Om ett år har jag hållit på aktivt med hästar i ett halvt sekel och nog sjutton finns det många dumheter som passerat under den tiden. Och nya dumheter har tillkommit efterhand. Det är viktigt att komma ihåg att man måste förlåta sina egna dumheter om man inser att man har burit sig korkat åt!
Ett axplock.
- Om hästen vägrade på hinder, eller sprang förbi, skulle man ställa upp hästen framför hindret och ge den tre hårda rapp med spöet. Oavsett anledning till vägringen. Det var inte heller ovanligt att instruktören satt upp på hästen ifråga och "korrigerade" den ordentligt om den vägrat flera gånger. Framför eleverna.
(jag köpte loss min skötponny från ridskolan, den var en sån som vägrade ofta och följaktligen fick mycket stryk pga det - den blev inte direkt mer positiv till hoppning pga det...)
- Nosgrimmor skulle dras åt ordentligt så de inte kunde gapa för att "komma undan bettet" - det var snällare att dra åt nosgrimman än att dra hårdare i tyglarna.

(och jadå, jag har också lärt ut detta under den period då jag jobbade som ridinstruktör, det var ju liksom det som var den sanning jag lärt mig

)
- Ett par vintrar, runt 1980 nånstans, fick inga av min ridskolas hästar gå i hagen. De stod i sina spiltor dygnet runt och åt förmodligen stora mängder havre också. Det var inte en enda ridlektion utan att hästarna for i taket och kastade av ryttare.