Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Vilken tur att du skrev i tråden, hade nästan glömt av den.
Då kan jag passa på att ge er en liten uppdatering.

Jag och sambon tog det gemensamma beslutet att ta hem våra flickor pga av en massa andra orsaker också.
Vi hade påbörjat stallbygge från i höstas här hemma som vi nu fick återuppta, vi har valt att ha öppet upp i nock och mängder med ventilation (ej drag)..

Så såfort det är färdigt kommer de hem. Vi siktar på senast månadsskiftet feb/mars.

Hon har nu varit utan medicinen i ca 3 dagar, och imorse hostade hon hela vägen ut till hagen och hostade/frustade ut mängder med slem. Så det känns som om vi är tillbaka på ruta ett..:( Pratade med veterinären som anser att vi ska stå ut sista veckan nu och sen påbörja ny medicinering hemma, om hon inte blir värre medans hon är kvar. Då får de komma ut igen.

Jag har läst på om alger och ska beställa hem en laddning både till stora hästen och ponnyn.. Har hört ponnyn hosta enstaka tillfällen, men hon kan lika gärna få en kur hon också..

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Låt dina hästar gå ute. Det är 1000 gånger bättre att de går ute dygnet runt utan ligghall, än att stå i ett stall där de uppenbart mår uselt.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Hoppas det ordnar sig för dig och hästarna.

Kan bara berätta att jag tidigare haft en hosthäst som var ett riktigt svårt fall. Jag flyttade honom mellan olika stall men trots stall med superventilation (i mitt tycke) god hygien och medicinering så gick det inte att få honom helt besvärsfri under vinterhalvåren.

När jag tillslut fick tag på uteboxar försvann dock alla problem. Han stod på halm, åt ensilage och hade inte en enda hostning efter flytten och de år han stod där. Så för mig blev uteboxar räddningen (det fanns ingen vettig lösdrift).
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Om jag var du skulle jag låta hästarna vara ute dygnet runt den här sista veckan och skita i om det är olagligt. Om den är så dålig som du beskriver så är det stor risk för att problemen blir kroniska och hästen kommer lida resten av sitt liv pga detta. Det finns även en stor risk att du får ta bort hästen pga hostan. För mig skulle det känna betydligt bättre att bryta mot lagen i det läget än riskera hälsan eller livet på min häst.
Angående alger så tycker jag de är rejält överreklamerade. De är dyra, det är ett jälva slabb att koka eländet och luktar fan när man gör det, hästen min tyckte att de var mer eller mindre oätliga om de inte var varma, man ska få i kräken 2 liter /dag för att spä på eländet så gav de inget som helst resultat på min häst. Jag tröttnade ganska fort och gav ett avkok på anis och timjan istället. Kostnaden för det blev ungefär en fjärdedel av algerna (prisjämförelsen skedde år 2005) och det är mycket trevligare att hantera. En ytterligare fördel var att det gav resultat :laugh:.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Måste man koka och hålla på? Det hade inte jag fattat, då kommer jag aldrig att få i henne det..:crazy: Men det är i första hand veterinären som gäller när de kommer hem ialla fall. Bestämde med de jag anlitat att jag ska höra av mej med en uppdatering när de har varit hemma ett par dagar.

Jag kan tyvärr inte ha dem ute även om det hade varit ett alternativ. Lill-ponnyn har tyvärr haft lite historia med kolik när hon inte får i sej tillräckligt med vatten. Och då det är mer än -10 på nätterna fryser det jäkligt fort även om jag ställer ut ljummet vatten. Och jag vill inte riskera det också..:crazy:
Det är som att välja mellan pest eller kolera..

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Fy, jag minns verkligen hur det var.
Min första häst hade kronisk bronkit, och fick det efter att ha ätit dålig havre (i ett stall med dålig ventilation). Hon fick brustabletter som inledande behandling och sedan bara enstaka kurer.
Efter att hon flyttade till utebox blev hostan väldigt mycket bättre, och när hon gick lösdrift hostade hon inte en enda gång.

Men innan det var det ett himla sjå med olika åtgärder:
- Strö med rätt strö, eller i värsta fall vattna spån.
- Fodra med rätt grovfoder. Hösilage, bra hö, blött hö, lusern + kombinationer av dessa beroende på skördar.
- Fodra med rätt kraftfoder och se till att blöta i princip allt. (Tugg och tuggmotstånd fick hon på andra sätt.)
- Ställa i rätt hage, långa perioder med damm och torka = katastrof. Pollen = jobbigt som fan.
- Hålla hästen i ständigt god kondition för att hålla syreupptagning och lungkapacitet i bästa möjliga skick.
- Vara beredd vid väderomslag + årstidsväxling, hostan var alltid sämre vid lågtryck och "blöt luft" samt känslighet när det var mycket tall- och björkpollen. Vintern var den allra bästa årstiden, men då brukar uppstallade hästar inte få vara ute så länge.
- Alltid ha Bisolvon i stallet för att underlätta slemhostan som uppstod vid väderomslag och årstidsväxling.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Fy, jag minns verkligen hur det var.
Min första häst hade kronisk bronkit, och fick det efter att ha ätit dålig havre (i ett stall med dålig ventilation). Hon fick brustabletter som inledande behandling och sedan bara enstaka kurer.
Efter att hon flyttade till utebox blev hostan väldigt mycket bättre, och när hon gick lösdrift hostade hon inte en enda gång.

Men innan det var det ett himla sjå med olika åtgärder:
- Strö med rätt strö, eller i värsta fall vattna spån.
- Fodra med rätt grovfoder. Hösilage, bra hö, blött hö, lusern + kombinationer av dessa beroende på skördar.
- Fodra med rätt kraftfoder och se till att blöta i princip allt. (Tugg och tuggmotstånd fick hon på andra sätt.)
- Ställa i rätt hage, långa perioder med damm och torka = katastrof. Pollen = jobbigt som fan.
- Hålla hästen i ständigt god kondition för att hålla syreupptagning och lungkapacitet i bästa möjliga skick.
- Vara beredd vid väderomslag + årstidsväxling, hostan var alltid sämre vid lågtryck och "blöt luft" samt känslighet när det var mycket tall- och björkpollen. Vintern var den allra bästa årstiden, men då brukar uppstallade hästar inte få vara ute så länge.
- Alltid ha Bisolvon i stallet för att underlätta slemhostan som uppstod vid väderomslag och årstidsväxling.

Min förra valack hade också bronkit, om än en mildare variant. Han var i princip symptomfri med rätt stall, strö, foder. Utan medicinering.
Dock var våren (pollen) alltid jobbig och hostig. Dock slapp han slemmet för det mesta.

Jag och sambon satt och pratade om lite lösningar vid frukosten imorse och vi bestämde att vi ska bygga lösdrift såfort möjlighet finns. Så kan hon gå ute sålänge det går.

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Jag kan tyvärr inte ha dem ute även om det hade varit ett alternativ. Lill-ponnyn har tyvärr haft lite historia med kolik när hon inte får i sej tillräckligt med vatten. Och då det är mer än -10 på nätterna fryser det jäkligt fort även om jag ställer ut ljummet vatten. Och jag vill inte riskera det också..:crazy:
Det är som att välja mellan pest eller kolera..

Mvh Domino_s

Vattenfrågan går att lösa på mindre än en timme. Om man vill...
Att riskera hästarnas hälsa/liv när man så tydligt märker att de hostar som satan efter att ha stått inne övergår mitt förstånd.
För varje natt inne så ökar ju risken för att behöva avliva hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Vattenfrågan går att lösa på mindre än en timme. Om man vill...
Att riskera hästarnas hälsa/liv när man så tydligt märker att de hostar som satan efter att ha stått inne övergår mitt förstånd.
För varje natt inne så ökar ju risken för att behöva avliva hästen.

Jag ringde min veterinär och frågade henne och även min vanliga klinik som jag brukar rådfråga. De tyckte inte att jag skulle bråka med en massa nu när det bara är 2 dagar kvar. Att jag skulle behöva avliva hästen för att hon står inne i 3 nätter till trodde ingen av dem på. Då hon svarat så bra på tidigare behandling.

Om detta gör mej till en dålig hästägare, då får du tycka det. :( Jag har fått medicin till sista dagarna nu för att hjälpa henne så gott det går. Jag väljer att lita på veterinären nu.

För att förtydliga så står hästen alltså inte och ill-hostar hela tiden. Utan när hon rör på sej, från stallet och om man försöker arbeta henne så hostar hon första biten tills slemmet är uppe. Jag tror dock inte på något sätt att hon är frisk, långt ifrån.

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Jag blir bara lite trött och uppgiven, när folk här på Buke, (för det är verkligen inte bara du), med ganska enkla medel kunde få hästar att må mycket, mycket bättre.

Men då är det alltid bortförklaringar varför det inte skulle fungera.
"kan inte lasta, kan inte sova ute, kan inte äta fri tillgång, kan inte vara själv, kan inte vara ute mer än 4 timmar, kan inte ordna sällskap åt min unghäst, osv i all oändlighet.

Folk skriver gång på gång att de gör allt för sina hästar, men när det väl gäller så är det just småsakerna som är svårast att få till.
I ditt fall hade ju en Thermobar löst alltihop, genom att du då kan ha hästarna ute.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Jag blir bara lite trött och uppgiven, när folk här på Buke, (för det är verkligen inte bara du), med ganska enkla medel kunde få hästar att må mycket, mycket bättre.

Men då är det alltid bortförklaringar varför det inte skulle fungera.
"kan inte lasta, kan inte sova ute, kan inte äta fri tillgång, kan inte vara själv, kan inte vara ute mer än 4 timmar, kan inte ordna sällskap åt min unghäst, osv i all oändlighet.

Folk skriver gång på gång att de gör allt för sina hästar, men när det väl gäller så är det just småsakerna som är svårast att få till.
I ditt fall hade ju en Thermobar löst alltihop, genom att du då kan ha hästarna ute.

Jag gör det jag kan för mina hästar och jag ska inte behöva försvara mej. Även om det känns som om jag måste det. Hade behandlande veterinär talat om att ja, din häst ska gå ute annars dör den. Självklart hade jag haft henne ute. Men när jag fått hennes "okej" att ha henne inne sista 3 nätterna nu så litar jag på att det går bra.

Jag vet att allt går att lösa, det sticker jag inte under stol med. Självklart har du rätt i det. Men nu är det denna lösningen som får bli.

Jag litar helt på min veterinär som jag anser är mycket kunnig. Och på måndag morgon tar jag hem mina hästar.

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Det är klart att du ska lita på din veterinär.
Jag hoppas att det går bra med dina hästar.
Ett litet tips som jag har haft en hel del hjälp av är att ge en hosthäst örter. Jag har gett anis och timjan. Det finns recept på detta här i gamla trådar. Den ena ska koka ett tag. Sedan häller man bara det på annat foder. Jag ska kanske tillägga att jag inte är ngn fanatiker för att ge örter utan har en mkt stor respekt för olika örters påverkan och ger aldrig detta i onödan. Vi har haft en travare som fick diagnosen kvickdrag. Den första tiden klarade han sig med hjälp av medicin. Han kunde inte äta hö, stod på spån och åt ensilage, inget krossat kraftfoder eller annat som dammar. Men han fick vara ute mkt, vi öppnade i taket ovanför hans box (upp till loftet) han fick äta en del ute i hagen och han fick avkok på anis och timjan. Efter en tid, ett par tre år, kunde han äta hö igen. Hans hosta kom aldrig tillbaks igen. Nu finns han inte mer men det beror på andra orsaker. Han blev ca 25 och levde med detta i ca 10 år efter diagnosen och avlivades av andra orsaker.

Men det är en hel del jobb och man bör verkligen ta det på allvar. Jag förstår det som att du gör det och hoppas att det går bra.

Sedan är det trevligt att ha hästarna hemma. Vi har nästan alltid haft våra hemma. Det är mysigt och bra med full koll på allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Jag blir bara lite trött och uppgiven, när folk här på Buke, (för det är verkligen inte bara du), med ganska enkla medel kunde få hästar att må mycket, mycket bättre.

ÅH, så bra skrivet. Tack. Precis så känner jag också.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Bra att nån förstår mig.
Sen, med detta att "lita på sin veterinär".
Veterinärer är människor. De svarar på ledande frågor, precis som vanligt folk.
Det vill säga, frågar man, (angående hästen i tråden, tex).

-Men det är väl väldigt dumt att börja låta hästen gå ute nu när den ändå ska byta stall om en vecka?
Så får man såklart svaret "ja, låt den göra det den är van vid".

Frågar man istället
-Han hostar nonstop hela vägen till hagen på morgonen, kan det vara farligt att låta honom gå ute hela natten med fri tillgång på grovfoder?
Så får man såklart svaret "jättebra ide, då slipper den ju hosta lungorna ur sig".


Hur många veterinärer har inte "lovat" folk att de utan vidare kan avla på sina halvtrasiga ston, bara för att hästägaren står och grinar när de får en spattdiagnos på sitt älskade sto?
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Det där känner jag tyvärr alldeles för väl till. Vill inte alls spekulera i om TS veterinär är av den sorten.

Men som sagt veterinärer är oxå människor men det finns faktiskt de som inte bryr sig om vad jag som hästägare vill ha för svar utan bara tänker på djuret i första hand.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Jag blir bara lite trött och uppgiven, när folk här på Buke, (för det är verkligen inte bara du), med ganska enkla medel kunde få hästar att må mycket, mycket bättre.

Men då är det alltid bortförklaringar varför det inte skulle fungera.
"kan inte lasta, kan inte sova ute, kan inte äta fri tillgång, kan inte vara själv, kan inte vara ute mer än 4 timmar, kan inte ordna sällskap åt min unghäst, osv i all oändlighet.

Folk skriver gång på gång att de gör allt för sina hästar, men när det väl gäller så är det just småsakerna som är svårast att få till.
I ditt fall hade ju en Thermobar löst alltihop, genom att du då kan ha hästarna ute.

Jag vill dock mena att ibland är inte verkligheten alltid så enkel. Det som är "enkla medel" för den ene kan vara det som får bägaren att tippa för den andre. Hästägandet måste även fungera rent praktiskt för människan. I mitt fall t.ex. skulle jag få rådet "byt stall" skulle det vara det samma som "sluta med hästar". Dvs. förutsättningen för att jag ska kunna ha häst är att jag kan ha dem i mitt eget stall. Nu menar jag inte att man inte ska göra det man kan, självklart ska man det, men människor har möjlighet att göra olika saker fram till en viss gräns. Är gränsen nådd så är den, även om en annan människa i en annan situation skulle ha kunnat göra mer. Har man gjort alla de förändringar man har möjlighet till så måste man också kunna ta jobbiga beslut. Det skulle till och med kunna handla om försäljning, avlivning eller kanske att helt sluta med hästar. Och att då skuldbelägga någon med att säga att man inte gjort allt man kunnat (när man faktiskt har det) hjälper inte någon. (Jag menar inte att TS i denna tråd inte har gjort det hon kunnat eller inte har fler möjligheter utan jag menar mer generellt.)
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Men att låta bli att ta in hästar på kvällen, och istället lägga ut en hög grovfoder och ett par vattenhinkar borde väl alla klara?
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Javisst, men det var inte min poäng... jag försökte förklara att jag menade mer generellt, att människor har olika möjlighet att göra olika saker och kanske inte egentligen helt och hållet kopplat till detta fall. Eftersom du uttalade dig generellt om att du är trött på att "folk här på Buke" med enkla medel borde kunna få hästar att må bättre, men inte gör det, ville jag bara nyansera och också lägga till att "enkla medel" kan ses på olika sätt för olika människor i olika situationer.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Bra att nån förstår mig.
Sen, med detta att "lita på sin veterinär".
Veterinärer är människor. De svarar på ledande frågor, precis som vanligt folk.
Det vill säga, frågar man, (angående hästen i tråden, tex).

-Men det är väl väldigt dumt att börja låta hästen gå ute nu när den ändå ska byta stall om en vecka?
Så får man såklart svaret "ja, låt den göra det den är van vid".

Frågar man istället
-Han hostar nonstop hela vägen till hagen på morgonen, kan det vara farligt att låta honom gå ute hela natten med fri tillgång på grovfoder?
Så får man såklart svaret "jättebra ide, då slipper den ju hosta lungorna ur sig".


Hur många veterinärer har inte "lovat" folk att de utan vidare kan avla på sina halvtrasiga ston, bara för att hästägaren står och grinar när de får en spattdiagnos på sitt älskade sto?

Oj, oj, oj.. här har vi spekulerat.. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur samtalet utspelade sej. Men i princip något i stil med följande:

-Hon är sämre (förklarar hur mycket sämre och jag är en sån där hästägare som har tendens att överdriva), har fått flera tips om att ha henne ute då det skulle vara bättre för henne. Vad tror du?
-Det är självklart att om du vill ha din häst ute så kan du ha det, men det ska inte vara nödvändigt för att hon ska tillfriska senare då hon svarat så fint på medicineringen. För att hjälpa henne lite extra kan du ge henne resten av Fabrolen, för du hade väl påsar kvar?

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Det där känner jag tyvärr alldeles för väl till. Vill inte alls spekulera i om TS veterinär är av den sorten.

Men som sagt veterinärer är oxå människor men det finns faktiskt de som inte bryr sig om vad jag som hästägare vill ha för svar utan bara tänker på djuret i första hand.

Jag har också haft sådana veterinärer ute. De letar nästan efter svar hos hästägaren känns det som. Av den veterinären jag använder nu får man brutalt ärliga, raka svar.. Även sådana man inte vill ha ibland, inget sockerinlindat där inte. Det går alltid att ringa henne och inga frågor är för dumma. Sen har jag också kliniken som jag i första hand alltid använder, litar till hundra på dem då de räddat livet på samma häst som tråden handlar om vid ett tidigare tillfälle.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård Märkte att min häst hostade ett par gånger inne i boxen ett par gånger på kvällen tors el. fre förra veckan. Tänkte att det kanske var...
2
Svar
23
· Visningar
3 764
Senast: Domino_s
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 110
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp