Baka bröd i varmluftsugn

Wille

Trådstartare
Jag har börjat bekanta mig med varmluftsfunktionen som min ugn har. Hur är det att baka bröd i en sådan jämfört med vanlig ugn?
 
Har precis stoppat in bröden i ugnen med varmluft i stället för på vanligt sätt. Får se om det blir bra.
 
Har precis stoppat in bröden i ugnen med varmluft i stället för på vanligt sätt. Får se om det blir bra.
Hur gick det, blev du nöjd? :)
Jag blev kär i varmluftsugnen i mitt förra hus på tidigt 2000-tal och tycker att det är en fantastisk funktion! :heart
Framför allt att det går att köra flera plåtar samtidigt om du t.ex. bakar småkakor, men även limpor i flera formar eller plåtar med småfrallor och liknande. Som @Cinzia skriver bör temperaturen vara 20 - 25 grader lägre än i en vanlig.
Kom ihåg att biskvibottnar och liknande bakverk bör gräddas utan varmluftsfunktion, de ska ju vara lite sega. :d
 
Hur gick det, blev du nöjd? :)
Jag blev kär i varmluftsugnen i mitt förra hus på tidigt 2000-tal och tycker att det är en fantastisk funktion! :heart
Framför allt att det går att köra flera plåtar samtidigt om du t.ex. bakar småkakor, men även limpor i flera formar eller plåtar med småfrallor och liknande. Som @Cinzia skriver bör temperaturen vara 20 - 25 grader lägre än i en vanlig.
Kom ihåg att biskvibottnar och liknande bakverk bör gräddas utan varmluftsfunktion, de ska ju vara lite sega. :d
Jag tycker att bröden fick en frasigare skorpa och att de kändes lite degiga inuti när jag tog ut dem. Tvärtom mot vad det skulle bli enligt länken ovan.

Jag hann dock inte vänta på att bröden skulle svalna på galler utan satte in dem i påse medan de fortfarande var varma och ställe ut dem på verandan. Nu är brödet mjukt rakt igenom.
 
Jag tycker att bröden fick en frasigare skorpa och att de kändes lite degiga inuti när jag tog ut dem. Tvärtom mot vad det skulle bli enligt länken ovan.

Jag hann dock inte vänta på att bröden skulle svalna på galler utan satte in dem i påse medan de fortfarande var varma och ställe ut dem på verandan. Nu är brödet mjukt rakt igenom.
Det bästa oavsett ugn tycker jag är att tempa brödet så får man ut det precis så som man vill ha det. Har blivit en mycket ”bättre” bagare sen den rutinen kom på plats ..
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 181
Mat Ibland när man läser recept står det inte om ugnstemperaturen avser varmluftsugn eller ugn med över- och undervärme. Fram tills min nya...
Svar
11
· Visningar
1 169
Senast: TinyWiny
·
Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 248
Senast: AI62
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp