Bättre självförtroende

Cattis_E

Trådstartare
Har ni tips?

Jag har konstaterat att jag nog har ganska dåligt självförtroende.
Och inte gjorde de senaste två årens depressionsproblem och sjukskrivningar på hel-/deltid det bättre.
Tack och lov att jag hittade till min psykiatriker efter dryga året.

Det visar sig speciellt i vissa situationer. På jobbet tycker jag det går ganska okej, förutom när jag gjort ett utskick med (oftast någon mindre) miss då.
Jag får ofta input från min toppenchef att det jag gjort varit bra och även en chef ovan honom.
Förvisso dubbel- och trippelkollar jag gärna alla utskick innan jag skickar. De flesta av mina utskick når många personer på olika nivå i företaget så det är nog förståeligt.

Ett bättre exempel. När jag kör bil (haft körkort i bara två år, är i 30-årsåldern).
Om någon ligger lite för nära bakom mig speciellt där det år svårt att köra om blir jag stressad och känner mig "i vägen". I dessa situationer håller jag hastighetsbegränsningen eller om det är halt som idag kanske 5-10km under så det torde vara de som är "dumma".
Om de däremot helljusblinkar när jag kör tillåten hastighet blir jag mest sur men det kan väl mycket möjligt vara ett uttryck det med.
Detta trots att ett par stycken sagt att jag kör bra och som om jag haft körkort i många år.

I enstaka fall reagerar jag också med att bli ledsen eller arg när maken frågar någon som jag upplever som ifrågasättande trots att han efteråt uppenbart inte menade att jag gjort fel. Han kan möjligen ha undrat hur tanken bakom var eller om jag glömt.

Jag kan också uppleva att jag tar åt mig av en uppmaning som skrivtits (ffa stallet) som lika bra kan rikta sig till de andra som är där och gör det som man "inte ska göra" alltid och jag bara har gjort det någon enstaka gång för att jag missat.

Vad gör man åt det här?
Har gått ganska mycket i Kbt, provat nätkurs inriktad på det och har även Mia Törnbloms bok hemma. Bokens metoder var inte riktigt min grej och jag gav uppefter ett par försök.
Har faktiskt ytterligare en bok på ämnet och den hade sina poänger när jag läste den för länge sedan men hjälpte inte riktigt. kanske ska bläddra lite i den igen.

Andra tips?
Det enda jag försöker just nu är nog att säga mig själv; Du är bra (eller duktig), Du är bra, DU är bra när jag kommer på mig själv i en specifik situation.
 
Är det just självförtroendet du behöver förbättra? Det du skriver ger mig känslan av att du känner att du inte "räcker till", och att du därmed inte är värd att uppskattas? Och det du skriver om bilkörningen att det är jobbigt att "ta plats" när andra inte vill att du ska ta den platsen?
Jag funderar på om det egentligen är självkänslan du behöver förbättra...?
 
Jag tror också att det är självkänslan du behöver förbättra, men att påpeka det är ju lite att märka ord. ;)

Jag har jättebra självförtroende, jag vet att jag är kapabel och att jag klarar det mesta jag tar mig för. Jag är en bra bilförare, jag klarar mycket, jag är självständig och relativt smart. Däremot min självkänsla, den är lite mer kass. Jag har också Mia Törnbloms bok, men jag tycker att den är ganska så bra, även om inte allting är tillämpbart på mig. Jag tror att mycket är ren nötning och att jag helt enkelt inte nöter tillräckligt. Jag har svårt att stå framför spegeln och berätta för mig själv att jag är bra, duktig osv.

Men nyckeln till framgång är att veta om det och att vara medveten om problemet. Du vet att du har dålig självkänsla, och då kan man också göra någonting åt den. Värre är det med människor som inte vet att de har dålig självkänsla utan bara tycker att de mår dåligt titt som tätt. De förstår inte alls sitt beteende.
 
Jag tror också att det är självkänslan du behöver förbättra, men att påpeka det är ju lite att märka ord. ;)

Jag menade verkligen inte att märka ord!
Det var mer menat som att det är enklarare att söka passande typ av tips om man vet vad man ska söka på, i boktitlar, google etc. Men @Cattis_E vet ju själv bäst vad problemet är så därför frågade jag, det kan ju lika gärna vara jag som fått fel uppfattning med min tolkning av beskrivningen i TS.
 
Är det just självförtroendet du behöver förbättra? Det du skriver ger mig känslan av att du känner att du inte "räcker till", och att du därmed inte är värd att uppskattas? Och det du skriver om bilkörningen att det är jobbigt att "ta plats" när andra inte vill att du ska ta den platsen?
Jag funderar på om det egentligen är självkänslan du behöver förbättra...?
Men alltså det hänger ju ihop?
Hur beskriver ni skillnaden på självförtroende och självkänsla då eftersom formuleringen känns så viktig.

Visst vet jag att jag kan klara saker, men samtidigt finns det väl det jag tvivlar på. SÅ antagligen har jag väl problem med båda då...

Är det verkligen självkänsla när man "får för sig" att man är dålig på något?
Är inte det mer dåligt självförtroende?
-"Jag kan inte såga" är ju dåligt självförtroende, jag kan inte se hur det skiljer från -"Jag kör dåligt".

Sedan känslan av att vara "i vägen" kan väl sägas vara mer självkänsla men jag tror snarare dålig självkänsla kommer av dåligt självförtroende här..

Innerst inne vet jag väl att jag inte kör dåligt men ändå så får jag för mig att jag gör det alldeles för ofta ;)

Jag tror ju då att förbättrar man det ena så förbättras det andra samtidigt men det är jag.

@Ramona Visst är medvetenhet ett första steg, men det gör inte att man kommer längre är står och frustrerat stampar innan man hittar något som fungerar ;)
 
@Ramona Visst är medvetenhet ett första steg, men det gör inte att man kommer längre är står och frustrerat stampar innan man hittar något som fungerar ;)
Jo, det är ju det som är det fina. Att när du vet att din reaktion beror på att du har dålig självkänsla så blir det inte samma verklighet som ifall du bara inte vet.
Skillnaden är att om din sambo ifrågasätter någonting och du blir ledsen så vet du när du är medveten att det är du som är lite extra känslig eftersom din självkänsla är låg, men vet du inte varför du reagerar som du gör så känner du dig bara svag och lättstött, vilket gör att din självkänsla blir ännu sämre eftersom du tar det som någonting negativt.

Vill man proaktivt göra någonting åt saken gäller det nog att nöta, nöta, nöta och nöta in de där övningarna i "Självkänsla nu"-boken. Jag tror att de övningarna hjälper i längden. För när det kommer till den mentala sidan så är fan ingenting en quick-fix!
 
Mitt svar är att göra yoga.

Jag kan inte förklara vad som händer men det är helt klart nyttigt. Jag har själv utövat medicinsk yoga och kundaliniyoga under några år och det har gett massor. Idag är jag helt enkelt mer bekväm i mitt skinn och har en stabilitet jag nog aldrig skulle fått utan yogan.
 
Men alltså det hänger ju ihop?
Hur beskriver ni skillnaden på självförtroende och självkänsla då eftersom formuleringen känns så viktig.

Visst vet jag att jag kan klara saker, men samtidigt finns det väl det jag tvivlar på. SÅ antagligen har jag väl problem med båda då...

Är det verkligen självkänsla när man "får för sig" att man är dålig på något?
Är inte det mer dåligt självförtroende?
-"Jag kan inte såga" är ju dåligt självförtroende, jag kan inte se hur det skiljer från -"Jag kör dåligt".

Sedan känslan av att vara "i vägen" kan väl sägas vara mer självkänsla men jag tror snarare dålig självkänsla kommer av dåligt självförtroende här..

Innerst inne vet jag väl att jag inte kör dåligt men ändå så får jag för mig att jag gör det alldeles för ofta ;)

Jag tror ju då att förbättrar man det ena så förbättras det andra samtidigt men det är jag.

@Ramona Visst är medvetenhet ett första steg, men det gör inte att man kommer längre är står och frustrerat stampar innan man hittar något som fungerar ;)
Självkänsla och självförtroende är väl inte helt skilda åt men självkänsla är nog typiskt det som du beskriver vid bilkörningen där du trots att du vet vad som är rätt och fel låter andras felaktiga körsätt påverka dig. Självförtroende mer som att du inte litar på din kunskap när det gäller om det är rätt eller fel att köra för fort eller tätt inpå.

Så uppfattar jag det.

Jag tycker Ramonas båda inlägg var väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Och jag tycker inte att ditt självförtroende verkar anmärkningsvärt dåligt alls. Dina reaktioner i situationerna du beskriver verkar tvärtom väldigt förståeliga - i synnerhet den där bilsituationen. Du har bara haft körkort i två år. Jag har haft körkort sedan långt innan du var född men jag blir ändå stressad när någon idiot knör bakifrån.

Jag tror alltså inte att du behöver grotta ner dig i detta. Acceptera tanken "åh nej, nu har jag gjort fel igen!" - just bara som en spontan tanke. Älta den inte, försök konstatera att "Jaha, nu fick jag en sån där negativ tanke igen" - och släng den bakom dig.

Om man aldrig någonsin tvekar på sin egen förmåga i olika lägen så tror jag bara att man har hybris.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 790
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 588
Senast: Trott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp