Barn och karriär

Sv: Barn och karriär

Det beror ju lite på vad man har för jobb hur man kan lösa ekvationen.

jag har ett väldigt fritt jobb men ändå mycket att göra. I varje fall vinterhalvåret. Jag slutar i stort sett aldrig senare än kl 5 på eftermiddagen. Oftast tidigare faktiskt. Sen hinner jag med lite familjeliv till Wiliam lägger sig. Efter det kan jag jobba ett tag med laptop och VPN-anslutning, Det fungerar för mig.

Sen har jag en chef som har samma "problem" med små barn och dagishämtingar och VAb osv och det underlättar. Förståelsen finns där.

Men första tiden med barn under 2år på dagis brukar vara värre. Barns immunförsvar är enligt många inte tillräckligt bra för att de skall vara på dagis egentligen. Det kan bli många VAB-dagar och det är inte kul alls. Vi hade många VAB-dagar innan men nu är det nästan aldrig.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och karriär

Jag tänker INTE städa på min surt förvärvade lediga tid ;) utan umgås med barn och hästar.

Jag håller helt med! Den lilla tid vi har tillsammans vill vi inte spendera med att städa. Vi har redan bestämt att vi ska ha städhjälp när min sambo börjar jobba. Vi har svårt att hålla hemmet i hyfsat skick nu och det kommer att vara omöjligt sen, och med skatteavdrag blir det faktiskt ett överkomligt pris.
 
Sv: Barn och karriär

Jag känner verkligen igen mig i dina funderingar! Vad hjälper det mig om jag har rätt till att gå ner till 75 % arbetstid när det innebär så mycket negativa konsekvenser förutom löneminskningen.

Jag måste säga att jag är förbluffad över att det inte finns fler kurser i hur man får ihop ett hushåll för var och varannan kvinna jag träffar frågar sig hur sjutton man får till bra rutiner som gör livet enklare. Ingen tycks veta och ingen som försöker ha en karriär är helt nöjd.

Ja, hur göra alla?!? Jag fattar faktiskt inte hur folk får vardagen att gå ihop. Jag är helt slutkörd för det mesta, och jag tycker ändå att vi har bra förutsättningar i vår familj. Vi är två engagerade föräldrar som delar jämt på det mesta, visserligen satsar vi båda på jobbet men vi har också förstående arbetsgivare, ordnad ekonomi, inga låna pendlingsavstånd. Hur gör folk som inte har de förutsättningarna?
 
Sv: Barn och karriär

Jag känner att jag nog måste påpeka att man faktiskt KAN prestera och vara duktig på jobbet även om man inte jobbar heltid!

Visst kan man det! I mitt fall är det dock svårt att se att jag skulle kunna ta något kliv uppåt i karriären på det sättet. Att stå kvar på samma ställe skulle vara oerhört frustrerande för mig så det är ett dilemma. Det jag kan hoppas på är att jag kan få en tjänst där jag kan jobba en del hemifrån men då handlar det snarare om att mer än heltid totalt.
 
Sv: Barn och karriär

Det jag skulle vilja ha är typ som ett träningsprogram "Håll hemmet i form på endast 30 min om dagen" med bra rutiner som gör att man slipper tänka, just nu tänker vi förmycket och gör för lite. Städhjälp skulle i vårt fall inte göra någon enorm skillnad eftersom det inte är själva städandet (=dammsuga, torka, etc) som är problemet utan snarare det löpande dagliga underhållet, plocka bort, torka bord, sopa smulor, tömma diskmaskinen, handla, tvätta och sortera in i skåp, etc. Vi skulle behöva rationella förslag på hur man ska hålla hemmet flytande med ett minimum av arbete. Just nu blir helgerna en sorts kulmen på hushållsarbetet då vi har lite extra tid att fixa allt annat typ byta vinterdäck, plocka in trädgårdsmöber etc. Just nu känner jag mig megaoglamorös, en morsa i förorten som bara kan komma med komposttips och funderingar på vinterförvaring av pelargoner. Jag vill ha en Alva!
 
Sv: Barn och karriär

Vår dotter började dagis vid 1 år och 2 månader i april och förutom den första inskolningsmånaden har hon gått mellan 8 och 15.20 och det fungerar super. De första veckorna var hon väldigt trött på kvällarna men bara efter någon månad började hon ösa runt som vanligt på kvällen.

Som andra skriver sover de små mycket på dagis (mer än hemma), vår dotter sover 2 timmar om dagen där (hon är nu 1 år och 8 månader). Så det hon ska orka med är några timmar på fm och ett par på em (8-9 är de inne, 9-11 ute, 11-12 lunch, 12-14 sömn, 14-15 mellanmål, 15-15.20 ute).

Vi jobbar båda heltid där jag jobbar 7-15 och min man 8.30 tills han är färdig (han är ofta hemma vid senast 18). Vi har hjälp med dagishämtning 1-2 dagar i veckan där vi varsin dag kan jobba över... (men vi hinner alltså vår heltid utan den hjälpen, men det möjliggör lite övertid, vi sitter ofta på kvällar också eftersom det enda vi behöver i jobbet är datorn).

Som tur är har vi inte haft en enda VAB-dag under hösten (det var ett par tre dagar under våren).

Städar gör jag en hel del, men efter nyår ska vi skaffa städhjälp. Puh!

Lycka till!
 
Sv: Barn och karriär

KL

Problemet kanske är att försöka hinna med så förbaskat mycket. Det kanske inte fungerar med både karriär och en otroligt spännande hobby som också tar tid och energi? Och finns sen någon ledig tid så måste en resa klämmas in.

Jag tror helt enkelt man måste prioritera. Allt kan inte göras.
 
Sv: Barn och karriär

Det håller jag med om.

Jag prioriterar BARA barn och jobb.

Men jag hinner verkligen INGET annat :crazy:

Och idag har vi varit ute hela dagen med barnen i leran (jättekul men tre genomleriga overaller i en liten lägenhet är ingen hit) och har ingen tvättid på två veckor - aaaargh :mad:

Hur GÖR folk?

I nästa boende ska jag ha grovingång, spolspilta (för barn) och tvättstuga :cool:
 
Sv: Barn och karriär

KL

Problemet kanske är att försöka hinna med så förbaskat mycket. Det kanske inte fungerar med både karriär och en otroligt spännande hobby som också tar tid och energi? Och finns sen någon ledig tid så måste en resa klämmas in.

Jag tror helt enkelt man måste prioritera. Allt kan inte göras.

Självklart måste man prioritera. Jag har prioriterat att ha ETT barn (inte två eller tre), att kunna ha häst (för det är mitt livs dröm) och att ha ett jobb som är intellektuellt stimulerande och som jag utvecklas i (för annars skulle jag få urtråkigt), men kanske inte att göra KARRIÄR i ordets traditionella betydelse. För mig räcker det att "bara" vara duktig på mitt jobb och tjäna hyfsat....

Det jag prioriterat BORT är resor, stort umgängesliv och att ha pedantstädat hemma.... Hellre en trevlig ridtur med dottern än ett perfekt hem, liksom!
 
Sv: Barn och karriär

Apropå det du skriver så tänker jag att bara det att man har ett barn är en radikal förändring i hushållsarbetet. Som vuxen kan jag skippa frukost och köpa en snickers på hemvägen men ett barn måste få någorlunda vettig mat och ha något rent att ta på sig, det tycker jag att jag är skyldig mina barn. "Få-undan-det-värsta"-nivån blir betydligt högre när man har barn.

Sen kan jag ärligt säga att jag mår lite dåligt över att vi inte städar mer. När jag växte upp så hade vi det alltid städat hemma, framför allt hänger jag upp mig på att vår bil inte är städad, mina föräldrars bil har aldrig nånsin varit ostädad, i så fall tog pappa tag i det på en gång. Hur mycket uppskattar man inte att komma hem till föräldrarna och få sova i manglade lakan och öppna ett fullt kylskåp?? Samtidigt kan jag aldrig nånsin påminna mig om att min mamma drog på sig en overall och lekte med mig en hel dag i leran som Silverkedjan (fast det gör å andra sidan inte jag heller med mina barn).
 
Sv: Barn och karriär

Både jag och min make har jobb där vi helt klart kan gå ned i tid, men hur sjutton har man råd med det som låginkomsttagare :crazy:. Vi lever verkligen inget lyxliv (köper knappt kläder och prylar, reser inte, äter billigt o.s.v) men allting kostar så otroligt mycket: huslån, billån, bensin (båda har 5 mil till jobbet), el, mat m.m. Går +-0 med två heltidslöner, när jag var föräldraledig krashade ekonomin totalt trots att jag tog ut föräldrapenning sju dagar i veckan.. Hur har ni andra råd?
 
Sv: Barn och karriär

Men jobbade dina föräldrar heltid bägge två, mino?

Mina gjorde det, och inte 17 var det pedantstädat hemma.... Manglade lakan kallade mamma för "slöseri med kvinnokraft", och mormor förfasade sig... Kan uppleva att min mamma kanske var "en generation före" när det gällde jobb, jämställdhet osv, och att jag har mycket gott av det, för jag slipper det där dåliga samvetet vad gäller städningen! Jag vet ju liksom att jag själv överlevde och hade det bra som barn.

Jag tycker faktiskt inte att min "städnivå" ändrats så mycket av att få barn. Och mat och rena kläder behöver jag ju faktiskt själv också (nej jag kan INTE hoppa över frukosten)!
 
Sv: Barn och karriär

Jag är inte heller låginkomsttagare men för att vi skulle kunna vara hemma BÅDA föräldrarna första halvåret med minstingen så klarade vi oss på min fp (15000/mån) alla fyra.

Men då fick jag sälja hästgården och bo i en liten billig lägenhet i stan där man inte behövde bil.

Är man hemma så behövs inte de dyra lösningar som man tvingas till när man jobbar. (transport, snabbare mat etc)

Nu jobbar vi båda mer än heltid, måste ha två bilar och vi har inte mer pengar över än då :eek:
 
Sv: Barn och karriär

pappa jobbade heltid, mamma 75%, båda hade (har) chefsjobb. Men skillnaden mot mig är att de gjorde allt på en gång, de lät aldrig något gro igen.
 
Sv: Barn och karriär

MEn det later som om de prioriterade stadning och plockning snarare an att leka med sina barn (sa som SK beskrev, att leka i leran), eller agna sig at sina egna hobbys? Mina foraldrar var ungefar likadana. Jag ar inte san, for om jag har 3h over pa egen hand sa aker jag hellre till hasten an stadar bilen......
 
Sv: Barn och karriär

Men då fick jag sälja hästgården och bo i en liten billig lägenhet i stan där man inte behövde bil.

Ja, det är väl tyvärr det som är alternativet. Ge upp sin livsdröm, flytta till stan och sitta och deppa i en trist hyreslägenhet istället med ungen som enda hobby :cry:.
 
Sv: Barn och karriär

Fast vi deppade inte. Jag har aldrig haft det så bra :love:

Vill man bo kvar på landet får man tänka lite öppnare.

Kan man turas om att jobba och klara sig på en bil?

Kan man utbilda sig till något man kan jobba med på distans?

Kan man hyra ut något?

Vi hade retrospektoskopiskt kunnat behålla gården om vi väntat in min distansjobbmöjlighet, hyrt ut stora huset, stallet och merparten av hagarna och bott i gäststugan i stället.
 
Sv: Barn och karriär

Både jag och min make har jobb där vi helt klart kan gå ned i tid, men hur sjutton har man råd med det som låginkomsttagare
Man har inget billån. Man kör en bil man har råd att köpa kontant så man slipper betala räntan. Man ser till att åka så lite bil som möjligt. Man ser också till att spara på elen, släcker alla lampor där man inte är, tvättar endast fulla maskiner etc.

Många bäckar små blir en stor å och det är mycket lättare att ändra på utgifterna än vad det är att ändra på inkomsterna.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 494
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 002
Senast: Milosari
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp