Baka matbröd - enklare än du tror!

Det blev kanonbra!
IMG20240329155327.jpg

Kunde tagit mer vitlök ;)
 
Kan man inte baka sirapsbröd på vanligt vetemjöl? Måste man ha rågsikt i? Har ingen hemma och orkar inte handla, men vill baka bröd.
 
Såklart, men lär inte komma under 1500. Vi köper ungefär 6 förpackningar bröd per månad. Det kostar 240kr. Dvs det tar 6.25 månader innan den betalat igen sig. Och då har jag inte räknat med vad ingredienser kostar. Baka utan bakmaskin kommer inte hända, jag orkar bara knåda i fem sekunder sen vill jag göra något annat 😂

Köper jag en kitchenaid a 5 lax tar det 20.8 månader att betala igen sig.

Men ska kika på begagnat, jag är inte så känslig av mig så kan lätt köpa en använd.
Lidl sålde just en bakmaskin som fungerar utmärkt, kostade väl 699 eller kanske 899, kommer inte ihåg. Har själv en sådan sedan flera år och den duger utmärkt till det jag gör. De dyrare är förstås säkert mycket bättre, om man bakar varje dag och mycket osv, men för 6 bröd i månaden hade det räckt fint med en sån tänker jag.
 
Tänkte du göra limpor eller små frallor?
Just nu gör jag
https://lindasbakskola.se/2014/09/03/stekpannebrod-2/
och de väntar på att få komma in i ugnen om ca 20 minuter. Gjorde två istället för ett. Hoppas jag lyckas! Är så trött på att köpa bröd, samtidigt som jag är dålig på att baka överhuvudtaget, alltså riktigt usel tyvärr. Egentligen skulle jag pga min magoperation fortsätta äta typ knäckemacka men är trött på det. Över två års nästan enbart ätande av knäckebröd är tröttsamt till slut.

Men jag tänkte göra
https://lindasbakskola.se/2019/09/26/sirapslimpa/

Alla recept jag hittar (lite snabbt) är med rågsikt osv.

Har gjort havre-filmjölks-bakpulverbröd, men är lite trött på smaken, men det är alldeles urenkelt för mig, perfekt ju! Grytbröd har jag testat också, utmärkt enkelt, men jobbigt att skära eftersom det är så runt.... Har en urgammal rostig brödform och skulle behöva ny, fler, men tja, har inte tagit mig för att köpa. Dyrt när man inte bakar så ofta och inte har råd och det loppis jag kikat på har inga (någon som har några över och säljer billigt?) så bröden får så tråkig form och blir jobbiga att skära.

Men köpebröd är dyra och smaklösa!
 
Just nu gör jag
https://lindasbakskola.se/2014/09/03/stekpannebrod-2/
och de väntar på att få komma in i ugnen om ca 20 minuter. Gjorde två istället för ett. Hoppas jag lyckas! Är så trött på att köpa bröd, samtidigt som jag är dålig på att baka överhuvudtaget, alltså riktigt usel tyvärr. Egentligen skulle jag pga min magoperation fortsätta äta typ knäckemacka men är trött på det. Över två års nästan enbart ätande av knäckebröd är tröttsamt till slut.

Men jag tänkte göra
https://lindasbakskola.se/2019/09/26/sirapslimpa/

Alla recept jag hittar (lite snabbt) är med rågsikt osv.

Har gjort havre-filmjölks-bakpulverbröd, men är lite trött på smaken, men det är alldeles urenkelt för mig, perfekt ju! Grytbröd har jag testat också, utmärkt enkelt, men jobbigt att skära eftersom det är så runt.... Har en urgammal rostig brödform och skulle behöva ny, fler, men tja, har inte tagit mig för att köpa. Dyrt när man inte bakar så ofta och inte har råd och det loppis jag kikat på har inga (någon som har några över och säljer billigt?) så bröden får så tråkig form och blir jobbiga att skära.

Men köpebröd är dyra och smaklösa!
Stekpannebrödet ser spännande ut! Hoppas att du lyckas! Om inte så kom ihåg att övning ger färdighet. 😃

Är det så att du behöver äta fibrer? Du kan baka med vetemjöl men tillsätta korn och/eller vetekross. Har något bra recept jag kan gräva fram om du är intresserad.
 
Stekpannebrödet ser spännande ut! Hoppas att du lyckas! Om inte så kom ihåg att övning ger färdighet. 😃

Är det så att du behöver äta fibrer? Du kan baka med vetemjöl men tillsätta korn och/eller vetekross. Har något bra recept jag kan gräva fram om du är intresserad.
Det jäste som tusan! :D Tack! Håller tummarna för att de blir bra, verkade ju enkelt ju.

Vet inte om fiber- har gjort viktoperation och ska äta nyckelhålsmärkt och inte vitt bröd så att säga. Var hittar man sådan kross?
Vill baka vörtbröd men det verkar krångligt.
 
Stekpannebrödet ser spännande ut! Hoppas att du lyckas! Om inte så kom ihåg att övning ger färdighet. 😃

Är det så att du behöver äta fibrer? Du kan baka med vetemjöl men tillsätta korn och/eller vetekross. Har något bra recept jag kan gräva fram om du är intresserad.
Jag lyckades! Blev jättegott! Nu är frågan till er bakexsperter, hur ska jag göra bäst för att det ska hålla sig så "nytt" så länge som möjligt?
 
Jag lyckades! Blev jättegott! Nu är frågan till er bakexsperter, hur ska jag göra bäst för att det ska hålla sig så "nytt" så länge som möjligt?
Bra jobbat! Låt det svalna ordentligt under handduk och frys sedan in. Jag skär alltid upp brödet i skivor eller delar så att jag kan ta fram vart efter jag behöver.
 
Det jäste som tusan! :D Tack! Håller tummarna för att de blir bra, verkade ju enkelt ju.

Vet inte om fiber- har gjort viktoperation och ska äta nyckelhålsmärkt och inte vitt bröd så att säga. Var hittar man sådan kross?
Vill baka vörtbröd men det verkar krångligt.
Vörtbröd blir ofta väldigt torrt. Kross finns i bakhyllan men frågan är om det är bra för dig eller inte. 🤔 Kanske säkrare för magen att baka med havregryn eller annat för att få mjukare fibrer?
 
Här kommer ett recept på hönökakor! 😋

Koka 0,5 dl rågkross i 1,5 dl vatten till en gröt. Tillsätt 25 gram margarin och låt det smälta. Tillsätt sedan 3 dl mjölk eller havredryck och värm till 37 grader. Häll degspadet i en bunke och tillsätt 1 paket jäst, 0,5 dl sirap och 1,5 tsk salt. Blanda och tillsätt sedan 2 dl rågsikt och ca 8 dl vetemjöl. Knåda degen ordentligt och låt jäsa till dubbel storlek. Baka ut till fyra runda och platta kakor (två per plåt). Jäs på plåt och grädda i 225 grader ca 8 min.
 
Bra jobbat! Låt det svalna ordentligt under handduk och frys sedan in. Jag skär alltid upp brödet i skivor eller delar så att jag kan ta fram vart efter jag behöver.
Det har jag gjort nu. Har två bitar uppe, en för i morgon bitti och en för i kväll alternativt frukostrasten på jobbet i morgon. :)
 
Vörtbröd blir ofta väldigt torrt. Kross finns i bakhyllan men frågan är om det är bra för dig eller inte. 🤔 Kanske säkrare för magen att baka med havregryn eller annat för att få mjukare fibrer?
Ja, det är tyvärr något som jag märkt av bland köpevörtbröden. Endast ett är saftigt och gott, det skicas inte från fabrik, men säljs endast i Skåne, görs där. OTROLIGT gott!

Vet inte hur det är för min mage med kross tyvärr, havregryn fixar den utan problem, äter ofta havregrynsgröt, men är lite trött på det också, det har blivit så enformigt.
 
Ja, det är tyvärr något som jag märkt av bland köpevörtbröden. Endast ett är saftigt och gott, det skicas inte från fabrik, men säljs endast i Skåne, görs där. OTROLIGT gott!

Vet inte hur det är för min mage med kross tyvärr, havregryn fixar den utan problem, äter ofta havregrynsgröt, men är lite trött på det också, det har blivit så enformigt.
Att baka på havregryn eller havregrynsgröt är ett jättebra sätt att få in fibrer i ljust bröd. Dessutom gör det brödet saftigt och gott. Testa exempelvis de tekakor som @warg tipsar om i inlägg 23. Man kan dra ner lite på margarin och sirap om man vill.
 
Kanelbullar med surdeg - yay or nay? Någon som testat? Jag gillar båda för sig, men vad händer om man lägger ihop de två... :angel: Konstiga bullar?
 
IMG_2642.jpeg

Mitt standardbröd som jag knappt måttar längre, 5-6 dl vatten, 1-2 dl mjölk i ett litermått med en rejäl sked honung,1,5 liter mjöl ish med ett litet paket torrjäst i, tills konsistensen är rätt bara, (rätt lös). Knåda i köksmaskinen och låt jäsa nån timme eller två, sen stjälper jag upp den på mjölat bord, strör mjöl över, delar i två och lägger i två limpformar. 30 min i 230c varmluft!
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: Rugge
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: pepp
·
Fritid Jag bakade kalljästa baguetter i helgen och det var ju hur smidigt som helst :love: Nu skulle jag vilja baka kalljästa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp