Barn ensamma

Sv: Barn ensamma

Så var det när jag var liten också.
Vi kunde leka själva ute på ett sätt som inte går idag i tätorter.

Teg - Umeå - Älven 1963 - 1968.

Exakt. Det enda som fanns var i princip 'var hemma till middagen'. Kunde ju tycka att 'vi ska ut och leka i skogen'. Utan att precisera vilken skog etc. Och ingen varken reagerade eller oroades. Inte heller av att promenaden från skolan som normalt skulle ta 20 minuter, tog fyrtio minuter, eller en timme.. För rätt vad det var på vägen kunde man ju komma på att man 'skulle kolla en grej därborta', eller träffade på någon kompis som 'hittat en jättehäftig koja i skogen' och ville visa. Och så försvann tid och rum en stund.

Och jag vet att mamma ibland suckade över det där, men jag minns aldrig minsta lilla ORO eller ängslan. Och den fanns nog inte där heller. Men om det hade varit idag..

(Dock berättade mamma att hon fick skrämselhicka en gång. Jag hade en kompis som hette Jens som bodde några km bort. Man var tvungen att korsa 'landsvägen' (en 50-väg, sparsamt med trafik) för att komma dit. Mamma sa någon gång att 'du ÄR väl noga med att stanna cykeln och kolla noga åt både höger och vänster när du ska korsa vägen när du cyklar till Jens?'. Varvid jag glatt utbrister: 'Man korsar ju inte vägen för att åka till Jens heller'. Dvs jag cyklade glatt rakt ut där utan att tänka på det :crazy:

Förvånande nog hände inga varken otäckheter eller olyckor. Den enda olycka som hände var när en klasskompis klättrade i timmertravarna (ja vi visste att vi inte fick det heller) och det blev ett ras och hon fick benet fastklämt och brutet. Enda pådrag jag minns var när lilla killen med diabetes inte kom hem från svampplockningsturen. Då var pådraget dock inte 'han är bortförd' utan 'han har inte kommit hem och fått insulin, tänk om han fått en sockerkänning och ligger där nånstans'. Han satt under en gran och åt blåbär, tack och lov ;)

Jag avundas verkligen inte dagens föräldrar faktiskt, med så mkt mer att oroa sig för och försöka skydda sig mot fast det inte går att skydda sig emot egentligen.
 
Sv: Barn ensamma

Jag minns fortfarande hur jag vaknade på natten och min mamma var BORTA! Ve och fasa! Hon hade varit i tvättstugan och hämtat tvätten. Det har dock inte lämnat några större spår, vi brukade cykla till skolan (2km) när jag gick i lågstadiet. Manbehövde inte korsa några vägar alls, men en gång såg vi en älg på långt avstånd - jag cyklad DIT och min lilla syster cyklade ännu snabbare åt andra hållet *s* Jag tror jag gick i trean och borde vara 8 år och min syster var året under.
 
Sv: Barn ensamma

Jag fick vara ensam hemma från 7 års ålder. Det var skolbuss till skolan och skolbuss hem. Sedan var jag ensam i kanske 1-2 timmar då mina äldre syskon kom hem från skolan. Kan inte påstå att det skadat mig, jag tyckte om att leka ensam när jag var liten så jag höll mig sysselsatt och var aldrig rädd.

Gick ofta in och myste med hundarna i hundgården.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: Destiny_D
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 673
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 039
Senast: mars
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 653
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp