Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Domino_s

Trådstartare
Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny.

Min häst fick för nu ca 3,5 vecka sedan hosta som lät väldigt slemmig.
Jag tog ut veterinären och fick två olika sorters medicin utskriven.
Hästen var MKT bättre när kuren var avslutad, men höll på att "stöta ut" det sista slemmet så för att säkerställa tillfrisknad så fortsatte vi med den ena medicinen 10 dagar till. Den kuren är alltså till hälften avverkad nu.

För ett par dagar sedan började jag märka en försämring. Sen var det lite bättre igen nån dag och sen idag ser jag en försämring av hästen igen.
Hon hostade flertalet gånger på väg ut till hagen efter det att hon stått inne en stund. Det lät inte slemmigt, utan som torrhosta, men detta är ingen hosthäst i vanliga fall så jag blir ändå orolig.

Jag gjorde på veterinärens (och bukes ;)) inrådan några ändringar i hennes stallmiljö. Köpte hem annat strö (stod tidigare på halm) och köpte även hem egen hösilage som är lite blötare, då det stallet har är torrt som hö.

Till saken hör den att i samma veva som jag märke en försämring så kom det hem en ny halmbal. Kände redan samma kväll som den kom hem att den luktade jord. Kikade lite närmare och hela sidan var täckt med vad jag anser är mögel. Balen ser i övrigt jättefin ut, men luktar som sagt jord.

Denna bal står i stallet, ett par meter från min hosthäst box och precis jämte min sällskapsponnys.

Självklart vet jag att mögel är aldrig bra, men hur mycket kan denna bal ha påverkat min häst hälsostatus. Jag vill inte springa med en massa pekpinnar innan jag har torrt på fötterna. Mina hästar har alltså inte haft något av denna i sina boxar, dock ströas det av den till alla de andra i stallet. Även hästen jämte min hostis. Det ströades i stallet idag medans jag borstade, tänkte om det kunde ha något att göra med att hon fick en sådan hostattack sen när hon rörde på sej påväg ut till hagen.

Håller på att försöka nå behandlande veterinär för ett utlåtande, men vill ändå söka lite råd och hjälp här.

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Är inte balen fräsch (oavsett vilket - mögel eller jord) ska den inte vara i stallet. Särskilt inte om din häst är extra känslig nu.

Ut med balen, kasseras.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Är inte balen fräsch (oavsett vilket - mögel eller jord) ska den inte vara i stallet. Särskilt inte om din häst är extra känslig nu.

Ut med balen, kasseras.

Jag tror inte jag får dem att ta ut den.. tyvärr. Sa till att jag ansåg att den var dålig, då skulle den först ut. Men sen används den ialla fall nu..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1176855

I övrigt kan det vara ide att se sig om efter en annan stallplats, antingen i lösdrift vilket brukar vara väldigt bra för hästar med luftvägsproblem eller eller stall med mycket bra ventilation som sätter hästens välbefinnande i första rum.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Håller med Boj, du kan ju inte låta hästen utsättas för detta. Bättre att leta annan stallplats med vettig inställning hos de som har inflytande över hästens miljö.

Lösdrift är ju jättebra, rörelse provocerar upp slemmet och ventilationen blir för hoppningsvis ett mindre problem.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Håller med Boj, du kan ju inte låta hästen utsättas för detta. Bättre att leta annan stallplats med vettig inställning hos de som har inflytande över hästens miljö.

Lösdrift är ju jättebra, rörelse provocerar upp slemmet och ventilationen blir för hoppningsvis ett mindre problem.

Nej, det skär i hjärtat varje hostning. Måste bli en ändring, tyvärr verkar det som om det får bli annan stallplats. Mina hästar kommer alltid i första hand.

Tack för era svar, ni bekräftade det jag trodde och tänkte.

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Försök öka utevistelsen och att ingen sopar eller gör annat dammit i stallet när din häst är inne. Är dörrarna öppna eller stängda till stallet på nätterna.

Min dotters häst fick problem med hosta för några år sedan, vi medicinerade efter alla konsters regler, bytte ut hö mot hösilage och var det tort vattnade vi det också allt för att minska dammet. Men en vad jag tror avgörande grej till var att vi lät honom gå ute längre och även sova ute vissa nätter (då inne på kvällarna några timmar) samt att han fick byta till boxen närmast stalldörren som aldrig ständes helt. Hade turen att det var halvdörrar till stallet så även när det var kallt kunde ena halvan av dörren stå öppen en liten springa utan att vatten frös i stallet.

Detta är kanske 5 år sedan, vi har bytit stall flera gånger därefter men varit noga med ventilationen och sett till att han inte fått en box längst in i hörnet, han har under dessa år varit helt symtomfri.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Försök öka utevistelsen och att ingen sopar eller gör annat dammit i stallet när din häst är inne. Är dörrarna öppna eller stängda till stallet på nätterna.

Min dotters häst fick problem med hosta för några år sedan, vi medicinerade efter alla konsters regler, bytte ut hö mot hösilage och var det tort vattnade vi det också allt för att minska dammet. Men en vad jag tror avgörande grej till var att vi lät honom gå ute längre och även sova ute vissa nätter (då inne på kvällarna några timmar) samt att han fick byta till boxen närmast stalldörren som aldrig ständes helt. Hade turen att det var halvdörrar till stallet så även när det var kallt kunde ena halvan av dörren stå öppen en liten springa utan att vatten frös i stallet.

Detta är kanske 5 år sedan, vi har bytit stall flera gånger därefter men varit noga med ventilationen och sett till att han inte fått en box längst in i hörnet, han har under dessa år varit helt symtomfri.

De går redan ut från 9.00 till 22.00. Helt ute utan skydd vill jag inte ha henne. Däremot ska hon få börja gå ute så tidigt som möjligt i vår sen när vädret tillåter..:laugh: Så brukar vi göra. Hon står redan närmtst dörren. Det är heldörr och de har en häst som har en tendens till att komma loss och vandra runt i stallet. Så att lämna nån dörr på glänt är nog tyvärr inte att tänka på.. Stallet är relativt nybyggt och är med god ventilation (som jag ser det iaf).. Har haft hostis tidigare och har det där med ventilation och foder/strö med mej hela tiden.. :laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Då har jag inte mer att komma med, du verkar veta minst lika mycket som jag. Håller tummarna för dig och önskar lycka till.

Hoppas också att våren kommer snart, har för mig att vår häst blev sjuk strax före påsk och då är det ju bättre väder för utevistelse, sen beror nog mycket på varför hostan kom, tror i vårt fall det berodde på dammigt hö samt litet stall med lågt i tak, våra två isisar bodde med skettisar och stallet var byggt för ponnysar...
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Egentligen tror jag du vet vad som måste göras.
Det hjälper inte i någon större utsträckning att fixa miljön åt sin egen häst om övriga hästar fortfarande står på halm, äter hö man sopar stallgången med hästar inne osv. Partiklar och mögel från övriga hästars strö och foder sprids till din häst då de rör sig. En möglig halmbal i stallgången 2 m från din hästs box är helt ärligt rena döden för hästen. Jag kan känna lukten av mögligt hö om en person tagit in en sådan bal och lagt den i stallgången 10 m från dörren. Du kan tänka dig vilket moln av mögelpartiklar som far runt i stallet när övriga hästar rör sig i sin mögliga halm.
Mitt enda råd är att byta stall och att göra det direkt. Allt annat du gör kommer bara att vara kosmetika. Först måste miljön åtgärdas sen kan man ta till olika typer av mediciner.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Egentligen tror jag du vet vad som måste göras.
Det hjälper inte i någon större utsträckning att fixa miljön åt sin egen häst om övriga hästar fortfarande står på halm, äter hö man sopar stallgången med hästar inne osv. Partiklar och mögel från övriga hästars strö och foder sprids till din häst då de rör sig. En möglig halmbal i stallgången 2 m från din hästs box är helt ärligt rena döden för hästen. Jag kan känna lukten av mögligt hö om en person tagit in en sådan bal och lagt den i stallgången 10 m från dörren. Du kan tänka dig vilket moln av mögelpartiklar som far runt i stallet när övriga hästar rör sig i sin mögliga halm.
Mitt enda råd är att byta stall och att göra det direkt. Allt annat du gör kommer bara att vara kosmetika. Först måste miljön åtgärdas sen kan man ta till olika typer av mediciner.

Du har rätt, jag vet egentligen exakt vad jag behöver göra.. Vad jag borde ha gjort såfort jag la ögonen på den där balen...:(
Min sambo är levande mögeldetektor och jag själv med min astma känner också direkt när det finns dåligt foder/strö i stallet, vi blev bägge två väldigt påverkade av halmen.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Jag säger bara det... Dumsnåla :devil: puckon till stallägare som inte kasserar en uppenbarligen dålig halmbal:mad: Är det så svårt att fatta hur mycket pengar det kostar att behandla en häst med luftvägsproblem... Betydligt mer än några rundbalar halm i alla fall :grin: Dags att förflytta lilla pålle för din del ts, innan det blir ett kroniskt problem! Lycka till!!!
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Säger som alla andra här,byt stall!! Vilka pucken som inte kan sätta hästens hälsa först:( Lösdrift är ju klart bäst! Och om veterinärens medicin inte hjälper läs gärna vad jag skrivit här innan. Sök på rödalger:) lycka till!
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Vill berätta vad som hjälpte mig. Hade en hosthäst som jg gav röda alger från algbörje, i ca tre v. Du kokar ihop en slemming massa. I tre v blev han långsamt sämre för att på tredje v vänd o bli bättre, då hostan var helt borta gick jag över på grönalger o jag hade aldrig några mer besvär med hosta på den hästen.
Ska sägas att jag var till vetkl o fick tre olika medeciner, fick köra dubbel kur men ingen spec förbättring.

Hoppas du hittar lösningen för Er :)
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Fy så trist, håller också med de andra, sök annan plats där hästarnas välmående kommer i första hand.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Tråkigt när de inte lyssnar på dig o tar din hästs problem på allvar ( de har kvar dålig halm). Har själv haft problem med hosta hos min häst. När han stallades in i slutet av sommaren började han hosta direkt. Eftersom han stått i samma stall i flera år och inga större förändringar har skett i stallmiljön till det sämre och han stod på torv och inte har hostat förut misstänkte jag nästan direkt höet. Han fick ingen feber och var lika pigg och glad som vanligt men hostade vid ridning och när han kom ut på morgonen. Inget slem dock utan bara någon sorts ihålig hosta. Kollade genom höet såg inget konstigt men luktade lite skumt....
Hade ut veterinär och han fick två mediciner att andas in med hjälp av en Equihailer (kan vara lite felstavat) luftrörsvidgande. Detta hjälpte honom att bli host fri + att folk tog mig på allvar så hela höleveransen (2ton) byttes ut. Bonden erkände själv att han hade haft problem med fukt under sommaren (hade haft läckage någonstans där höet hade förvarats). Vi bytte höleverantör och hostan har tack och lov inte kommit tillbaka :)
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Tråkigt när de inte lyssnar på dig o tar din hästs problem på allvar ( de har kvar dålig halm). Har själv haft problem med hosta hos min häst. När han stallades in i slutet av sommaren började han hosta direkt. Eftersom han stått i samma stall i flera år och inga större förändringar har skett i stallmiljön till det sämre och han stod på torv och inte har hostat förut misstänkte jag nästan direkt höet. Han fick ingen feber och var lika pigg och glad som vanligt men hostade vid ridning och när han kom ut på morgonen. Inget slem dock utan bara någon sorts ihålig hosta. Kollade genom höet såg inget konstigt men luktade lite skumt....
Hade ut veterinär och han fick två mediciner att andas in med hjälp av en Equihailer (kan vara lite felstavat) luftrörsvidgande. Detta hjälpte honom att bli host fri + att folk tog mig på allvar så hela höleveransen (2ton) byttes ut. Bonden erkände själv att han hade haft problem med fukt under sommaren (hade haft läckage någonstans där höet hade förvarats). Vi bytte höleverantör och hostan har tack och lov inte kommit tillbaka :)

Vad skönt att det löste sej för dej och din häst..:laugh:
Vi jobbar på en snabb lösning här hemma och jag tror vi har hittat en som gör att min häst (hästar) ska få de bästa förutsättningarna.. Bort från möglet måste hon..
Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Vill berätta vad som hjälpte mig. Hade en hosthäst som jg gav röda alger från algbörje, i ca tre v. Du kokar ihop en slemming massa. I tre v blev han långsamt sämre för att på tredje v vänd o bli bättre, då hostan var helt borta gick jag över på grönalger o jag hade aldrig några mer besvär med hosta på den hästen.
Ska sägas att jag var till vetkl o fick tre olika medeciner, fick köra dubbel kur men ingen spec förbättring.

Hoppas du hittar lösningen för Er :)

Fick tips tidigare i tråden om detta och det ska absolut testas. Även om hostan försvinner så vill jag gärna förebygga så det inte kommer tillbaka en tid efteråt.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Om du förklarar för stallägaren att du måste flytta om inte halmen tas bort eftersom din häst blir sjuk av den. Förstår de inte alls då? Tycker de du är kinkig?
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Jag skrev i din förra tråd också. Trist att höra att hon inte blivit bra. Själv flyttar jag min till nytt stall i nästa vecka eftersom hon inte blir bättre. Det känns jättetråkigt men jag måste för hästens skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Märkte att min häst hostade ett par gånger inne i boxen ett par gånger på kvällen tors el. fre förra veckan. Tänkte att det kanske var...
2
Svar
23
· Visningar
3 764
Senast: Domino_s
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 113
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp