Baka matbröd - enklare än du tror!

Jag funderar på om detta med att värma degvätskan till 37 grader är ett relativt nytt påfund. Jag har en äldre kokbok och där finns det inga recept alls med varm degvätska utan det görs på kall vätska och färsk jäst. Jag vet också en gång när jag var vid matscenem på Bokmässan så var det en bagare som gjorde bullar. Han sa att det går utmärkt att använda kall vätska. Någon som har läst om detta eller har en teori?

Själv funderar jag på om det är så enkelt att det bara blir längre jästid med kall degvätska och att detta med varm vätska är tidsbesparande?
Jag tycker det där med fingervarmt är meckigt, så jag kör i bästa fall på rumstempererat, i sämsta fall på krankallt. Bakar ofta knådfritt, så ingen värme från nån bearbetning. Det fungerar oftast alldeles utmärkt, tar lite längre tid bara. Är det ovanligt kallt inne händer det att det är väldigt trögstartat, då sätter jag in degen i ugnen med lampan tänd så brukar det komma igång fint.
 
Jag tycker det där med fingervarmt är meckigt, så jag kör i bästa fall på rumstempererat, i sämsta fall på krankallt. Bakar ofta knådfritt, så ingen värme från nån bearbetning. Det fungerar oftast alldeles utmärkt, tar lite längre tid bara. Är det ovanligt kallt inne händer det att det är väldigt trögstartat, då sätter jag in degen i ugnen med lampan tänd så brukar det komma igång fint.
Spännande! Jag bor i ett gammalt hus, så jag använder alltid mikron som jäs-skåp. Bara att ställa in degbunken tillsammans med en kopp kokhett vatten och stänga luckan. 👍
 
Jag inväntar fortfarande att kylen ska bli tillräckligt tom för att jag ska få plats med en plåt. 😅 Får nog testa att kalljäsa limpor istället.
Jag jäste i bunke så den tog inte så mycket plats (och skulle göras så enligt receptet jag hittade).
De skulle egentligen jäst 30 minuter i rumstemperatur efter att de blivit bullformade, men de blev goda ändå.
 
Jag jäste i bunke så den tog inte så mycket plats (och skulle göras så enligt receptet jag hittade).
De skulle egentligen jäst 30 minuter i rumstemperatur efter att de blivit bullformade, men de blev goda ändå.
Smidigt! Jag brukar sätta ugnen på 50 grader och låta plåtarna jäsa i ugnen ca 15 min. Sedan får de stå på spisen och vänta när jag vrider upp till full värme. Tar inte många minuter och sätter fart på degen.
 
Jag inväntar fortfarande att kylen ska bli tillräckligt tom för att jag ska få plats med en plåt. 😅 Får nog testa att kalljäsa limpor istället.

Ett tips kylen kommer inte bli tillräckligt tom utan en aktiv insats 😉Nu får äta upp allt ni har utom smör och pålägg och så passar du på att belamra hela kylen med plåtar en kväll innan ni hunnit handla :D
 
Blir ju bra det här! Äldsta sonen fick baka ut eftersom jag är jätteförkyld. Det gjorde han bra! 👍
 

Bifogade filer

  • IMG_2525.jpeg
    IMG_2525.jpeg
    244,4 KB · Visningar: 36
Kan jag utan vidare byta ut mjölk i ett recept mot vatten?
Jag kan inte komma på varför det inte skulle gå, men det är bäst att fråga experterna :D
 
Kan jag utan vidare byta ut mjölk i ett recept mot vatten?
Jag kan inte komma på varför det inte skulle gå, men det är bäst att fråga experterna :D
Det kan du absolut göra men det blir lite annan struktur på brödet. Typ baguette och bondbröd bakas på vatten. Lite segare bröd med krispig skorpa. Typ tekakor och sirapslimpa bakas på mjölk och blir lite mjukare.

Jag brukar byta ut mjölk mot havredryck ibland. Framförallt bra när man bakar bullar eller lussekatter för de blir mycket saftigare än om man bakar på mjölk.
 
Det kan du absolut göra men det blir lite annan struktur på brödet. Typ baguette och bondbröd bakas på vatten. Lite segare bröd med krispig skorpa. Typ tekakor och sirapslimpa bakas på mjölk och blir lite mjukare.

Jag brukar byta ut mjölk mot havredryck ibland. Framförallt bra när man bakar bullar eller lussekatter för de blir mycket saftigare än om man bakar på mjölk.

Det är vanliga frallor jag tänkte göra, så det borde inte spela så stor roll :) Hittade ett recept på källarfranska på ICAs hemsida och tänkte testa. Men jag har ingen mjölk (vegan), och ingen havredryck heller just nu.
Jag har en sats på jäsning nu med vatten och hälften rågmjöl. Och sex vitlöksklyftor :D
 
Det är vanliga frallor jag tänkte göra, så det borde inte spela så stor roll :) Hittade ett recept på källarfranska på ICAs hemsida och tänkte testa. Men jag har ingen mjölk (vegan), och ingen havredryck heller just nu.
Jag har en sats på jäsning nu med vatten och hälften rågmjöl. Och sex vitlöksklyftor :D
Det blir säkert bra! Generellt så kan man säga att bröd som bakas på vatten är jättegott när det är nybakat och väldigt trist dagen efter. 😅 Men frys in det som blir över. Om det blir något över.
 
Det blir säkert bra! Generellt så kan man säga att bröd som bakas på vatten är jättegott när det är nybakat och väldigt trist dagen efter. 😅 Men frys in det som blir över. Om det blir något över.
Jag är själv hemma så det kommer nog bli en hel del över :D
 
Jag är själv hemma så det kommer nog bli en hel del över :D
Eller så får du duktigt ont i magen… 😂

Jäs ordentligt på plåten när du bakar med rågmjöl. Jag brukar sätta ugnen på 50 grader och låta plåtarna jäsa i ugnen ca 15-20 min så att det blir fart på degen. Ta sedan ut och vrid upp på full värme. Grädda så snart ugnen är varm.
 
Eftersom @sthu bakar frallor så kom jag att tänka på det här receptet ur ”Annas mat” som kallas ”Ett fantastiskt bröd” vilket det verkligen är. Så gott till frukost, soppa, kvällsfika, buffé mm och så enkelt. Servera det nybakat!
 

Bifogade filer

  • IMG_2536.jpeg
    IMG_2536.jpeg
    164,2 KB · Visningar: 33

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: Rugge
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: pepp
·
Fritid Jag bakade kalljästa baguetter i helgen och det var ju hur smidigt som helst :love: Nu skulle jag vilja baka kalljästa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp