Barmarksdrag/canicross

Bukefalos 30 år!

Har för mig att jag läst att du letar/eventuellt skaffat kickbike eller trehjuling till dina hundar för drag. Har jag drömt det?

Är det någon här inne som har trehjuling till sin hund? Vanlig kickbike blir för vingligt för mig, och cykel går för fort 😂
Så nu är jag sugen på en trehjuling! Åre hundsport har en som ser trevlig ut, men jag har dålig koll på vad som är bra och dåligt med dem?

Jag köpte både en billig kickbike (definitivt inte gjord för att köra efter hund 😝) och en trehjulig elcykel. Alltså cykeln var läskigare än jag trodde, särskilt på ojämn mark då man inte kan balansera upp den utan helt enkelt får anpassa sig till att det lutar 😅. Jag är ändå nöjd nu när man vant sig. Hade kunnat ta en utan el då hundarna drar på bra men med mina kassa knän är det skönt när hundarna får springa lösa, när jag inte vill att de ska dra och ta ut sig utan mer "promenad" men jag inte orkar gå men när hundarna får dra så behöver jag inte elen och kör utan.
Kickbiken är smidig när man vant sig vid farten och att man känner sig totalt livsfarlig 😁😁😁.. där har jag satt på midjebälte som jag fäster hundkoppel i och rullar efter och fördelen är att den rullar på bra och är lätt samt att man ändå är nära marken. Hade jag inte köpt cykeln hade jag nog varit sugen på att köpa en bättre modell av den som passar till drag såhär i efterhand.

Jag köpte både en billig kickbike (definitivt inte gjord för att köra efter hund 😝) och en trehjulig elcykel. Alltså cykeln var läskigare än jag trodde, särskilt på ojämn mark då man inte kan balansera upp den utan helt enkelt får anpassa sig till att det lutar 😅. Jag är ändå nöjd nu när man vant sig. Hade kunnat ta en utan el då hundarna drar på bra men med mina kassa knän är det skönt när hundarna får springa lösa, när jag inte vill att de ska dra och ta ut sig utan mer "promenad" men jag inte orkar gå men när hundarna får dra så behöver jag inte elen och kör utan.
Kickbiken är smidig när man vant sig vid farten och att man känner sig totalt livsfarlig 😁😁😁.. där har jag satt på midjebälte som jag fäster hundkoppel i och rullar efter och fördelen är att den rullar på bra och är lätt samt att man ändå är nära marken. Hade jag inte köpt cykeln hade jag nog varit sugen på att köpa en bättre modell av den som passar till drag såhär i efterhand.
Skönt att jag kom ihåg rätt 😄

Hade du hellre haft en bra modell på kickbike än trehjulingen, är det så du menar? Känns som jag skulle behöva testa lite innan jag bestämmer mig. Jag tror att det framför allt är grusväg och eventuellt elljusspår jag tänker köra på, men har ingen känsla för om de lutar eller inte när jag går eller joggar. Lite backigt på sina ställen dock.

Åre hundsport har en bana att prova deras kickbikes, vagnar och trehjuling på så får kanske planera in en helg i Åre 😊

Skönt att jag kom ihåg rätt 😄

Hade du hellre haft en bra modell på kickbike än trehjulingen, är det så du menar? Känns som jag skulle behöva testa lite innan jag bestämmer mig. Jag tror att det framför allt är grusväg och eventuellt elljusspår jag tänker köra på, men har ingen känsla för om de lutar eller inte när jag går eller joggar. Lite backigt på sina ställen dock.

Åre hundsport har en bana att prova deras kickbikes, vagnar och trehjuling på så får kanske planera in en helg i Åre 😊
Eller en trehjuling anpassad för draghundsport om jag hade bättre knän jag tordes lita på 😁. Kollade på en sån och den ser ju också trevlig ut.

Det är verkligen inte lätt att få henne att springa framför mig, oftast är hon vid sidan och i värsta fall bakom. Idag fick Lemmy vara lös och när han sprang en bit framför oss så blev det bättre. Men man kan ju inte ha hare jämt 😅 hon behöver ju inte dra även om det skulle vara kul men springa lite framför iallafall vore skönt. Tips? 🙈 (jag kanske är för långsam..)

Det är verkligen inte lätt att få henne att springa framför mig, oftast är hon vid sidan och i värsta fall bakom. Idag fick Lemmy vara lös och när han sprang en bit framför oss så blev det bättre. Men man kan ju inte ha hare jämt 😅 hon behöver ju inte dra även om det skulle vara kul men springa lite framför iallafall vore skönt. Tips? 🙈 (jag kanske är för långsam..)

Om du kör bägge en period så ha Lemmy i ett längre koppel så han hamnar lite framför och blir draghjälp?
Har samma med corgin som gärna hamnar brevid eller bakom när hon är med på kickbiken. Dock så drar hon på så fort vi vänder hemåt. Hon har börjat ligga i mer och mer och när hon gör det så berömmer jag (dock inte med belöningsordet för då stannar hon och tror att det blir godis 😝). Hon behöver såklart inte heller dra men gärna iallafall hålla kopplet sträckt. Har alltid med sällskap just nu av nån av de andra så hon hänger lite efter dem.

Tillägger att nu har corgin fått vila lite och är helt odräglig och full av överskottsenergi så idag ska vi passa på att träna med kickbiken. Större chans att hon går bra då än när hon har tränat annat och är nöjd med livet 😅.

Om du kör bägge en period så ha Lemmy i ett längre koppel så han hamnar lite framför och blir draghjälp?
Har samma med corgin som gärna hamnar brevid eller bakom när hon är med på kickbiken. Dock så drar hon på så fort vi vänder hemåt. Hon har börjat ligga i mer och mer och när hon gör det så berömmer jag (dock inte med belöningsordet för då stannar hon och tror att det blir godis 😝). Hon behöver såklart inte heller dra men gärna iallafall hålla kopplet sträckt. Har alltid med sällskap just nu av nån av de andra så hon hänger lite efter dem.
Haha samma hände här, fick inte säga "braaaaa" för då vände sig bägge två och stannade :rofl:
Har haft dom i sånt tvillingkoppel och även det gör det bättre för Lemmy är aldrig bakom så då blir hon ju "tvingad" men ska även prova att bara ha han i ett längre ett tag.
Jag tror ju att hon kommer bli taggad på Muddy paws och springa mer framför, hoppas det iallafall. Men bakom mig vill jag ju verkligen inte ha henne när vi springer hemma, jag har så dålig balans så skulle nog trilla direkt om jag snavar på kopplet!

Hej hej!
Aldrig använt mig av Bukefalos men folk säger att det är här man ska hänga.
Har en Scandinavian Hound på snart 1 år och tror denna tråd passar oss bra! :P
Vi satsar till 100% på draget (canicross och cykel) och vill tävla i framtiden. Är anmälda till Kinnahult 29/8 och ska anmäla oss till Muddy Paws i höst. Om det blir officiella tävlingar eller inte i framtiden återstår att se då han har atopi, men vi ska ha kul ändå!

Hej hej!
Aldrig använt mig av Bukefalos men folk säger att det är här man ska hänga.
Har en Scandinavian Hound på snart 1 år och tror denna tråd passar oss bra! :P
Vi satsar till 100% på draget (canicross och cykel) och vill tävla i framtiden. Är anmälda till Kinnahult 29/8 och ska anmäla oss till Muddy Paws i höst. Om det blir officiella tävlingar eller inte i framtiden återstår att se då han har atopi, men vi ska ha kul ändå!
Muddy paws var så sjukt kul!! Nu drar inte min hund i vanliga fall men jävlar det gjorde hon på loppet! Så roligt! :D

Jag har inte kört Muddy Paws, men däremot två andra K9 Biathlon lopp av liknande typ med två av mina hundar. Och måste ju erkänna att jag är för bekväm av mig - jag gillar inte att springa i blöta klafsiga skor :p Den ena av mina hundar, som jag körde med sist, höll helt med mig om det, så jag kunde ju använda henne som argument för att smita förbi vissa av de mer leriga och blöta hindren ;):p

fotografCamillaJakobsson-957.webp

Efter två års letande har jag tillslut fått tag på en bra dragsele till min lilla hund! Jag har provat igenom allt som finns på marknaden (ingen har suttit bra) och försökt måttbeställa, men alltid fått tillbaka att hunden är för liten för att det ska gå att göra en. Men nu hittade jag tillslut en säljare utomlands som man kunde måttbeställa hos och som kunde sy efter min hunds mått!

Så nu hoppas jag att vi äntligen kan komma igång :bump: Främst med att springa, men också lite cykel (och kanske lite långfärdsskidor på tomten på oerhört låg nivå till vintern). Vi har sprungit lite i perioder tidigare men aldrig riktigt kommit igång pga skador på mig och på hund, men nu är vi (peppar peppar) hela båda två. Eller ja, alla tre, då jag nyligen skaffat en till hund. Jag köpte en sele till henne också så får hon haka på om hon tycker att det är kul :)

GridArt_20260707_122531174.webp

Här har det åter blivit jättevarmt så vi har tagit det lugnt. Vi har tränat lite på att försöka hitta draget hos den nya hunden, det går bra om det finns något som lockar framför men annars förstår hon inte alls. Inte så konstigt alls när det är något hon aldrig gjort förut!

Jag har också ägnat tid till att fixa till cykeln så att vi kan cykla. När jag cyklat lite med ena hunden tidigare har jag haft kopplet i handen, men nu när de är två kände jag att det inte fungerade. Vi provade några meter nu ikväll med nya systemet och det fungerade bra! Så nu hoppas jag på lite svalare väder så att vi kan prova lite mer på riktigt, och komma ut och springa mer :)

GridArt_20260713_205601458.webp

Funderar på att skaffa en annan sele. Kör inget med cykeln längre utan det enda vi använder sele till är lugna dragpromenader någon gång ibland. Har idag en björkis som är bra i drag men jag gillar den inte som promenadsele då den är ostabil om man måste hala in hunden och hålla den nära vid t.ex ett hundmöte. Har funderat på non-stop rush som verkar vara någon form av hybrid? Förstår att den är rätt kass till riktigt drag men funderar på om den kan vara en bra sele för promenader med lite inslag av drag? Eller har ni annat tips på riktig dragsele som sitter mer stabilt? Har i nuläget kört med halsband + koppel också utöver björkisselen men tycker det är lite bökigt.

Funderar på att skaffa en annan sele. Kör inget med cykeln längre utan det enda vi använder sele till är lugna dragpromenader någon gång ibland. Har idag en björkis som är bra i drag men jag gillar den inte som promenadsele då den är ostabil om man måste hala in hunden och hålla den nära vid t.ex ett hundmöte. Har funderat på non-stop rush som verkar vara någon form av hybrid? Förstår att den är rätt kass till riktigt drag men funderar på om den kan vara en bra sele för promenader med lite inslag av drag? Eller har ni annat tips på riktig dragsele som sitter mer stabilt? Har i nuläget kört med halsband + koppel också utöver björkisselen men tycker det är lite bökigt.
Tror min heter non stop line harness. Eftersom mina knappt drar så blev det inte så smidigt med en sån typ Björkisselen. selen drogs ju fram mot huvudet på dom när de var bakom mig osv. Så gillar min non stop :)

Beror lite på typ av hund hur den sitter tror jag. Provade Rush på mina och den satt inte bra i halsen på någon av dom (blev för liten), på mallen använder jag Line harness men den funkar inte på münstern som är lite djupare i bröstet. Han fick en AnnyX sele istället som funkar ok.

Beror lite på typ av hund hur den sitter tror jag. Provade Rush på mina och den satt inte bra i halsen på någon av dom (blev för liten), på mallen använder jag Line harness men den funkar inte på münstern som är lite djupare i bröstet. Han fick en AnnyX sele istället som funkar ok.
Fick tag på en begagnad Rush och gillade modellen, stadig och funkar att dra lite lätt i. Men det blev samma här att den blev för liten i halsen. Så nu vet jag inte om jag vågar satsa på en storlek större eller om allt annat blir för stort då 🙄

Fick tag på en begagnad Rush och gillade modellen, stadig och funkar att dra lite lätt i. Men det blev samma här att den blev för liten i halsen. Så nu vet jag inte om jag vågar satsa på en storlek större eller om allt annat blir för stort då 🙄
Har du kollat på sundpro eller björkis? Det är särskilt dyrt att måttbeställda av vad jag har hört av andra.

Har du kollat på sundpro eller björkis? Det är särskilt dyrt att måttbeställda av vad jag har hört av andra.
Björkis har vi redan en och jag antar att dom bara har en modell? Anledningen till att jag köpte den här är att jag vill ha en sele som funkar till promenad med bara lite drag, som sitter stadigare än björkis vanliga modell. Alltså en typ hybrid som non-stop rush verkar räknas som.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka