Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Epics utan gaiter blir väl samma sak som en... nej nu har jag glömt vad de heter... traditional?

När min häst fick skav testade jag lite olika "lösningar", salvor och dylikt fungerade bara för en kort stund men när jag drog en strumpa, helst nylon, över hoven blev det faktiskt bra. Ska dock säga att min nog hade lindrigare skav än din.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Gjorde varken till eller från att ta bort gaitern :(
601574_10151562684801461_525495178_n.jpg


559756_10151562685411461_1195357127_n.jpg


bygger fortfarnade för högt upp på själva hoven, kommer åt mjukdelar och gnager sig in kronranden.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Finns det möjlighet att klippa kanten lite så den blir lägre, annars är det nog en sula så du får upp hoven.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Easyboot har väl speciella sulor man kan lägga i bootsen? Iallafall köpte jag en sån när jag hade boots som sjukbeslag till en fånghäst.
Annars kan du köpa vilka sulor som helst. jag gissar att ju hårdare desto bättre.
Och du kanske till och med ska köpa en kilsula, för att få upp trakten lite?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ja det går nog bra att använda dom. Men har du nåt hemma som du kan klippa till, så skulle jag testa först.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

En i mitt stall har tagit bort de remmarna på sina Epics och de sitter kvar i alla fall.
När jag hade Epics så orkade jag aldrig dra upp den remmen så att den låg bakom ballarna utan tryckte bara på bootsen på hoven och spände fast. Hade inte en enda tappboots.

För att förtydliga, det här steget hoppade jag alltså över.
easyboot11.jpg
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jaha, den remmen har jag heller inte på mina, trycker/vickar bara dit dem på plats.
Tror iofs inte att remmen bakpå spelar nån roll på hur högt booten går upp mot kronranden.
BLir att prova med sula i.
Eller en annan boot modell, tips?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tror precis som CK att en kilsula kan vara värt att testa i ditt fall. Eftersom att du är nöjd med hästen hov-vinklar (vad jag förstått) så kanske du inte vill höja upp trakten "egentligen" men du kanske kan ha det nu i en övergångsperiod tills du hittat ny (passande) bootmodell?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Får försöka luska reda på vilka bussar jag ska ta för att komma till h**Ks för att köpa sula, deras är på 4mm, tror ni det räcker med en i varje boot?
Havslagaren jag har kontakt med har inga sulor alls = måste vänta minst 1vecka oavsett om jag beställer eller köper via hovslgare...
Har redan nu inte ridit på flera dar och det stinker lite iom att vi är under uppbyggnad...
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har lusläst denna tråden sen start och varit så sugen på att testa boots men inte riktigt vågat då många sagt att de ramlar av och sitter dåligt.
Hovarna på min pojk har blivit väldigt nedslitna nu under istiden. Bara asfalten och stenhårda grusvägar som man kan ta sig fram på. Och jag vill inte sko.
Klickade hem ett par Easyboots Epic förra v. De levererades dagen efter(!) och jag red med dem för första gången igår.
Jag älskar dem. Ä L S K A R! Valle älskade dem också. De sitter som gjutna och jag är SÅ glad att jag gav dem en chans.

a00fd75596320c754a0aafe088581408_zps15590cfa.jpg
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Grymt snabb leverans! Får man fråga varifrån du beställde?
Färdigbroddat?

Kul och välkommen in i träsket ;)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ja jag blev väldigt imponerad av leveransen! Det kanske beror på vilken boot man beställer. Jag beställde på easyboot.nu.
De är obroddade för nu ska det väl ändå bli vår i Småland??
Tack ska du ha :D
 
Sv: Barfota och boots i distansen

aha sweet!
åh! Orättvist! Här har vi fortfarnade isgator och stenhård skare (håller för skrittande hästar tom!) lite väster om Uppsala... Broddar som gäller här iaf nån/några veckor till
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Var det nån här som hade beställt Renegade boots direkt fr USA?
Koll på vad tullen/momsen blir på det?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har gjort det. Minns inte exakt men tror att det var den vanliga tullsatsen 2,7% och sedan vanlig moms 25%. Vet man vilken storlek man behöver så är det en bra deal att köpa direkt från Renegades. Frakten blir ju dock en del så är man osäker på storlek skulle jag nog vända mig till en svensk återförsäljare (det finns några nu).

Renegades är inte lika känsliga som t ex Easyboot Glove när det gäller storleken, så har man mätt ordentligt när pålle är nyverkad med kort tå och låga trakter så bör det funka med den storlek man får fram.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 224
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp