Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Enligt artikeln jag hittade om det så har det sen det hittades på 1998 spridits i 48 stater och 17 olika länder och är populärt bland konservativa i USA. I en annan lite äldre artikel nämns siffror mellan 1600-4600 som hört av sig till en viss organisation med frågor om att anordna (varje bal är för flera flickor).

Och det är tillräckligt spritt för att det ska finnas mycket skrivet om det om man googlar purity ball.

Med en befolkingsmangd av over 300 millioner sa ar allt under 5000 en mycket liten del.
 
Nä, det är inte vanligt med judar överhuvudtaget i Sverige, det är en väldigt liten minoritet, men det fråntar inte att folk uppenbarligen inte har koll på att håret täcks av alla djupt troende inom abrahamitisk religion. Jag skulle tippa på att folk inte ens skulle kommentera att judar eller för den delen djupt troende kristna bär det. Nu är djupt troende kristna inte heller supervanligt i det sekulära Sverige, och oavsett, protestantismen kan inte jämföras oavsett inriktning med flera av de andra som är vanligare söderut, när det kommer till judarna är de riktigt ortodoxa lysande med sin frånvaro, men oavsett, täcker dessa kvinnor håret (av gud eller av deras lika troende män - who knows, och ... Vem bryr sig?)

kl
Att tala om för någon vad den inte får bära är lika jävla illa som att tala om för någon vad den får bära... Det är naturligtvis fria valet som ska bestämma, oavsett om man grundar det valet på sin tro, bekvämlighet, mode eller något annat.

Hur ofta hör du talas om djupt religiösa kristna eller judar som kräver sina rättigheter att t ex få ha håret/ansiktet täckt på passbilder eller klaga över att de inte fick ett visst jobb för att de valt att täcka håret och företagets policy säger annat? Jag vågar nog påstå att det är där den stora problematiken ligger. Muslimer är högljudda och kräver särbehandling p.g.a sin religion (inte alla såklart). Det gör så vitt jag vet inte andra religioners utövare, hur religiösa de än är. Nu pratar jag i Sverige (eftersom många dragit upp olika religiösa grupperingar i främst USA).
 
Hur ofta hör du talas om djupt religiösa kristna eller judar som kräver sina rättigheter att t ex få ha håret/ansiktet täckt på passbilder eller klaga över att de inte fick ett visst jobb för att de valt att täcka håret och företagets policy säger annat? Jag vågar nog påstå att det är där den stora problematiken ligger. Muslimer är högljudda och kräver särbehandling p.g.a sin religion (inte alla såklart). Det gör så vitt jag vet inte andra religioners utövare, hur religiösa de än är. Nu pratar jag i Sverige (eftersom många dragit upp olika religiösa grupperingar i främst USA).
Slöja är ok på passbilder men pannan måste synas och mycket av ansiktet.
Håret är väl lite skitsamma egentligen eftersom många ändå färgar och byter frisyr oavsett :)
 
Jag vill klargöra att jag är sekulär ateist/agnostiker som avskyr religion hur den än tar sig uttryck. Men är idrottsförbundet verkligen allvarliga med sina fina ord om hur idrott är integration:

Två blonda lintottar ligger och skjuter. Föräldrar till flickan med slöjan ser bilden och anser att det är 'de andra' och att deras dotter inte ska 'prova på'. Oftast av kulturella, religiösa och socioekonomiska skäl. Färre flickor idrottar = utanförskap och klyftor ökar.

Föräldrar ser på bilden att flickor kan idrotta utan att göra avkall på sin religion och religiösa symboler. Föräldrar ger sin tillåtelse. Flickan träffar andra 'svenska' ungdomar. Vänskap uppstår = integration. Flickan kan mycket väl genom att se hur andra ungdomar lever börja ifrågasätta kulturella förbud och begränsningar. Otvunget, utan förbud eller klämkäcka 'kulturmöten'

Utan religion hade människan historia sett mycket annorlunda och fredligare ut.
Håller med i allt men tror inte att världen skulle vara så mycket fredligare utan några religioner. Det skulle bara bli andra anledningar för krig och misär.
 
Jag är kluven till slöja åtminstone på barn men mot förbud - och jag kan absolut inte tänka mig att avstå ifrån att visa ett barn på bild för att hon bär slöja. Hon finns idag och är en del av det svenska samhället oavsett vad vi tycker om det. Hon ska synas och inkluderas.

Jag tror inte att utfrysning ska innebära att folk plötsligt ska se hur fel de har och börja anamma majoritetssamhällets normer. Jag tror att risken ökar att vi istället driver människor och deras barn i famn på fundamentalister. Jag tror att det är ett sätt att skapa parallella samhällen.

Jag tycker vi börjar med att skapa kontaktytor och så straffar vi folk som bryter mot lagar och behandlar folk illa, oavsett religion. Vi bör inte straffa folk för slöjor - i synnerhet inte om vi tror att de tvingats bära dem ("Jasså dina föräldrar tvingar dig att ära slöja - tja stick hem och var isolerad med dem och deras gelikar tills de rättar sig. För vi står minsann för andra värderingar" :confused: Chansen att föräldrar låter sina barn vara med och att barnen förstår att de FÅR vara med, borde öka om de ser andra barn som deltar utan att tvingas "bära bikini").

Och idrotten fri från politik och religion. Tja, korset på svenska flaggan är faktiskt en del av en kristen heraldisk tradition. Kronorna symboliserar de tre vise männen. Ska de istället tolkas som fleur de lis är det en symbol för Jungfru Maria - vilket verkligen är en symbol för en unken kvinnosyn (och som en minoritet av de kristna idag delar även i kulturer där Mariakulten finns kvar - men som verkligen skulle kunna ligga oss i en kultur knuten till kristendommen i fatet om den tolkades med utomstående ögon).
 
OT Med utomstående ögon måste våra kristna traditioner verkligen vara jättekonstiga. I viktiga sammanhang - typ sport och krig - springer vi omkring med symboliska bilder av tortyrredskap (kors) och kvinnlig "renhet" (liljor).
 
Det du ger exempel på handlar inte om religöst förtryck av kvinnor. Det handlar om mode. Långt ifrån alla kvinnor rakar armhålor och ben och skälen till varför de gör det/inte gör det är individuella val, sen om du tycker det är osexigt får stå för dig.

Men det är ju din tolkning att det handlar om mode och individuella val. Det är svårt att tolka vår egen kultur eftersom den är norm för oss. Vi antar att våra val är fria, medan andra som följer andra normer inte är det. Gränserna mellan religiöst utövande och kultur kan dessutom vara hårfin. Många troende muslimer ser inte slöjan som ett religiöst uttryck, utan som en kulturellt norm som de inte delar och bär därför inte slöjan. Andra gör det och vill också att deras döttrar bär slöja. Slöjbärande kan därmed vara lika mycket uttryck för en kulturell norm som för en religiös norm - alla muslimer är ju trots allt inte muslimer på exakt samma sätt, precis som att inte alla kristna kan klumpas ihop i en homogen massa. Hijab må vara hindrande i många sammanhang, men det är ju även många normer för västerländska flickor.

Oavsett hur man kan tänkas se på hijab på barn - om det är ett uttryck för religion eller kultur och om det är förtryckande eller inte, så blir det dock inte bättre av att - i praktiken - stänga dörren för flickor som klär sig i hijab. Jag tror inte att någon gynnas av det, utan dessa flickor utsätts istället för ett dubbelt förtryck. Idrott integrerar, barn skaffar vänner och kontaktnät utanför den egna normerande världen. För att inte tala om de ökade hälsoeffekter idrott ger. Det är helt fel att neka flickor alla dessa fördelar bara för att de bär hijab.
 
Hur ofta hör du talas om djupt religiösa kristna eller judar som kräver sina rättigheter att t ex få ha håret/ansiktet täckt på passbilder eller klaga över att de inte fick ett visst jobb för att de valt att täcka håret och företagets policy säger annat? Jag vågar nog påstå att det är där den stora problematiken ligger. Muslimer är högljudda och kräver särbehandling p.g.a sin religion (inte alla såklart). Det gör så vitt jag vet inte andra religioners utövare, hur religiösa de än är. Nu pratar jag i Sverige (eftersom många dragit upp olika religiösa grupperingar i främst USA).
Ganska ofta faktiskt om man är insatt i det. Att minoriteter kräver sina rättigheter är varken ovanligt eller obegripligt. Ens i Sverige.
 
Oavsett hur man kan tänkas se på hijab på barn - om det är ett uttryck för religion eller kultur och om det är förtryckande eller inte, så blir det dock inte bättre av att - i praktiken - stänga dörren för flickor som klär sig i hijab. Jag tror inte att någon gynnas av det, utan dessa flickor utsätts istället för ett dubbelt förtryck. Idrott integrerar, barn skaffar vänner och kontaktnät utanför den egna normerande världen. För att inte tala om de ökade hälsoeffekter idrott ger. Det är helt fel att neka flickor alla dessa fördelar bara för att de bär hijab.
Dessutom är ju dessa flickors syfte inte att vara levande reklampelare för islam. De bär hijab för att det är så de sett sina mammor, mostrar och fastrar i hela sitt liv. För dem är hijab lika naturligt som den vore onaturlig på mig och min mamma.

Det är lite märkligt det där, att icke-muslimer verkar vara de som laddar det där tygstycket med mest föreställningar.
 
Det värsta var att i kommentarerna fanns där ett antal både kvinnor och män som höll med honom helt och hållet. Hade känts iaf lite bättre om det bara var en knäppgök som ingen höll med.
Män är idioter. Men kvinnorna som höll med honom ... vad tänker de? Stockholms syndrom? O_o
 
I ett annat inlägg skriver samma människa att män inte kan våldta sina fruar, efter som fruarna inte har rätt att neka sina män sex.
Så nog finns det kvinnoförtryck i många religioner.
🙄🙄
Jag har inte ord.

Men detta visar bara att det finns skit i alla religioner. Lika väl som det finns guld - dvs de eldsjälar som argumenterar för kärlek, respekt och medmänsklighet.
 
Kan se om jag kan hitta den, var nått år sen jag såg den.
Det gällde bara flickor. De fick en speciell klänning och sen gick det in i kyrkan med sina pappor en hel rad och fick ringar och lovade att vara oskulder tills dom gifte sig. Och sen var det dans. Det hela var tänkt att likna en bröllopsceremoni där de bands till sina pappor som hade ansvar för dom och skulle vakta deras oskuld tills dess dom gifte sig.


Jag känner inte heller någon kristen som håller med honom, och jag är själv medlem i Svenska kyrkan. Å andra sidan känner jag bara kristna i Sverige. Däremot har jag hört ett antal kristna med åtminstone liknande åsikter, men dom har varit från andra länder (ofta USA) och kristendomen ser ju rätt annorlunda ut i olika delar av världen jämfört med Sverige.

Jag känner en del svenska muslimer och ingen av dem är ens i närheten av att stödja jihadister eller uttrycker extremistiska åsikter. Tvärtom, talar du med tex Syrier hatar de IS på ett sätt som vi 'svenskar' inte förstår.
 
Dessutom är ju dessa flickors syfte inte att vara levande reklampelare för islam. De bär hijab för att det är så de sett sina mammor, mostrar och fastrar i hela sitt liv. För dem är hijab lika naturligt som den vore onaturlig på mig och min mamma.

Det är lite märkligt det där, att icke-muslimer verkar vara de som laddar det där tygstycket med mest föreställningar.

Så är det. När simlandslagets ordförande i ett barn med hijab som provar skidskytte ser en jihadist på träningsläger så säger det oändligt mycket mer om ordföranden ifråga än om både bärandet av hijab och islam.
 
Hur ofta hör du talas om djupt religiösa kristna eller judar som kräver sina rättigheter att t ex få ha håret/ansiktet täckt på passbilder eller klaga över att de inte fick ett visst jobb för att de valt att täcka håret och företagets policy säger annat? Jag vågar nog påstå att det är där den stora problematiken ligger. Muslimer är högljudda och kräver särbehandling p.g.a sin religion (inte alla såklart). Det gör så vitt jag vet inte andra religioners utövare, hur religiösa de än är. Nu pratar jag i Sverige (eftersom många dragit upp olika religiösa grupperingar i främst USA).

Varför skulle överhuvudtaget kristna kräva att täcka håret? Det exemplet har ju ingen relevans.
 
Oj vad mycket bullshit!
Kollade en annan länk där ”våldtar min man mig?”

Den vettigaste är Satan tydligen, medan Gud gjort kvinnan för att behaga mannen.
Det är ju så löjligt att man kan tro att det är ett skämt.
Jag känner inte en ENDA kristen troende som tycker som den där tölpen.

Slutklämmen, citat:

Conclusion

I have shown here that Biblically speaking this woman’s husband was not raping her. Did he sin in other ways? Yes. Is it possible for a husband to abuse his wife? Yes. Is it possible for him to rape and molest his wife? From a Biblical perspective the answer is NO. Christian wives must eliminate the terms “rape” and “molester” from their vocabulary were it references their relationship with their husband.
... slutcitat.
Låter som en ursäkt från en man som utsatt sin fru för våldtäkt eller trakasserier. Eller som vill ha sex närsomhelst han vill.. dvs vill att ens fru ska vara som en sexleksak :idea::meh:
 
Jag känner en del svenska muslimer och ingen av dem är ens i närheten av att stödja jihadister eller uttrycker extremistiska åsikter. Tvärtom, talar du med tex Syrier hatar de IS på ett sätt som vi 'svenskar' inte förstår.
Inte undra på heller! De flesta syrier som finns i Sverige har ju fått fly sina hemländer pga IS. Jag vågar nog säga att de flesta vill faktiskt inte behöva fly från sina hem och länder som de är vana att bo i.

Det är svårt försöka tänka sig att något likadant skulle hända i Sverige men om det gjorde det så skulle jag bli rent av förolämpad om folk trodde att jag hade något med extremist-gruppen att göra bara för att jag kom från Sverige och var blond som dem.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 042
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp