Bära barn på ryggen

keilir

Trådstartare
Är lite inne på att köpa något så jag kan bära lilleman snart 1 år på ryggen. Är inne på sele men vilken är bäst? Han är en lättviktare, 8 kg och den kommer användas ganska sällan så helst vill jag hitta något bra begagnat.
 
Det är en hel vetenskap. Det finns en tråd här på forumet om att bära i sjal och sele. Där finns massor med kunskap.
 
Vi har Beco Butterfly II som är jättesmidig vid just ryggbärande då man kan sätta i barnet först och sedan slänga upp på ryggen som en ryggsäck. Den funkar i övrigt som alla andra ergonomiska bärselar o går lika bra på mage.
 
Min född 2004 bar jag jämt på ryggen i en Ergo, hon blev nog 3 år innan vi la bort den. Brukar finnas till hyfsade priser begagnade.
 
Till en snart ettåring skulle jag satsa på en bra bärmes, enkel att ta av sig och ställa ner på marken med barnet i om man behöver göra något där ryggbärande är ett hinder. Lätt att sätta barnet i och ta på sig också. Nackdelen är att de är lite otympliga att frakta runt utan barn i då de är så mkt större än en sele.

Vi har en vaude jolly comfort. Mycket bra bärkomfort.

Har även en ergo 360 men bär bara framtill i den då lillebror bara är 6mån än så länge.

Storebror bar jag en del i en ergo sport, men föredrog bärmesen när han blev äldre.
 
Är lite inne på att köpa något så jag kan bära lilleman snart 1 år på ryggen. Är inne på sele men vilken är bäst? Han är en lättviktare, 8 kg och den kommer användas ganska sällan så helst vill jag hitta något bra begagnat.
Jag hade köpt en toddler eller åtminstone storleken över baby. Typ wompat, tula, rose and rebellion eller kanske en boba som har som typ stigbyglar för barn som är lite större :)
Det är dock rätt svårt att få tag på dessa selar begagnat, (förutom boba kanske) men man får å andra sidan nästan igen varenda krona om man säljer vidare sen :)
 
Jag bar Viktor i en Ergo flera gånger i veckan tills han blev tre år. Dock vägde han 9 kg när han var tre månader, så han var ju lite... biffigare ;). Trivdes hursomhelst jättebra med Ergon och fick igen 75% av inköpspriset när jag sålde den!
 
Till en snart ettåring skulle jag satsa på en bra bärmes, enkel att ta av sig och ställa ner på marken med barnet i om man behöver göra något där ryggbärande är ett hinder. Lätt att sätta barnet i och ta på sig också. Nackdelen är att de är lite otympliga att frakta runt utan barn i då de är så mkt större än en sele.

Vi har en vaude jolly comfort. Mycket bra bärkomfort.

Har även en ergo 360 men bär bara framtill i den då lillebror bara är 6mån än så länge.

Storebror bar jag en del i en ergo sport, men föredrog bärmesen när han blev äldre.

Har inte hört benämningen bärmes, men jag antar att det är samma sak som en bärstol? Vi hade en sådan till första barnet (också en vaude, men vet inte vilken modell). Nu har vi en Tula Toddler till vår två-åring och jag tycker att den är mycket skönare att bära med! Jag håller med om att det är praktiskt att kunna sätta ifrån sig bärstolen, men pga bärkomforten föredrar jag helt klart selen ändå. För mig kändes barnet mycket tyngre med bärstolen, antagligen pga att barnet kommer längre från ryggen. Själva bärstolen väger ju även mer än selen.

@keilir Jag skulle köpt en sele i toddler-storlek.
 
Är lite inne på att köpa något så jag kan bära lilleman snart 1 år på ryggen. Är inne på sele men vilken är bäst? Han är en lättviktare, 8 kg och den kommer användas ganska sällan så helst vill jag hitta något bra begagnat.

Vi har en Patapum. Den är lite billigare än Ergo och många andra selar. Den funkar väldigt bra för både min 9 månaders och min 2-åring.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 536
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 002
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp