Bukefalos 28 år!

Bästa färskfodret?

Sv: Bästa färskfodret?

Ah, det är klart. Tänkte inte ens på det!
Tack för påminnelsen :o (Har bara hängt här sen -03.....)
 
Sv: Bästa färskfodret?

Ah, det är klart. Tänkte inte ens på det!
Tack för påminnelsen :o (Har bara hängt här sen -03.....)

Ja,då förstår jag att du inte tänkte på det. Inte lätt att komma ihåg vilka regler man godkände för 9 år sedan :laugh:

/lillebill,moderator
 
Sv: Bästa färskfodret?

*KL*

Jag har förresten testat Nordics spannmålsfria foder. Egentligen hade jag inte tänkt att göra det förrän de kan presentera en analys av fodret (vilket de har lovat kommer "när som helst" sedan början av maj :grin:). Men eftersom jag drabbades av tillfällig senilitet så glömde jag bort att beställa ny låda i förra veckan så var jag ändå tvungen att köpa lösa korvar. Jag passade då på att testa det spannmålsfria.

Det känns som att det är onödigt dyrt för det är väldigt mycket morot i och moroten åker rakt ut. Lite mycket fibrer kanske? Dafne fick nämligen jordens räserbajs första dagen, men det verkar ha stabiliserat sig nu. Trivselkottarna är lite mer kompakta än med special+.

Det verkar dessutom som att de rakt av har bytt ut det ångkokta kornet från special+ och ersatt det med morot. Den stora skillnaden är ju att hunden tar upp näringen och energin från det ångkokta kornet, vilket de inte gör med den råa moroten. Med andra ord är det mindre energi i det spannmålsfria fodret än i det med spannmål. Hon jag handlar av har själv gett det spannmålsfria ett tag och har märkt att hon måste ge mycket mer foder för att hunden ska hålla vikten, så hon ska gå över till special+ igen. Jag tror därför inte att jag kommer att fortsätta med det spannmålsfria ens när någon analys presenteras. Jag ger ju redan dubbel ranson till den ena för att hon ska hålla vikten på special+.
 
Sv: Bästa färskfodret?

Min hund åt Nordic Bas tidigare men vi har fått övergå till Hill's L/D då hon fick förhöjda gallsyror när hon åt nordic. Värdena blev bra när hon fick äta L/D:n men återkom när vi bytt tillbaka till färskfodret.

Efter att sedan ha läst på ett flertal ställen om hundar (och kanske katter också, det var ett tag sedan) som fått leverproblem av för proteinrik mat skulle jag bara vara lite uppmärksam på sådana saker vid ett foderbyte. Annars var vi mycket nöjda med Nordic, hunden gillade maten och åt med mycket god aptit. Den luktade okej och såg bra ut, till skillnade från Klass som vi tvingades köpa vid ett tillfälle. :crazy: Priset var också bra, men jag har ju en liten hund så det hade inte blivit särskilt dyrt ändå. Har för mig att vi betalade runt 400-450 kr för 14 kg mat (förpackningar om 250 g).

Edit: Jag skyller inte min hunds problem på fodret ifall det kan tolkas så, ville bara upplysa om att det verkar finns teorier om att det inte är hälsosamt med för proteinrik mat. Om det sedan stämmer eller inte, låter jag någon kunnig avgöra.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa färskfodret?

Om du eller någon bekant har vägarna förbi västergötland så bor jag väldigt nära E20 och kan kasta med några skivor Fodax ifall du vill testa och inte hittar någon i närheten som har fodret:idea:

/LL
 
Sv: Bästa färskfodret?

*kl*

Jag överväger att byta min över min Amerikanska Cocker på färskfoder. Har snubblat över en butik som säljer Bravo som ligger hyffsat i närheten där jag bor. Tror ni att det skulle passa henne? Idag äter hon knappa 3 dl magnusson meat and biscuit adult. Hon är lagom i hull på det. Om jag byter till Bravo burgare, hur vet jag hur mycket jag ska ge henne av det istället?
 
Sv: Bästa färskfodret?

*kl*

Jag överväger att byta min över min Amerikanska Cocker på färskfoder. Har snubblat över en butik som säljer Bravo som ligger hyffsat i närheten där jag bor. Tror ni att det skulle passa henne? Idag äter hon knappa 3 dl magnusson meat and biscuit adult. Hon är lagom i hull på det. Om jag byter till Bravo burgare, hur vet jag hur mycket jag ska ge henne av det istället?

Bravo har ju "doseringstabeller" på sin hemsida :) Jag har precis (idag faktiskt) köpt hem just Bravo och utgår från vad de rekommenderar nu i början. Sedan lär jag ju märka om hon går upp eller ner i vikt och anpassar efter det.

Vad du också kan göra är att se hur mycket hon "ska" äta av Magnusson och se hur mycket hon faktiskt äter av det. Äter hon mycket mer, ja då kan du nog tippa på att hon kommer äta lite mer av alla fodersorter än vad som rekommenderas. Äter hon mycket mindre, ja då kommer hon nog äta lite mindre än rekommenderat oavsett fodersort.

Min hund tex, hon blir tjock jättelätt. Bravo säger att hon ska ha 3½ burgare/dag. Jag kommer bli glad om hon kan äta 3 burgare utan att bli tjock ;) Oavsett vad hon ätit för foder har jag hittills aldrig hittat något där hon kan äta så mycket som hon "ska ha".
 
Sv: Bästa färskfodret?

Min äter VoH och jag är riktigt nöjd. Dyrt dock :/ hade gärna testat bravo då det finns i lite mer varierade sorter men finns ingen som säljer det nära nog :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Samson, långhårig collie, äter Vom og Hundemat färskfoder. Jag vill dock gärna kombinera med ett riktigt bra torrfoder då han blir...
Svar
7
· Visningar
1 406
Senast: Regn
·
Kropp & Själ Tg prover för någo vcka sedan och blodvärdeegt låg på 92. före jul låg det på 102. Jag äter 2 järntaletter (duroferon) varannan dag men...
Svar
9
· Visningar
11 739
Senast: ghost
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 261
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp