Bukefalos 28 år!

Bagarmossen

Sv: Bagarmossen

Kom ju på att man kan kolla på nätet och det jag syftade på var bara om man behåller hund ur egen uppfödning, då har den en försäkring som täcker till 85 dagar efter födseln. Dock har jag för mig att det var längre tid den gällde förut men de kan ju ha ändrat villkoren. Hjälper nog inte dig tyvärr... :(
Tror ändå det bästa är att ringa försäkringsbolaget och kolla med dom, även att kolla med det bolaget som uppfödaren har tiken försäkrad i.
 
Sv: Bagarmossen

Agria kunde inte hjälpa mig alls tyvärr va de verkade nu när jag pratade med dem. Men jag ska kolla med uppfödaren om de kanske kan gå som du menar, genom tikens försäkring.
 
Sv: Bagarmossen

Det finns mig veterligen ingen tikförsäkring som täcker enskilda valpars sjukdomar efter flytt från uppfödaren.

Saxat från agria angående avelsförsäkring på tiken:

Du får även en veterinärvårdsförsäkring för valparna som ger skydd mellan fem och tolv veckors ålder om de bor kvar hos dig.

Du lär få betala denna veterinärtripp ur egen ficka.
 
Sv: Bagarmossen

*KL*

Jag har fått för mig att försäkringen gäller utan karens om man införsäkrar valpen innan den hunnit fylla 4 mån och i direkt anslutning till att man hämtade den från uppfödaren.... vet inte varför men det känns bekant på något sätt.
 
Sv: Bagarmossen

Nu ska jag se om jag kan reda ut det…

Dolda fel försäkringen är som tidigare skrivets uppfödarens försäkring, så den kan vi lämna därhän i detta samanhang

Valpkullsförsäkring (kan heta annat i olika bolag)
Är det som valpen har hos uppfödaren
Den upphör så fort valpen inte ingår i kullen längre, alltså när den lämnar uppfödaren
Ett vanligt missförstånd att den skulle fortsätta att gälla när man fått hem valpen
Den är dessutom inte alls som en ”egen” försäkring utan veterinär kostnaden är mycket begränsad ( på de flesta bolag max 3000-)

Om valpen är reg i SKKoch försäkras inom en vecka från köpet och den är under 4 månader, så gäller försäkring fullt ut direkt.

Är den däremot äldre eller ej reg. så får man karens för sjukdom (olika antal dagar i olika bolag 20-30 dagar)
Försäkringen gäller dock vid olycksfall.

Karens kallas den tiden som gäller innan försäkring går igång fullt ut.

Självrisk period är den tiden som självrisken täcker, sedan blir det ny självrisk (varierar inom olika bolag)
 
Sv: Bagarmossen

Agria kunde inte hjälpa mig alls tyvärr va de verkade nu när jag pratade med dem. Men jag ska kolla med uppfödaren om de kanske kan gå som du menar, genom tikens försäkring.

Det är ju enbart om uppfödaren har försäkrat valpen på sig själv.
Inte om det enbart är valpkulls försäkring.

Möjligen skulle det kunna gå på uppfödarens dolda fel försäkring, beroende hur fort efter köpet valpen blev sjuk.
Om det bara är någon/några dagar så kan det ju ha förelegat vid köpet.
 
Sv: Bagarmossen

Nu är hon äntligen hemma iaf, 8000 senare :) Mindre än en månandslön iaf ;)

Vi försäkrade henne strax efter en vecka, klantigt som tusan. Nästa hund kollar vi upp med försäkringsbolaget innan vi hämtar den iaf.

Tack för alla svar!! :bow:
 
Sv: Bagarmossen

Det är ju enbart om uppfödaren har försäkrat valpen på sig själv.
Inte om det enbart är valpkulls försäkring.

Möjligen skulle det kunna gå på uppfödarens dolda fel försäkring, beroende hur fort efter köpet valpen blev sjuk.
Om det bara är någon/några dagar så kan det ju ha förelegat vid köpet.

Nu föder jag inte upp hundar utan katter men samma sak borde väl gälla.
Kattungarna har en idividuell försäkring här genom mammans avelsförsäkring. I samband med flytt försäkras de på den nya ägaren och eftersom de då har varit oavbrutet försäkrade så slipper den nya ägaren karensen om ngt skulle hända.
Alltså räcker det med mammans avelsförsäkring och sedan en individuell försäkring och de försäkras omdedelbart vid flytt. Jag har också Agria.

En gång köpte jag en oförsäkrad 8 mån gammal hane och jag ringde direkt till mitt ombud på vägen hem för att försäkra honom. Trodde jag skulle få karens men eftersom han hade en besiktningsintyg som var ej äldre än 7 dagar så belv det ingen karens den gången heller.
 
Sv: Bagarmossen

Ja det är samma.
Men vad jag kan förstå så fick TS karens för att hon väntade för länge att försäkra?
 
Sv: Bagarmossen

Helt rätt!
Men när det gäller kull och dolda fel så är det samma vilkor för hur/när de gäller på hund och katt.
 
Sv: Bagarmossen

Min hunds uppfödare hade en försäkring som gjorde att valparna var försäkrade 10 dagar efter leverans, detta för att man skulle hinna fixa en försäkring. Har för mig att det var Sveland.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 621
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Takire
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 316
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 343
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp