Bukefalos 28 år!

Barn i skolålder med adhd och liknande.

Monifa

Trådstartare
Jag håller på och utbildar mig till lärare, var idag ute i klass för första gången i egenskap som vikarie (gick bredvid för att senare ha hand om klassen själv). Jag kommer inte gå in på vad för händelser som får mig att skriva detta inlägg men jag har ett par frågor som främst riktar sig till föräldrar med barn som har koncentrationssvårigheter, är hyperaktiva eller tvärt om lite sävliga. Eller om du själv har de problemen och kan referera till dig själv. Jag vill bli bra på dessa barn, jag vill hitta ett sätt som fungerar, lyfter och utvecklar. Och jag är grön, riktigt jäkla grön. Men nånstans och någon gång måste man börja fråga så jag gör det hellre tidigt innan jag själv skapat massa fördomar och antaganden.

- Har ditt barn stressboll eller något annat att aktivera händerna med? Fungerar bra/fungerar dåligt? Behövs/behövs inte?
- Har hen extra hjälp eller klarar hen sig själv? Stor/liten klass?
- Finns det situationer där det ofta uppstår problem där man fått skapa en egen rutin/lösning?
- Vad är generellt ett bra bemötande vid konflikter? (Går den frågan att besvara? Om den inte gör det får ni se förbi)
- Vad fungerar bäst: handskrift eller datorskrift?
- Vad fungerar bäst: läsa bok eller lyssna bok?
- Andra grejer som hjälpt ditt barn/dig i skolan eller som snarare stjälpt?
- Sitter barnet långt fram eller långt bak i klassrummet? Finns det en tanke bakom?
 
Jag håller på och utbildar mig till lärare, var idag ute i klass för första gången i egenskap som vikarie (gick bredvid för att senare ha hand om klassen själv). Jag kommer inte gå in på vad för händelser som får mig att skriva detta inlägg men jag har ett par frågor som främst riktar sig till föräldrar med barn som har koncentrationssvårigheter, är hyperaktiva eller tvärt om lite sävliga. Eller om du själv har de problemen och kan referera till dig själv. Jag vill bli bra på dessa barn, jag vill hitta ett sätt som fungerar, lyfter och utvecklar. Och jag är grön, riktigt jäkla grön. Men nånstans och någon gång måste man börja fråga så jag gör det hellre tidigt innan jag själv skapat massa fördomar och antaganden.

- Har ditt barn stressboll eller något annat att aktivera händerna med? Fungerar bra/fungerar dåligt? Behövs/behövs inte?
- Har hen extra hjälp eller klarar hen sig själv? Stor/liten klass?
- Finns det situationer där det ofta uppstår problem där man fått skapa en egen rutin/lösning?
- Vad är generellt ett bra bemötande vid konflikter? (Går den frågan att besvara? Om den inte gör det får ni se förbi)
- Vad fungerar bäst: handskrift eller datorskrift?
- Vad fungerar bäst: läsa bok eller lyssna bok?
- Andra grejer som hjälpt ditt barn/dig i skolan eller som snarare stjälpt?
- Sitter barnet långt fram eller långt bak i klassrummet? Finns det en tanke bakom?

Blir så glad av dina ambitioner!

Som hyperaktiv person med koncentrationssvårigheter och bristfällig impulskontroll kan jag meddela att det finns grejer som är betydligt bättre än stressboll. Pencil fidgets och fidget rings är bra saker att söka på, och småkompisar :)

Korta listor med instruktioner och/eller över vad som ska göras är toppen. Muntliga instruktioner är väldigt lätta att tappa bort i hjärnan.

Jag ska sova nu, men kan säkert hitta tillbaka i morgon. Och du råkar inte befinna dig i Halland? :)
 
Jag håller på och utbildar mig till lärare, var idag ute i klass för första gången i egenskap som vikarie (gick bredvid för att senare ha hand om klassen själv). Jag kommer inte gå in på vad för händelser som får mig att skriva detta inlägg men jag har ett par frågor som främst riktar sig till föräldrar med barn som har koncentrationssvårigheter, är hyperaktiva eller tvärt om lite sävliga. Eller om du själv har de problemen och kan referera till dig själv. Jag vill bli bra på dessa barn, jag vill hitta ett sätt som fungerar, lyfter och utvecklar. Och jag är grön, riktigt jäkla grön. Men nånstans och någon gång måste man börja fråga så jag gör det hellre tidigt innan jag själv skapat massa fördomar och antaganden.

- Har ditt barn stressboll eller något annat att aktivera händerna med? Fungerar bra/fungerar dåligt? Behövs/behövs inte?
- Har hen extra hjälp eller klarar hen sig själv? Stor/liten klass?
- Finns det situationer där det ofta uppstår problem där man fått skapa en egen rutin/lösning?
- Vad är generellt ett bra bemötande vid konflikter? (Går den frågan att besvara? Om den inte gör det får ni se förbi)
- Vad fungerar bäst: handskrift eller datorskrift?
- Vad fungerar bäst: läsa bok eller lyssna bok?
- Andra grejer som hjälpt ditt barn/dig i skolan eller som snarare stjälpt?
- Sitter barnet långt fram eller långt bak i klassrummet? Finns det en tanke bakom?
Ett kort svar är att det finns väldigt mycket man kan göra som pedagog . Googla exempelvis adhd för pedagoger eller titta in på adhd-centrums hemsida för mer info.
 
Kort svar ang konflikter: det bästa är att förebygga, dvs se till att konflikten aldrig uppstår. Att se vart det barkar och styra om innan det smäller. Om konflikten redan hunnit uppstå; lågaffektivt bemötande (finns också massa skrivet, googla).
 
Som logopedstudent tänker jag såhär:
- Korta nerskrivna/illustrerade instruktioner. Enkla mål som går fort att uppnå och möjlighet att bocka av/stryka så att barnet tydligt kan se framsteg.
- Skapa möjligheter till avskärmning i klassrummet. Skärmar, bordsplacering etc. Om det fungerar i klasen så kan vissa barn vara hjälpta av hörlurar med musik i vid eget arbete.
- Skapa utrymme till många, korta pauser. Ibland finns inte koncentrationen ens till 10 minuter. ADHD är tröttande!
- Håll koll på läs och skrivutvecklingen. Bristande koncentrationsförmåga leder ofta till sekundära problem med läs och skriv (i vissa fall även språkförståelse) då det går för fort. Finns misstankar om dyslexi/språkstörning så se till att få en utredning så fort som möjligt. Visuellt är ofta lättare än auditivt. Dator kan underlätta då det inte är lika finmotoriskt belastande.
- Prata med barnet och lek detektiver! När på dygnet är koncentrationen som bäst? Hur länge orkar barnet sitta still? Är det olika i olika ämnen? Hur är det med mat och energipåfyllning i form av mellanmål? Hur återhämtar sig barnet bäst - spring av sig på skolgården eller i ett tyst rum utan stimuli?

:bow: till dig som engagerar dig för de här barnen redan nu!
 
Blir så glad av dina ambitioner!

Som hyperaktiv person med koncentrationssvårigheter och bristfällig impulskontroll kan jag meddela att det finns grejer som är betydligt bättre än stressboll. Pencil fidgets och fidget rings är bra saker att söka på, och småkompisar :)

Korta listor med instruktioner och/eller över vad som ska göras är toppen. Muntliga instruktioner är väldigt lätta att tappa bort i hjärnan.

Jag ska sova nu, men kan säkert hitta tillbaka i morgon. Och du råkar inte befinna dig i Halland? :)

Googlade (och tipsade en vän som både själv har adhd och son med adhd, hon tackade för tipset!) och ska verkligen ta med för framtiden.

Ja, det märkte jag. Nu har jag inte hand om vad undervisningen ska innehålla som vikarie utan allt är förberett när jag kommer dit (tyvärr, ger noll möjligheter för förberedelse) Men det går ju att skriva ner lite kort om vad som ska göras ganska fort. Eleven som är anledningen till att jag skriver inlägget har assistent (som inte borde jobba som det :( ) och inget av det någon av er skrivit som tips gjorde hon.

Jag bor i Småland men pendlar till Sundsvall. Så där eller här kan man finna mig :)

Kort svar ang konflikter: det bästa är att förebygga, dvs se till att konflikten aldrig uppstår. Att se vart det barkar och styra om innan det smäller. Om konflikten redan hunnit uppstå; lågaffektivt bemötande (finns också massa skrivet, googla).
Kan man säga att en konflikt kommer i flera steg? Har precis läst boken "Explosiva barn" av Ross W. Greene (har ett explosivt barn i hemmet) och han beskriver att det kommer i tre steg där det i slutgiltiga steget är total härdsmälta och då är det omöjligt att komma i kontakt med barnet. Ofta minns de inte vad som hänt, vad de sagt eller gjort under en sån här härdsmälta. Känner igen detta väl hemifrån men han har inget diagnosbehov, han har bara svårt med frustration och är inte alla gånger så flexibel.

Och ska googla adhd för pedagoger :)

Som logopedstudent tänker jag såhär:
- Korta nerskrivna/illustrerade instruktioner. Enkla mål som går fort att uppnå och möjlighet att bocka av/stryka så att barnet tydligt kan se framsteg.
- Skapa möjligheter till avskärmning i klassrummet. Skärmar, bordsplacering etc. Om det fungerar i klasen så kan vissa barn vara hjälpta av hörlurar med musik i vid eget arbete.
- Skapa utrymme till många, korta pauser. Ibland finns inte koncentrationen ens till 10 minuter. ADHD är tröttande!
- Håll koll på läs och skrivutvecklingen. Bristande koncentrationsförmåga leder ofta till sekundära problem med läs och skriv (i vissa fall även språkförståelse) då det går för fort. Finns misstankar om dyslexi/språkstörning så se till att få en utredning så fort som möjligt. Visuellt är ofta lättare än auditivt. Dator kan underlätta då det inte är lika finmotoriskt belastande.
- Prata med barnet och lek detektiver! När på dygnet är koncentrationen som bäst? Hur länge orkar barnet sitta still? Är det olika i olika ämnen? Hur är det med mat och energipåfyllning i form av mellanmål? Hur återhämtar sig barnet bäst - spring av sig på skolgården eller i ett tyst rum utan stimuli?

:bow: till dig som engagerar dig för de här barnen redan nu!

Tack för jättebra tips!
Aha trodde auditivt var bra :p
Jag är lite nyfiken på om barn med exempelvis adhd (har läst om ett försök i vanlig klass som var lyckat) skulle tjäna på att börja inlärning av bokstäver - ord - meningar etc på dator istället för med penna. I försöket jag läste om så fick de pennan för att skriva med först i trean och då var barnens finmotorik mer utvecklat och de hade jämfört med kontrollgruppen större ordförståelse och skrev bättre. De fick även en helt annat syn på pennan (den värdesattes). Tycker det är väldigt intressant :angel:

Sparar dina frågor i en liten mapp för framtiden.

Tack alla för alla tips! Jag insåg igår att det finns för liten förståelse och den enda som blir drabbad är eleven som inte passar in i mallen. Och det är så satans orättvist.

Och sen efter de senaste veckornas rapportering om spotthuvor och fasthållna barn så känner jag att det måste finnas effektivare lösningar!
 
http://libris.kb.se/bib/11938475 Det här är en jättebra första bok! Ger både förståelse och råd, lättläst.
http://urskola.se/Produkter/163441-UR-Samtiden-ADHD-hjalp-hur-gor-man-Del-1

http://libris.kb.se/bib/10893553 Älskar denna! "Duktig" flicka som har jätteproblem men ingen inser det. Känslan att bara inte lyckas trots att man slår knut på sig själv av ansträngning. Hur mycket förståelsen betyder för att kunna hjälpa. Trevlig läsning, inte metod och råd.

Och Bo Hejlsov Elvén skriver bra om lågaffektivt bemötande - om man hanterar bemötandet rätt ger det barnet möjlighet att använda mer av sina resurser till att fokusera på arbetet som ska göras. Inte bara för konflikter och utåtagerande, samma tänk gör nytta även för den som är överlastad av intern stress. (hans första böcker går igenom mer hur funktionsnedsättningarna fungerar tror jag)

Viktigt att inte "symptombehandla" utan alltid förstå vad som är den bakomliggande svårigheten annars är det inte hjälp för barnet att fungera bättre, utan bara hjälp för omgivningen att inte bli störd av barnet...
Extremt viktigt med individuella lösningar och metoder. Det du ser utifrån kan vara helt lika med ha totalt olika bakgrunder i vad som händer inne i barnet. Att bli bra på dessa barn är att gräva efter de bakomliggande orsakerna och att vara kreativ och ha öppet sinne för att hitta nya hanteringsstrategier i varje enskilt fall.
 
Jag håller på och utbildar mig till lärare, var idag ute i klass för första gången i egenskap som vikarie (gick bredvid för att senare ha hand om klassen själv). Jag kommer inte gå in på vad för händelser som får mig att skriva detta inlägg men jag har ett par frågor som främst riktar sig till föräldrar med barn som har koncentrationssvårigheter, är hyperaktiva eller tvärt om lite sävliga. Eller om du själv har de problemen och kan referera till dig själv. Jag vill bli bra på dessa barn, jag vill hitta ett sätt som fungerar, lyfter och utvecklar. Och jag är grön, riktigt jäkla grön. Men nånstans och någon gång måste man börja fråga så jag gör det hellre tidigt innan jag själv skapat massa fördomar och antaganden.

- Har ditt barn stressboll eller något annat att aktivera händerna med? Fungerar bra/fungerar dåligt? Behövs/behövs inte?
- Har hen extra hjälp eller klarar hen sig själv? Stor/liten klass?
- Finns det situationer där det ofta uppstår problem där man fått skapa en egen rutin/lösning?
- Vad är generellt ett bra bemötande vid konflikter? (Går den frågan att besvara? Om den inte gör det får ni se förbi)
- Vad fungerar bäst: handskrift eller datorskrift?
- Vad fungerar bäst: läsa bok eller lyssna bok?
- Andra grejer som hjälpt ditt barn/dig i skolan eller som snarare stjälpt?
- Sitter barnet långt fram eller långt bak i klassrummet? Finns det en tanke bakom?
Nu jobbar jag på gymnasiet, men ungefär hälften av våra elever har någon form av adhd eller ligger inom autismspektrum.
Alla är olika, men generellt finns det några saker som brukar funka för de flesta:

- Rutiner. Lektionerna kan se olika ut gällande arbetssätt, men det är bra att alltid skriva upp vad som ska göras, tidsplan och när det är rast.

- Tydlighet. Försök att inte vimsa till det:D

- Skriftliga instruktioner som du förklarar muntligt. Skriv gärna i punktform.

- Arbetsro. Alla behöver arbetsro, men vissa som har adhd klarar inte ens att höra att andra bläddrar sidor i böcker eller trycker på datortangenter. Vissa gillar att lyssna på musik i hörlurar.

- Tänk utanför lådan. Gör lärandet roligt, det gäller alla elever såklart. Underskatta inte allt som finns utanför klassrummet. Det finns kurser i hur man kan använda tex naturen i sin undervisning.

- Gällande konflikter. Jag tror att det är viktigt med tydliga regler. Även om de reagerar snabbt och kanske blir arga eller ledsna så är det bra att ha pratat igenom det innan. "Om du blir arg, säg att du behöver vara i fred en stund, så vet jag det och låter dig vara." Eller vad som helst. För övrigt gäller självfallet samma regler för alla, inga kränkande ord, inget våld etc.

- Samma om de blir rastlösa. Ha en lösning innan. Det kan tex vara att de kan resa sig och gå ut från klassrummet när de behöver, ni kan ha ett tecken eller att de säger "måste promenera 2 minuter".

Har säkert glömt massor, men ni är skyldig att anpassa och när det gäller anpassningar är det efter eleven.
 
"Bara" koncentration och impulskontroll?
Eller annat kognitivt? Perception? Arbetsminne?
Stress och psykiska pålagringar som tillkommit sekundärt och ger följd effekter?
Fungerar återhämtning mellan ansträngningarna? (lugn-och ro-pauser eller fysisk aktivitet)
Har assistenten bara inte fått möjlighet att lära sig eller är hon ointresserad/olämplig? Gör hon bara inte nytta eller är det så illa att hon blir en negativ faktor?

Konstanta konflikter om "småsaker" kan vara tecken på att kraven på individen är för stora. Primär hantering är lågaffektivt bemötande och agera innan situationerna eskalerar. Långsiktigt är att anpassa miljön så eleven får rimliga förutsättningar att kunna klara det som behövs. Undvika allt som liknar skuld och straff. När utlöses konflikter, vad har hänt innan, leta mönster. Kan eleven själv hjälpa till med detta? Inte överbetona öppna konflikten som ni upplever som största problemet. Eleven kan uppleva problem långt innan ni märker det som är mer avgörande. Försök hitta sätt för eleven att känna igen detta och signalera eller ta paus i tid.
 
blir jätteglad när jag läser såna här trådar :heart fick min add-diagnos i vuxen ålder. är även a-typisk.

jag hade svårt att hålla koncentrationen så fort det inte var något som intresserade mej (vilket var ganska mycket). är inte hyperaktiv utåt så jag verkade mest sävlig och drömmande. men i huvet gick det i 180 knyck fram och tillbaka hit och dit. svårt att slappna av. tittade gärna på allt runt omkring, speciellt små detaljer. småpillade gärna med pennor, sudd och klet. ritade på böcker och bänk. matten var extra svår då jag har dyskalkyli, men det visste jag inte då. borde egentligen haft extrahjälp där men det doldes tack vare att jag tog hem och jobbade i kapp. men lärde mej aldrig något på det fastän det såg ut som att jag hängde med.

tycker lady_vips punkter är väldigt bra. samt att man verkligen uppmärksammar dom här drömmande eleverna. tyvärr så missas dom ofta. dom glider bara med för dom gör inget väsen av sig och missar allt för att man tror att dom har hängt med.
 
Jag vill också tillägga, vilket kanske är lättare på en liten skola än en stor, tänk på de mest basala kraven.
En hungrig elev kan ha det mycket svårt att koncentrera sig, det händer inte varje dag, men det händer att jag går och brer en macka och ger en grinig elev. En elev som inte har sovit på hela natten kommer antagligen inte prestera på topp, sänk kraven den dagen och låt eleven vara lite trött, det är inte ovanligt att det utvecklas till en riktigt dålig dag om det läggs stress på en sådan dag.

Ha en kontakt med vårdnadshavare ang detta, men det är inte fel att vara redo för de där dagarna när allt går fel. En macka kan rädda en sådan dag.
 
Jag håller på och utbildar mig till lärare, var idag ute i klass för första gången i egenskap som vikarie (gick bredvid för att senare ha hand om klassen själv). Jag kommer inte gå in på vad för händelser som får mig att skriva detta inlägg men jag har ett par frågor som främst riktar sig till föräldrar med barn som har koncentrationssvårigheter, är hyperaktiva eller tvärt om lite sävliga. Eller om du själv har de problemen och kan referera till dig själv. Jag vill bli bra på dessa barn, jag vill hitta ett sätt som fungerar, lyfter och utvecklar. Och jag är grön, riktigt jäkla grön. Men nånstans och någon gång måste man börja fråga så jag gör det hellre tidigt innan jag själv skapat massa fördomar och antaganden.

- Har ditt barn stressboll eller något annat att aktivera händerna med? Fungerar bra/fungerar dåligt? Behövs/behövs inte?
- Har hen extra hjälp eller klarar hen sig själv? Stor/liten klass?
- Finns det situationer där det ofta uppstår problem där man fått skapa en egen rutin/lösning?
- Vad är generellt ett bra bemötande vid konflikter? (Går den frågan att besvara? Om den inte gör det får ni se förbi)
- Vad fungerar bäst: handskrift eller datorskrift?
- Vad fungerar bäst: läsa bok eller lyssna bok?
- Andra grejer som hjälpt ditt barn/dig i skolan eller som snarare stjälpt?
- Sitter barnet långt fram eller långt bak i klassrummet? Finns det en tanke bakom?
Fantastiskt bra tråd! :up: Jag brottas med liknande funderingar nu när jag är ute på VFU även om jag är på en gymnasieskola, toppenbra tips som har kommit fram och jag kan ta till mig mycket!
 
Tack för jättebra tips!
Aha trodde auditivt var bra :p
Jag är lite nyfiken på om barn med exempelvis adhd (har läst om ett försök i vanlig klass som var lyckat) skulle tjäna på att börja inlärning av bokstäver - ord - meningar etc på dator istället för med penna. I försöket jag läste om så fick de pennan för att skriva med först i trean och då var barnens finmotorik mer utvecklat och de hade jämfört med kontrollgruppen större ordförståelse och skrev bättre. De fick även en helt annat syn på pennan (den värdesattes). Tycker det är väldigt intressant :angel:

Sparar dina frågor i en liten mapp för framtiden.

Problemet med auditiv information är att den försvinner. Svävar du iväg var 3-5e sekund så blir det väldigt svårt att sedan försöka lösa den uppgift du fick. Det blir stora hål i instruktionen som du får försöka att täppa till så gott det går på egen hand. Exempelvis eleven som missade det lilla ordet "inte" i den här instruktionen och blev tagen för bråkig och fräck av sin syslöjdslärare "Saxarna är nyvässade och får inte användas för att klippa i papper" . Generellt råd: undvik negationer så långt det går ;)

Jag är tyvärr inte så insatt i debatten kring skrivinlärning och vågar inte riktigt uttala mig. Försöket du hänvisar till låter ju jättebra och utifrån den jag ändå vet så ser jag inga uppenbara problem med det.
 
http://libris.kb.se/bib/11938475 Det här är en jättebra första bok! Ger både förståelse och råd, lättläst.
http://urskola.se/Produkter/163441-UR-Samtiden-ADHD-hjalp-hur-gor-man-Del-1

http://libris.kb.se/bib/10893553 Älskar denna! "Duktig" flicka som har jätteproblem men ingen inser det. Känslan att bara inte lyckas trots att man slår knut på sig själv av ansträngning. Hur mycket förståelsen betyder för att kunna hjälpa. Trevlig läsning, inte metod och råd.

Och Bo Hejlsov Elvén skriver bra om lågaffektivt bemötande - om man hanterar bemötandet rätt ger det barnet möjlighet att använda mer av sina resurser till att fokusera på arbetet som ska göras. Inte bara för konflikter och utåtagerande, samma tänk gör nytta även för den som är överlastad av intern stress. (hans första böcker går igenom mer hur funktionsnedsättningarna fungerar tror jag)

Viktigt att inte "symptombehandla" utan alltid förstå vad som är den bakomliggande svårigheten annars är det inte hjälp för barnet att fungera bättre, utan bara hjälp för omgivningen att inte bli störd av barnet...
Extremt viktigt med individuella lösningar och metoder. Det du ser utifrån kan vara helt lika med ha totalt olika bakgrunder i vad som händer inne i barnet. Att bli bra på dessa barn är att gräva efter de bakomliggande orsakerna och att vara kreativ och ha öppet sinne för att hitta nya hanteringsstrategier i varje enskilt fall.
Tack för litteraturtipsen! Ska spana in dessa :)
Jo precis, men tänkte med tråden att det kanske finns generella do and don't:s.

Nu jobbar jag på gymnasiet, men ungefär hälften av våra elever har någon form av adhd eller ligger inom autismspektrum.
Alla är olika, men generellt finns det några saker som brukar funka för de flesta:

- Rutiner. Lektionerna kan se olika ut gällande arbetssätt, men det är bra att alltid skriva upp vad som ska göras, tidsplan och när det är rast.

- Tydlighet. Försök att inte vimsa till det:D

- Skriftliga instruktioner som du förklarar muntligt. Skriv gärna i punktform.

- Arbetsro. Alla behöver arbetsro, men vissa som har adhd klarar inte ens att höra att andra bläddrar sidor i böcker eller trycker på datortangenter. Vissa gillar att lyssna på musik i hörlurar.

- Tänk utanför lådan. Gör lärandet roligt, det gäller alla elever såklart. Underskatta inte allt som finns utanför klassrummet. Det finns kurser i hur man kan använda tex naturen i sin undervisning.

- Gällande konflikter. Jag tror att det är viktigt med tydliga regler. Även om de reagerar snabbt och kanske blir arga eller ledsna så är det bra att ha pratat igenom det innan. "Om du blir arg, säg att du behöver vara i fred en stund, så vet jag det och låter dig vara." Eller vad som helst. För övrigt gäller självfallet samma regler för alla, inga kränkande ord, inget våld etc.

- Samma om de blir rastlösa. Ha en lösning innan. Det kan tex vara att de kan resa sig och gå ut från klassrummet när de behöver, ni kan ha ett tecken eller att de säger "måste promenera 2 minuter".

Har säkert glömt massor, men ni är skyldig att anpassa och när det gäller anpassningar är det efter eleven.
Tack för tipsen! Sparar dom också :) Bra det där med att ha ett tecken eller nått för avbrott. Det ska jag nog testa om vi kan introducera här hemma.

Om man säger att ett kaos kommer i steg där sista steget är personen onåbar i (tänk typ härdsmälta, man kan inte bli argare liksom) och den kräks ur sig fula saker, kanske slåss - jag har läst en del om detta (efter som att det bor en herre hemma med detta) så därför jag spånar kring detta. - dels så vet jag av egen erfarenhet och fått det bekräftat i litteraturen att de oftast inte kommer ihåg vad de sagt och gjort när de blev sådär vansinnigt arga. Hur skulle du hantera det i en klassrumssituation? Det allra bästa är såklart att det aldrig går så långt men det kan hända, låt säga att eleven hamnar i diskussion med en annan elev och det går så långt. Jag vet hur jag hanterar det i hemma miljö men det är en viss skillnad i en annan miljö.

"Bara" koncentration och impulskontroll?
Eller annat kognitivt? Perception? Arbetsminne?
Stress och psykiska pålagringar som tillkommit sekundärt och ger följd effekter?
Fungerar återhämtning mellan ansträngningarna? (lugn-och ro-pauser eller fysisk aktivitet)
Har assistenten bara inte fått möjlighet att lära sig eller är hon ointresserad/olämplig? Gör hon bara inte nytta eller är det så illa att hon blir en negativ faktor?

Konstanta konflikter om "småsaker" kan vara tecken på att kraven på individen är för stora. Primär hantering är lågaffektivt bemötande och agera innan situationerna eskalerar. Långsiktigt är att anpassa miljön så eleven får rimliga förutsättningar att kunna klara det som behövs. Undvika allt som liknar skuld och straff. När utlöses konflikter, vad har hänt innan, leta mönster. Kan eleven själv hjälpa till med detta? Inte överbetona öppna konflikten som ni upplever som största problemet. Eleven kan uppleva problem långt innan ni märker det som är mer avgörande. Försök hitta sätt för eleven att känna igen detta och signalera eller ta paus i tid.
Jag frågade inte mer ingående vad elevens hinder var mer än att de när jag frågade sa att det var adhd eller någon form av bokstavskombination men utredningen var inte klar. Jag själv (som inte är expert) såg en person utan egentliga större problem. Hen var pillig med fingrarna, behövde lite extra stöd för att komma igång med uppgiften och blev det tråkigt satt hen inte still. MEN det är baserat på det lilla jag sett av hen.

Assistenten är auktoritär. Vid ett tillfälle när eleven (antagligen hungrig, vad precis innan lunch och slut på skolan) satte sig längst bak i klassrummet istället för på sin plats (assistenten och vikarien jag gick bredvid hade innan vid upprepade tillfällen sagt till hen att sätta sig på sin plats och vara tyst då hen hoppade runt och sjöng) varpå assistenten börjar skrika om att hen ska sluta vara dum och sätta sig på sin plats. Hen sitter då uppkrupen på stolen med huvudet i knät. (Jag står tyst längst fram i klassrummet och funderar över vad det är som är så viktigt med att hen ska sitta på sin stol i 5 min innan skoldagen är slut) och assistenten börjar rycka i hens mössa för det har man inte på sig inomhus och sen där efter frågar hon klassen om de tycker det är okej av "Kim" att bete sig på detta dumma vis? (och där dog jag :cry: )
Högst olämpligt...

Problemet med auditiv information är att den försvinner. Svävar du iväg var 3-5e sekund så blir det väldigt svårt att sedan försöka lösa den uppgift du fick. Det blir stora hål i instruktionen som du får försöka att täppa till så gott det går på egen hand. Exempelvis eleven som missade det lilla ordet "inte" i den här instruktionen och blev tagen för bråkig och fräck av sin syslöjdslärare "Saxarna är nyvässade och får inte användas för att klippa i papper" . Generellt råd: undvik negationer så långt det går ;)

Aha hehe där ser man :p Tyckte det lät så bra i mitt huvud med ljudbok :laugh:

Ja det kan jag tänka mig när du säger det.
 
Om man säger att ett kaos kommer i steg där sista steget är personen onåbar i (tänk typ härdsmälta, man kan inte bli argare liksom) och den kräks ur sig fula saker, kanske slåss - jag har läst en del om detta (efter som att det bor en herre hemma med detta) så därför jag spånar kring detta. - dels så vet jag av egen erfarenhet och fått det bekräftat i litteraturen att de oftast inte kommer ihåg vad de sagt och gjort när de blev sådär vansinnigt arga. Hur skulle du hantera det i en klassrumssituation? Det allra bästa är såklart att det aldrig går så långt men det kan hända, låt säga att eleven hamnar i diskussion med en annan elev och det går så långt. Jag vet hur jag hanterar det i hemma miljö men det är en viss skillnad i en annan miljö.

Det är bra med någon form av bryt innan det kommer dit, för ett onåbart tillstånd är aldrig bra. Klara regler också mellan elever, som de kommit fram till tillsammans.
Men en diskussion mellan elever som håller på att spåra ur, ta ut dem från klassrummet. Avbryt. Hur det än är så är det du som bestämmer i ditt klassrum, glöm aldrig det. Du sätter tonen, du fostrar (min erfarenhet är att det behövs).
Ta sedan de som varit inblandande och diskutera i enrum, ta gärna med en kurator om det finns att tillgå så att konflikten blir löst. Sopa inte under mattan, det kan växa sig 10 gånger större under rasten.

Var noga med att inte vara utpekande eller partisk i en konflikt. Var saklig och peka på ordningsregler eller liknande, sedan kan elevernas personliga känslor vädras. "Jag förstår att du blir arg, men kom och säg till mig istället för att kalla Nisse för idiot."

Men återigen, våra elever är nästan vuxna, de har lite mer kontroll över sina känslor och klarar högre krav.
 
Tycker att många kommit med väldigt bra förslag och idér! Själv har jag en Adhd diagnos (och borderline).
Min första tanke är att vi alla är individer och att vi fixar saker olika... Men jag tycker att du fått väldigt bra svar redan spec utav @lady_vip och @Araminta.

Mina egna tankar som tillägg till deras listor - en del elever vill/behöver ha någon typ utav avskärmning, anitingen att sitta i ett annat rum eller räcker med att sitta själv vid bänken. Låt eleven vara med och välja och väljer hen "fel" efter vad du som lärare upplever, försök styra in eleven på rätt spår. En del gånger när elverna blivit tvugna till att sitta själva i ett eget klassrum känner sig dom utanför och annorlunda - vilket många med adhd redan upplever.

Tydlighet och rutiner är a & o! Oavsett vad det är. Schema över dagen och över lektionen. Vilka regler är det som gäller i klassrummet? Tydliga instruktioner, helst enligt mig skriftliga. Jag upplever iaf att jag kan bli löjligt mallig när jag kan bocka av något ifrån listan, om än att det är en liten sak. När det kommer till instruktioner så är frågan "Förstår du?" väldigt bra enligt mig. Man kan ställa frågan utan att nedvärdera och samtidigt försäkra sig om att elven vet vad hen ska göra.
Jag tänker beroende lite på ålder på eleven så kanske man kan i skåp eller låda skriva upp innan vad det är man behöver ha med sig till lektionen. Allt ifrån penna och sudd till den boken under matten.

När jag tänker kring min adhd så håller jag med om det andra säger: att förekomma den. Vilket jag kan göra med tex planering. Att ha glömt pennan till lektionen även denna gång är sjukt stressande. Och så skäller läraren och kompisarna skrattar... hej neråtspiral

Jag tycker det är toppen om det finns överrenskommet innan lektionen börar att det är okej att tex stå upp om man behöver det eller behöver gå ut och ta en promenad. Här är det en fin balansgång. Jag skulle absolut kunnat sagt att jag måste ut och gå för att lektionen är tråkig... Jag kan tycka att alla elever ska ha tillåtelse att stå upp i klassrummet (på sin plats självklart inte hoppa omkring) om dom känner att dom behöver. Vi gör allt för att vuxna ska stå upp på sin arbetsplats, men elverna ska minnsans sitta rakt upp och ner.

Jag har blivit lärd sen liten att säga till om jag inte förstår. Så när läraren förklarade något för mig så sa hen att 4-3=1. Jag svarar att jag förstår inte. Läraren säger samma sak igen, jag säger igen jag förstår inte. Nu suckar läraren högt och säger samma sak igen, men denna gången så är hen väldigt irriterad, och jätte gärna med kommentaren "Men det är ju jätte lätt!". Nej. Det är inte kul att höra "det är ju jätte lätt!" när man inte förstår. Det handlar inte om att jag är dum i huvudet utan att man kanske hade behövt förklara på ett annat sätt, "Om du köper 4 äpplen i affären och äter upp 3 påvägen hem, hur många har du då kvar?" Nu förstår jag!
Jag brukar alltid tänka att det är jag som förklarar/berättar något som är ansvarig för att förklara så bra att mottagren förstår.


- Har ditt barn stressboll eller något annat att aktivera händerna med? Fungerar bra/fungerar dåligt? Behövs/behövs inte? Jag har aldrig andvänt mig utav en specefik sak, utan andvänt det jag har till hands. Penna, ringen på fingret, nyckel eller vad nu kan vara. Ibland kan det man har i handen vara störande för andra... Jag tänker i just en klassrumsmiljö och eleven tar det som finns till hands att det är okej att om eleven pillar med något som stör (klickar en penna tex) så kan läraren bara "smyga" ner nått annat som inte låter lika mycket. Man behöver inte göra det till en big deal.

- Har hen extra hjälp eller klarar hen sig själv? Stor/liten klass? Jag hade ingen hjälp (fick dock diagnosen till gymnasiet, och vart erbjuden att gå hos specialpedagogen - som aldrig var där så det rann ut i sanden..) Men jag ser både bra och dåliga saker En mindre klass kan vara lättare att få arbetsro i under lektionerna. En större klass är lättare att "hitta någon som står ut med en" på rasterna tex. Adhd personer kan vara jobbiga att umgås med i längre perioder och behöver då kanske flera vänner i antalet.

- Finns det situationer där det ofta uppstår problem där man fått skapa en egen rutin/lösning? Vet inte riktigt vad jag ska svara? Förstår inte frågan? Alla problemen har väl fått en inviduell lösning?

- Vad är generellt ett bra bemötande vid konflikter? (Går den frågan att besvara? Om den inte gör det får ni se förbi)
Min första tanke är att man måste prata om det innan konflikten uppstår. I ett klassrum är det som någon föreslog super med regler för alla som eleverna själva varit med och bestämt, då är det inga "korkade regler".
Vet personen själv om att hen blir så arg att hen tex slåss eller säger taskiga grejer? När jag var liten så lärde sig min mamma att säga åt mig och gå och "sura färdigt" (lugna ner mig i lugn och ro), att man då i förväg kanske kan komma fram till att det här fungerar för mig och att man då som lärare/förälder kan påmina om det i stundens hetta.
Som någon annan skrev att var förstående, men döm inte. Ta inte parti. Låt alla inblandade få prata till punkt och uttrycka det man känner, bara för att man säger vad man känner, behöver inte betyda att man går till personangrepp.. "Pelle är dum" funkar inte men "Jag tycker pelle är dum när han knuffar mig".
Alla agerar vi på olika sätt när vi blir arga.. Känner eleven att den måste få inte vet jag skrika så kanske man kommer överrens om att det är okej att skrika, om man går ut på skolgården.
Ta upp saker när personen lugnat sig, att låsas som det regnar kommer inte leda någonstans.

- Vad fungerar bäst: handskrift eller datorskrift? - Iaf enligt mig. Det finns dessutom forskning som vissar på att du minns bättre när du skrivit för hand än på dator.

- Vad fungerar bäst: läsa bok eller lyssna bok? För mig. Lyssnar jag på ljudbok så åker tankarna lätt iväg. Att läsa boken själv tvingar mig till koncentration. Sen kanske jag inte orkar lika långt (om det är inte är en bra bok för då har jag läst ut på 5 röda!) men man kan inte få allt..

- Andra grejer som hjälpt ditt barn/dig i skolan eller som snarare stjälpt? Kommer inte på något jsut nu..

- Sitter barnet långt fram eller långt bak i klassrummet? Finns det en tanke bakom? För mig spelar den placeringen inte så stor roll. Spelar större roll vem jag har som bordsgranne.

Tror jag fick med allt jag tänkte, trött :o:p
 
Assistenten är auktoritär. Vid ett tillfälle när eleven (antagligen hungrig, vad precis innan lunch och slut på skolan) satte sig längst bak i klassrummet istället för på sin plats (assistenten och vikarien jag gick bredvid hade innan vid upprepade tillfällen sagt till hen att sätta sig på sin plats och vara tyst då hen hoppade runt och sjöng) varpå assistenten börjar skrika om att hen ska sluta vara dum och sätta sig på sin plats. Hen sitter då uppkrupen på stolen med huvudet i knät. (Jag står tyst längst fram i klassrummet och funderar över vad det är som är så viktigt med att hen ska sitta på sin stol i 5 min innan skoldagen är slut) och assistenten börjar rycka i hens mössa för det har man inte på sig inomhus och sen där efter frågar hon klassen om de tycker det är okej av "Kim" att bete sig på detta dumma vis? (och där dog jag :cry: )
Högst olämpligt...

:cry::cry::mad: - är det jag kan svara på det där.. Så ledsen :cry:
 
Att hitta en väg fram, att leta efter verktyg för att hitta framåt i tanke och koncentration kan mycket väl handla om att hitta tillbaka , att träna på att minnas stegen i när tanken far iväg och på så vis stega sig tillbaka till det var rätt och därifrån bygga en ny tanketråd i huvudet. ungefär som att navigera i webbläsaren - backa till det var rätt och så framåt på det nya spåret. När det fungerar så går det att hitta vad som störde och på så vis undvika just det stickspåret nästa gång genom att vara lite förberedd på det.

Angående Assistenten!
Sådana dummheter får inte passera obemärkt, särkilt inte om de upprepas.

En sak som glöms bort, som det tycks med många barn, och vuxna, som har koncentrationsproblem är detta med blodsockernivå. Faller sockret så hjälper det inte att det är mat "snart". Det ända som hjälper är mat nu! Då menar jag inte mat meddetsamma, utan äta genast. Både för sockret, att magen får något i sig och som avledning.
Detta och liknande borde vara något assistenten skulle ägna sig ha koll på och inte bråka om en fånig mössa och liknande.

Blir så ledsen var gång jag hör eller läser om sådana händelser, samtidigt som jag undrar varför får detta inte plats i utbildningen av pedagogerna? Hur kan det komma sig att det tycks ligga bredvid och vara hänvisat till extraläsning vid sidan av studierna. Hur ska då de pedagoger som har koncentrationsproblem själva hinna med att läsa om det vid sidan av mastiga studier.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 676
Senast: Araminta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 522
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 703
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp