Det springer barn utanför våra fönster.

Ja, och så som det beskrivs, att iaf tre av familjerna släkt med varandra och att det verkar finnas en tradition i att ha gemensam trädgård/utomhusyta så kan det ju vara så att hyresvärden inte vill ändra på det. Om det går emot det alla andra önskar.
Det fetade: min spontana reaktion också! Jag hade aldrig velat bo så som TS beskriver det. Och då bor jag ändå (och stortrivs) i ett område där man har många grannar nära inpå och barn överallt (bl.a. mitt barn).
Ibland upplever jag att folk drar "men flytta till hus då" argumentet även när det gäller ganska rimliga önskningar ang hur grannarna beter sig. Det går ju lika gärna att argumentera för att de tre familjerna kan flytta till något som passar dem? Alltså bor de i hyresrätt med andra människor kanske det är dom som inte räkna med att andra hyresgäster tycker det är gulligt att ha andra barn rännande under sovrumsfönstret? Att det "varit tradition" kanske är för att ingen klagat tidigare, för att barnen lekt på gården tillsammans. Det känns inte rimligt att tänka att det ska fortsätta på samma sätt när lekkamraterna flyttat och något okänd flyttat in.

Hur mycket bör man ta reda på som blivande hyresgäst egentligen? Hur ex snöröjning och trädgårdsskötsel sköts, absolut. Men ska man behöva fråga om det springer runt barn tvärsöver alla gårdar, och leker kurragömma på min altan om jag flyttar in? Behöver jag reda ut släktskapsförhållandena hos de boende med hjälp av hyresvärden innan jag skriver på ett kontrakt? Inte särskilt lagenligt förfarande heller va?
 
Ibland upplever jag att folk drar "men flytta till hus då" argumentet även när det gäller ganska rimliga önskningar ang hur grannarna beter sig. Det går ju lika gärna att argumentera för att de tre familjerna kan flytta till något som passar dem? Alltså bor de i hyresrätt med andra människor kanske det är dom som inte räkna med att andra hyresgäster tycker det är gulligt att ha andra barn rännande under sovrumsfönstret? Att det "varit tradition" kanske är för att ingen klagat tidigare, för att barnen lekt på gården tillsammans. Det känns inte rimligt att tänka att det ska fortsätta på samma sätt när lekkamraterna flyttat och något okänd flyttat in.

Hur mycket bör man ta reda på som blivande hyresgäst egentligen? Hur ex snöröjning och trädgårdsskötsel sköts, absolut. Men ska man behöva fråga om det springer runt barn tvärsöver alla gårdar, och leker kurragömma på min altan om jag flyttar in? Behöver jag reda ut släktskapsförhållandena hos de boende med hjälp av hyresvärden innan jag skriver på ett kontrakt? Inte särskilt lagenligt förfarande heller va?

Fast jag tycker iaf att det är märkligt att inte ens veta om man har en egen trädgård eller inte. TS vet ju inte om de har en egen trädgård inkl. i sin hyra eller om all mark runt om huset är allmänning.
 
Varför ibte bara prata med barnen???? Är dom stora nog att springa fritt, förstår dom säkert.
Dom kommer att glömma bort sig, men då kan man påminna, vänligt!
Barn är inte dumma.

Prata också med föräldrarna, de är väl de lättaste sättet att lösa problemet.

Lycka till!

* Jenny*
 
Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på landet i december. Det är ett enplanshus med två lägenheter och vi har en liten tomt utanför med altan osv. Huvudsaken till att vi flyttade just hit var för att få ett privatliv, för det får man inte inne i stan. Där vi bor finns det två lägenhetshus men sammanlagt fem lägenheter. Dom som bor i tre av dessa lägenheter (bland annat kvinnan som bor i vårat hus) är släkt med varandra. Dessutom hade dom som bodde i vår lägenhet innan barn. Så jag tror att alla barn som bor där har fått springa runt och leka lite överallt.

När vi är hemma kan det helt plötsligt gå förbi ett gäng ungar precis utanför våra fönster, både på framsidan och på baksidan. Det stör mig mest att dom är på baksidan för där har vi vardagsrum, sovrum och kontor, dessutom är det endast ett fält utanför tomten åt det hållet, så i min värld ska jag kunna stå i sovrummet och byta om utan att vara orolig att någon annan än en hjort skulle kunna se mig. Dom springer runt utanför alla våra fönster, och vi har fönster i alla rum. Det har hänt ett antal gånger att vi hör ljud utanför dörren och när vi tittar ut så sitter det någon och leker precis utanför... Ibland ligger det leksaker utanför dörren också. Vi har liksom en gång med plattor som bara leder till vår dörr/tomt, där leker dom. Igår när vi kom hem stod det en fyrhjuling för barn utanför dörren. För att komma in måste vi antingen flytta på den eller klättra över den... Dessutom har vi en familj som alltid går och rastar sin hund på gräsmattan på framsidan.

Grejen är att det finns två stora gräsmattor, en liten skogsdunge osv där dom kan få leka hur mycket dom vill. Men ofta (inte alltid) väljer dom att vara utanför oss. Jag blir extremt obekväm av det här och vet inte riktigt vad jag ska göra. Min sambo har knappt varit hemma när dom varit där så han säger inte så mycket, och alla andra jag pratar med tycker att jag överreagerar. För tillfället vet vi inte hur mycket tomt som egentligen är "vår", vi har tänkt kolla det med hyresvärden men han är inge vidare på sitt jobb så vi kommer förmodligen inte få något vettigt svar.

Överreagerar jag? Jag vet att det är barn och att dom förmodligen inte förstår, men i min värld borde föräldrarna kunna tänka att bara för att dom som bodde där innan tyckte det var okej kanske inte alla gör det. Men det kanske inte dom heller förstår? Har jag någon "rätt" att säga ifrån angående både barnen och dom som rastar sin hund utanför, trots att vi inte vet hur mycket tomt vi har? Jag tycker att bara det faktum att vi inte får något privatliv och känner oss helt bekväma inne i vår egen lägenhet borde vara anledning nog? Eller? Och isåfall hur säger man till utan att verka otrevlig eller vara dom nyinflyttade som hatar barn eller något? 😂 Hur tänker ni?

Helst skulle jag vilja sätta upp ett staket runt alltihopa så ingen kommer in 😂
Undrar först och främst om de leker på er tomt eller på allmänning?
 
Jag känner igen mig i ditt dilemma, det låter mkt likt mitt förra boende. Jag hyrde ett litet torp som tillhörde en större gård där både gårdsägaren samt andra hyresgäster hade bostad. Det visade sig då jag flyttade dit att alla andra hade barn/barnbarn utom jag. Dvs det var som en stor lekpark. Jag hade ej möjlighet att personligen titta på boendet innan flytten eftersom jag flyttade långt.

Barnen sprang runt och lekte överallt, givetvis. De sprang även in till mig stup i kvarten och tyvärr var det så att första veckan jag bodde där hade jag min mamma med mig för hjälp med flytt osv, och hon gillar ju ungar oh bjöd in dem osv. Därför blev det ju naturligt för barnen att detta även skulle gälla då jag var ensam kvar. Jag försökte bita ihop och inte vara otrevlig mot barnen, men jag blir oerhört trött på detta rännande. Droppen var en gång då jag kom hem från jobbet och pratade i telefon, barnen springer ut och in i mitt hus med dörren på vid gavel och surrar och tjatar och vill äta från mitt fruktfat. Jag fick ett utbrott och talade om för barnen att såhär beter man sig inte, det är inte okej att rusa omkring i mitt hus på det här viset, dessutom är jag upptagen i telefonen och jag har inte tid just nu. Det fick ett bra utfall, barnen höll sig därefter ifrån mitt hus. Vi pratade och umgicks utomhus och även om jag inte älskar barn så har jag inga bekymmer med att vara trevlig mot dem, men de hade förstått vart gränsen gick. Så beroende på ålder på barnen är det nog inte helt fel att du pratar med dem.

Jag tror att det blir svårt att bo i en "barnhage" om en inte kan stå ut med lek och stoj. Jag är ganska lik er på den punkten, men jag inser också att den typen av boende är inte min grej. Därför drar jag öronen åt mig i bostadsannonser där det står "barnvänligt" osv. Barn måste få vistas och röra sig och om det inte passar mig söker jag mig inte till ett barntätt område.
Nu är det ju som det är i ert fall, grundläggande ordning tror jag att du kan få ordning på med hjälp av hyresvärden. Om barnen har leksaker parkerade i er entre så är det nåt föräldrar får hålla efter. Men nåt litet misstag ibland i ordning och reda hör liksom till barn, det blir svårt för er att få bort allt sådant om ni bor som ni bor nu.
Insynen i er lägenhet bör ni kunna lösa med skira långa gardiner etc?
 
Ibland upplever jag att folk drar "men flytta till hus då" argumentet även när det gäller ganska rimliga önskningar ang hur grannarna beter sig. Det går ju lika gärna att argumentera för att de tre familjerna kan flytta till något som passar dem? Alltså bor de i hyresrätt med andra människor kanske det är dom som inte räkna med att andra hyresgäster tycker det är gulligt att ha andra barn rännande under sovrumsfönstret? Att det "varit tradition" kanske är för att ingen klagat tidigare, för att barnen lekt på gården tillsammans. Det känns inte rimligt att tänka att det ska fortsätta på samma sätt när lekkamraterna flyttat och något okänd flyttat in.

Hur mycket bör man ta reda på som blivande hyresgäst egentligen? Hur ex snöröjning och trädgårdsskötsel sköts, absolut. Men ska man behöva fråga om det springer runt barn tvärsöver alla gårdar, och leker kurragömma på min altan om jag flyttar in? Behöver jag reda ut släktskapsförhållandena hos de boende med hjälp av hyresvärden innan jag skriver på ett kontrakt? Inte särskilt lagenligt förfarande heller va?
Ja jag tänkte lite likadant. Att visa hänsyn gäller ju åt båda håll.
Dessutom kan det också kosta en hel del att flytta samt ta mkt tid. Sen gissar jag att en hyresvärd inte får lämna ut så mkt information om de andra tex om jag undrar om det finns barn i andra lägenheter.

Jag hade nog gjort två saker- dels pratat med hyresvärden vad som är min trädgård.
Men också försökt prata med föräldrarna. Tex när det stod leksaker vid ens dörr - här hade jag nog gått över med leksakerna och försökt hitta en ingång till att prata. Man kan ju börja med att prata lugnt och se hur de reagerar när man kommer med leksakerna och säger att de här står utanför vår dörr.
Sen om det är så att marken utanför lägenheten är en allmänning så får man räkna med att ungarna kan leka där. Men jag hade försökt hitta en kompromiss - dvs att prata med föräldrarna och göra de uppmärksamma så att barnen inte hänger precis utanför er dörr.
 
Fast att du tycker någonting är trevligt eller tilltalande är ju långt ifrån att alla tycker det är någonting sympatiskt med kollektiv eller gemensamma ytor. I teorin är det ju väldigt vänsteridealistiskt och får man välja med vilka man vill dela ytor så kan det säkert fungera men sällan när man inte kan välja vilka människor som är inblandade.

Har man barn är det såklart praktiskt om de har större ytor att röra sig på (och det blir lugnare hemma) men efter att ha bott några hus ifrån ett helgöppet dagis som använt allmänningen utanför mitt fönster som daglig lekplats så har jag full förståelse för TS.

Eller överlevnadsidealistiskt. Vi behöver tänka betydligt mindre mitt (särskilt när det gäller jordyta) och mer gemensamhet och tidsdelning. Det här med privat ägande har sina absoluta baksidor, inte minst i form av resursutnyttjandegrader. Som absolut inte är hållbart att kräva mer av utan tvärtom.

Fast det är väldigt perifert i tråden, trots allt och en annan diskussion.
 
Eller överlevnadsidealistiskt. Vi behöver tänka betydligt mindre mitt (särskilt när det gäller jordyta) och mer gemensamhet och tidsdelning. Det här med privat ägande har sina absoluta baksidor, inte minst i form av resursutnyttjandegrader. Som absolut inte är hållbart att kräva mer av utan tvärtom.

Fast det är väldigt perifert i tråden, trots allt och en annan diskussion.
Ändå är Sverige på nått sätt unikt i form av gemensamma platser, allmännyttan osv. Och det ska vi givetvis vara rädda om. Upplever att många däremot inte tar sitt ansvar och även tar det som självklarheter (roffar åt sig plats -sprider ut osv)
Har full förståelse att man inte vill att andras ungar ska springa på ens tomt när syftet med flytten var att få lugn och ro. Men det kan vara så att ungarna inte gör något fel utan leker på en allmänning, eller fastighetens gemensamma utrymmen.
Tänker att det TS först och främst ska vända sig till är hyresvärden och få klarhet i vad som gäller.
 
Ändå är Sverige på nått sätt unikt i form av gemensamma platser, allmännyttan osv. Och det ska vi givetvis vara rädda om. Upplever att många däremot inte tar sitt ansvar och även tar det som självklarheter (roffar åt sig plats -sprider ut osv)
Har full förståelse att man inte vill att andras ungar ska springa på ens tomt när syftet med flytten var att få lugn och ro. Men det kan vara så att ungarna inte gör något fel utan leker på en allmänning, eller fastighetens gemensamma utrymmen.
Tänker att det TS först och främst ska vända sig till är hyresvärden och få klarhet i vad som gäller.
Oftast så har man både och, man kallar det för offentlig zon (alla får vara och är här), halvprivat (exempelvis en gemensam bostadsgård) och privatzon (din uteplats/tomtyta) oftast behövs alla dessa zoner för att vi både ska känna oss trygga och tillfreds men även kunna mötas.
 
Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på landet i december. Det är ett enplanshus med två lägenheter och vi har en liten tomt utanför med altan osv. Huvudsaken till att vi flyttade just hit var för att få ett privatliv, för det får man inte inne i stan. Där vi bor finns det två lägenhetshus men sammanlagt fem lägenheter. Dom som bor i tre av dessa lägenheter (bland annat kvinnan som bor i vårat hus) är släkt med varandra. Dessutom hade dom som bodde i vår lägenhet innan barn. Så jag tror att alla barn som bor där har fått springa runt och leka lite överallt.

När vi är hemma kan det helt plötsligt gå förbi ett gäng ungar precis utanför våra fönster, både på framsidan och på baksidan. Det stör mig mest att dom är på baksidan för där har vi vardagsrum, sovrum och kontor, dessutom är det endast ett fält utanför tomten åt det hållet, så i min värld ska jag kunna stå i sovrummet och byta om utan att vara orolig att någon annan än en hjort skulle kunna se mig. Dom springer runt utanför alla våra fönster, och vi har fönster i alla rum. Det har hänt ett antal gånger att vi hör ljud utanför dörren och när vi tittar ut så sitter det någon och leker precis utanför... Ibland ligger det leksaker utanför dörren också. Vi har liksom en gång med plattor som bara leder till vår dörr/tomt, där leker dom. Igår när vi kom hem stod det en fyrhjuling för barn utanför dörren. För att komma in måste vi antingen flytta på den eller klättra över den... Dessutom har vi en familj som alltid går och rastar sin hund på gräsmattan på framsidan.

Grejen är att det finns två stora gräsmattor, en liten skogsdunge osv där dom kan få leka hur mycket dom vill. Men ofta (inte alltid) väljer dom att vara utanför oss. Jag blir extremt obekväm av det här och vet inte riktigt vad jag ska göra. Min sambo har knappt varit hemma när dom varit där så han säger inte så mycket, och alla andra jag pratar med tycker att jag överreagerar. För tillfället vet vi inte hur mycket tomt som egentligen är "vår", vi har tänkt kolla det med hyresvärden men han är inge vidare på sitt jobb så vi kommer förmodligen inte få något vettigt svar.

Överreagerar jag? Jag vet att det är barn och att dom förmodligen inte förstår, men i min värld borde föräldrarna kunna tänka att bara för att dom som bodde där innan tyckte det var okej kanske inte alla gör det. Men det kanske inte dom heller förstår? Har jag någon "rätt" att säga ifrån angående både barnen och dom som rastar sin hund utanför, trots att vi inte vet hur mycket tomt vi har? Jag tycker att bara det faktum att vi inte får något privatliv och känner oss helt bekväma inne i vår egen lägenhet borde vara anledning nog? Eller? Och isåfall hur säger man till utan att verka otrevlig eller vara dom nyinflyttade som hatar barn eller något? 😂 Hur tänker ni?

Helst skulle jag vilja sätta upp ett staket runt alltihopa så ingen kommer in 😂
Inte för att vara för negativ, men om ni flyttar från stan till lantligt för att få MER privatliv riskerar ni nog bli besvikna...
 
Oftast så har man både och, man kallar det för offentlig zon (alla får vara och är här), halvprivat (exempelvis en gemensam bostadsgård) och privatzon (din uteplats/tomtyta) oftast behövs alla dessa zoner för att vi både ska känna oss trygga och tillfreds men även kunna mötas.
Just att veta vilket som är vad i detta fallet. Överlag är bostadsrätter och hyresrätter mer gemensamma platser än bär det kommer till radhusliknande egna hus. Många bostadsrätter har numer gårdar som enbart är till för de boende. Dvs inga obehöriga. Så var det inte när jag var lite vad jah minns men numer är det ofta så. Sen ver jag inte hur man löser det rent lagligt om någon utomstående tex grillar på någon bostadsrättsförenings mark och använder deras grill (som exempel)
 
Inte för att vara för negativ, men om ni flyttar från stan till lantligt för att få MER privatliv riskerar ni nog bli besvikna...

Ja, i en sån liten grupp med hus/bostäder känns det verkligen som om alla vet allt om alla och anonymiteten och privatlivet är ett minne blott. I stan är det så mycket folk att ingen riktigt bryr sig om vad andra gör.
 
Naturligtvis, men det kommer nog inte ses så positivt från övriga grannars sida. Varför inte flytta till ett ställe som faktiskt passar det man letar efter istället?

Jag tvivlar dessutom på att någon annan än lantbrukaren som brukar fältet bakom huset (där TS störde sig mest på att barnen lekte) har något att säga till om att barnen är på hens fält.

Men det är ju bara att fråga hyresvärden om de får bygga ett staket, anlägg häck eller annat som stoppar barnen från att leka på deras del av tomten.

Står det inte i hyreskontraktet om det ingår trädgård eller ej? Och i så fall hur stor denna är. Kanske är det så att det ingår trädgård man delar med grannarna? Men allt sånt ska väl stå i kontraktet?

Jag säger ingenting om resten utan tyckte bara att det lät märkligt att man på något vis ska behöva acceptera att barnen leker utanför ytterdörren och att leksaker lämnas precis utanför lägenheten. Visst privatliv ska man få räkna med oavsett staket eller inte tycker jag, men Särskilt om det finns ett staket.
Blir grannarna buttra av ett eventuellt staket ligger problemet mer hos dem än hos TS tycker jag.
 
Jag säger ingenting om resten utan tyckte bara att det lät märkligt att man på något vis ska behöva acceptera att barnen leker utanför ytterdörren och att leksaker lämnas precis utanför lägenheten. Visst privatliv ska man få räkna med oavsett staket eller inte tycker jag, men Särskilt om det finns ett staket.
Blir grannarna buttra av ett eventuellt staket ligger problemet mer hos dem än hos TS tycker jag.

Fast nu finns det inget staket. TS vet inte ens om tomten runt lägenheten är deras privata tomt eller en allmänning. TS vet alltså inte om de har en trädgård utanför sitt hus eller inte. Barnen har kanske lekt på allmänningen när de lekt precis utanför huset på gräsmattan som TS ser som sin? Det vet vi inte. TS har inte svarat på den frågan.

Sen kan man ju be barnen ha sina leksaker och sin lek en bit bort från ens ytterdörr . Självklart.

Häng upp långa skira gardiner så kan inte barnen se in när de går förbi. Är det några som systematiskt tittar in genom fönstret kan man ju be dem vänligt att sluta göra det.

Men i slutändan så vill man ju inte bli ovän med sina grannar eller känd som den där som flyttade in och "förstörde den fina stämningen som aaaalltid varit här". Ska man bo så nära andra människor så får man bjuda till lite och anpassa sig.
 
Fast nu finns det inget staket. TS vet inte ens om tomten runt lägenheten är deras privata tomt eller en allmänning. TS vet alltså inte om de har en trädgård utanför sitt hus eller inte. Barnen har kanske lekt på allmänningen när de lekt precis utanför huset på gräsmattan som TS ser som sin? Det vet vi inte. TS har inte svarat på den frågan.

Sen kan man ju be barnen ha sina leksaker och sin lek en bit bort från ens ytterdörr . Självklart.

Häng upp långa skira gardiner så kan inte barnen se in när de går förbi. Är det några som systematiskt tittar in genom fönstret kan man ju be dem vänligt att sluta göra det.

Men i slutändan så vill man ju inte bli ovän med sina grannar eller känd som den där som flyttade in och "förstörde den fina stämningen som aaaalltid varit här". Ska man bo så nära andra människor så får man bjuda till lite och anpassa sig.

Nej, nu finns det inget staket. Det var mest den här meningen som fick mig att hicka till lite, eftersom jag inte Alls håller med om att det är något man får räkna med eller ska behöva stå ut med:
" Även om ni sätter upp staket så kommer det finnas barn som leker där och barn hörs, syns och har leksaker. "
TS beskriver ju även att de har en liten uteplats som hör till lägenheten, då tycker jag det är självklart att en del av utomhusområdet är designerat just den lägenheten.
 
Nej, nu finns det inget staket. Det var mest den här meningen som fick mig att hicka till lite, eftersom jag inte Alls håller med om att det är något man får räkna med eller stå ut med:
" Även om ni sätter upp staket så kommer det finnas barn som leker där och barn hörs, syns och har leksaker. "

Ja, utanför staketet. I området. Kanske bakom huset mot fältet (är det området inkluderat i trädgården eller inte?) där TS stör sig som mest på att folk rör sig.
 
Ja, utanför staketet. I området. Kanske bakom huset mot fältet (är det området inkluderat i trädgården eller inte?) där TS stör sig som mest på att folk rör sig.
I området tror jag inte det är någon som anser att barnen inte får leka. Jag tyckte det lät som att du menade att man helt enkelt får räkna med att få barn på "tomten" oavsett staket eller vad som nu gäller. :)
 
I området tror jag inte det är någon som anser att barnen inte får leka. Jag tyckte det lät som att du menade att man helt enkelt får räkna med att få barn på "tomten" oavsett staket eller vad som nu gäller. :)

Nä, inte på tomten. Men det är fortfarande okänt om TS ens har en tomt. TS själv verkar inte veta. Vilket får mig att tro att lägenheterna i huset delar på tomten och att det är därför det inte finns något staket/häck eller annan avgränsning. Hade TS haft en tomt hade det troligtvis stått i hyreskontraktet och då hade TS vetat om det.
 
Nä, inte på tomten. Men det är fortfarande okänt om TS ens har en tomt. TS själv verkar inte veta. Vilket får mig att tro att lägenheterna i huset delar på tomten och att det är därför det inte finns något staket/häck eller annan avgränsning. Hade TS haft en tomt hade det troligtvis stått i hyreskontraktet och då hade TS vetat om det.
Nej det kan vi ju bara spekulera i. Oavsett är det orimligt att låta barnen drälla leksaker och parkera fyrhjulingar på gången och utanför ytterdörren, tycker jag. Detsamma gäller om de leker på altanen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 590
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp