Bästa täckena för utebox

Kommer flytta min häst till stall med utebox i februari nästa år. Har aldrig stått i stall med utebox och där ingår inga täckesbyten.

I vanligt kallstall, dvs brukar ligga runt nollan(strax under om det blir lägre än -10grader) vid minus så har han fått ha stalltäcke mellan 200-300g och sen läggs ett utetäcke mellan 100-300g på vid utsläpp.

Har sålt av alla mina supertjocka utetäcken då jag hellre tvättar stalltäckena ofta för att hålla dem fräscha och inte slita på utetäckena.

Så vad har ni på era klippta hästar som står i utebox?
Har för tillfället ett par 100g, 2 par 200g och ett 300g stalltäcke.
Ett ofodrat regntäcke med halvhals, 2 100g regntäcken och ett 250g vintertäcke med helhals.

Räcker detta?
 
När jag stod i utebox så frös inte ens vattnet, men sekunden hästarna gick ut frös det. Så min hade vanligt täcke sen skal på det ute.... No worries! :D
 
När min stod i utebox så hade hon samma täcke på sig i boxen som ute. Det var samma temperatur ute och "inne". Det var ett utestall med 3 boxar och det gick att stänga överluckan till boxen om det var extremt stormigt. Annars var den öppen jämt. Vattnet frös på vintern vilket jag tyckte var lite jobbigt.
 
Vattnet kan få en ishinna i dessa boxarna, men stallägaren häller i varmt vatten vid kvällsfodring och då håller det sig till morgonen. Då kör jag på samma som jag haft ute. Tackar.
 
Om det finns el, investera i en thermobar! Min pålle har en sån och dricker över 30 liter per dygn, så himla skönt att veta att han dricker tillräckligt. Värd varenda öre. För övrigt har jag min oklippta häst samma täcke ute och i boxen vid behov men oftast inget alls :)
 
När jag har hästen i utebox hade han samma täcke i boxen som i hagen. Samma temperatur lixom, bara ev nederbörd som inte kom åt honom.
Vattnet frös jämt på vintern när det var riktigt kallt, hjälpte in med kokande vatten för att hålla det frysfritt hela natten.
Min är/var klippt och har aldrig haft tjockare än 200 g täcke på, men han är ingen fryslort :)
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 023
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 402
Senast: Camigween
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför...
2
Svar
26
· Visningar
4 711
Senast: bejkonfis
·
Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
1 927
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp