Back on Track täcke, gör det skillnad?

Bukefalos 30 år!

Linda_A

Trådstartare
Mina tankar om Barkas magproblem vid ridning under höst och vinter går nu i riktningen att hon är stelare i kroppen pga kyla (hon har ju dessutom kissing spines som hon dock haft länge) och därför blir mer spänd/introvert vid ridning. Det, ihop med att hon inte betar eller rör sig i större hage, gör att hon får svårt att bajsa under ryttare tills man får henne att släppa ordentligt på spänningarna. Lång framskrittning gör ingen skillnad, utan man måste lägga på lite stress. Sen släpper det och hon frustar väldigt förnöjt.

Jag funderar på att testa ett BoT-täcke, om det skulle kunna få henne mer avslappnad rent generellt. Men det är ju en ganska rejäl investering. Tycker folk att det gör skillnad? Hon klipps inte och går just nu med ett Horseware regntäcke, och känns ju inte kall under det direkt. Till saken hör (kanske?) att hon hatar att ha täcke. När man ska knäppa vid bogen hugger hon. Så hade jag lyssnat på vad hon vill hade jag ju inte satt täcke på henne alls, så egentligen kanske hon bara blir mer spänd? Åh andra sidan vet jag inte om man ska räkna med att en häst vet vad som är bäst för den.

Jag tycker inte BoT gör någon skillnad jämfört med att värma motsvarande med annat täcke.

Ogillar hon att du grejar med täcket vid bogen eller att ha täcke på sig?
Min ogillar också när man grejar vid bogen, men hon har inget problem med att vara påklädd. För henne har beteendet dock minskat radikalt sen vi flyttade till ett stall där täckesbyte inte ingår = nu är det bara jag som klär på henne täcken.

Dessutom - om hon redan går med täcke så spelar det väl ingen roll hur varmt täcket är? Jag hade bytt till ett värmare täcke bara.

Mina tankar om Barkas magproblem vid ridning under höst och vinter går nu i riktningen att hon är stelare i kroppen pga kyla (hon har ju dessutom kissing spines som hon dock haft länge) och därför blir mer spänd/introvert vid ridning. Det, ihop med att hon inte betar eller rör sig i större hage, gör att hon får svårt att bajsa under ryttare tills man får henne att släppa ordentligt på spänningarna. Lång framskrittning gör ingen skillnad, utan man måste lägga på lite stress. Sen släpper det och hon frustar väldigt förnöjt.

Jag funderar på att testa ett BoT-täcke, om det skulle kunna få henne mer avslappnad rent generellt. Men det är ju en ganska rejäl investering. Tycker folk att det gör skillnad? Hon klipps inte och går just nu med ett Horseware regntäcke, och känns ju inte kall under det direkt. Till saken hör (kanske?) att hon hatar att ha täcke. När man ska knäppa vid bogen hugger hon. Så hade jag lyssnat på vad hon vill hade jag ju inte satt täcke på henne alls, så egentligen kanske hon bara blir mer spänd? Åh andra sidan vet jag inte om man ska räkna med att en häst vet vad som är bäst för den.
Jag upplever skillnad från vanliga täcken och BoT. BoT upplever jag värmer utan att hästen blir för varm, min häst höll värmen utan att för den skull bli för varm helt enkelt.

Jag tycker det var värt investeringen.

Jag täckar så pass att min häst håller värmen ordentligt ser till att hon har hals på täcket. Upplever att hon håller värmen bättre då. Hellre lite varm än kall för hennes del under vintern. Använder mest BoT när hon är spänd. Ska jag rida lägger jag på ryggvärmare och masserar in arnikagel en stund innan.

Jag tycker inte BoT gör någon skillnad jämfört med att värma motsvarande med annat täcke.

Ogillar hon att du grejar med täcket vid bogen eller att ha täcke på sig?

Jag har funderat i samma bana. Inte helt omöjligt att det är att man är och inkräktar på hennes space lite för mycket.

Dessutom - om hon redan går med täcke så spelar det väl ingen roll hur varmt täcket är? Jag hade bytt till ett värmare täcke bara.

Nej jag tänkte väl snarare att om täcket gör att hon är mer missnöjd så kanske hon går och spänner sig mer av det och borde gå naken. Fast med allt regnandet under en västkustsvinter så blir ju inte det så mysigt för henne. Om det vore kallt och snö hade hon nog gärna varit naken, hon sätter rejält med päls.

Jag täckar så pass att min häst håller värmen ordentligt ser till att hon har hals på täcket. Upplever att hon håller värmen bättre då. Hellre lite varm än kall för hennes del under vintern. Använder mest BoT när hon är spänd. Ska jag rida lägger jag på ryggvärmare och masserar in arnikagel en stund innan.

Ja hals kör jag med. Arnikagel skulle jag också kunna testa. Och kanske köra ett tag med hellre för mycket än för lite och se vad det ger för resultat. Jag kanske har blivit lite för rädd för att det ska bli för varmt.

Min ponny som är rätt kinkig av sig, föredrar att man knäpper fronten medan täcket är längre fram än senare. Dvs jag lägger på täcket, men längre fram på halsen, knäpper fronten och drar sedan täcket tillrätta innan jag knäpper kryssgjordarna.

Hmm, ska testa det. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12