Bukefalos 28 år!

Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är helt ok att säga nej till bröllop, speciellt om det är en lång och dyr resa. Rent hm etikettsmässigt eller vad man ska säga i alla fall.

Rent känslomässigt för dem, de flesta som lägger ett bröllop så långt bort vet nog att många inte kommer att komma och borde vara helt beredda på det.
Hittade ett svar från Margareta Ribbing (inte så snällt kanske iofs).

Anna: Hej, vii ska på bröllop i sommar i Spanien. Brudparet bor själva i Sverige och har ingen direkt koppling till Spanien så alla gäster kommer att flyga in och bo på hotell under minst 2-3 dagar. Flygbiljetter och hotell går på några tusen per person och jag undrar lite hur man ska se på present då, det känns som att vi redan lagt ut väldigt mycket pengar. Är det fel om man inte köper en present?. Tacksam för tips!
Magdalena Ribbing: Tacka nej till bröllopet och avbeställ biljetterna - dessa pretentiösa långresebröllop med stora utgifter för gästerna är faktiskt inte okej. Om brudparet inte har skrivit tydligt att gästernas närvaro är den enda present som önskas, så är det svårt att komma utan något alls. Men ge i så fall något enkelt för en hundralapp.

Har varit på bröllop utomlands själv och det var jättetrevligt, men inte lika dyrt som ts inbjudan, en weekend österut. De visste att alla inte skulle kunna komma men hade kontrollerat noga med närmsta vännerna först och släkten om det kändes ok och det tyckte vi :). (så finns det väl de som bjuder gästerna på alltihop också och det måste ju också var ok :D)
 
Senast ändrad:
Jens och Bexzor: Jag har verkligen ingen möjlighet att åka,det vet jag, och de 20 000 kr jag gav som ca pris, är ju ändå i underkant. 10 dagars mat, present, kläder, hundpensionat, förlorad inkomst går nog på mer än 5 000.
 
Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget.
Alltså jag skulle ju ha åkt.
Men jag är så dålig på att komma iväg på resor så jag skulle ha tagit det som en bra förevändning för att få tummen ur.
Vi åkte till Island på bröllop för ett antal år sedan.
Det var en fin resa på alla sätt som vi inte kommit oss för med annars.
 
Badger: Hade det bara vart i spanien kanske man haft råd, men det är en bra bit längre än så. Vill inte skriva ut resmålet, men tänk mer långväga som tex Australien.
 
Kanske ha det i Sverige , kanske inte lika kul men fler har ju råd då. Eller hur ser du på det?
Jag ser det ju som en kul grej som man kan göra tillsammans.
Och att de som har råd skall få göra den resan tillsammans om de vill.
Alla har inte råd med allt så det blir liksom aldrig rättvist ändå.
 
Min lillebror gifte sig i fjol och valde att göra det utomlands. Vi tackade nej, vi hade andra planer för våra pengar. Det var visserligen trist att inte få vara med men de var väl medvetna om att många inte skulle vara med.
 
Inte ung: Nej jag kommer inte ha råd att åka, och det gör mig ledsen att inte få vara med min bästa vän på hennes stora dag. Anledningen till tråden är väl lite mer för att få höra hur ni andra resonerar och tänker om det. Hade man velat ha sina nära och kära där, så kanske man skulle välja annat alternativ. Vill man vara mer privat och inte bryr sig så mycket om gästerna kommer eller inte, så kanske man skulle ha en privat cermoni istället och kanske bröllopsfest när man kommer hem?
 
Inte ung: Jag vill och önskar dem allt gott och är lycklig över att de gör som de vill med sitt bröllop. Jag bara funderar över varför man väljer ett så dyrt alternativ så gästerna blir ruinerade med det för att kunna vara med. Giftermålet är inte under någon semesterperiod eller lov, så både barn och vuxna kanske heller inte har möjlighet till att vara hemma från jobb och skola och samtidigt kunna betala för en resa. Tänk en familj med två barn, det skulle kosta runt 50 000 kr utan uppehälle, och då är inte kläder, ledighet, present och annat smått och gått medräknat.
 
Jag tycker nog det är lite hänsynslöst av bruden att planera och invitera till ett sånt bröllop när hon vet att hennes bästa vän inte har chans i havet att ta sig dit och det verkar ju gälla flera av hennes vänner samt säkert hennes familj också enligt vad du skriver. Mao är det högst troligen flera människor som sitter i din sits nu pga brudparets extravaganta planer. Inte ovanligt att folk känner sig tvingade att ta upp lån pga andras bröllop, det tycker jag är helt sjukt! :(

Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du inte har råd. Jag tycker även du ska säga till din vän att det är därför du inte kan komma, att du du verkligen önskar att vara med men pengarna finns inte. Konstigt att hon inte pratat med dig om det förrän du fick en invitation i brevlådan?

Visst får man gifta sig precis vart man vill men själva festen är ju ändå till stor del för släkt och vänner så att de kan vara med och fira kärleken. Drömmer man om att gifta sig på en strand i Maldiverna ska man såklart göra det men det går ju att tänka lite på sin familj och vänner också och hålla själva festen när man kommer hem igen. Ev ha två ceremonier, det är det ganska många som har.

Att köra ett extravagant destination wedding på någon avlägsen dyr plats när man är fullt medveten om att många av de inviterade inte har råd är i mina ögon otroligt egoistiskt. Jag skulle aldrig göra så.
 
:eek:
Oj jag är ganska chockad! Skulle jag lägga de summorna, semesterdagarna och allt bestyr på en så omfattande semester vill jag åtminstone själv välja vart jag reser :p
Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du avböjer. Skicka ett fint tackkort för den vänliga inbjudan, att du tyvärr inte kan närvara (du behöver inte uppge varför) men att du gärna träffar dem efter hemkomsten. Då kan du exempelvis bjuda in hem till dig för att skåla i champagne och bjuda på snittar som present. Och be att få se foton från det säkerligen minnesvärda bröllopet.
 
Jag har haft vänner som gift sig i Hawaii, men då har typ ingen varit inbjuden (föräldrar enbart typ) och de valde det alternativet för att det var billigare för dem och så ordnades det en fest när de kom tillbaka.

Jag spenderade minst lika mycket på bröllop uppe i Stockholm som jag har gjort för att åka till England på bröllop (med resor etc).

20 000kr skulle jag inte ha råd med heller dock, och jag måste erkänna att det är ett antal bröllop jag fått säga nej till de senaste åren eftersom det kostar för mycket att resa (bor i Asien). Det låter som oerhört mycket pengar för 10 dagar rent generellt, då skulle det behöva vara mycket speciellt och ett ställe jag undrat på och velat åka till ett bra tag för att jag skulle fundera på det (chansen är ju hög att jag inte skulle ha råd även om det var så).

Har sett ett antal variationer på bröllop, och anser definitivt att brudparet gör vad de känner är ok för dem (och kommentaren att Sverige skulle vara "mindre kul" ser jag enbart som konstig, men som utlandssvensk med en hel hop utländska vänner är väl perspektivet lite annorlunda). Det är helt ok att säga nej till ett bröllop (är det någon brudparet av någon anledning väldigt gärna vill ha där får de väl skjuta till pengar).
 
Anledningen till tråden är väl lite mer för att få höra hur ni andra resonerar och tänker om det.
Vill man ha ett exotiskt bröllop så vill man väl det.
Och att bjuda in så att de som vill och kan får komma är väl okej om man vill det.
Jag har så svårt för det där att bröllopet skall vara till för andra än brudparet.

Jag som kan göra en sådan resa hade ju blivit besviken om jag inte blev inbjuden för att andra inte kan.
 
Jag blev också lite chockad när jag sökte på resor till målet. Min vän hade redan innan talat om att de skulle gifta sig, men vart hemlighetsfull om resten. Blev därför så otroligt ledsen och besviken när jag sitter med den fina inbjudningen och inte har möjlighet att närvara. Ni är flera som skrivit att jag ska bjuda hem dem sen, och visst kan jag göra det. Det är bara det att det är ca 2 år sedan min vän flyttade ifrån orten vi bodde på. Hon bor nu ca 40 mil härifrån, så en så enkel sak att bjuda på snittar och champagne en lördagskväll är inte heller så enkelt ;-)
 
Jag blev också lite chockad när jag sökte på resor till målet. Min vän hade redan innan talat om att de skulle gifta sig, men vart hemlighetsfull om resten. Blev därför så otroligt ledsen och besviken när jag sitter med den fina inbjudningen och inte har möjlighet att närvara. Ni är flera som skrivit att jag ska bjuda hem dem sen, och visst kan jag göra det. Det är bara det att det är ca 2 år sedan min vän flyttade ifrån orten vi bodde på. Hon bor nu ca 40 mil härifrån, så en så enkel sak att bjuda på snittar och champagne en lördagskväll är inte heller så enkelt ;-)
Nej, kanske inte. Men det är lättare att resa 40 mil än till andra sidan jorden.
 
Inte ung: Jag skriver det igen, jag är glad över att de gör som de vill i detta och naturligtvis ska de inte ta hänsyn till om gäster har råd eller inte att medverka på deras dag. Men bryr man sig heller inte om ifall gästerna har råd, eller av annan anledning inte kan komma, så känns det helt plötsligt inte som att de vill att man ska vara med dem på denna fina dag och fira heller. Vill de inte det, eller att det inte är viktigt för dem, så skriver jag igen att de kanske skulle haft en privat cermoni utomlands,och sen haft fest eller tillställning hemma om de velat dela dagen med oss andra som förhoppningsvis betyder något i och med att vi fått inbjudan.
 
Jag hade troligen avstått en sådan resa.
Jag tycker det är på tok för dyrt och komplicerat. Visst kan jag tänka mig undantag, men generellt föredrar jag att kunna gå på bröllop utan att blåsa semesterbudgeten.
Jag hade nog frågat min vän om vi som inte kan får ordna en liten fest för dem i Sverige också, då jag inte kan närvara i tjottahejtiland på andra sidan jorden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 518
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 468
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 757
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp