Banta katt

Nu hittade jag lillkissen i städskrubben med stängd dörr. Hon har alltså krånglat sig in på egen hand och jag tror hennes polare stängt dörren åt henne, eller så har den gått igen av sig själv. Det går inte att missa att de har cravings efter torrfoder.
Hade det inte varit bättre att flytta torrfodret till något annat ställe där de inte känner lukten av det hela tiden?
 
Hade det inte varit bättre att flytta torrfodret till något annat ställe där de inte känner lukten av det hela tiden?
Har lyft upp det på en hylla högt upp. Det skrev jag ju förut? Påsen är dessutom försluten med plastblixtlås. Jag har inte så många andra alternativ faktiskt.

Nu har jag öppnat städskrubben så att de själva kunnat upptäcka att där inte finns något för dem och nu är de inte där längre och skrapar.
 
Har lyft upp det på en hylla högt upp. Det skrev jag ju förut? Påsen är dessutom försluten med plastblixtlås. Jag har inte så många andra alternativ faktiskt.

Nu har jag öppnat städskrubben så att de själva kunnat upptäcka att där inte finns något för dem och nu är de inte där längre och skrapar.
Det var väl bra att det löste sig för dig. Jag svarade på ditt "what to do?" med vad jag hade gjort för att lösa problemet med att katterna letar efter den andra maten. Vi har nämligen en hund som kan känna igenom papplåda OCH fodersäck när vi får leverans av nytt foder till honom. Men katter har kanske inte samma utmärkta luktsinne?
 
Det var väl bra att det löste sig för dig. Jag svarade på ditt "what to do?" med vad jag hade gjort för att lösa problemet med att katterna letar efter den andra maten. Vi har nämligen en hund som kan känna igenom papplåda OCH fodersäck när vi får leverans av nytt foder till honom. Men katter har kanske inte samma utmärkta luktsinne?
Frågan what to do gällde "vad göra när katterna vill ha mat men det är 4 timmar kvar till matdags". Var kanske otydlig där.
 
Det var väl bra att det löste sig för dig. Jag svarade på ditt "what to do?" med vad jag hade gjort för att lösa problemet med att katterna letar efter den andra maten. Vi har nämligen en hund som kan känna igenom papplåda OCH fodersäck när vi får leverans av nytt foder till honom. Men katter har kanske inte samma utmärkta luktsinne?

Vissa katter har luktsinne som slår den värsta jakthund :rofl:
 
Nu ska jag gå mot strömmen här. Jag har kastrerade utekatter och har haft hela mitt liv. Dom flesta har blivit 15 år o äldre. Dom har haft fri tillgång på torrfoder. Ibland för steriliserade katter ibland vanlig friskies. Dom nuvarande får också blötmat, påse, 2-3 ggr per dag, ibland vill dom ha fler gånger, det får dom inte. Ibland äter dom inte upp det dom får för dom tycker det är fel smak. Hankatten är ute 16 h/dygn och jag vet att han matfriar hos grannar. Han väger säkert 4-5 kg. Honkatten går bara ut om det är fint väder. Hon är en mager typ på kanske 3 kg. Jag beräknar att det går 2dl torrfoder per katt o dag. Och dom har alltså alltid tillgång till torrisar.
 
Nu ska jag gå mot strömmen här. Jag har kastrerade utekatter och har haft hela mitt liv. Dom flesta har blivit 15 år o äldre. Dom har haft fri tillgång på torrfoder. Ibland för steriliserade katter ibland vanlig friskies. Dom nuvarande får också blötmat, påse, 2-3 ggr per dag, ibland vill dom ha fler gånger, det får dom inte. Ibland äter dom inte upp det dom får för dom tycker det är fel smak. Hankatten är ute 16 h/dygn och jag vet att han matfriar hos grannar. Han väger säkert 4-5 kg. Honkatten går bara ut om det är fint väder. Hon är en mager typ på kanske 3 kg. Jag beräknar att det går 2dl torrfoder per katt o dag. Och dom har alltså alltid tillgång till torrisar.
Det är väl som med hästar. Vissa klarar att ha fri tillgång, andra inte.
 
Även jag kör med fri tillgång på torrfoder som katten inte älskar, men heller inte hatar. Meh torrfoder helt enkelt.
Sedan får hon blötmat 3 ggr om dagen, det går åt en påse blötmat på 4 serveringar.
Godis får hon när vi tränar tricks eller när hon är duktig på andra sätt, och sen är det kanske så att hon får litelite smör och någon liten bit ost när matte fixar ostmacka :angel:.
Det är ett sug på mat, hon älskar mat, vill ha jämt. Men hon tjatar inte så mycket, hon får på ganska exakta tider hela tiden. Mellan 6:00-7:00, 17:00-18:00, och 20:30-22:00.

Hade du testat att utfodra på massa olika ställen? Stäng in katterna någonstans, pytsa ut maten i små portioner (en teskeds storlek ca) i små burkar överallt i lägenheten. Högt och lågt, bakom dörrar så de måste krångla för att få maten. :)
 
Det är väl som med hästar. Vissa klarar att ha fri tillgång, andra inte.
Precis. Som varande magnet för hemlösa katter har jag haft många katter av varierande storlek, form och hunger. En av alla katter (över 20 stycken) blev överviktig. Det var en katt jag hade haft sedan hon var kattunge. Hon hade aldrig svultit som många av de andra stackarna jag tog hand om hade gjort men ändå var det hon som hetsåt så hon spydde, som hade återkommande problem med magen och som senare blev överviktig.

Jag har alltså alltid haft mina katter på fritillgång och en blev överviktig. Men, det spelar egentligen inte så stor roll om det hade varit 15 för det viktiga är ju att katterna är i normalhull, får bra foder och mår väl. Man får anpassa efter individen.
 
Nu ska jag gå mot strömmen här. Jag har kastrerade utekatter och har haft hela mitt liv. Dom flesta har blivit 15 år o äldre. Dom har haft fri tillgång på torrfoder. Ibland för steriliserade katter ibland vanlig friskies. Dom nuvarande får också blötmat, påse, 2-3 ggr per dag, ibland vill dom ha fler gånger, det får dom inte. Ibland äter dom inte upp det dom får för dom tycker det är fel smak. Hankatten är ute 16 h/dygn och jag vet att han matfriar hos grannar. Han väger säkert 4-5 kg. Honkatten går bara ut om det är fint väder. Hon är en mager typ på kanske 3 kg. Jag beräknar att det går 2dl torrfoder per katt o dag. Och dom har alltså alltid tillgång till torrisar.
Båda mina katter har gått upp i vikt. Den stora katten vägde 5,2 kg när hon kom. Den lilla vet jag inte. En månad senare vägde den stora 5,6 kg. Den lilla vägde då 5,3 kg. Jag förmodar att lilla kissen vägde mindre än den stora katten när hon kom. Den viktuppgången säger mig att de inte kan gå på fri tillgång torrfoder (Mjau).

Och de kan inte ens gå på ransonerad mängd torrfoder. Då skriker de att de är hungriga långt innan matdags.
Även jag kör med fri tillgång på torrfoder som katten inte älskar, men heller inte hatar. Meh torrfoder helt enkelt.
Sedan får hon blötmat 3 ggr om dagen, det går åt en påse blötmat på 4 serveringar.
Godis får hon när vi tränar tricks eller när hon är duktig på andra sätt, och sen är det kanske så att hon får litelite smör och någon liten bit ost när matte fixar ostmacka :angel:.
Det är ett sug på mat, hon älskar mat, vill ha jämt. Men hon tjatar inte så mycket, hon får på ganska exakta tider hela tiden. Mellan 6:00-7:00, 17:00-18:00, och 20:30-22:00.

Hade du testat att utfodra på massa olika ställen? Stäng in katterna någonstans, pytsa ut maten i små portioner (en teskeds storlek ca) i små burkar överallt i lägenheten. Högt och lågt, bakom dörrar så de måste krångla för att få maten. :)
Jag har kastat ut torrfoder över golvet och så har de fått leta upp det. Mer avancerat än så har det inte blivit.
 
Jag vet inte om jag är hemsk, men jag hade helt enkelt gett katterna Mjau blötmat och så mycket de ska ha, varken mer eller mindre. Blir de hungriga emellan får de väl bli det? Det är viktigare att de håller sig bra i hullet än att de är konstant mätta/nöjda tycker jag. De kanske egentligen inte är hungriga utan bara uttråkade? Isåfall kan ju en aktiveringsleksak vara en idé, tex en boll som pytsar ut en kula torrfoder åt gången.
 
Jo, de får inte svälta. I synnerhet inte om de är överviktiga. Har du någon uppfattning om hur stor del av dagsbehovet de får i sig?
Inte den blekaste aning. Jag har ingen aning om hur mycket en katt ska äta. På torrfodret står det ju hur mycket det ska ha, vilket enligt mina katter är alldeles för lite, oavsett foder. På blötfodret står inget så jag bara ger på känn.
 
Om du är orolig så hade jag kontaktat en veterinär och låtit denne rekommendera både ett bra foder och lagom mängd mat åt katterna. Då kan du ju vara trygg i att de inte kommer till skada.
Jag var ju till en veterinärklinik och köpte (dyrt) blötfoder för bantning. Katterna tyckte fodret var jätteäckligt och ville inte ha det. De åt först när de var tvungna. Precis samma problem som med Mjau alltså.

Svårigheten jag har är ju att ge katterna mat som de både blir mätta på och som de gillar. Nu är det ju liksom antingen eller. Blötfoder är generellt äckligt. Bara Latz blötfoder slinker ner med god aptit, men de blir inte mätta på det. Då gnäller de att de är hungriga långt innan matdags.
 
Senast ändrad:
Svårigheten jag har är ju att ge katterna mat som de både blir mätta på och som de gillar. Nu är det ju liksom antingen eller. Blötfoder är generellt äckligt. Bara Latz blötfoder slinker ner med god aptit, men de blir inte mätta på det. Då gnäller de att de är hungriga långt innan matdags.
Hungriga eller sugna?
 
Det jag ännu inte provat är de torrfoder som det tipsades om i början av tråden. Så det kan jag ju prova. Ena katten är dock en sån som kan äta av tristess så man får ju hoppas att det funkar ändå.

Sen har jag inte provat Bozita blötmat. Jag har heller inte provat mush, som en person på fb tipsade om. Jag har ingen aning om vad mush är.

Jag känner att det är liksom en hel jävla djungel det här att hitta rätt mat till katterna.

Hungriga eller sugna?
Hur vet man skillnaden?
 
Det jag ännu inte provat är de torrfoder som det tipsades om i början av tråden. Så det kan jag ju prova. Ena katten är dock en sån som kan äta av tristess så man får ju hoppas att det funkar ändå.

Sen har jag inte provat Bozita blötmat. Jag har heller inte provat mush, som en person på fb tipsade om. Jag har ingen aning om vad mush är.

Jag känner att det är liksom en hel jävla djungel det här att hitta rätt mat till katterna.


Hur vet man skillnaden?
Skillnaden tänker jag ligger i om man ger dem tillräckligt med foder, och de trots det tigger. SPECIELLT om de samtidigt vägrar annan mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 159
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 828
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp