Bukefalos 28 år!

Baka billigt vardagsbröd

Jag kör bakmaskinen flera gånger i veckan och har ett recept som ser ut så här:
180 gram mjölk
200 gram vatten
en liten skvätt olja
600 gram mjöl, 200 gram kan gärna vara rågsikt
1,5 teskedar torrjäst
1,5-2 teskedar salt

Från början var det socker i receptet till jästen men jag minskade ner det gradvis och märkte ingen skillnad. Är tillräckligt mycket kolhydrater i mjölet ändå. Skall prova utan olja också, jag vet inte vad den gör för nytta. Däremot kan man byta mjölken mot creme fraisch om man råkar ha en skvätt över, det blir supergott.
 
Jag kör bakmaskinen flera gånger i veckan och har ett recept som ser ut så här:
180 gram mjölk
200 gram vatten
en liten skvätt olja
600 gram mjöl, 200 gram kan gärna vara rågsikt
1,5 teskedar torrjäst
1,5-2 teskedar salt

Från början var det socker i receptet till jästen men jag minskade ner det gradvis och märkte ingen skillnad. Är tillräckligt mycket kolhydrater i mjölet ändå. Skall prova utan olja också, jag vet inte vad den gör för nytta. Däremot kan man byta mjölken mot creme fraisch om man råkar ha en skvätt över, det blir supergott.
Är det inte det som fettet i crème fraichen bidrar med - mumsighet - som gör att det är olja i receptet? Fett lyfter smaker helt enkelt!
 
Bröd till den vanliga ostmackan har du ju fått många bra tips om, vill även slå ett slag för focaccia! Maken bakar "vanligt" bröd varje vecka, men focaccia tycker jag är gott som omväxling. Funkar utmärkt att stoppa i brödrosten och äta med ost på också, blir lite matigare frukost så tycker jag, och dessutom är det väldigt enkelt att baka och perfekt att toppa med kylskåpsrenset för ytterligare ekonomisk tuoch!

Utgår från något sånthär: https://www.ica.se/recept/focaccia-med-oliver-och-orter-520060/ Och har på det som råkar finnas hemma, soltorkade tomater och småbitar av ost som blivit över är en favorit.
 
Ett tips om man vill baka laktosfritt/mjölkfritt är att byta ut mjölken mot havredryck. Funkar utmärkt även i söta degar! Framförallt lussekatter blir saftigare då.
 
Som rubriken säger, har ni recept på bra vardagsbröd? Allt har ju blivit dyrare i affärerna, så jag tänkte att jag skulle kunna i alla fall baka eget bröd.

Billigt, enkelt och ska passa till den vanliga ostmackan liksom. Hjälp! :)
Jag har en grundrecept på formbröd som är enkelt att variera och alltid blir bra.

25 g jäst
5 dl vatten
Salt
2 tsk socker/sirap/honung
1 msk olja
Vetemjöl
Minst 1 dl av något lite grövre (havrekli, havregryn, grovt rågmjöl, rågflingor - det är inte så noga).
För variation kan en del av vetemjölet bytas ut mot annat mjöl: skrädmjöl, majsmjöl/polenta, rågmjöl, etc)
Ev nötter/frön/torkad frukt/brödkryddor för variation.

Det enda jag mäter upp är vatten och jäst, resten höftar jag. Det är inte så noga.

Lös upp jästen i lite av vattnet, blanda sen ner resten av vattnet, olja, salt och socker. Tillsätt grovmjölet (gryn etc) och ev kryddor/frön etc och arbeta ihop med degkrokarna i en mixer. Tillsätt vetemjöl tills degen är lagom - den ska vara kletig, men ha blivit så seg att degkrokarna liksom kan dra loss den från sidorna. Det tar en stund. Det måste vara minst hälften vetemjöl.

Låt den jäsa övertäckt tills den har blivit dubbelt så stor. Ta en oljad slickepott och liksom tryck ihop den från sidorna tills den har blivit liten igen. Täck över och låt jäsa igen, tills den åter blivit dubbelt så stor. Puffa ihop den igen tills den blivit liten igen, och baka ut den. Jag brukar göra formbröd, det är lagom till två normalstora formar. Sätt ugnen på 225-250 grader och låt degen jäsa en tredje gång medan ugnen blir varm. När bröden jäst upp (prova fingertestet - när du petar på den med fingret ska degen gå tillbaka ut igen), sätt in bröden i ugnen och spraya in vatten med en sparyflaska. Stäng snabbt innan ångan försvinner och sänk till 200 grader. När brödet börjar se klart ut, ta ut bröden, ta ut dem ur formarna och vänd dem upp och ner på ett galler. In i ugnen igen och grädda en stund till tills det är knaprigt runt om.

Klart!

Gör man det här brödet på vetemjöl, havregryn, jäst, salt, vatten och olja så blir det väldigt mycket och gott bröd för pengarna.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 792
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 597
Senast: Sirap
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 400
Senast: LiviaFilippa
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 883
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp