Bästa kattmaten till kastrerade utekatter?

Bexzor

Trådstartare
Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte bra alls, står på internet att katterna säljs kastrerade, vaccinerade och idmärkta. Hon var varken vaccinerad eller kastrerad, så det stödjer jag inte igen såvida jag inte blir bevisad att ägaren ändrat sig.

Men iaf katthemmet jag hittat säljer avmaskade, vaccinerade, kastrerade, idmärkta och veterinärbesiktigade katter. Perfekt :up: Ska prata lite med sambon och sen ringa dom för att se om man kan komma på besök.

Våra katter ska vara frigående men behöver givetvis bra foder inomhus. Vi har tänkt oss fri tillgång till torrfoder och mjukmat ibland. Mjukmat kommer de nog få Mjau. Men vilket torrfoder ? Mina kastrerade innekatter har alltid ätit RC Sterilised men jag vill gärna ha ett torrfoder med hög energinivå , stärker deras leder samt är bra för dom. Har läst här inne att RC inte ska vara så bra ? För annars har de ett foder anpassat för utekatter. Vad ska jag leta efter, och hur ska jag övertyga sambon att vi just behöver det fodet :angel:
 
Jag rekommenderar Canagan. Inte forslat över hela jorden. Hög andel och kvalitet på köttet. Dock inte billigt.
 
Tycker Hill's Science Plan har bra torrfoder, och de har ett speciellt för kastrerade katter.
Annars verkar ju Applaws vara populärt då det är hög andel kött och är spannmålsfritt. Så jag hade nog kikat på det sistnämnda, dock vet jag inte vilket man ska välja för kastrerade katter, men ska man bara ha torrfodret som komplement till blötfoder så kanske det inte spelar så stor roll?
 
@Bexzor: Mina får oftast Acana men har jag missat att köpa online :o blir det en påse Applaws eller Carnilove från lokala zooaffären. Orijen är också bra men det äter mina som godis så det kan jag inte ha (har fri tillgång).

Blötmat... tja, JAG vill ge dem Bozita, Applaws eller någon annan lämplig spannmålsfri sort :cautious: Det vill inte mina kattrackor ha så det är Gourmet Gold i sås som gäller :meh: jag gav precis bort många påsar med Miamor, Applaws och Brit blötmat för damerna ratade dem.

De får en äggula lite då och då också, mest för att de tycker det är så gott, samt kattmalt för att hjälpa till med hårbollar.
 
Du behöver inte ge torrfoder alls. Det går utmärkt med bara blötmat. Ger du torrfoder behövs inget speciellt till kastrerade katter. Kastratfoder är typiskt sett 1) magra 2) kolhydratrika båda vad gäller fibrer och stärkelse vilket inte är optimal sammansättning. Kattmat ska vara proteinrik (över 45% protein) och innehålla 20-25% fett. Är man rädd för övervikt bör man särskilt tänka på att ge ett proteinrikt foder med låg kolhydrathalt (under 20% kolhydrater) eftersom kroppen då fokuserar på att bränna energi fett istället för att lagra fett (vilket händer när man ger lågkalorifoder).

Hill's m/d och liknande torrfoder är bra alternativ. Viktigast av allt är att hålla koll på hur mycket mat katten äter! En katt kan bli fet av precis vilken mat som helst om den tillåts äta för mycket. Utekatter är lite luriga eftersom de ofta äter mat ute också så räkna aldrig med att behöva ge en utekatt fulldagsranson av sitt helfoder.
 
Du behöver inte ge torrfoder alls. Det går utmärkt med bara blötmat. Ger du torrfoder behövs inget speciellt till kastrerade katter. Kastratfoder är typiskt sett 1) magra 2) kolhydratrika båda vad gäller fibrer och stärkelse vilket inte är optimal sammansättning. Kattmat ska vara proteinrik (över 45% protein) och innehålla 20-25% fett. Är man rädd för övervikt bör man särskilt tänka på att ge ett proteinrikt foder med låg kolhydrathalt (under 20% kolhydrater) eftersom kroppen då fokuserar på att bränna energi fett istället för att lagra fett (vilket händer när man ger lågkalorifoder).

Hill's m/d och liknande torrfoder är bra alternativ. Viktigast av allt är att hålla koll på hur mycket mat katten äter! En katt kan bli fet av precis vilken mat som helst om den tillåts äta för mycket. Utekatter är lite luriga eftersom de ofta äter mat ute också så räkna aldrig med att behöva ge en utekatt fulldagsranson av sitt helfoder.

Jag gick in och kollade på ett foder som jag ger, på animails hemsida, och där står det:
Kolhydrater % 0,5.
Menar dom då en HALV procent, eller 50%?
På råprotein % så stog det 40 så antar 40%.
 
Du behöver inte ge torrfoder alls. Det går utmärkt med bara blötmat. Ger du torrfoder behövs inget speciellt till kastrerade katter..

Ja jag har läst att det räcker med blötmat men tyvärr kan jag inte med lukten. Så vi får köpa såna små påsar, är det engångspåsar tro?

Nej nackdelen med kastrerade katter är övervikt vad jag hört och märkt själv. Men jag behöver ett foder som mest är anpassat för aktiva katter. Ska kika Hills , har hört bra om dem :) Då min sambo är måttligt inställd till dyrt kattfoder så måste det finnas lätt tillgänglig dvs jag kan skicka sms om exakt plats där han kan köpa det ifall jag inte åker till stan själv :p
 
Ja jag har läst att det räcker med blötmat men tyvärr kan jag inte med lukten. Så vi får köpa såna små påsar, är det engångspåsar tro?

Nej nackdelen med kastrerade katter är övervikt vad jag hört och märkt själv. Men jag behöver ett foder som mest är anpassat för aktiva katter. Ska kika Hills , har hört bra om dem :) Då min sambo är måttligt inställd till dyrt kattfoder så måste det finnas lätt tillgänglig dvs jag kan skicka sms om exakt plats där han kan köpa det ifall jag inte åker till stan själv :p

En påse är ett mål för en katt kan man säga men självklart beror det på kattens vikt, ålder, aktivitet osv. hur mycket mat de behöver. Som jämförelse så får vår innekatt, ca 3 kg tung och snart 17 år gammal som inte gör många knop 200 gram blötfoder/dag. En utekatt behöver i normalfallet betydligt mycket mer än så eftersom de rör sig så mycket mera.
 
Bestall fran natet. Jag bestaller tva ggr per ar. Postis leverar till dorren. Blir ocksa mycket billigare. Varning for stora sackar det gor torrfodret harsket och da vagrar Nikita att ata det, om det inte ar RC. Forbaskade katt! ☺
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 071
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 365
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 465
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp