Barmarksdrag/canicross

Bukefalos 30 år!

Jag trillade när det frös till, hunden drog snett (troligen ett rå i majsfältet) och vi var på en isfläck och jag gjorde en jättevurpa.
18 km/h var vi uppe i enligt Strava innan det tar tvärt stopp.
Hjälmen och glasögonen gick i sönder, lite blåmärken och skrapsår på kinden och allmänt ont i kroppen. Lyckades ta emot med en hand så att det inte bara var huvudet som tog emot.
Otroligt glad för min hjälm!
Låter riktigt obehagligt! Tack och lov för hjälmen. Hoppas du känner dig ok i kroppen!

Jag börjar fundera på om jag inte behöver en sparkcykel/cykel för ändamålet… :bag: Vi har sprungit ett par gånger, och det har varit jättekul. Lite för kul tydligen, för även om jag tycker vi har tagit det (jätte)lugnt så protesterar hela min kropp. Benhinnor, höft och nu senast rygg + axel… ☠️ Får kanske inse att jag kanske behöver starta ännu lugnare med min stackars gamla kropp. Det blir ju en jäklarns kraft eftersom hon drar så bra… Men är lite rädd att det blir för tråkigt att jogga själv först tills kroppen vant till sig, och i vilket fall vill jag ju att vi ska kunna träna/vara ute och ha kul NU, inte om typ ett halvår…

Jag börjar fundera på om jag inte behöver en sparkcykel/cykel för ändamålet… :bag: Vi har sprungit ett par gånger, och det har varit jättekul. Lite för kul tydligen, för även om jag tycker vi har tagit det (jätte)lugnt så protesterar hela min kropp. Benhinnor, höft och nu senast rygg + axel… ☠️ Får kanske inse att jag kanske behöver starta ännu lugnare med min stackars gamla kropp. Det blir ju en jäklarns kraft eftersom hon drar så bra… Men är lite rädd att det blir för tråkigt att jogga själv först tills kroppen vant till sig, och i vilket fall vill jag ju att vi ska kunna träna/vara ute och ha kul NU, inte om typ ett halvår…
Haha känner igen mig lite där! Tog mig knappt ur sängen imorse för att jag var så stel efter gårdagens drag (iof med cykel men ändå). Jäkla tur att jag skippade gymmet på kvällen vilket var min galna plan innan soffan blev för lockande.

Slår ett slag för cykel förresten. Det är så kul!

Alltså tröttmössan efter dagens träning :laugh: . Nu måste vi snart på riktigt ta tag i de där kiss- och bajsstoppen. Hoppas att min innspanade onlinekurs kommer med bra tips, för tips kommer (utlovat enligt kursplanen).
20251125_131024.webp

Jag har inte köpt den än pga väntar in nästa lön. Men på en sida som heter Hundvetaren fanns en onlinekurs där det också gick att läsa allt de gick igenom i punktform under varje föreläsning. Verkar lovande.
Ingen koll på just den kursen men båda instruktörerna bakom Hundvetare är väldigt duktiga.

Idag har vi varit ute igen. Mest för att Q var så himla taggad (men även för att jag inte kunde gymma pga förkyld). Gick lite sämre idag än igår. Fler stopp, lite irriterad stämning och draglinan lyckades snurra in sig i framhjulet (mkt ovanligt!) hela två gånger.

Nu är jag extra peppad på den där kursen! Den får bli av denna månaden helt enkelt. Måste bara skaffa mig ett bra anteckningsblock :D

Blev en tur idag i spöregnet.
Tar det alltid lugn på asfalten och några timmar innan vi gav oss av smörjde jag faktiskt in hans trampdynor. Lite överkurs kanske då de inte är kallt och verkligen inte torrt men jag vill inte ha några tass-skador.
Får inte till draget alls i selen… han vill bara dra när han har kopplet i munnen 🙃
Han drar rejält då med men de känns inte hälsosamt! Så när vi kom ut till grusvägarna fick han va lös.
Kändes fräsch, inte direkt andfådd.
DB1BE9B1-555F-499F-BE9A-60DCA157CCFF.webp

Jag har en liten fråga om canicross som jag hoppas någon i tråden kan svara på så jag slipper starta en egen tråd! 🙈

Jag och min sambo har kört canicross med vår hund sen början av sommaren ungefär. Han är väldigt duktig, lärt sig kommandon snabbt etc. Men, han verkar bli helt galen efter en viss distans (ca 4-5km) börjar hoppa runt, skutta, stanna. Det är liksom som han blir helt vild och det går inte att lugna ner honom. Vi har såklart jobbat upp till den distansen men tycker det är tråkigt att vi inte kan komma förbi den utan att han blir såhär. Värt att nämna att han fyller 2 i januari så han har fortfarande unghundsbeteenden. Vet inte om det har med saken att göra. Blir supertacksam om någon kan komma med något förslag/tips hur vi kan jobba oss förbi detta. 🌟

Lita går i passgång när hon drar kätting. Det har gjort att hon börjat passa i utställningsringen med...tips? Jag gillar kedjedraget, tänker att det är bra och rolig fys men vill inte bygga några passgångsmuskler direkt. Vi pausar draget för nu då det ju förstör för oss mer än tillför, men tänker att det måste gå att komma till bukt med?

Jag har en liten fråga om canicross som jag hoppas någon i tråden kan svara på så jag slipper starta en egen tråd! 🙈

Jag och min sambo har kört canicross med vår hund sen början av sommaren ungefär. Han är väldigt duktig, lärt sig kommandon snabbt etc. Men, han verkar bli helt galen efter en viss distans (ca 4-5km) börjar hoppa runt, skutta, stanna. Det är liksom som han blir helt vild och det går inte att lugna ner honom. Vi har såklart jobbat upp till den distansen men tycker det är tråkigt att vi inte kan komma förbi den utan att han blir såhär. Värt att nämna att han fyller 2 i januari så han har fortfarande unghundsbeteenden. Vet inte om det har med saken att göra. Blir supertacksam om någon kan komma med något förslag/tips hur vi kan jobba oss förbi detta. 🌟

Låter som någon överslagshandling? Kanska börjar bli jobbigt just där och då blir känslorna lite överallt.
Jag är dock nybörjare på caincross.

Men det går inte att öka farten där? Köra ur honom ur beteendet så att säga?
Trigga med att den ni cyklar med kör iväg framför? Så fokuset blir fram igen. Typ ropar lite på han?

Min blir mer loj istället så han släpper jag lös.. o så drar jag iväg så han får jaga mig :D

Låter som någon överslagshandling? Kanska börjar bli jobbigt just där och då blir känslorna lite överallt.
Jag är dock nybörjare på caincross.

Men det går inte att öka farten där? Köra ur honom ur beteendet så att säga?
Trigga med att den ni cyklar med kör iväg framför? Så fokuset blir fram igen. Typ ropar lite på han?

Min blir mer loj istället så han släpper jag lös.. o så drar jag iväg så han får jaga mig :D
Så kan det säker vara. Han är inte världens bästa när det kommer till att hantera känslor. Hela våra två första år har i princip gått till att träna passitivitet varje dag just på grund av detta. Han har otroligt svårt att komma ner igen när han blir uppe i varv.🙃

Men smart att släppa lös! Jag ska testa det för han älskar att springa efter mig. Tar du in han igen sen när han fått varit lös ett tag?

Jag måste nog köpa ny sele för tycker nuvarande har blivit för trång i halsen🤔 så svårt ju för det ska ju ändå sitta tajt.

Blev en tur idag i spöregnet.
Tar det alltid lugn på asfalten och några timmar innan vi gav oss av smörjde jag faktiskt in hans trampdynor. Lite överkurs kanske då de inte är kallt och verkligen inte torrt men jag vill inte ha några tass-skador.
Får inte till draget alls i selen… han vill bara dra när han har kopplet i munnen 🙃
Han drar rejält då med men de känns inte hälsosamt! Så när vi kom ut till grusvägarna fick han va lös.
Kändes fräsch, inte direkt andfådd.
Visa bifogad fil 178317
Du kan inte få hjälp av någon som cyklar med? Jag tänker att både att han ska hitta tekniken sen är det ju såklart jobbigt att dra (bekväm av sig?).

Vi leker på med sparkcykeln. :) För det mesta går det galant och hon drar för glatta livet. Vi kör bara korta sträckor i taget (1-2 km ”riktigt” drag) eftersom jag inte vill att det ska bli för jobbigt (än) utan bara vara kul. Möjligen är jag lite för mesig där, det är ju inte så att hon blir särskilt trött av det… Det bästa är när husse är med och agerar draghjälp, men det funkar att ha med andra hunden som draghjälp också. Helt ensam har jag inte provat än… :bag: Jag vill egentligen träna typ varje dag eftersom det är skitkul, men det har blivit 2-3 gånger per vecka. Vet inte riktigt om det är för mycket. Eller för lite. 😅 Hur ofta kör ni?

Förresten. Sparkcykeln har andra kvaliteter också har jag märkt. Använder den som ett mer säkert alternativ till cykel när jag vill ha ett lite högre tempo på ”promenaden” med båda hundarna på en gång. Det är väldigt enkelt att stanna/hoppa av vid behov och är nära till marken. Det var ett riktigt superköp! :love:

Vi tränar bara cirka en gång i veckan. Då mellan 3-5 km. Men jag är en blödig matte (med starka cykelben) så jag är rädd att jag hjälper till lite för mycket när vi väl kör. Hade önskat ljusa, kalla kvällar då hade vi kunnat komma ut oftare. Just nu är det lite barnvaktsberoende dagtid dessutom. Hatar att springa själv men får nog ge mig på den biten så att vi kommer ut oftare i vinter. (Cykla känns av någon anledning lite risky i mörkret.)

När det gäller typ träningsupplägg så hoppas jag på ett bra när jag gått min utsedda onlinekurs. Behöver bara veta att jag hinner titta på den innan jag köper den.

Jag kör 1-2 gånger i veckan men ser till att han är ordentligt uppvärmd sen kör jag lite intervaller?
Beror på underlag med då jag är mer bekväm att köra längre på grus/gräs än asfalt såklart.

Labrador är ändå en relativt tung hund (enligt mig som haft setter) så jag är ganska nojjig med honom. Leder, tassar främst.

Jag tycker jag kan se på honom när vi maxat och hurpass snabbt han återhämtar sig? Så kanske vi kör en eller 2 gånger till.
Generellt går vi mycket om dagarna och ganska långt så han har en hyffsad grundkondis. Han är dock lite dåligt musklad.

Sen vill jag att det ska kännas kul och lätt :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka