag gillar som många andra Villervalla! Jag köpte kläder där i stl 60 till en bebis som föddes strax innan jul och de är lagom nu, med uppvikta ärmar. (Om jag får en mailadress per pm kan du få bild, mycket vackert barn! ;) )
Det barnet är dock ganska litet. Min egen son kunde med milt våld tryckas ner i stl 56 de första tio dagarna, ungefär. Så det varierar mycket.

Men "för stora" kläder växer ju ungen helt säkert i, för små kläder är för små.

Jag tycker egentligen att det bästa är att handla innan bebis är född, så att man inte vet könet. Men väntar du kommer du ju att veta om bebisen är av stor eller liten modell.

På Villervalla brukar de dessutom inte fråga om barnets kön när de slår in presenten! Detta är att betrakta som revolutionärt i sammanhanget! Mina presenter får då ofta grönt snöre! På Lindex etc frågar de, och sen har de såväl presentkartonger som snören i de rätta könskodade nyanserna.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Acto
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
730
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Trassel12
·
Kläder & Bli fin Om det ens är ett känt märke. Jag har en kavaj jag en gång i tiden köpt second hand som det står "Rapps dam" på. Jag hittar ingenting om...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp