barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Var hemma hos några bekanta som precis fått en liten tjej och till min förvåning såg jag att de hade målat ett gäng disneyfigurer på väggen till hennes rum.

Min reaktion kanske var väl präktig, men jag tyckte att det kändes fel. Varför ska barn redan från början formas av kommersiella produkter? Varför ska bebisar gå runt som vandrande reklampelare för Disney? Hur praktiskt är det att ens unge går förbi McDonalds och ser de figurer som hon har målade hemma på sin vägg? Såklart att ungen kommer se Disney ändå men så tidigt, redan innan hon själv kan välja, det verkar som kommersiell hjärntvätt. Men, som sagt, jag kanske överdriver.

Vad tycker ni om det här??
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Jag är så "korkad" att jag tycker att det är okej. Hade själv disney-affischer i mitt äldsta barns rum när hon var liten.

Men jag kan ändå förstå att människor reagerar mot detta. Är det egentligen nyttigt att pracka på barn och deras föräldrar alla dessa figurer och saker. Hur ska man kunna stå emot när sakerna marknadsförs som de gör?

Ja, som ni ser är jag aningen ambivalent i denna fråga men som sagt, Disneyfiguerer är inte bannlysta hemma hos oss.

Mvh Angelina
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Lite svårt, elin har Nalle puh på vägarna i tavleform. Som bård på tapeten har hon tomtebobarnen och sen en del teckningar av hon som har tecknat till Astrid lindgrens böcker. Nalle puh har ju blivt disney figur men jag har fått hon läst för mig som liten av mamma som älskar puh i ursprungsform. Nästan alla "gamla" sagor har disney tagit upp och gjort till sina. Ja förutom Kalle och kompani som var deras från början... ;)
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

tycker bara det hördes trevligt ut.disney har jo gort så många fina figurer som jag förknippar med barn o inte mcdonalds. :)
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Äh. Det är viktigt för barnets utveckling att barnet stimuleras med sådant som är lämpligt för åldern. För ett litet barn så är det lämpligt med färgglada och glada saker. (Behöver inte vara just Disney, men de flesta små barn gillar ju faktiskt Disney). Hade varit mer orolig om de hade målat barnets rum i svart och dekorerat med bilder på rockband (också kommersiella krafter men inte för åldersgruppen bebis - småbarn.)
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Jag tycker att det hade varit värre med Barbie. Disney känns helt ok men jag förstår din reaktion. Jag skulle själv inte göra så utan försöker uppmuntra lek med Lego och andra figurer.
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Vidar har inte haft något sånt förrän nu när han börjar vilja bestämma själv (3 år) Just nu vill han ha tigrar, vargar, ormar, traktorer, hästar, drakar, tivoli och brandbilar på sitt rum.

Det får han, men inte i några särskilda kommersiella varianter. Planerar att göra egna bildcollage av egna foton istället :)

Och så försöker jag smyga in lite mer annat och mindre fordon/farliga djur i intressesfären men det går inte alltid så bra :D Får vara nöjd med att hästarna också är kul :cool:

Glömde - jag har kapitulerat för en figur som finns på tandkräm och tröja... Byggare Bob.

Fy vad praktiskt det vore med en snickarkunnig son i stallet så småningom :idea:

(här Vidar, vill du öva mer med hammaren :angel: :love: )
 
Senast ändrad:
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Kan du inte i jämställdhetens namn visa upp symaskinen också? Tänk vad praktiskt med nån som kan laga täcken och sy schabrak... ;) :p
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Ah! Tack för tipset :idea:

Hittills har jag nöjt mig med att han är bättre än jag på att städa och diska (nåja, det är nu inte så svårt att vara det :o ) men symaskinen var ju en toppenidé :D
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Disney har ett gäng glada figurer.
why not???
Nä disney tycker jag är kul. Finns det några djur, förrutom kort, du kan sätta upp som egentligen INTE finns i nån sorts film eller bok?
Och de små barnen har ju ändå ingen ANING om vad just disney är...
Nej jag tycker att färgglada trivsamma djur är helt i sin ordning :banana: !
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

alazzi skrev:
Jag tycker att det hade varit värre med Barbie. Disney känns helt ok men jag förstår din reaktion. Jag skulle själv inte göra så utan försöker uppmuntra lek med Lego och andra figurer.

Är det för kvinnosynen du tycker det är värre med Barbie? För själv tycker jag Disney är så mycket mer politisk (även om Mattel är hyperkommersiellt så har de inte drivit det lika långt som Disney vad gäller stöd till politiker osv. - om de inte hymlat med det?)
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Tokmaja skrev:
Disney har ett gäng glada figurer.
why not???
Nä disney tycker jag är kul. Finns det några djur, förrutom kort, du kan sätta upp som egentligen INTE finns i nån sorts film eller bok?
Och de små barnen har ju ändå ingen ANING om vad just disney är...
Nej jag tycker att färgglada trivsamma djur är helt i sin ordning :banana: !

Why not? Tja...min dotter får se Disneyfilmer men jag köper inte Disneysaker till henne särskilt ofta. Jag tycker filmerna kan vara jättebra men jag gillar inte vad företaget Disney står för med sin ultrakonservativa inställning där Walt själv gick i spetsen för en reklamfilm för atombomber :mad: :cry:

Likaså står de för något som inom barnkultur kallas "Disneyfiering" och som innebär att allt måste vara glatt och trevligt om det ska gå att sälja till USA. Följaktligen kan mycket europeiskproducerat för barn (film/litteratur) inte säljas där nu eftersom det på europeiskt sätt ofta tar upp död, nakenhet, skilsmässor och annat som anses "fult" för amerikanska barn att få reda på! Man får inte vara imperfekt på något vis i det samhället. :eek: :mad:

Därför gillar jag inte Disney! Inte heller det faktum att de köper upp den ena europeiska figuren efter den andra. En klassiker som Nalle Puh - det är ju helgerån!

Det finns ju massor av andra figurer. Vad är det för fel på Astrid Lindgrens figurer, Pelle Svanslös, Alfons, Lilla Anna, Byggare Bob, Tweenies, Babar (som jag iofs har svårt för eftersom djur är djur för mig), Pettson & Findus, Barbapapa (som gjort comeback) och inte minst Bamse!
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Jag för min del tycker att bilderna ofta är väldigt fina och sångerna är underbara. De kan jag introducera tidigt för barnen. Däremot tycker jag att många av filmerna inte passar för barn i förskoleåldern eller under.
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Sjalen skrev:
Likaså står de för något som inom barnkultur kallas "Disneyfiering" och som innebär att allt måste vara glatt och trevligt om det ska gå att sälja till USA. Följaktligen kan mycket europeiskproducerat för barn (film/litteratur) inte säljas där nu eftersom det på europeiskt sätt ofta tar upp död, nakenhet, skilsmässor och annat som anses "fult" för amerikanska barn att få reda på! Man får inte vara imperfekt på något vis i det samhället. :eek: :mad:

Därför gillar jag inte Disney! Inte heller det faktum att de köper upp den ena europeiska figuren efter den andra. En klassiker som Nalle Puh - det är ju helgerån!

Det finns ju massor av andra figurer. Vad är det för fel på Astrid Lindgrens figurer, Pelle Svanslös, Alfons, Lilla Anna, Byggare Bob, Tweenies, Babar (som jag iofs har svårt för eftersom djur är djur för mig), Pettson & Findus, Barbapapa (som gjort comeback) och inte minst Bamse!

Nu måste jag fråga du gillar inte disney för att det är för glatt och trevligt och rekomenderar i stället Byggare Bob? Då tycker jag att Byggare bob är värre för det verkar enbart gå ut på att sälja saker. Astrid Lindgren har de ju oxå gjort om till tecknat och det är bara glatt och trevligt oxå... Och okej att Walt själv kanske inte stod för särskilt bra idéer men då får man börjar bojkotta en väldig massa företag... ;)
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Snurrfian skrev:
Nu måste jag fråga du gillar inte disney för att det är för glatt och trevligt och rekomenderar i stället Byggare Bob? Då tycker jag att Byggare bob är värre för det verkar enbart gå ut på att sälja saker. Astrid Lindgren har de ju oxå gjort om till tecknat och det är bara glatt och trevligt oxå... Och okej att Walt själv kanske inte stod för särskilt bra idéer men då får man börjar bojkotta en väldig massa företag... ;)

Nej, nu missade du poängen. :) Det är inte för att det är glatt och trevligt som jag inte gillar Disney utan för att deras inflytande kräver att andra producenter också hela tiden ska vara glada. Vad jag menade var också att det får gärna vara glatt och trevligt men inte på bekostnad av att allt realistiskt hemskt i barns värld ska döljas! Barn måste få se att hemska saker faktiskt händer lite varstans och är naturliga . Hur ska de annars kunna hantera t.ex. en skilsmässa hemma?

Visst vill BBC & co sälja Byggare Bobsaker till höger och vänster precis som alla andra men de har ju andra personligheter i sina TV serier som det faktiskt inte alltid går så bra för som för Bob. Ingen generell policy att "allt ska vara gulligt eller fullt av snygga hjältar".

Ja, du ser ju själv hur trist nya Pippifilmen är för att den färgats av att den ska gå att sälja till fler länder. Har inget med vår generations Pippi att göra längre eller hur?
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Okej då är jag med!! ;) Fast ändå måste jag säga att visserligen så bla Nalle puh ganska glatt men med rejält läskiga inslag, ialla fall tycker jag det. Våra favoritfilmer hemma är Lucky luke. Det är exakt samma som jag har sett, med lite underfundig humor som kanske inte barn förstår men de gillar det som händer. Visserligen väldigt snällt och trevlig. Hittils vad vi har sett så har ingen blivit skadad men det finns en hel del tragiska figurer ser man som vuxen.
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Intressant att du ser det så. Jag ser det nog mer som så att tex Disney är så extremt kommersialiserade produkter som lockar barn till att konsumera (eller rättare sagt föräldrarna...) både i varenda mataffär, på mcdonalds, på tv, ja i stort sett överallt. Ska man då dessutom frivilligt ha dem hemma? Som en sorts gratisreklam som bara syftar till att vilja ha grejer?

Byggare Bob, astrid lindgren, elsa beskow och annat känns i alla fall inte så extremt syftande till att ta över världen som just disney gör. Dessutom finns de på oändligt färre produkter (om man inte åker till astrid lindgrens värld antar jag...)
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Fast det är väl inte så extremt mycket leksaker med disney utan mest gosedjur, affischer och dyl? Byggare bob är ju extremt stort på leksaker. Den tecknade Pippi finns allt mer i leksaksform och tex, dockor med kläder som har ett tryck av pippi... *suck*
Men disney är ett stort företag och det finns mycket saker det står disney på utan att just koppla dem till en viss figur.
 
Sv: barn och kommersiella krafter - präktighetsvarning...

Men varför måste barn matas med skiljsmässor tex som om det vore vardagsmat?
HUr klarade VI att växa upp utan de här psykologiska programmen??

Och jag tycker just kommersiellt så är de flesta "stora" barnprogram lika illa.
Sedan om Walt själv inte är världens bästa människa, eller var, så vet jag inte vad de som säljer de andra barnprogrammen står för.

Jag gillar absolut Astrids alla filmer osv, men jag tycker inte barn behöver matas med död och tragik hela tiden utan att de kan få se just på nått glatt och trevligt mellan varven.
Frågan är också om barnen verkligen förstår undermeningen i alla europiska psykologiska barnprogram... Tror att just det kan vara bra i vissa åldrar, men just i den åldern som trådstartaren beskriver, dvs nyfödd, så tror jag nog man framför allt gillar att titta på de glada färgerna och sedan när färgerna blir glada djur kan jag heller FAKTISKT inte förstå felet i det. :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som har mindre barn, vad ska de få i julklapp? Jag har total idétorka och är så trött på att röja upp på deras rum när de bara...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 686
Senast: nejlica
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp