Banan på pizzan och andra intressanta matkombinationer

Skivad banan på bröd tycker jag är jättegott, vilket folk höjt på ögonbrynen åt ibland (eller så är det för att jag har bara banan och inget smör på). Både på knäckebröd och mjukt bröd. Allra bäst blir det med en stark krydda vi brukar köpa eller cayennepeppar eller chili om jag inte har den kryddan hemma.

Och så tycker jag att stekt banan kryddad med curry passar bra ihop med tzatziki :). Det vill jag ha båda delarna när jag äter tacos. Funkar också ypperligt i/på toast.

Givetvis har jag banan på pizzan.
 
Vet inte om det är jättekonstigt, men jag gillar chips (helst sourcream) och mjölkchoklad tillsammans, alltså i samma tugga. Återigen det där med sött och salt tillsammans!
Just det, jag har faktiskt två vänner som brukar äta ostbågar tillsammans med Ahlgrens bilar! Det låter rätt okej, men jag vill minnas att jag inte var så förtjust när de övertalade mig att testa.
 
Tonfisk med wasabi är jag väldigt svag i.

Min partner anser att man kan äta fiskpinnar med lingonsylt.
Eh, givetvis kan man det. :d

Förstår inte denna aversion mot lingonsylt, det kan man ju ha till typ allt? Från pannkakor till fisk, till vegokorv.

kl

Jag har en kompis som brukar steka korv (numer vegokorv) och rulla in i pannkakan.
Sirap på omelett eller potatismos.
Omelett med stekt spagetti till.
Ananas på pizza- javisst!
Skorpor med räkost levde jag på under en Roskildefestival..
 
Det jag ofta undrar över är hur märkliga kombinationer uppstår.

Mina messmörstortillas hände för att det bokstavligen var de tre ingredienserna jag hade i skåpet just då.

En vän till mig åt kall varmkorv med kaviar. Hur hände Det liksom? O_o Och hur kommer man på att rulla in korv i pannkaka? Socker på spagetti?
Nu har jag inte taggat någon, jag blir bara så himla nyfiken på historien bakom! Var det ett infall på fyllan eller något man har med sig från föräldrahemmet?
 
Ketchup och café de Paris sås är helt gudomligt, men mina vänner tycker att jag är konstig.

Att steka korv i ketchupen är tydligen också skumt?

Och om jag föreslår en bit mörk choklad i grytan är jag tydligen galen? :confused:
 
Jag var kontaktperson till en VT som älskade att ha skivad banan med thousand Islanddressing till Janssons frestelse. En annan kombo var grovhackad leverpastejsmacka med Kalles randiga och om hon hade inlagd gurka på.
 
Tonfisk med bearneisesås
När jag va liten åt jag kokt ägg med strösocker ist för salt...
Fast honung på sked, doppad i flytande vispgrädde o sen rullad i kokos..:d

Det där med honungen är precis en sån sak som jag vill ha en historia om! :D Jag menar, det verkar så genomtänkt.
 
Ketchup och café de Paris sås är helt gudomligt, men mina vänner tycker att jag är konstig.

Att steka korv i ketchupen är tydligen också skumt?

Och om jag föreslår en bit mörk choklad i grytan är jag tydligen galen? :confused:
Lite mörk choklad eller kakao i gryträtter har jag sett i snajdiga recept. Min mamma hade det ibland när jag växte upp. Hon hade lärt sig det på en indonesisk restaurang i Amsterdam.
 
Jag "vann" nån slags "tävling" här på Buke för 100 år sen med min favoritkombination: Långfil med skivad (varm) varmkorv och socker! Idag äter jag ju inte varmkorv längre, men gjorde jag det skulle den här kombinationen fortfarande vara en favorit! :d
 
Det är väl olika nyckelkombinationer av salt/sött där vissa anses godkända (en nypa salt i chokladkakesmeten eller flingsalt i kolasåsen, eller en chokladbit i rödvinssåsen) och vissa anses konstiga, vissa bisarra och vissa bara som ett tecken på dålig smak (här faller väl frukt-i-mat/på-pizzan in, jämte köpessåser, chips och annat). Det intressanta tycker jag är varför en kombination blir det ena eller det andra. Vad kan det bero på? Varför är det inte socialt accepterat med korv i långfilen (tack @Lena Furberg för den märkliga bilden!) men däremot med frukt och ost, eller för all del messmör i renskavsgrytan? Och varför är det så fult med frukt i mat egentligen?
 
Allt beror på sammanhang! Många tycker jag är galen om jag säger att jag har ketchup och senap i yoghurten... Men när jag säger att det är en grundbas i hemgjord dressing så är det plötsligt helt normalt!
Yoghurten med ketchup och senap :eek:. Vilken blandning :rofl:. För mig blir det en jättekrok bland smaklökarna.

Hur kom du för dig att testa det första gången? :)
 
För övrigt tycker jag det är HELT barockt att blanda rödvin och apelsiner till en slags märklig dryck, men stora delar av världen verkar ju anse att det är delikat.
Förutsatt att det är en kall dryck, som tex sangria, är det riktigt gott! Sangria innehåller dock även soda som fanta eller liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp