Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Det är klart att du ska lita på din veterinär.
Jag hoppas att det går bra med dina hästar.
Ett litet tips som jag har haft en hel del hjälp av är att ge en hosthäst örter. Jag har gett anis och timjan. Det finns recept på detta här i gamla trådar. Den ena ska koka ett tag. Sedan häller man bara det på annat foder. Jag ska kanske tillägga att jag inte är ngn fanatiker för att ge örter utan har en mkt stor respekt för olika örters påverkan och ger aldrig detta i onödan. Vi har haft en travare som fick diagnosen kvickdrag. Den första tiden klarade han sig med hjälp av medicin. Han kunde inte äta hö, stod på spån och åt ensilage, inget krossat kraftfoder eller annat som dammar. Men han fick vara ute mkt, vi öppnade i taket ovanför hans box (upp till loftet) han fick äta en del ute i hagen och han fick avkok på anis och timjan. Efter en tid, ett par tre år, kunde han äta hö igen. Hans hosta kom aldrig tillbaks igen. Nu finns han inte mer men det beror på andra orsaker. Han blev ca 25 och levde med detta i ca 10 år efter diagnosen och avlivades av andra orsaker.

Men det är en hel del jobb och man bör verkligen ta det på allvar. Jag förstår det som att du gör det och hoppas att det går bra.

Sedan är det trevligt att ha hästarna hemma. Vi har nästan alltid haft våra hemma. Det är mysigt och bra med full koll på allt.

Ja, att ha dem hemma kommer göra allt arbete så mycket lättare. Jag kan kontrollera stallmiljön och vet att det inte t ex sopas med henne inne. Inget damm eller mögel får komma in i mitt stall..:devil:

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Som jag skrev i förra tråden så återkom gärna och berätta hur det går för din pålle framöver. I nästa vecka flyttar jag min "hosthäst" till annat stall och jag ber att det ska hjälpa.
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Uppdatering från mej och mina tjejer! Nu går de i hagen här hemma och äter lunch, nöjda och glada. Det ska vara fina nätter nu minst en vecka framåt, så de får sova med öppen stalldörr, ännu mer frisk luft! :laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Tror nog att stalldörrarna och fönster skall vara öppna oavsett väder eller temperatur...

AM
 
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Tror nog att stalldörrarna och fönster skall vara öppna oavsett väder eller temperatur...

AM

De kommer vara stängda om det blåser mycket, och snöar/regnar på tvären..

Kallt är aldrig nåt problem, bara att slänga på ett täcke om matte blir blödig..:D Men jag vill inte låta dem stå med fullt drag in. Det tror jag inte att nån av dem mår bra av..

I övrigt är byggnaden öppen i nock, och mellan vägg och tak finns det rejäla luftspalter som släpper in massor med friskluft.

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Bakslag för hosthäst.. Hjälp mej reda i detta..

Eller så kan du sätta ett sånt där speciellt nät i fönstren som gör att luft kommer in men ingen vind. Så har vi i ett av dom äldre stallarna vilket gör att det inte blir korsdrag fast dörrarna är öppna och full storm ute.

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Märkte att min häst hostade ett par gånger inne i boxen ett par gånger på kvällen tors el. fre förra veckan. Tänkte att det kanske var...
2
Svar
23
· Visningar
3 764
Senast: Domino_s
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 116
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 033
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp