Balkong 2026

Bukefalos 30 år!

:)Jag har en Lydersholm från Ikea! Visste jag ville ha matta och ville testa. Superfin fortfarande efter snart 2 år. Inte rört den, sopar av lite efter granbarr på våren och blommor osv på hösten. Trodde också den skulle bli sunkig direkt men faktiskt inte. Sittpuffen däremot måste jag skaffa ny o ta in på hösten, den är randigt svart 😅 Mattan i min size kostade 500 kr så ändå värt när den verkar hålla till år 3 minst.
Åh det låter lovande! Tittade faktiskt på just den mattan.
Måste du täcka hela balkongen med golv?
Funderade också på om man kanske bara kunde ha golv där man går, men vet inte om det blir väldigt fult eller ej. Jag får möblera och se vad som känns bäst

Passade på att köpa två nya utekuddar nu när Rusta har rea 😄
20260712_132248.webp

Det blev inga blommor i år. Orkade inte ta tag i det, särskilt som blomsterlandet stängt sin butik vid Hornstull. Men iaf är golvet städat, soffan tvättad och dynorna på plats. Och alla solcellslyktorna på plats. Köpte flera till så nu består hela balkongen av lyktor av olika slag. Är trevligt när solen går ner och ser bra ut även på dagen.

20260705_122250.webp

Jag var inte så nöjd med balkongen i år. Vissa av de små blommorna har dött. Petuniorna blev inte så bra i lådorna då de bara vill hänga åt fel håll. Sen har orken inte riktigt varit där heller, jag hade verkligen behövt sätta blompinnar eller nåt i den vita krukan som stöd men det har inte blivit av.

Snaaart slår första dahlian ut, som ser ut att bli Beauty Queen :)
Tyvärr har den och flera andra virus... Och det är lite kaos generellt i år så jag har inte orkat ta tag i de, men jag måste ta den tiden och orken och rensa bort de framöver.

20260712_194211.webp

Snaaart slår första dahlian ut, som ser ut att bli Beauty Queen :)
Tyvärr har den och flera andra virus... Och det är lite kaos generellt i år så jag har inte orkat ta tag i de, men jag måste ta den tiden och orken och rensa bort de framöver.

Visa bifogad fil 188042
Vad fasen, nu ser jag att den här hamnade i fel tråd... Den här följer jag bara för att se alla fina balkonger, vår balkong är tillsvidare bara full i bråte! 😅

Nu har jag plockat in mina krukväxter från balkongen, så nu är frågan vad jag ska hitta på som höstfint där ute.

När jag googlar får jag uppfåniga bilder med pynt såsom arrangerade äpplen, massor av kuddar och någon te-servis. Men om jag pyntar med äpplen kommer skatorna att äta av dem, och mysiga kuddar kommer att bli blöta. Jag bor på västkusten med balkong åt väster, allting måste tåla VÄDER.

Hur gör ni andra?

🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂

Nu har jag plockat in mina krukväxter från balkongen, så nu är frågan vad jag ska hitta på som höstfint där ute.

När jag googlar får jag uppfåniga bilder med pynt såsom arrangerade äpplen, massor av kuddar och någon te-servis. Men om jag pyntar med äpplen kommer skatorna att äta av dem, och mysiga kuddar kommer att bli blöta. Jag bor på västkusten med balkong åt väster, allting måste tåla VÄDER.

Hur gör ni andra?

🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂🍁🍄🍂

Såhär ser mitt ena hörn ut:
1000045719.webp

Ska byta ljusslingan vid tillfälle till en med många små varma ljus jag har över vintern. Och lite fler små pumpor när vi varit på pumpaodlingen 😍

Krysantemummen kommer ju dö och då blir det nog en sådan fin kål med rött i där. Sen får jag se hur resten av blommorna överlever.

Såhär ser mitt ena hörn ut:
Visa bifogad fil 191257

Ska byta ljusslingan vid tillfälle till en med många små varma ljus jag har över vintern. Och lite fler små pumpor när vi varit på pumpaodlingen 😍

Krysantemummen kommer ju dö och då blir det nog en sådan fin kål med rött i där. Sen får jag se hur resten av blommorna överlever.
Det ser lovande ut! En issue jag har är nog att höstblommor på balkongen, tex ljung och sånt, blir lite som snittblommor. Jag ODLAR dem inte, de bara är där ett tag, sen dör de. Men det kanske är orealistiskt att tänka sig att göra något åt det?

Det ser lovande ut! En issue jag har är nog att höstblommor på balkongen, tex ljung och sånt, blir lite som snittblommor. Jag ODLAR dem inte, de bara är där ett tag, sen dör de. Men det kanske är orealistiskt att tänka sig att göra något åt det?
Fast jag känner att även vi med bara balkong måste kunna få njuta av höstblommor. Jag odlar inte mina sommarblommor heller, utan köper dom redan halvklara. Det känns helt okej för mig.

Fast jag känner att även vi med bara balkong måste kunna få njuta av höstblommor. Jag odlar inte mina sommarblommor heller, utan köper dom redan halvklara. Det känns helt okej för mig.
Ja, såklart får vi det! På sommaren ställer jag ut en massa krukväxter, de står inne på vintern. Och i den mån man odlar krukväxter, så odlar jag dem. Jag vill helst ha växter som jag har mer av "relation" till.

Jag har haft astrar rätt många höstar. Jag gillar dem. Men gillar inte riktigt rotationen.

Några år hade jag ett par barrträd i krukor, men de frös ihjäl i vintras när det var kallare än det brukar.

Min stora fråga, är det för tidigt att sätta upp ljusslinga på balkongen nu?
I kvarteret jag nyligen flyttade till så är det en total året runt-grej! Mellan 1/3 och 1/2 har ljusslingor i olika stilar och färger och det är jättemysigt. (Och ger lite prestationsångest så jag har hittills inte bidragit. :bag:) I alla fall: Jag är helt för!!

Min stora fråga, är det för tidigt att sätta upp ljusslinga på balkongen nu?
Nu har jag en slinga med "glödlampor" och den sitter uppe samt används året om (nog denna https://www.granit.com/se/ljusslinga-10-led-anslutningsbar-4m-svart-376315/ ).

Har en timmer så att den tänds när det skymmer och sen ställer jag in hur många timmar jag vill att den ska lysa. På sommarhalvåret är det kanske bara 2-3 timmar medan på vinterhalvåret (typ från oktober) så är det från skymning plus 6-8 timmar.

Jag tycker att slingor med "glödlampor" passar året om.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka