Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

En liten undran...
Hur ska vi travfolk göra med våra hästar, som springer på travet året runt? T o m vintertid? Då kan det vara helt omöjligt att en travhäst springer BARFOTA vintertid, eller har du några idéer kanske?

Visst är barfota bra, men då kanske det gäller bara hästar som promenadrids?
Jag är tveksam till att låta hästen gå barfota vintertid speciellt om den ska tävla på trav.
Mina pållar går barfota. Shettisen kanske behöver några skor om han ska starta på ponnytrav vintertid, annars funkar han utmärkt som barfota.
Stoet går barfota, för hon promenadrids bara. Hovarna är fina som de är, säger min hovis.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Har inget emot barfotahästar alls, tvärtom eftersom jag själv hade en häst vars hovar funkade bättre utan än med skor. Men...

Just i det här fallet förstår jag att hovvägg och bärrand fasats av så att hästen stod på sulan istället. Det måste ju vara ungefär som om man klipper en nagel allt för kort - det blir ömt utav bara fasiken. Men jag är ingen expert. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

nu vill jag bara svara, jag som tränare av alla slags hästar som trav hästar . rid hästar, galoppörer.

hästar som går hårt och ska bli elit hästar kan alldrig gå bar fota då hovarna slits snabbare och behöver fäste vi träning men om man låter hoven växa ut kan dom gå barfota ett lopp, utan att ta skada.

sälskaps hästar sliter aldrig ut hovarna på samma sätt då dom inte går tempon utan dom går lungt och fint då dom inte belastar sina ben som en tävlings indevid, där av kan man ha en bar fota häst året runt men på vintern tar alla hästar skada av att va bar fota när det är halt, dom späner sig, får ont i kroppen som vi mäniskor ,mvh tuija:banana: :bump: :cool: :cool: :bump:
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Eh...? Jag trodde jag skrev till en användare, mirjab eller något.
Togs inlägget bort, tro :confused:
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning/om barfotatrim

jag maste bara gora en kommentar om detta med barfota hastar.
Jag har araber, ingen av dem har haft skor pa sig. Men sa bodde vi i Texas dar det inte snoar och ar halt sa det fungerade jattebra.
Nu har i Sverige vet jag inte vad jag skall gora. Har tankt att anvanda Old Mac boots om mojligt darfor jag inte tycker om skor pa hastarna. Men vi far se hur det gar, vad som ar bast for hastarna galler.
Om barfota trim. Min farrier/hovslagare person var en "vanlig" hovslagare att borja med. Hon hade gatt igenom "farrierschool" i Oklahoma (mkt valkand i usa) och var kvaliferad. Sedan ville hon lara sig om barfota trim och gick da igenom en 3 manaders kurs att borja med. Efter det var hon en larling och gick med en kvaliferad trimmer. Och forstas arbetade med honom. Efter ett ar fick hon sitt certificate att hon visste vad hon gjorde. Jag vet inte vad den har personen som trimmade den skadade hasten had gjort. om han bara hade tittat pa nagra videos eller vad. Men en korrekt utbildad barfotatrimmer ar lika bra som en fulllard hovslagare.. Om man vill ga den vagen.
I detta fallet had hastens hovar blivit totalt forstorda. Ett under om han kan bli frisk igen. Jag hoppas de kan fa lagga beslag pa den.
Om nagon ar intresserad har jag lankar till barfotatrim sites..
kat
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning/om barfotatrim

I detta fallet had hastens hovar blivit totalt forstorda. Ett under om han kan bli frisk igen. Jag hoppas de kan fa lagga beslag pa den.
Om nagon ar intresserad har jag lankar till barfotatrim sites..
kat
Hej, har du länkar till barfotatrim sites så lägg gärna in dom under en passande eller ny länk på lämpligt under forum.

Bilderna på just denna hästs hovar är verkade av en av dom två grundare av SANCHP i Sverige som gått AANCHP:s utbildning i USA och även utav AANCHP i USA blivit diplomerade AANCHP verkare.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Hej!!
Min travare har aldrig haft skor på sig när han under 7 år tävlade och tränade hårt!! Men han har hårda fina hovar!!:bow:
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Hej!!
Min travare har aldrig haft skor på sig när han under 7 år tävlade och tränade hårt!! Men han har hårda fina hovar!!:bow:

Jaså? Menade du när han tävlade o tränades på trav? Hur funkade det på vintertid,då? Det är det jag vill veta!
Visst går det utmärkt o rida en barfota travare på vintertid, min märr är expert på det....Hon är lite tokig, men hon är väl van.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Problemet med den här hästen är inte att den inte har skor på sig, utan att den är verkad så att den endast står på sulan, dvs hovväggen är helt brortverkad längst ner så att det endast är sulan som har kontakt med marken, detta enligt den så kallade strassermetoden. Hästen i fråga stod i princip orörlig i boxen pga att den hade så ont, inte heller skulle den ha någon mat utan endast bark. Den mådde (och mår) jättedåligt!
Stallägaren och en utbildad hovslagare som skor andra hästar stallet reagerade kraftigt eftesom hästen mådde så dåligt, man försökte få hästen under veterinrvård men hästägaren och mannen som verkat hästen vägrade detta och tyckte att veterinärerna var "deras kompisar" (alltså stallägarens mfl.) och att de bara skulle ha samma åsikter som dem, vilket då inte skulle gynna hästen. En veterinär uttalade sig och sa att hästen inte under nåra omständigheter fick transporteras i annat fall än till en klinik för veterinrvård. Trots det så lastade man hästen (vilket tog 7 timmar) och körde den LÅNGT till en kommun där man inte har någon djurskyddsinspektör.

Det handlar alltså inte om att man inte får ha sina hästar gåendes utan skor, utan om ngt mycket värre...
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Tuija, Jag sätter inte på dojjor på mina hästar över huvudtaget(sjukbeslag undantaget), de har bättre fäste vintertid utan skor . Vissa individer går bra utan och andra har så dålig kvalitet på hovar att de måste skos. Det är tråkigt med människor som fuskar inom ett yrke. Strasser metoden har jag aldrig gett mycket för.

Hoppas att det löser sig för den stackars hästen.

Nanne/:banana:
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Skor eller inte skor? Det handlar väl om sunt förnuft. En häst som bara promenadrids kanske har dåliga och ömma hovar och måste skos medans en häst som kanske tävlar har så pass bra hovar att den klarar sig utan. Men att tro att en häst kan bli frisk från fång BARA genom att verka den på ett visst sätt är helt ute och cyklar. Det är ju som att sätta en krubbitarrem på en krubbitare och tro att den ska bli bra... Verkar man dessutom hästen så kraftigt att den står på sulan är det klart att den får ännu ondare, för det är väl just sulan en fånghäst vill avlasta?

Att påstå att barfotaverkning är den enda lösningen i alla situationer är idoitoskt! Man började inte sko hästar för skojs skull... Men sen finns det ju duktiga och dåliga hovlsagare precis som duktiga och dåliga hovverkare.

Ps:Jag har själv en häst rundskodd och en häst oskodd.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Hästen är inte verkad enligt strassermetoden, vilket framgår i artiklarna som publicerats tidigare kring detta fallet.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

"knapplån"

Jag skulle vilja kalla mig barfotaverkare för att det är det man gör väldigt ofta på många hästar likväl som att jag är hovslagare och skor de som behöver det.
Jag förstår inte vad det är som är problemet.
Vi har i sverige under mååånga år verkat hästar som ska gå barfota, föl, unghästar, ridskolehästar, arbetshästar, fölston, avelshingstar och även tävlingshästar. Det är tradition och ingår i vår hovslagarutbildning, jag förstår inte varför det ses som något nytt?
Fast jag förstår att det finns pengar att tjäna för den som vill.
Tänk att åka bil utan en jäkla massa tunga verktyg och att slippa bli både svettig och skitig, slippa bära på städet och gasolässjan, spika på hästar som bara sparkas, slippa tappskogaranti.
Ja, det är en smart affärs idé, den bjuder jag på. :p

Men jag skulle inte rida en ömfotad barfotahäst, det är inte roligt alls.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Hmm... jag har inte läst dem, bara pratat med personer från stallet som hästen stod i. Möjligt att det är den andra barfotaverkningsmetoden som använts (minns inte vad den heter), men det handlar i alla fall av ngn typ av metod som inte bara tar hänsyn till verkning utan också hästen i övrigt. Det är inte någon vanlig verkning som vilken hovslagare som helst sysslar med, vilket inte de som diskuterar här verkar ha förstått.

Pratade också med min hovslagare som pratat med hovslagaren som anmält händelsen (som också skott hästen innan), och han sa att det var mycket svårt att få denna hästen ömfotad. Min hovslagare sa att han personligen gärna verkar hästar som går utan skor (ex unghästar), men då absout INTE på det sättet som den här hästen blivit verkad på. Ni måste förstå skillnaden på att hästen går utan skor och på att den verkas så att den bara går på sulan! Kalla det strassermetod eller vad ni vill, men den här hästen mår inte bra pga att den är felaktigt verkad. Den skulle inte må bättre om man slog på en sko, utan skulle enligt vet. behöva gipsas.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Jag sag bilden pa hasten, det ar INTE en barfotaverkning alls. Det ser mera ut some ngn har just tagit av hela hoven och hoppas att hasten ar ok att sta pa sulan.
Barfota verkning som jag har haft pa mina bygger pa den "naturliga" byggnaden av hastens hov. Och hur de sedemera bygger up en "valk" pa undersidan. Som en hast om de hade gatt i det vilda.
Vem det var som gjorde detta till den stackars hasten maste nog ha glomt bort vad han har lart sig om han var diplomerad barfotatrimmare. Ingen vettig person gor ngt sadant.
Jag forstar inte hur de efter allt detta kunde flytta hasten fran stallet, med alla de regler och regulationer som finns i sverige. Kunde inte stallet stoppa dem pa ngt satt? Och varfor finns det inte en djurvarrdsinspektor dar hasten ar nu? Allt som kan hoppas ar att agaren kommer att aterfa sina drutters och later hasten ga till veterinaren, kanske den kan sparas och bli hel igen da.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Pratade också med min hovslagare som pratat med hovslagaren som anmält händelsen (som också skott hästen innan)

Det är jag FARRIER som har anmält händelsen.
Därmed vill jag bara klargöra att jag ALDRIG NÅGONSIN HAR SKOTT ELLER UTFÖRT NÅGON FORM AV HOVVÅRD PÅ DENNA HÄST ! ! !
Däremot så är den som har skott hästen innan en nära kollega och en högt uppsatt person innom SHF som sedan en lång tid tillbaka har utfört hovvården utan smärta på denna individ.
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Det är jag FARRIER som har anmält händelsen.
Därmed vill jag bara klargöra att jag ALDRIG NÅGONSIN HAR SKOTT ELLER UTFÖRT NÅGON FORM AV HOVVÅRD PÅ DENNA HÄST ! ! !
Däremot så är den som har skott hästen innan en nära kollega och en högt uppsatt person innom SHF som sedan en lång tid tillbaka har utfört hovvården utan smärta på denna individ.


Hej kollega, jag har uppdaterat fallet i denna tråd.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772
 
Sv: Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

............
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 200
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 139
Senast: Thaliaste
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 751
Senast: freyja
·
Hästvård Läste detta och la in det på som jag uppfattade det på rätt underforum eftersom transporten handlar om trav hästar. I detta fall gäller...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 832
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp