Barmarksdrag/canicross

Bukefalos 30 år!

Hittade en exakt likadan sele som han hade förut på vinted(Björkis nome) i till och med samma färg men en storlek större. La ut hans gamla på annons och fick den såld för samma pris, smidigt 😁 dessutom ser den ut att sitta perfekt och jag har lite dåligt samvete nu att jag kört med en för liten sele. Det syntes så mycket tydligare nu när han fick på sig en större att det ju är så den ska sitta.

Jag skall ta med Lita till Björkis och få hjälp att prova ut sele när vi ändå är i Skellefteå på kurs! Ser fram emot det. :) För jag vet att hennes sele inte passar, fick hjälp att ställa in den så gott det gick av instruktören på kedjedraget vi provade på. Men den är efter grabbarna så den är för stor.

Okej tråden är ju för barmarksdrag men är det nån som åker skidor med sin vovve?
Jag vill men har följande problem:
1. äger inga skidor
2. kan inte åka skidor

Jag måste ju åtgärda problem 1 först haha :rofl: och min undran är vad för skidor ska man inhandla om man tänker sig åka med hunden? Jag vill ju inte ha nått dyrt för det är ju liksom på motionsnivå..här där jag bor är det ju typ åka i skoterspår som gäller men när de tex kör draghundsträningar är där väl skidspår. Åker man skate eller klassiskt efter hunden? Jag kan liksom nada :angel:

Nån som har lite tips och råd?

Okej tråden är ju för barmarksdrag men är det nån som åker skidor med sin vovve?
1. äger inga skidor
2. kan inte åka skidor

Jag måste ju åtgärda problem 1 först haha :rofl: och min undran är vad för skidor ska man inhandla om man tänker sig åka med hunden? Jag vill ju inte ha nått dyrt för det är ju liksom på motionsnivå..här där jag bor är det ju typ åka i skoterspår som gäller men när de tex kör draghundsträningar är där väl skidspår. Åker man skate eller klassiskt efter hunden? Jag kan liksom nada :angel:

Jag började åka turskidor när Ascot var kanske 4 år gammal. Gick sen över till längdskidor och klassisk åkning. När jag började åka hade vi då tränat drag med cykel och löpning. Vi lärde oss sen tillsammans drag på skidor. Blev många vurpor i början och Ascot lärde sig känna igen ljudet av att jag höll på att ramla :laugh:. Hade relativt lång draglina så han var aldrig nära mina skidor.

Jag kör klassisk åkning och tycker det är jättekul. Jag skulle dock vilja lära mig att skejta men för mig är längdskidåkning även en naturupplevelse (vara ute i naturen) och där känner jag att skate mer känns/verkar vara ett träningspass. Kommer nog lära mig skejta någon gång dock. Men samtliga mina vänner och familj som åker längdskidor åker klassiskt så känner inte att skate är prio idag. Därtill skulle det kräva andra skidor än de jag har. Beroende på var man bor kan det dock vara lite ont om klassiska spår där man får ha hund. I skatespåren tror jag man alltid får ha hund men inte i alla klassiska spår. Rent allmänt tycker jag skidområden, inklusive områden just för längdskidåkning, är mycket mer accepterande till hund "i spåren". Tex Sälen, Stöten, Grövelsjön tillåter hund i sina spår. Kanske främst är Stockholm som är restriktiva med hund vid spåren. Sen ska man såklart lära hunden att gå brevid själva spåren. Ascot lärde sig det snabbt, men han kunde sen innan kommandot "kant" vilket betyde "gå på sidan" (av vägen). Det är dock en kommande som är bra att hunden kan.

Första typ 2 åren hyrde jag turskidor. Hyrde då för en säsong. Var ett bra sätt att testa. Var inte så dyrt, men sen var skidorna inte så moderna om man säger så. Men de funakde bra! Skulle dock rekommenderade skidor utan stålkant när man ska dra med hund. Vill man ha turskidor, vilka ju är något bredare och stabilare än längdskidor, så finns det turskidor utan stålkant. Risken är dock att de inte får plats i spåren. Längdskidor har ju aldrig (såvitt jag vet) stålkant.
Köpte för 2-3 år sen egna skidor. De jag köpte först var Madshus Nordic Pro skin, de klassades nog som en turskida (var något av mitt emellan tur och längdskida) men var tillräckligt smal för att få plats i spåren samt var utan stålkant. Skidorna funkade även med bidningar för pjäxor till längdskidor. På grund av kvalité på dom så blev det dock att jag förra året byte dom till längdskidor (fick byta av butiken). Tror jag bara hade otur med kvalité. De jag byte till är också från märket Madshus, också skin (jag har inte intresse att fixa med skidorna) men som sagt rena längdskidor. Riktigt nöjd med de senare skidorna.

Kan bara säga att jag älskar åka längdskidor och allra bäst är det med hund.

När det gäller utrustning så kan ett alternativ vara att du kollar om du kan hyra skidor för en säsong. Jag tyckte det var en bra start. När jag sen köpte skidor så köpte jag ett paket där skidor, stavar och pjäxor ingick. Bindningar tror jag inte ingick. En del butiker kan nog ha en del sådana paket erbjudande om du vill köpa. Ska du köpa så rekommenderar jag att du gör det i butik så att du får hjälp att prova ut. Inget jag skulle kunna göra själv.

Senast ändrad:
1. äger inga skidor
2. kan inte åka skidor

Jag åker skidor med min vorsteh och jag har skateskidor. Då går det att hjälpa hunden enklare när man själv också kan åka på ett annat sätt. Det är inte säkert man får åka i skatespår med hund, men på väldigt många ställen! Klassiska spår blir alldeles för ”smalt” om jag ska åka med min, det går fort och blir svårt att hålla balansen, men det kan ju ligga på mig😅 Jag åker på skoterspår ibland, och tycker skate är bättre där också, eftersom de skidorna är kortare och blir smidigare. Har aldrig testat turskidor, så kan inte säga något om såna.

1. äger inga skidor
2. kan inte åka skidor

Hade samma förutsättningar som du, jag har fått låna svärmors skidor. Det är klassiska skidor med skin, utan stålkant. Hundarna drar och jag åker med, typ :D Här nere i söder har vi inte långa perioder med snö, men första gångerna åkte jag på isen för att det var platt och rakt, då fanns det också snö på isen. Denna och förra vintern så har jag enbart åkt på skogsvägar, har en bra slinga där det mest är sand/gräs där det går att åka. Har provat några gånger på skogsbilväg där det kört bilar och är åtpackat, då går det nästan lite för fort för mig som inte är van. Mallen och münstern gillar att dra, så de släpar gladeligen runt på mig. När vi åkte i de åtpackade körspåren så tyckte de det var väldigt kul iom att de inte behövde ta i så mycket utan mest kunde springa :)

Det blir mycket vurpor, såklart främst när det sticker upp grus som gör att det tar tvärstopp men också för att stanna kommandot inte alltid är helt befäst (kom upp rådjur framför oss och då hörde inte münstern något...) men väldigt lyhörda när jag ramlar. Mallen kommer alltid och kollar så jag lever!

Har draglina som blir 2,5 m i utspänt läge.

1. äger inga skidor
2. kan inte åka skidor

Jag åker skidor med mina två. Använder ärvda längdskidor och kör mestadels i skoterspår, långt från preppade skidspår (och andraskidåkare). Det är ganska vingligt och osäkert, men både hundarna och jag tycker det är kul 😄
Dragsele och längre lina från Björkis. De verbala kommandona fungerar ibland, men de stannar och kollar att jag lever så fort jag ramlar 😍

Jag åker skidor med mina två. Använder ärvda längdskidor och kör mestadels i skoterspår, långt från preppade skidspår (och andraskidåkare). Det är ganska vingligt och osäkert, men både hundarna och jag tycker det är kul 😄
Dragsele och längre lina från Björkis. De verbala kommandona fungerar ibland, men de stannar och kollar att jag lever så fort jag ramlar 😍

Det fetstilta! Jag håller mig också långt ifrån andra 😁

Tack för tipsen hörrni! Jag vill nog också hålla mig långt ifrån andra, främst pga att jag nog kommer trilla mer än åka gissar jag :rofl: Fick lite tips av chefen också även om han inte åker med hund så utifrån omgivningarna och hur jag skulle använda dom tyckte han turskidor alt klassiska utan stålkant förstås och med skin. Jag får väl pallra mig iväg till en butik och be om hjälp! Förhoppningsvis finns det ju nåra prisvärda som inte ruinerar mig för vem vet hur välanvända de blir...... :angel:

Tack för tipsen hörrni! Jag vill nog också hålla mig långt ifrån andra, främst pga att jag nog kommer trilla mer än åka gissar jag :rofl: Fick lite tips av chefen också även om han inte åker med hund så utifrån omgivningarna och hur jag skulle använda dom tyckte han turskidor alt klassiska utan stålkant förstås och med skin. Jag får väl pallra mig iväg till en butik och be om hjälp! Förhoppningsvis finns det ju nåra prisvärda som inte ruinerar mig för vem vet hur välanvända de blir...... :angel:
Du kan inte hyra/låna innan? Det är ju ändå lite pengar som ska ut.

Här har varit snö så vi har haft uppehåll ända sedan nyår. (Nej, saker som halkar runt på snö är absolut inget jag vill prova. Då hade jag garanterat slagit ihjäl mig… 😅 )

I vilket fall. Idag var vi ute igen, med kick-biken. Då och då gick det lysande, men mest joggade hon framför med sträckt lina utan att dra (eller så sprang hon bredvid…). Det funkar alltid när husse är med och hon har honom att sikta in sig på. Då är det formel 1-fart. Ibland går det bra med bara andra hunden som springkompis också, men ibland blir det lite halvdant (som idag). Är det här normalt? Hur är det för er? Hur pass mycket framåtdriv har era hundar? Och: Hur kan man träna framåtbjudning om man är själv? Lägga någon belöning någonstans, gå en bit tillbaka och sedan låta henne dra dit? ”Åsna-och-morot-style” med pinne med korv i snöre kanske? 😜

Vi gör ju det här bara på kul och har inga seriösa ambitioner, så det får bli som det blir, men lite kan man ju försöka. :rofl:

Här har varit snö så vi har haft uppehåll ända sedan nyår. (Nej, saker som halkar runt på snö är absolut inget jag vill prova. Då hade jag garanterat slagit ihjäl mig… 😅 )

I vilket fall. Idag var vi ute igen, med kick-biken. Då och då gick det lysande, men mest joggade hon framför med sträckt lina utan att dra (eller så sprang hon bredvid…). Det funkar alltid när husse är med och hon har honom att sikta in sig på. Då är det formel 1-fart. Ibland går det bra med bara andra hunden som springkompis också, men ibland blir det lite halvdant (som idag). Är det här normalt? Hur är det för er? Hur pass mycket framåtdriv har era hundar? Och: Hur kan man träna framåtbjudning om man är själv? Lägga någon belöning någonstans, gå en bit tillbaka och sedan låta henne dra dit? ”Åsna-och-morot-style” med pinne med korv i snöre kanske? 😜

Vi gör ju det här bara på kul och har inga seriösa ambitioner, så det får bli som det blir, men lite kan man ju försöka. :rofl:
Följer din fråga om framåtbjudning med intresse! Vi har problem med det också. Ofta går det ganska fort och i drag de första 500 metrarna, sedan blir det jogg och slack lina. Tänker att det eventuellt kan vara en konditionsfråga men hade ändå behövt lite tips på hur man tränar in gasen (bortsett från att träna uthållighet då). När vi cyklar ihop och hunden är lös är det en jäkla fart på honom. Han far fram och tillbaka som något jäkla naturfenomen. Så någon skillnad blir det när utrustningen kommer på.

Jag tänker också att det delvis kan vara en konditionsfråga. Det är ju trots allt rejält mycket jobbigare att dra än att ”bara” springa. Men för mig så känns det inte heller bara som det, utan som om det handlar om motivation också.

Det känns extra svårt att ”heja på” också, när man är bakom hunden…

Jag hade tränat in ett "kom igen" vid andra aktiviteter innan vi kom igång med draget, så hon fattade det ganska snabbt.

Lättare när de är yngre, men springa upp för ett sandtag efter en kong eller låta henne dra mig fram i kopplet efter en leksak typ. De första 50-11 gånger så vänder de sig om, men sen fattar dem det. Känns bättre att få till det utan cykeln efter dem.

Vi kämpar på här, med lite varierande resultat. 😅 Idag kändes det faktiskt som om något har lossnat lite. Början var (som alltid) kanon, sedan tappade hon motivationen lite och travade lite halvdant framför. Då bestämde jag mig för att bara fortsätta lite försiktigt, utan att hjälpa till för mycket. Övade att stanna/starta ett par gånger och sedan var hon plötsligt med på noterna igen och vi avslutade med 500m av perfekt dragkänsla! Vi är fortfarande försiktiga med sträckan. Brukar bli 1,5 - 2km ”riktigt” drag (även om rundan vi tar oss runt är mycket längre).

Jag kör smackningar som ”framåtsignal” nu. 😂 Det kom (av någon anledning 😜) spontant från min sida och hon verkar fatta grejen. Det kanske ser kul ut dock. 🙈

Jag har ju länge motionerat mina hundar på cykel men nu funderar jag på om jag ska investera i bättre selar till dem. De har vanliga billigare modellen y front selar på sig och koppel med expander från biltema. Tanken har varit att de inte ska dra utan mer om nåt händer blir det inte whiplash för dem, de ligger ju på en del ändå i selarna och de får ju gärna gå så att kopplen inte slakar så man slipper trassel. De är också inlärda att gå före lite till vänster om cykeln så jag slipper oroa mig för att köra på dem.
Vad skulle ni ha för sele om vi skulle satsa på att de får dra lite mer när man cyklar?

Jag kör smackningar som ”framåtsignal” nu. 😂 Det kom (av någon anledning 😜) spontant från min sida och hon verkar fatta grejen. Det kanske ser kul ut dock. 🙈

Det gör jag med, många år sen jag la ner hästar men en del vanor sitter i hårt. :D Jag säger dessutom "whoa" när han ska sakta ner, men det lyssnar han sämre på än så länge. :o

Jag har ju länge motionerat mina hundar på cykel men nu funderar jag på om jag ska investera i bättre selar till dem. De har vanliga billigare modellen y front selar på sig och koppel med expander från biltema. Tanken har varit att de inte ska dra utan mer om nåt händer blir det inte whiplash för dem, de ligger ju på en del ändå i selarna och de får ju gärna gå så att kopplen inte slakar så man slipper trassel. De är också inlärda att gå före lite till vänster om cykeln så jag slipper oroa mig för att köra på dem.
Vad skulle ni ha för sele om vi skulle satsa på att de får dra lite mer när man cyklar?
Jag skulle tittat på selar liknande Dragråttans multisele eller Hukens multisele, där du får en ring att fästa linan i som löper i sidled eftersom hundarna håller lite till vänster.

Jag har dragråttan till münstern eftersom den knäpps under magen, han kan inte backa ur den. Huken selen till mallen eftersom den satt bättre på henne som är lång och smal.

Har för mig att jag läst att du letar/eventuellt skaffat kickbike eller trehjuling till dina hundar för drag. Har jag drömt det?

Är det någon här inne som har trehjuling till sin hund? Vanlig kickbike blir för vingligt för mig, och cykel går för fort 😂
Så nu är jag sugen på en trehjuling! Åre hundsport har en som ser trevlig ut, men jag har dålig koll på vad som är bra och dåligt med dem?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka