Back in the days!

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 131
  • Visningar Visningar 10 696

Bukefalos 30 år!

När man skulle anmäla till tävling fick man gå till klubben för att läsa propparna som satt upphängda i stallgången.
Sedan skrev man sin anmälan på en förtryckt blankett och postade den.
Sedan kom även ryttarmeddelandet via posten.
Mvh dinosaurien
Exakt! Vi fick hem en liten papperstidning med propositioner, sen anmälningsblanketterna som kostade att köpa. Ryttarmedelande cirka en-två veckor innan och startlistorna såg man inte förrän man kom till tävlingen. Lite skillnad mot nu, när man har startlistan oftast en vecka innan!

När man skulle anmäla till tävling fick man gå till klubben för att läsa propparna som satt upphängda i stallgången.
Sedan skrev man sin anmälan på en förtryckt blankett och postade den.
Sedan kom även ryttarmeddelandet via posten.
Mvh dinosaurien
Vilka minnen! Som arrangör lottade man klassens genom att sortera ut alla som var anmälda till klass X och sedan helt enkelt ”kupera” anmälningsblanketterna som man gör med en kortlek. Sedan samma procedur för klass Y. Och sedan ytterligare en gång med hästarnas namn i bokstavsordning så man kunde skriva hästförteckningen, allt på skrivmaskin. 🤪 Plötsligt känner jag mig väldigt gammal.

Exakt! Vi fick hem en liten papperstidning med propositioner, sen anmälningsblanketterna som kostade att köpa. Ryttarmedelande cirka en-två veckor innan och startlistorna såg man inte förrän man kom till tävlingen. Lite skillnad mot nu, när man har startlistan oftast en vecka innan!
Minns också att man skulle ringa till tävlingsarrangören kvällen innan och bekräfta att man skulle komma till start. I samband med detta kunde det hända att man fick veta att klassen blivit full och att man blivit bortlottad. Åtminstone hände det mig en gång vilket var väldigt snopet när jag precis spenderat halva dagen med att tvätta och knoppa ponnyn samt putsa all utrustning till perfektion. 😅

Startanmäla på plats fick man också göra när man kom dit! Fasta starttider var inte en grej heller.

Vet att jag kom till junior-DM på Strömsholm med två hästar och knallade till sekretariatet för att göra det och passade på att kolla status med starttid, vi hade åkt i god tid! Kvinnan bakom disken tittade ut på banan, kollade listan och upplyste om att det var ekipaget på banan, en till och sen var det jag! Dessutom hade startfältet på ca 11-12 st i min klass decimerats till 5 så jag hade tre hästar mellan mina starter. Jag och pappa sprang till parkeringen och hivade ut båda hästarna samtidigt.

Snurrade ett par varv på framridningen, red mitt program, konstaterade att det gick skit, snurrade lite med nästa häst, program, också skit. Visade sig att de andra var ännu sämre så blev etta och tvåa 😂

Jag kommer ihåg hur vi frös i våra konstläderridstövlar och ställde oss på dyngestan för att tina våra tår. Jag gav upp "finstövlarna" och red i Snowjoggers. Jepp ingen klack. På sommaren vanliga gympadojor.
Jag rider fortfarande med Snowjoggers :angel: Har dock säkerhetsstigbyglar numera.

Kommer ihåg en ridskola jag gick på en period där hyrdes dom stackars hårt arbetande ridskolehästarna ut under sommaren i perioder av 3 veckor vardera.
Hästarna fick en veckas semester i augusti för dom skulle beta ner hagarna runt

Och jag minns att det sattes upp en lista mitt i natten där folk fick skriva upp sig och i tur och ordning sen kunna välja vilken häst dom ville hyra och vilken period och att tjejerna som skulle hyra sov i föräldrars bilar och tältade utanför stalldörren den natten.

Kommer ihåg en ridskola jag gick på en period där hyrdes dom stackars hårt arbetande ridskolehästarna ut under sommaren i perioder av 3 veckor vardera.
Hästarna fick en veckas semester i augusti för dom skulle beta ner hagarna runt

Och jag minns att det sattes upp en lista mitt i natten där folk fick skriva upp sig och i tur och ordning sen kunna välja vilken häst dom ville hyra och vilken period och att tjejerna som skulle hyra sov i föräldrars bilar och tältade utanför stalldörren den natten.
Vet en ridskola just nu som hyr ut alla sina ridskolehästar ca 7 veckor under sommaren för att få gå på enklare uteritter under den perioden. De ska gå på lösdrift och 100% gräsbete, inge hö eller annat foder.
Inte samma sätt med att man skriver upp sig men man kan hyra hästar utan provridning om man vill och får hyra så länge hästen stannar i Sverige.

Är ju verkligen inte det mest perfekta systemet men upplever inte att detta är så extremt konstigt? Sen kostar det ju en slant så vem som helst hyr ju inte utan hyfsat seriöst, men ja det är ju inget jag hade gjort med mina hästar.

Vet en ridskola just nu som hyr ut alla sina ridskolehästar ca 7 veckor under sommaren för att få gå på enklare uteritter under den perioden. De ska gå på lösdrift och 100% gräsbete, inge hö eller annat foder.
Inte samma sätt med att man skriver upp sig men man kan hyra hästar utan provridning om man vill och får hyra så länge hästen stannar i Sverige.

Är ju verkligen inte det mest perfekta systemet men upplever inte att detta är så extremt konstigt? Sen kostar det ju en slant så vem som helst hyr ju inte utan hyfsat seriöst, men ja det är ju inget jag hade gjort med mina hästar.
Jag kan tycka en ridskolehäst som gick 4 timmars lektioner om dagen kunde gå en längre vila för att läka ut istället för att behöva flytta runt 3 gånger på 9 veckor under sommaren.
Tror inte det var så lugn ridning alla gånger heller utan många skulle ha valuta för pengarna och red många gånger om dagen och hårda pass.

Jag kan tycka en ridskolehäst som gick 4 timmars lektioner om dagen kunde gå en längre vila för att läka ut istället för att behöva flytta runt 3 gånger på 9 veckor under sommaren.
Tror inte det var så lugn ridning alla gånger heller utan många skulle ha valuta för pengarna och red många gånger om dagen och hårda pass.
4 timmars lektion? Hur hanns det med?

Lyckan var gjord när jag 1995 fick ett Hansbo Combitäcke😍😁. Sen dog lyckan när mamma tvättade det med ett grönt täcke så ddt blev mintgrönt😭😂.

Det var ju helt suveräna! Hade kvar ett gammalt (fläckligt, men fortfarande helt) i många år innan det fick gå bort för att det var för litet för alla hästar i stallet.

En av sakerna från "förr" som jag lätt hade köpt idag om de hade funnits kvar.

Det var ju helt suveräna! Hade kvar ett gammalt (fläckligt, men fortfarande helt) i många år innan det fick gå bort för att det var för litet för alla hästar i stallet.

En av sakerna från "förr" som jag lätt hade köpt idag om de hade funnits kvar.
Ett sånt köpte jag nyligen via Vinted :D . Minns dom som oslagbara när vi hade dom på travarna, så för ca 50 spänn blev det mitt

Jag brukade hänga i ett litet privatstall. Vi var väl sådär 12-13 år ungefär. På helgerna kunde man få jobba i stallet. Då var man ansvarig för allt hela dagen. Från morgonfodring till kvällsfodring, alla in och utsläpp, all mockning (de flesta hästarna hade ifs skötare som gärna fixade med "sin" häst iallafall någon timme på dagen) osv. Skulle uppskatta att vi hade ca 10 hästar.
Man fick 50kr per dag eller 150 om man jobbade både lördag och söndag.

Hängde där kanske 2år eller så. Tror jag såg ägaren tre gånger under den tiden. Och då stod hon mest och skrek på kvinnan som hade stallet brevid. Det var välkänt hur mycket dom hatade varandra och det blev kaos om dom råkade vara på plats samtidigt.

Min mamma tvättade mina vita helskodda pikeur ridbyxor med mina beiga Kyra K hjortskinnshandskar! :arghh::arghh: I maskin! :banghead:

Insåg precis att jag inte förlåtit henne för det ännu! :meh::rofl:
Min pappa tvättade mina formgjutna fårskinnsfodrade Eskadronskydd och körde dem i torktumlaren så de blev helt deformerade, fortfarande bitter! 😆

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka