Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.
 

Mitt bästa tips: töm huvudet. Ta ett papper och skriv alla ord som kommer upp. Du behöver inte visa det för någon, du bara skriver precis vad som kommer in i skallen. Direkt från hjärnan till pappret. Det kan vara tecken, ritningar, ord, figurer - whatever.
Ja men det går inte. Jag sitter bara och stirrar på pappret då och får inte ut ett enda ord eller bild eller nånting.
 
jag har som det är helt fullt i huvudet med tankar och jobbiga känslor men jag kan typ inte få ut nånting.
Jag tänkte på en sak; är det att någon annan har bett dig förklara vad du tänker och känner, eller vill du mest formulera det för dig själv?

Andras förväntningar kan ju lätt göra att det känns svårare, kan jag tänka mig. Att det måste bli rätt osv.
 
Klarar du av att färglägga nu?

Kanske du kan börja med det i så fall, så får du koncentrera dig på det en stund.

Ibland är det lättare att få ut vad man känner om man kan koncentrera sig på något lättare först.
 
En enkel grej jag fick lära mig:
Ta ett papper och klottra på det med typ, en blyertspenna. Du behöver inte titta på vad du klottrar - tänk dig bara att du ska rita sådär som små barn ritar.

När du har klottrat lite stannar du upp och tittar på bilden. Fyll i någon av linjerna som du har gjort. Fortsätt sedan, genom att välja olika linjer, att komponera din bild. Det lär bli abstrakt. Det kan bli tokigt. Men det kan också bli väldigt intressant.

Det låter heltokigt, men det låter dig rita - fast det är inte du som skapar motivet utan "klottret".
 
Tack för era tips :heart Har inte gjort nåt av det nu men kanske imorgon.
Men nu iallafall så har vi kollat på den där filmen i rymden finns inga känslor så har gjort nånting iallafall. Och kvällsfikat som låter jätte töntigt men drack varm choklad. Fattar att det låter som världens skit sak plus att det inte ens är nyttigt eller liksom det ger inte så mycket bra näring. Men som det blir för mig så gick det ändå okej med maten tills en gräns eller hur jag ska förklara och då gick det inte ALLS. Så fast att jag åt det mesta för nån dag sedan så har det ändå varit svårt att dricka nånting idag. Och jag BEHÖVER ju inte på det sättet liksom för får ju med sond så egentligen kanske jag får i mig flera flera tusen kalorier om dagen nu fast att jag inte vet hur mycket det är. Men ändå blir själva att äta jätte omöjligt.
Så då iallafall skulle jag dricka idag och ska äta vissa saker imorgon. Och jag vet varför och att jag behöver det och att jag gjorde det för nån dag sedan och då gick det. Men ändå känns det jätte jätte svårt nu.
Men ja drack varm choklad iallafall somsagt och klarade det fast jag hade jätte mycket ångest. Och nu har jag fått medicin för ett litet tag sen så i bästafall så somnar jag kanske snart. Inte för det känns så justnu men kan ju hoppas iallafall.
 
Jag tänkte på en sak; är det att någon annan har bett dig förklara vad du tänker och känner, eller vill du mest formulera det för dig själv?

Andras förväntningar kan ju lätt göra att det känns svårare, kan jag tänka mig. Att det måste bli rätt osv.
Alltså som personalen frågar ju ibland och så men jag kan inte formulera det för mig själv heller. Så är både och kan man säga!
 
Tack för era tips :heart Har inte gjort nåt av det nu men kanske imorgon.
Men nu iallafall så har vi kollat på den där filmen i rymden finns inga känslor så har gjort nånting iallafall. Och kvällsfikat som låter jätte töntigt men drack varm choklad. Fattar att det låter som världens skit sak plus att det inte ens är nyttigt eller liksom det ger inte så mycket bra näring. Men som det blir för mig så gick det ändå okej med maten tills en gräns eller hur jag ska förklara och då gick det inte ALLS. Så fast att jag åt det mesta för nån dag sedan så har det ändå varit svårt att dricka nånting idag. Och jag BEHÖVER ju inte på det sättet liksom för får ju med sond så egentligen kanske jag får i mig flera flera tusen kalorier om dagen nu fast att jag inte vet hur mycket det är. Men ändå blir själva att äta jätte omöjligt.
Så då iallafall skulle jag dricka idag och ska äta vissa saker imorgon. Och jag vet varför och att jag behöver det och att jag gjorde det för nån dag sedan och då gick det. Men ändå känns det jätte jätte svårt nu.
Men ja drack varm choklad iallafall somsagt och klarade det fast jag hade jätte mycket ångest. Och nu har jag fått medicin för ett litet tag sen så i bästafall så somnar jag kanske snart. Inte för det känns så justnu men kan ju hoppas iallafall.
Åh varm choklad 😍😍
 
Alltså som personalen frågar ju ibland och så men jag kan inte formulera det för mig själv heller. Så är både och kan man säga!

Det kanske blir lättare imorgon. Om det inte går i dag så är det okej, vissa dagar så funkar bara inte hjärnan helt som man vill.

Härligt att du kunde dricka lite nu ikväll iaf! :up::heart
 
Vad tyckte du om filmen?
Fint att höra att du kunnat dricka varm choklad 😍 Jag älskar varm choklad, särskilt på hösten!
Den var väl okej. Eller själva handlingen var ganska bra men överdriven också och inte så trolig liksom. Och jag vet inte men ena huvudpersonen har ju asperger och det är väl typ som en sorts autism? Och såklart att alla är olika och så men känns väldigt konstigt om dom här tycker att jag är som han i filmen liksom.
Sen så var det en scen som var skit jobbig som jag typ fick panik av nästan så det var jätte jobbigt.
Men förutom det så var den väl ganska bra iallafall!
 
Den var väl okej. Eller själva handlingen var ganska bra men överdriven också och inte så trolig liksom. Och jag vet inte men ena huvudpersonen har ju asperger och det är väl typ som en sorts autism? Och såklart att alla är olika och så men känns väldigt konstigt om dom här tycker att jag är som han i filmen liksom.
Sen så var det en scen som var skit jobbig som jag typ fick panik av nästan så det var jätte jobbigt.
Men förutom det så var den väl ganska bra iallafall!
Oj, vilken scen var det och varför tror du den blev så jobbig?

Varm choklad som är såååå gott - härligt att den slank ner!
 
Jag fattar att det här låter knäppt. Och jag blir jätte irriterad på migsjälv för det. Men jag är typ rädd för att äta nånting och har som en känsla att det kommer hända nåt dåligt om jag gör det. Fast jag VET på samma gång att det inte skulle hända nånting speciellt men ändå så känns det jätte starkt att jag FÅR INTE. Fast för nån dag sedan så kunde jag så blir så arg på migsjälv att jag är såhär nu. Fattar inte varför jag inte bara kan vara normal.
 
Oj, vilken scen var det och varför tror du den blev så jobbig?

Varm choklad som är såååå gott - härligt att den slank ner!
Har du sett filmen? Lite svårt att förklara om man inte har sett den kanske men det var iallafall en scen som dom typ bråkade och sen stack brorsan därifrån och han som var kvar typ ropade efter han och blev jätte upprörd eller typ fick panik. Så vet inte om det kanske verkar jätte konstigt men det var typ som jag kände igen mig så jätte mycket i själva känslan så det kändes jätte starkt i mig också liksom.
 
Det här är kanske ingen som bryr sig men känner bara för att berätta ändå. Men idag ska O på pay and jump med hon som rider han. Och först var det tanken att jag kanske skulle få åka och kolla men blir ju inte så nu. Men ja känns ganska dåligt att jag inte ens kan vara där men kul för dom iallafall så hoppas såklart det går bra!
 
Det här är kanske ingen som bryr sig men känner bara för att berätta ändå. Men idag ska O på pay and jump med hon som rider han. Och först var det tanken att jag kanske skulle få åka och kolla men blir ju inte så nu. Men ja känns ganska dåligt att jag inte ens kan vara där men kul för dom iallafall så hoppas såklart det går bra!
Är det nån som filmar så att du kan kolla sen iaf? 😊 Håller tummarna att det går bra!
 
Det här är kanske ingen som bryr sig men känner bara för att berätta ändå. Men idag ska O på pay and jump med hon som rider han. Och först var det tanken att jag kanske skulle få åka och kolla men blir ju inte så nu. Men ja känns ganska dåligt att jag inte ens kan vara där men kul för dom iallafall så hoppas såklart det går bra!
Vad roligt! Hoppas det går bra för dem! 🐴
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 285
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 271
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 757
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp