Varmluft eller över-/undervärme vilket är normen?

bettysmatte

Trådstartare
Ibland när man läser recept står det inte om ugnstemperaturen avser varmluftsugn eller ugn med över- och undervärme. Fram tills min nya spis har jag bara haft gamla ugnar utan varmluftsfunktion. Så jag har alltså antagit att det är över- och undervärme de menar, om inget annat anges. Men nu har jag blivit osäker. Om det, t.ex, bara står att man ska sätta ugnen på 200 grader, hur vet man då vad som menas :confused:? Hur tänker ni?
 
I de (ganska ovanliga) fall där det inte anges specifikt brukar jag utgå från att över/undervärme är standard, och därmed sätta min varmluftsugn på typ 20 grader svalare än den temperatur som anges. Det har funkat hittills!
 
Vid bakning blir det ju gärna torrt med vluft. Men om en vill köra två plåtar med käk så är vluften bättre.
 
I de (ganska ovanliga) fall där det inte anges specifikt brukar jag utgå från att över/undervärme är standard, och därmed sätta min varmluftsugn på typ 20 grader svalare än den temperatur som anges. Det har funkat hittills!
Jepp, lägre värme med vluft.
 
Åh, är det därför jag misslyckas med det mesta i ugnen.... jag tog för givet att det är varmluft, tänkte att så få inte har det numera.
 
Det är alltid över och undervärme som avses som standard men numera när var och varannan lägger ut recept som inte har koll på sådant så bör man reagera om det i recept står 130, 170, 180, 205, 230 grader. Då kan man istället utgå ifrån att det är varmluftsugn som avses. Annars är de vanligaste temperaturerna 150, 175, 200, 225, 250 grader.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 666
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 898
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp