Bukefalos 28 år!

Baka billigt vardagsbröd

Crossline

Trådstartare
Som rubriken säger, har ni recept på bra vardagsbröd? Allt har ju blivit dyrare i affärerna, så jag tänkte att jag skulle kunna i alla fall baka eget bröd.

Billigt, enkelt och ska passa till den vanliga ostmackan liksom. Hjälp! :)
 
Mitt stadiga frukostbröd bakar jag på en liter vatten.

Två paket jäst Lite linfrö, solroskärnor och lite pumpafrön. En fjärdedel grahamsmjöl, lika mycket grovt rågmjöl och resten vetemjöl special.
En klutt sirap gör jäsningen BB bättre och en skvätt olja för saftighet.

Kör i assistent. Låter jäsa på till ca dubbel storlek. Knådar ut och lägger en "kaka" I en långpanna.

45 min i 175 grader . När det svalnat skär jag i åtta bitar och fryser in.

Tröttnar aldrig på det
 
Som rubriken säger, har ni recept på bra vardagsbröd? Allt har ju blivit dyrare i affärerna, så jag tänkte att jag skulle kunna i alla fall baka eget bröd.

Billigt, enkelt och ska passa till den vanliga ostmackan liksom. Hjälp! :)
Jag gillar rågsiktslimpa brukar ha recept som liknar detta, brukar ha salt också.

https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/recept/ragsiktslimpor-7953/

Jag gör eget rostbröd på vetemjöl, jäst, salt, lite smör och vatten. Med vatten som degspad får du hårdare skorpa på brödet med mjölk blir det en mjukare skorpare.

Mitt bästa tips är att du läser på lite om brödbakning och hur olika mjöl påverkar konsistens och gräddtider. Sen kan man byta lite som man vill och experimentera med kryddor och annat.

Vill du slippa jäsningen kan du baka bröd på filmjölk och ha bikarbonat som jäsmedel. Då rör du bara ihop allt i en bunke och slänger i en brödform och in i ugnen.
 
Ica har ett recept som heter "enkelt lantbröd" (eller liknande). Väldigt få ingredienser. Jag brukar slänga i lite olika sorters mjöl om jag inte känner för enbart vetemjöl.
 
Mitt stadiga frukostbröd bakar jag på en liter vatten.

Två paket jäst Lite linfrö, solroskärnor och lite pumpafrön. En fjärdedel grahamsmjöl, lika mycket grovt rågmjöl och resten vetemjöl special.
En klutt sirap gör jäsningen BB bättre och en skvätt olja för saftighet.

Kör i assistent. Låter jäsa på till ca dubbel storlek. Knådar ut och lägger en "kaka" I en långpanna.

45 min i 175 grader . När det svalnat skär jag i åtta bitar och fryser in.

Tröttnar aldrig på det
Har du någon uppfattning om ungefär hur mycket mjöl du använder, eller höftar du "tills degen ser bra ut"?
 
Mitt stadiga frukostbröd bakar jag på en liter vatten.

Två paket jäst Lite linfrö, solroskärnor och lite pumpafrön. En fjärdedel grahamsmjöl, lika mycket grovt rågmjöl och resten vetemjöl special.
En klutt sirap gör jäsningen BB bättre och en skvätt olja för saftighet.

Kör i assistent. Låter jäsa på till ca dubbel storlek. Knådar ut och lägger en "kaka" I en långpanna.

45 min i 175 grader . När det svalnat skär jag i åtta bitar och fryser in.

Tröttnar aldrig på det

Låter väldigt gott. Hur mycket använder du av varje ingrediens?
 
Har du någon uppfattning om ungefär hur mycket mjöl du använder, eller höftar du "tills degen ser bra ut"?
Jag har ett mått som rymmer 13 dl. Något mindre än två fulla till en liter vätska
Dvs först ett mått med hälften graham och hälften råg och sen ett helt med vetemjöl special.
Börjar med graham och råg och fyller sen på med vetemjöl ttills degen är "bra".
( Glömde, 1,5 msk salt också)
 
Jag gör liknande det @tanten skrivit fast på halva mängden.

Ett pkt jäst, 50g smält smör, 5dl vatten, lite salt, en msk honung/sirap och 50/50 graham/vetemjöl tills degen är ok/Inte klibbar fast på fingerspetsen vid lätt tryck. Har linfrö, solrosfrö och russin i mitt. Formar bullar direkt från bunken, på plåten, jäsa ca 15 min och så 12-15 min i ugn på 225 grader. Från start till mål tar det en timme och det blir 9-10 frallor.
 
2 kg vetemjöl, 1 kg sammalt mjöl ((köps i Norge) närmaste man kommer i Sverige är grahams mjöl fast det är vetemjöl tillsatt kli), 100 gram jäst och vatten (eller kefir för en lite syrligare smak) tills degen känns lagom. Låt jäsa 1-2 gånger 1 timme innan degen formas till limpor och 1 timme till innan gräddning. Grädda i 225 grader 45-60 min.

Ger 3-4 limpor (utan den förbannade söt smaken som allt svenskt bröd har pga socker och/eller sirap i degen).
 
Som rubriken säger, har ni recept på bra vardagsbröd? Allt har ju blivit dyrare i affärerna, så jag tänkte att jag skulle kunna i alla fall baka eget bröd.

Billigt, enkelt och ska passa till den vanliga ostmackan liksom. Hjälp! :)
Jag brukar göra detta från Fredriks fika:

Bröd i långpanna, 24 st​

5 dl vatten
2 dl havregryn
50 g smör
50 g jäst
4 dl rågsikt
1 ägg
1 tsk salt
2 msk honung
ca 8-9 dl vetemjöl

Gör så här:
1. Koka upp hälften av vattnet.
2. Lägg havregryn och smör i en bunke, häll över det kokande vattnet och rör om tills smöret smält.
3. Tillsätt resten av vattnet. Låt svalna tills vätskan är 37 grader.
4. Smula i jästen och rör tills den löst upp sig.
5. Tillsätt rågsikt ägg, salt, honung.
6. Tillsätt nästan allt vetemjöl och arbeta degen 10 minuter i maskin.
7. Låt degen jäsa i 30 minuter.
8. Smörj en långpanna med smör. Jag använde en som var 35*40cm.
9. Kavla ut degen lite och tryck ut den jämnt över hela plåten.
10. Skär bröden i trekanter. jag använde en degskrapa som jag doppade i lite mjöl. Strö över lite mjöl och picka bröden.
11. Låt jäsa i ca 30 minuter.
12. Sätt ugnen på 225 grader, baka brödet mitt i ugnen 13-14 minuter.
13. Lägg en handduk över och låt svalna en stund, sedan är det bara att bryta och äta!


Jag brukar variera mjöl, igår hade jag bara dinkelmjöl och vetemjöl och ingen rågsikt. Sen har jag ofta i lite olika fröer, eller har det som topping. Går såklart att forma frallor också men jag tycker det är enklare och snabbare att bara trycka ut i en långpanna. Jag kavlar inte ens.
 
Jag har knappt köpt något bröd de senaste två åren, utan kör på mitt surdegsbröd..... :)

2 dl surdegsgrund
7 dl vatten
2 tsk salt
1,7 dl mjöl - oftast vetemjöl special eller manitoba cream, men sist tog jag en liten del grahamsmjöl också.
Ett par msk sirap, socker, honung, dylikt

Allt blandas och får jäsa i 10-12 timmar (jag blandar antingen degen tidigt på morgonen och bakar när jag kommer hem från jobbet, alternativt rör ihop degen på kvällen och bakar på morgonen efter) i rumstemperatur.

Jag knådar inte, utan tar bara upp degen och formar två limpor. Antingen lägger jag dem direkt på plåt (med bakplåtspapper) eller i brödformar. Sedan får de jäsa ca en timme ovanpå spisen som är igång. Bröden gräddas i 15 min på 250 grader och sedan i 25 min på 200 grader. Jag brukar ha dem näst längst ner i ugnen.
 
Jag har knappt köpt något bröd de senaste två åren, utan kör på mitt surdegsbröd..... :)

2 dl surdegsgrund
7 dl vatten
2 tsk salt
1,7 dl mjöl - oftast vetemjöl special eller manitoba cream, men sist tog jag en liten del grahamsmjöl också.
Ett par msk sirap, socker, honung, dylikt

Allt blandas och får jäsa i 10-12 timmar (jag blandar antingen degen tidigt på morgonen och bakar när jag kommer hem från jobbet, alternativt rör ihop degen på kvällen och bakar på morgonen efter) i rumstemperatur.

Jag knådar inte, utan tar bara upp degen och formar två limpor. Antingen lägger jag dem direkt på plåt (med bakplåtspapper) eller i brödformar. Sedan får de jäsa ca en timme ovanpå spisen som är igång. Bröden gräddas i 15 min på 250 grader och sedan i 25 min på 200 grader. Jag brukar ha dem näst längst ner i ugnen.
Härligt med surdegsbröd! Men är det inte något knas med måttangivelsen för mjölet? Verkar mer som surdegspannkaka (vilket också är gott!). :d
 
Jag har börjat göra det här brödet.
Mina kriterier var att det ska gå att gå att röra ihop och hälla i form utan knådning eller utbakning, ha så mycket grov råg och så lite vetemjöl som möjligt, samt få andra ingredienser som kostar extra.
I förhållande till hur enkelt det är att göra så tycker jag det är riktigt bra. (har använt fil istället för yoghurt, men inte provat om det duger med mjölk eller bara vatten)
 
1F539081-95E5-436C-A64A-EDAB24A93580.jpeg
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 799
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
799
Senast: Fetaost
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 598
Senast: Sirap
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 404
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp