Bältesanvändning

Wille

Trådstartare
För mig är det självklart att använda bälte när jag åker bil och tror det är för de flesta. (Vet inte. Gissar bara.) Om inte annat så sätter folk på sig bältet för att bilen larmar och ljudet blir outhärdligt.

Däremot är det sällsynt att folk använder bälte när de åker buss. Jag har åkt buss några gånger på sistone och tror inte jag sett någon som satt på sig bältet, trots att en röst säger "glöm inte att ta på dig bältet" när det klivit på folk på bussen. Jag har varit den enda som satt på sig bältet.

Jag hade min mamma på besök nyligen och hon satte inte på sig bältet i bilen. Bilen larmade och jag fick säga till henne att sätta på sig bältet. Hon sa att hon aldrig använde bälte i buss och att ingen annan gör det heller. Och den ovanan tog hon alltså med sig till bilen.

Alltså, varför är det så här? Varför använder inte folk bälte när de åker buss? Och hur ska man få folk att använda bälte i buss?
 
Jag tror att inkonsekvensen på bussar ställer till det när det gäller beteenden som är automatiserade i andra situationer? :confused: Åker jag bil har jag alltid bälte, och knäpper det så fort jag satt mig. Åker jag buss finns det i 90% av fallen inget bälte, och många gånger står jag någonstans där jag lyckas hitta plats för mina fötter.

Att ha bälte i bussen blir därmed ett undantagsbeteende för mig, och därmed tänker jag inte på det ens när det finns. (Men de få av våra busslinjer som har "bältesbussar" brukar också ha en påm om det, och då knäpper jag givetvis bältet!)
 
VTI har gjort en studie på det (2018), och anledningar som tas upp är tex:
-Bristande konsekvens, att man ena dagen står på bussen och inte har bälte, nästa dag sitter man på samma buss och då måste man ha bälte.
-Stress kring att få på och av bälte vid korta hållplatssstopp.
-För korta, för ofräscha, osv...
-Att man inte vet hur stor skillnad det gör i säkerhet (vilket kan vara svårt att klandra folk för när det som sagt samtidigt står massa folk precis bredvid).

Länk till rapporten, pdf.
 
VTI har gjort en studie på det (2018), och anledningar som tas upp är tex:
-Bristande konsekvens, att man ena dagen står på bussen och inte har bälte, nästa dag sitter man på samma buss och då måste man ha bälte.
-Stress kring att få på och av bälte vid korta hållplatssstopp.
-För korta, för ofräscha, osv...
-Att man inte vet hur stor skillnad det gör i säkerhet (vilket kan vara svårt att klandra folk för när det som sagt samtidigt står massa folk precis bredvid).

Länk till rapporten, pdf.
För mig gäller 1 och 2. Dels glömmer jag (en hel livstid av bussåkande utan bälte) och sedan är jag nervös att jag ska glömma bältet på så jag inte hinner av. Jag har alltid bälte i bilen, men det är ju inlärt sen man var liten.
 
För mig är det självklart att använda bälte när jag åker bil och tror det är för de flesta. (Vet inte. Gissar bara.) Om inte annat så sätter folk på sig bältet för att bilen larmar och ljudet blir outhärdligt.

Däremot är det sällsynt att folk använder bälte när de åker buss. Jag har åkt buss några gånger på sistone och tror inte jag sett någon som satt på sig bältet, trots att en röst säger "glöm inte att ta på dig bältet" när det klivit på folk på bussen. Jag har varit den enda som satt på sig bältet.

Jag hade min mamma på besök nyligen och hon satte inte på sig bältet i bilen. Bilen larmade och jag fick säga till henne att sätta på sig bältet. Hon sa att hon aldrig använde bälte i buss och att ingen annan gör det heller. Och den ovanan tog hon alltså med sig till bilen.

Alltså, varför är det så här? Varför använder inte folk bälte när de åker buss? Och hur ska man få folk att använda bälte i buss?
Tror inte det finns bälte på våra stadsbussar, dessutm står man ändå upp ofta.
På långfärdsbussar finns bälte och det används.

Jag är inte jättebrydd om ngn annan har bälte eller inte, utom när jag kör bilen de sitter i. Jag är osäker på om jag har något med det att göra ens.
 
På stadsbussarna här finns inte ens bälte (Tror jag, jättelängesedan jag åkte en) men på länstrafiken finns det och jag använder alltid när jag åker. Den sträckan jag åker är bussen liksom ute på 110-väg och kör, så det känns helt självklart att ha bälte. Sen brukar jag knäppa av det lite i förtid inne i stan för att slippa krångla med det precis vid hållplatsen, men då är det stadstrafik i max 50. Vi har valt bort att åka buss med barnen av anledningen att det inte alltid går att spänna fast dem bra, finns ibland bakåtvända barnstolar på ett par säten, men det går verkligen inte att räkna med. Men jag märker ju att när jag åker buss (sker alldeles för sällan dock) är jag ganska ensam om att faktiskt använda bältet, till och med på motorvägen.
 
Åker sällan buss men tror inte jag sätt bälte till annat än föraren i bussen.

Håller med om att det känns konstigt att det berättas om säkert med bälte och krockkuddar men i bussen står folk för det inte finns plats att sitta och bälte finns inte.
 
Här finns bälten på landsbygdsbussarna och de är väl använda. Men på dem har jag aldrig behövt stå, fyllnadsgraden på sätena är sub 10 % och ofta är man helt ensam i stor buss.

I södra Europa ser jag fortfarande bältesdummies i personbilar.
 
En del bussar har eftermonterade bälten som är helt hopplösa att få på sig, när de är väl på så hänger de slackt... om man nu kommer så långt.
Dessutom så är bussätena utformade så att jag inte kan sitta rakt utan måste sitta lite tvärs över sätet på grund av kronisk värk, och då går det inte att ta på bältet.

Har sett duktiga föräldrar och barn ta på sig bältet, för att sen behöva skrika till chauffören för att de inte lyckas krångla sig ur bältet när de ska av bussen.
 
På regionsbussarna finns ju bälten men inte stadsbussarna, men jag använde inte bälte tidigare på regionsbussarna. Jag vägde tidigare 140 kg och det var inget bälte som gick om mig. Dessutom är många snurrade och tröga, svåra att knäppa och knäppa upp så det är enklare att låta bli än krångla med bälte har jag förstått. jag har sett många försöka och ge upp helt enkelt.
 
På länsbussar med längre restider brukar jag använda bälte men ärligt talat är jag fortfarande en smula rädd för att göra det efter att bältet fastnade och jag närpå inte kom av bussen i tid :( Så vid kortare sträckor på en sån buss är jag inte säker på att jag skulle vara bältad men velat om det genom hela resan med mig själv:o
 
På regionsbussarna finns ju bälten men inte stadsbussarna, men jag använde inte bälte tidigare på regionsbussarna. Jag vägde tidigare 140 kg och det var inget bälte som gick om mig. Dessutom är många snurrade och tröga, svåra att knäppa och knäppa upp så det är enklare att låta bli än krångla med bälte har jag förstått. jag har sett många försöka och ge upp helt enkelt.
Det där känner jag igen mig i... Förstår inte hur de tänkt när man ibland behöver knäppa upp ex vinterjackan för att få plats. Visst, jag är inte den smalaste personen i världen, men det finns många som inte heller hade fått plats där.
 
Det där känner jag igen mig i... Förstår inte hur de tänkt när man ibland behöver knäppa upp ex vinterjackan för att få plats. Visst, jag är inte den smalaste personen i världen, men det finns många som inte heller hade fått plats där.
Det där är ju en rätt grov miss. Om inte bältet räcker till så gör den inte nytta alls.

På jobbet hade vi en liten elbil med bälte, men den fick jag inte på mig. Dels för att jag var tvungen att dra fram sätet väldigt mycket p.g.a. kort (och låset följde inte med sätet fram), men också för att jag är rätt tjock. Nu gick den bilen inte fortare är 45 km / h som mest, men en smäll i den hastigheten är inte att leka med. Man lär skada sig rätt brutalt.
 
Måste erkänna att jag aldrig använder bälte på bussen. Dels finns det ju inte alltid, sedan måste man ibland upp och flytta på sig, jag har ofta bagage och hundar/djur att jonglera, de sitter aldrig bra, man ska hinna upp och ut när den stannar, och att åka buss på främmande plats är oftast del av någon slags nöjesresa för mig där jag vill kunna luta mig fram, skifta position och se mig omkring.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 550
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 455
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp