Barn föder barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blueeyes

Trådstartare
Jag är helt, ja jag vet inte hur jag ska utrycka mig.
Min storebrors tjejs lillesyster som är 14 år väntar nu barn och ska föda i augusti. Pappan är en 20 årig knarkare som skiter i allt.
Tjejen har det knappast bra och är inte färdigutvecklad i kroppen, hon är väldigt ung i sinnet fortfarande.
Brorsans tjej är helt förstörd, likaså mamman. Men pappan står på hennes sida och vi känner att hon endast vill ha barn för att få uppmärksamhet och trotsa. Det känns så hemkst.
Vad tycker ni?
 
Sv: Barn föder barn

gulp 14 år :eek:

min kompis blev gravid med tvillingar som 16 åring och födde dom när hon var 17 killen var ett år yngre.
det tyckte jag var alldeles för ungt.

men 14 år herregud min brorsdotter är 13 och verkligen inte redo för barn :(
 
Sv: Barn föder barn

Tycker att 14 år en allt för tidig ålder att få barn i, tycker jag.
Säger därmot inte att unga mammor bara är dåliga mammor. Men 14, då har man hela livet framför sig. :crazy:
 
Sv: Barn föder barn

Det största problemet (tycker jag) är att en drogmissbrukande 20-åring ens lyckats göra henne gravid.
En bebis (eller två eller föralldel, tre) i sej skulle jag betrakta som ren lyx, alla som vill ha barn kan inte få det. Måste säja att jag absolut inte är en abortmotståndare (fri kropp) men hade jag blivit gravid som 14-åring (vojne, nästan tio år sedan :p ) skulle jag inte tagit bort det.
Hon kommer få de kämpigt som 17, barnet går det nog ingen nöd på, så länge som mamman har ett nätverk ikring sej som hjälper henne.
Man kanske är miljöskadad men av de som har barn som jag känner fick 90% (skojjar inte) ett eller alla under 22.
Studierna kan man ta igen senare i livet även fast man kanske vill ha det överstökat innan (jag exempelvis).
 
Sv: Barn föder barn

Jag tycker det är väl tidigt. Men samtidigt tror jag det kan fungera bra; för en del personer. I det här fallet du beskriver låter det ju inte alltför lovande. Men som någon skrev; om omvärlden ställer upp och finns där som ett nätverk för henne finns ju bättre förutsättningar att hon orkar klara av sin föräldraroll. Det som hon behöver nu för sin egen och barnets del är stöd, stöd och åter stöd. Om barnet snart ska födas har väl inte omgivningen så mycket mer att välja på än att stötta henne? Men visst; sannolikt kommer hennes föräldrar få ta långt större ansvar än "vanliga" morföräldrar.
 
Sv: Barn föder barn

Jag själv skulle aldrig komma på iden ens att skaffa barn så ung, är iofs bara 20 år nu. Som jag ser det så finns det så mycket annat man kan och ska göra innan man får barn. För du är då som förälder redo och har mer kunskaper om livet som kan behövas. Skaffar du barn som ung innan du har ekonomi för det så sätter du dig i en situation som kan leda till skulder. Och det är inte bra man vill ju kunna ge allt till sina barn.

För i tiden fick man ju barn som ung men då fungerade samhället helt annorlunda. Nu har man ju så mycket medel att ta till så att man inte ska bli med barn.

En annan sak, hon är 14 och killen var 20, vad tror ni att jag lutar åt då. :devil: Det är också en sak att tänka på.

Men om hon ska ha barnet så hoppas jag att allt går bra och att hon blir en duktig mamma. Pappan är väl inte så mycket att hoppas på.....
 
Sv: Barn föder barn

Jag hade en kompis som blev gravid vid 14 års ålder. Fick alltså barn vid 15 års ålder.
Jag kommer ihåg att hon fick fortsätta läsa 9:an hemma när hon var höggravid. Men pappan till barnet var absolut ingen knarkare utan en vanlig kille som jobbade. Jag har för mig att han var ett par år äldre hade bil och körkort iaf.
Men hon var lite lillgammal redan som 14 åring så hon var inte så barnslig som vissa kan vara vid 14-15 års ålder. Hon är nu över 40 år och har samma kille och flera barn. Så det behöver inte gå illa. Men är pappan knarkare så är det nog stor risk att det kommer att gå illa. Och som du säger att hon är mest ute för att provocera så kommer det kanske inte att gå så bra. Synd om barnet framförallt.
 
realitetsanpassning

då och då träffar jag barn som är med barn.

vi brukar prata om hur det är att klä på barnen för de där två promenaderna om dagen det behöver för att få frisk luft, hur skönt det är med den där sovmorgonen man kan få en gång i kvartalet, hur man byter blöjor på ica, hur man handskas med en sur omgivning när barnet bara skriker och skriker på bussen, hur bökigt det kan vara att skynka mat och sovtider när man ska till bvc, vad trist det är att inga kompisar kan hänga med på fest när man äntligen fått barnvakt och hur tråkigt det är att höra deras historier när man inte kunde följa med....

...och annat smått och gott som ingår i föräldraskapet...

de brukar tänka efter rätt rejält efter det...


glt
 
Sv: Barn föder barn

Det tråkiga är att hon endast slår bort det och säger: Det där händer inte mig.
Hon är väl medveten om och vi har berättat många gånger för henne hur jobbigt det är, hur jobbig tiden innan och tiden då förlossningen sker och hur mycket hon kommer vilja ha ett annat liv.
Antagligen kommer ju pappan bli dömd.
 
Sv: Barn föder barn

Och folk kallar MIG ung mamma, som var nästan 22 år när min första föddes!!!
Tycker att det är trist att hon inte bryr sig om vad folk säger till henne. Att ha barn är inte en dans på rosor. Jag har fåt två hyfsat lätta pojkar, som aldrig har haft en annann sjukdom än förkylning, som inte har haft kolik och inte skriker och bråkar dagarna i ända och ändå kan jag tycka att de är jobbiga. Min äldsta kör just nu hårt med att vråla nej och räcka tunga åt mig så fort jag säger något till honom, och min yngsta skriker mycket så fort han luktar att vi lagar mat, även om han precis har ätit. Han älskar verkligen mat, men det är jobbigt att han skriker hela tiden. Och ändå är mina barn lätta jämfört med två av sina kusiner, som hade kolik och bars runt varje kväll i flera timmar för att de bara grät och hade ont.
Stackars tjej, hon lär bli klokare!
 
Sv: Barn föder barn

Blueeyes skrev:
Det tråkiga är att hon endast slår bort det och säger: Det där händer inte mig.
Hon är väl medveten om och vi har berättat många gånger för henne hur jobbigt det är, hur jobbig tiden innan och tiden då förlossningen sker och hur mycket hon kommer vilja ha ett annat liv.
Antagligen kommer ju pappan bli dömd.
Grejen är ju att golits tips kanske inte direkt är tillämpbara på den här tjejen. Det handlar ju inte om att "varna" någon som kan BLI gravid. Hon är ju redan det och ska föda barnet i augusti. Så vad skulle "skräckpropagandan" leda till för gott i detta fall? Adoption kan ju i o för sig vara ett alternativ, men det tror jag man behöver resonera om på ett annat sätt det med.

Även om hon försöker se tuff ut på utsidan så har hon säkert massor av oro inom sig över hur det ska gå. Men om andra ska tala om för henne hur jobbigt det kommer bli så går hon i försvarsställning för att inte visa sig "svag" och övertyga dessa andra (och sig själv) om att hon kommmer greja det. Jag tror det är bättre att strunta i fördömandena. Gjort är gjort och barnet kommer att komma. Det är bättre att försöka finnas där; att stötta henne och tala om att "OM det blir jobbigt så lovar jag att vara där för dig och hjälpa till". Att fortsätta oja sig, snacka skit om farsan och lasta över mer skuld på henne tror jag hjälper föga. Då känner hon sig nog bara mer ensam och blir arg på omvärlden och kanske inte SÖKER hjälp den dagen hon kommer att behöva den.
 
Sv: Barn föder barn

en fd klasskompis till mig fick barn på skolavslutningen i 7:an... nu har hon 2 barn till tror jag.
Hon verkar ha klarat det ok men jag tycker SÅ synd om henne.. för hon har verkligen inte haft det lätt...

har inget emot unga föräldrar, men under 18 tror jag kan vara lite väl kämpigt...
 
Sv: Barn föder barn

Blueeyes skrev:
Men pappan står på hennes sida och vi känner att hon endast vill ha barn för att få uppmärksamhet och trotsa. Det känns så hemkst.

Mycket troligt att det är en trotsgrej. Men då kan man ju fråga sig VARFÖR känner hon att hon måste trotsa? Hur står det till med kontakten med föräldrarna, hur har hon haft det under uppväxten osv.

Det som är gjort är gjort, ingen mening att komma med anklagelser nu (mot tjejen alltså). Däremot MYCKET upplysning så hon kan ta ett så välgrundat beslut som möjligt om hon ska behålla eller göra abort.
 
Sv: Barn föder barn

Håller med en annan "talare" här, under 18 kan säkert vara jobbigt fast en del klarar det förstås jättebra. Själv är jag närmare 30 än 20, men känner mig inte alls redo än...

Vet en tjej som blev gravid när hon var 11 och födde när hon var 12. Fick en son. Fattar inte ens hur kroppen kunde fungera då. :crazy: Man såg henne på stan med barnvagn ibland, hon borde ju ha haft dockvagn snarare...
 
Sv: Barn föder barn

Så fruktansvärt tragiskt!

Jag jobbar på familjerätten (i en av dina två hemkommuner ;) ) och träffar ofta separerade föräldrar som inte kommer överens om hur de ska ta hand om sitt barn. Påfallande ofta är många unga föräldrar så omedvetna om vad ett litet barn har för behov utöver mat, sömn och torra blöjor. När jag talar med dem om att sätta sitt barns behov före sina egna behov känns det ofta som att dom inte förstår vad jag pratar om :crazy:

Självklart finns det unga föräldrar som klarar av sitt föräldraskap galant, men jag tycker så synd om alla barn till de omogna föräldrar jag träffar i jobbet! Många gånger är det unga tjejer som blivit gravida i någon tillfällig förbindelse, och som säger att de väljer att behålla barnet för att få ordning på sin trassliga tillvaro. Dom som har ett ordentligt nätverk med stöd från barnets pappa, sina egna föräldrar eller kloka människor i sin omgivning är dom jag sett som klarat det bäst!
 
Sv: Barn föder barn

Synd att jag inte kan använda mig av dina knep!

Jag träffar dom oftast när dom är höggravida och vill ha faderskapstest, antingen för att dom själva inte vet vem det är eller för att den blivande fadern vill ha det då han inte är säker på att det är han som är pappan.
 
Sv: Barn föder barn

Magdalena skrev:
Mycket troligt att det är en trotsgrej. Men då kan man ju fråga sig VARFÖR känner hon att hon måste trotsa? Hur står det till med kontakten med föräldrarna, hur har hon haft det under uppväxten osv.

En 14-åring behöver ju inte alltid någon anledning till trots. I den åldern är ofta all uppmärksamhet också för lite. :crazy:
 
Sv: Barn föder barn

Tja, vad jag tycker? :eek: Jag kände en tjej för många år sedan, vi gick de två första åren i lågstadiet i samma klass, tävlade för samma klubb och flyttade senare till samma samhälle från det vi bägge bodde i när vi lärde känna varandra. Hon slutade träna, hängde ut med de "tuffa" typerna, blev på smällen när hon var 14 och födde sitt första barn när hon var femton. Året efter fick hon sitt andra barn som var utvecklingsskadat.

Vad hände med barnen? Jo, hennes mamma adopterade dem eftersom sociala annars skulle tagit dem. Barnen såg henne och den yngre systern som sina egna syskon, bara mkt äldre än dem. Pojken med skadan skulle aldrig nå vuxen ålder sas det först, men han förvånade alla när han trots allt hann fylla 20 även om han var rullstolsbunden och hade svåra skador, jag kommer inte ihåg vad han hade.

Pappan till barnen vägrade stå för dem, påstod att hon varit otrogen. Nått år senare så sköt han ihjäl en tjej som vi bägge gått högstadiet tillsammans med. På en fest hemma hos honom, han var väl ca 5 år äldre än oss andra, tar han ner ett hagelgevär, siktar på henne i soffan och trycker av. Tyvärr var geväret laddat och hon dör omedelbart. Jag var bortrest men fick veta det samma helg då min mamma ringde och berättade vad som hänt. Det var en väldigt trevlig tjej och jag var förvånad över att hon varit på festen hemma hos honom, hon hörde som inte dit i mina ögon. :cry:

Hur gick det med tonårsmamman? Jag vet inte om hon lever idag, tror inte det. Det sista jag hörde var att hon var tjackhora i Umeå. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 449
Senast: Milosari
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 497
Senast: Emtherlia
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 805
Senast: a1agnlju
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 135
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp